Česká Třebová — Zastavovat v České Třebové s vlaky vyšší kvality, nebo ji projíždět – to je již tradičním a věčným každoročním tématem politiků, dopravních odborníků i obyvatel tohoto města a jeho širého okolí. Zatímco v současném jízdním řádu 2015, podobně jako v tom předchozím, zastavují v České Třebové takřka všechny vlaky vyšší kvality Českých drah s výjimkou spojů SuperCity, tedy kategorie Ex, IC, EC a rj, od změny grafikonu tomu bude už takřka jistě jinak. Po týdnech a měsících dlouhá jednání mezi Ministerstvem dopravy, Pardubickým krajem, městem Česká Třebová, Českými drahami a dalšími subjekty dospěla k závěru, že tuto stanici nově projede většina vlaků EC v relaci Praha - Brno - Bratislava - Budapešť a analogicky i některé expresy, jedoucí z Prahy do Brna a Břeclavi či nazpátek. Naopak i nadále zde budou zastavovat vlaky kategorie railjet, jedoucí na trase Praha - Vídeň - Graz.
Když byl na počátku léta zveřejněn první návrh jízdního řádu, ve kterém Ministerstvo dopravy projíždění České Třebové navrhovalo, zvedlo to v některých kruzích značnou vlnu nevole. Nakonec tak po sérii výměn názorů mezi odpovědnými úřady a politiky proto budou kromě zmíněných railjetů zastavovat v České Třebové i okrajové vlaky EC 273 z Prahy do Budapešti a EC 272 zpět. Připomeňme, že kromě těchto spojů zastavují ve stanici v hodinovém taktu expresní vlaky linky Ex 1 / Ex 2 směrem na Olomouc i Prahu, stejně jako spoje soukromého dopravce RegioJet. Z rychlíků zde rovněž v hodinovém taktu jezdí spoje na Prahu, po dvou hodinách pak i na Olomouc a Brno, přičemž v poslední jmenované relaci je takt ve vybraných obdobích zahuštěn spěšnými vlaky, které objednávají jednotlivé kraje. Na rychlíky Praha - Brno by se navíc postupem času měly dostat moderní nové jednotky InterPanter, jež by měly kvalitu i rychlost spojení dále zvýšit.
Otázkou však zůstává, zdali by nebylo logičtější zastavování vlaků Praha - Budapešť a Praha - Vídeň v České Třebové (respektive Kolíně) prohodit, jelikož před railjetem jede z České Třebové do Brna rychlík a v Brně lze na railjet směr Vídeň přestoupit, zatímco před budapešťskými vlaky EC většinou žádný vlak z České Třebové, který by mohli cestující využít, nejede.
Zdroje: návrh GVD 2016, iDnes.cz
Je sice krásné, že tu vymýšlíte prohození Kolína a Třebové, ale když to prohodíte, tak v Kolíně je na EC vazba s rychlíky do České Lípy, kterou tímto pověsíte do luftu.
Tak co vy na to?
Jinak vystřídané zastavení má smysl, protože šetří čas. Ten čas, na který si každou chvíli stěžují ti, kteří jedou od Brna do Plzně a na hlavním v Praze je ukázkový nepřípoj. Ta úspora je levná, za hubičku, protože na rozdíl od infrastrukturních staveb stojí jen ty kecy a dohadování. A vlastně se tím projetím ještě celospolečensky ušetří.
V.
RABDe 500, Vy chcete dávat za komentář více plusů? Nezaměňujte, prosím, plusy/mínusy u komentářů a hodnocení fotografií. To jsou dvě zcela rozdílné věci.
Pro připomenutí doporučuji si osvěžit paměť (a nejen Vám):
http://www.zelpage.cz/zpravy/6734
Osobně si myslím, že MuN má mít na Brno-Prahu R (v hodině) + udělat R linku HK-Par-MuN-Ol-něco (v hodině). Pak bude mít ČT hodinový takt na všechny významné směry a s dobrými dojezdovými časy, což je pro většinu i větších měst u nás nedostižný sen. No a samozřejmě nemít na těch krychlících plesnivý B.
A ještě něco, opakuji to sice v každé diskusi, týkající se tohoto tématu, ale musí to zaznít. Nikdo z obyčejných lidí (nešotoušů) ze Svitav, cestující do Prahy/Pce nebude dobrovolně přesedat v ČT. Tito lidé totiž preferují cestu bez přestupů, tudíž SY NEJSOU v žádné spádové oblasti ČT, jak často oni tvrdí. Jediné přestupy jsou na Olm, ale o těchto spojích se vůbec nejedná.
Litomyšli tyto spoje taky mohou být jedno, pokud chtějí do Prahy, mohou využít právě Ex od Olmu, pokud do Brna, mohou do SY na rychlík jako všichni ostatní. Chtěl bych vidět čísla, dokazující kolik obyvatel zmíněného regionu jezdí do Blavy/Vídně/Budapešti, když je přímě mezinárodní spojení tolik potřeba.
Ve směru Brno: Kromě Sp jezdí posilové Ex. Ty by v upraveném řešení asi potřeba nebyly - nepřecpávaly by se pravidelné vlaky. V globálu to máme přes Pardubice 5-7 dálkových vlaků za hodinu. Můj návrh je 5 vlaků. 2x R (Brno, Přerov), 3x Ex (Brno, 2x Ostrava). Předjíždění R v Pardubicích. Rozdělení na písečky ale bude pro některé nepřekonatelný problém....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.