České Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.
Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.
Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.
„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.
Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.
Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.
Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz
Přesto si nemyslím, že má někdo vážný důvod se automaticky domnívat, že v tomto případě to bude jinak.
Druhá věc je, zda je takové řešení dostatečné. Dle zadání kraje ano - tarif se neřeší.
Ostatně právě Jihočeský kraj místo zavádění (rozšiřování) společných tarifů jediný existující (a výhodnějších oproti platbě dopravcům odděleně) na sever od Budějc naopak zrušil (nepřevzal od města a dopravců).
Otazka zni: pokud by CD i GW mely tarify nastavene na soucasne urovni a k tomu existoval spolecny tarif na urovni zakladniho jizdneho CD, kupoval by si to vubec nekdo? Resp. kupoval by si to i ten, ktery by vedel o moznosti to rozdelit?
Komerční IN 100 mají nejčastěji denní dojíždějící na vzdálenosti, odkud se začíná vyplácet proti traťovkám. Z ohledu na rychlost a kvalitu regionální sítě ČD tu mluvíme především o hlavních tratích. Pár IN 100 budou mít ještě šotouši, ale jinak není důvod to pořizovat.
Využití komerční IN100 na šumavských lokálkách je proto velmi okrajovou otázkou, kterou by pravděpodobně vhledem k počtu komerčních IN100, kteří zabloudí na Šumavu, nebyl pro ČD problém vyřešit (=kompenzovat GWTR).
Že Viamont (pravdepodobne) neuznáva IN100, s tým sa holt treba zmieriť. Druhá vec je, že slušná firma by na mieste ČD vyplatila zákazníkom nejaké odškodné, ak by v priebehu platnosti karty došlo k vopred neoznámenému poklesu prepravných výkonov. Ale ak sa v tomto roku verejne oznámi, že od Vianoc 2016 začne na šumavských lokálkach jazdiť iný dopravca, tak to nie je dôvod na vracanie peňazí za tie Inkarty, ktoré boli zakúpené až po tomto vyhlásení. Zákazník s tým mal počítať.
Provázanost tarifu - opravdu je takovej problém mít dvě jízdenky? Všichni se tady bijí v prsa, jak je to nepohodlné. Pravidelně jedu autobusem a pak přesednu na zbytek cesty na lokálku, dvě samostatně koupený jízdenky a nikterak zásadně netrpím.
A IN100? Pokud někdo zaplatí dopředu permanentku na slevu v dopravní síti jistého dopravce, tak musí počítat, že dopravce tam může přestat jezdit nebo dokonc celá trať bude zrušená. Vy si to pletete s traťovou jízdenkou, kdy jste si zaplatili přepravu na dané trase na dané období a potom se můžete hádat, když by nedošlo k zaplacenému plnění.
O GW vím prd a nikdy jsem s nimi nejel, ale jestli jedu s Pepou nebo Honzou je mi ukradený. Kraj jako objednavatel se rozhodl, že je nejdůležitější cena, tak vyhrála ta nejnižsí. Howgh.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.