..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
24.03.2015 (8:36)  
Karel Kovářík >< jenze ono je na to mozny koukat taky jinou optikou; jedna trat ze sta bude provozovana nekym jinym, nez zbytek ... kdo bude mit vetsi zajem na tom, aby se cestujicim nekomplikoval zivot. Provozovatel te jedne trate, nebo zbytku site?

Nicmene souhlasim, ze to neni jen vec CD - je to zalezitost vztahu CD vuci svym zakaznikum. A tady si nedelam iluze, uz to tu bylo nekolikrat: bez jakehokoliv varovani se predplacena slevova karta na nekterych trasach stala temer bezcenym kusem plastu. Proste, nema cenu se na to koukat optikou "oni se o nas postaraji, oni nas maji radi" ... nepostaraji. Mozna to nekterym zamestnancum bude proti srsti, ale modri zadne kroky k podpore zakazniku, kteri by ztratili sve vyhody, delat nebudou. Cestujici neni dulezitym zakaznikem modrych. A ten, ktery zaplatil dopredu, je pro firmu dulezity uplne nejmene.
24.03.2015 (8:00)  
KK: To je prostě přání otců myšlenky, aby se z IN100 stala GeneralAbo. :) Bylo by to fajn, ale musí to chtít především ČD.
registrovaný uživatel Kakov 
24.03.2015 (0:42)  
Michal Jaroš:

omyl, není to jen a jen věc ČD,

vezměme to trochu radikálněji, představte si, že každou trať bude jednou provozovat jiný dopravce se svým izolovaným tarifem (je to nepravděpodobné až nereálné, ale ukáže se na tom, jaké to může přinést komplikace).....

skutečně by takový guláš prospěl veřejné dopravě??

realita je sice jiná, ale liší se jen v dopadu neuznávání jízdenek (nejde jen o in-kartu)

liší se v dopadu = 1 trať ze sta bude provozovat izolovaný soukromník, dopady minimální
30 tratí ze sta budou provozovány 30 izolovanými soukromníky a dopady budou značné
23.03.2015 (22:59)  
Indi: Přesně tak, moje slova. Je to jen a jen na ČD, jak se k tomu postaví, je to jejich komerční nabídka.
registrovaný uživatel Indi  mail  
23.03.2015 (21:24)  
Nezlobte se na mne, asi mi něco uniká, ale argumentovat IN kartou je přeci úplně zcestné. IN100 neznamená, že po zaplacení 20000 mám právo cestovat po ČR zdarma, ale že mohu cestovat s ČD zdarma. To je jak jako prskat, že Praha - London nemůže převzít nikdo jiný místo BA, protože co chudáci Gold Members...
ČD si budou muset spočítat, zda se jim vyplatí doplácet za nějaký typ inkartářů (např. in100) jinému dopravci a ten bude in100 vozit "zdarma" nebo zda je lepší o pár in100 přijít...
23.03.2015 (20:11)  
Starosti s vozovým parkem bych opravdu nechal na provozovateli. Ta smlouva bude na 15 let. Jistě to mají spočítané i s nákupem nových vozidel.
Výrobců je dost - v posledních létech se slušně prosazují i Poláci (ostatně žraloci u ČD...)
23.03.2015 (20:03)  
Rád bych tu připomněl způsob, jakým ČD In kartu zavedly. Prakticky ze dne na den zvedly obyčejné jízdné o třetinu a pravidelným cestujícím nabídly možnost se dostat na původní výši jízdného koupením tehdy Zákaznické karty, tuším za 300 Kč, platné na 1 rok. Prosím, když tak někdo upřesněte rok a částku. Tehdy jsem to cítil jako podraz, rozhodně ne, jako dobrý marketingový tah. Kam ti nynější Inkarta dotáhla, víme všichni. Nicméně s postupem času nenadávám, přece jen v té době dezolátní stav vozového parku zlepšil a zlepšuje. Jen by bylo dobré, kdyby ČD zapracovaly na efektivnějším fungování vnitřních přebujelých struktur. Efektivní tahání peněz z kapes cestujících nezachrání všechno.
23.03.2015 (18:46)  
Pokud se dobře pamatuju, tak když RegioJet dával lidem slevu na InKartu, tak ČD dost prskaly, až s tím RJ radši zase přestal.
To je trochu něco jiného, tady šlo o konkurenční boj a konkurent používal k obohacení nástroj konkurenta, takže to logicky muselo vyvolat silnou nevoli. Tady by se však uznávala na trati, kde by ČD nejezdily a tím pádem by ani netratily, spíš jim to ještě cestující může přivézt k vlaku ČD (naopak tratit bude spíš ten dopravce protože by dával slevu zbůhdarma, protože prachy za inkartu shrábnou ČD).
23.03.2015 (17:26)  
JiříK: Díky, to vím. :)
23.03.2015 (17:23)  
JP: RJ se ale stal členem UIC až 7/2012.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko