..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
23.03.2015 (9:18)  
Snaha o rozkouskování železnice a rozkouskování služeb, aby pak bylo možné celý systém snáze zlikvidovat.

Pokud si někdo zakoupí jízdenku z místa A do místa B nebo používá IN 100 nebo podbné produkty, tak by měl mít uzavřenou smlouvu se SŽDC a ne s ČD aby mohl jezdit po všech tratích bez ohledu na to, jaký je tam dopravce.
registrovaný uživatel VencaM 
23.03.2015 (9:17)  
->tarif
Já bych se na stávající dohody z jiných koutů ČR neohlížel. v tomto případě je problematika tarifu nepopsaným bílým papírem a dopravci se musí dohodnout znovu.
Jistou naději vidím v tom, že nezanedbatelnou část cestujících tvoří ti, kteří cestují z jiných míst, než jsou tyto tratě. Nový dopravce bude silně motivován určitou dohodu uzavřít a rovněž ČD si bude chtít udržet tržby. Konkurenční boj již proběhl.
V případě místních bych tak tragicky neviděl. Cenová hladina by výrazně stoupnout nemusela a kraj má snahu tvořit tarifní systém v rámci IDS.
V.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
23.03.2015 (8:56)  
Jenže to uznávání je jen u některých síťových jízdenek a možnost vydat jízdenku složenou ze dvou tarifů. Inkarty nikdo neuzná (kdo má IN25/50/100 ten pekelně ostrouhá) a třeba tratovou jízdenku napůl ČD napůl GW nikdo nevydá. Tarif se taky bude půlit a u GW/ČD úseku začínat od nuly, stejně tak poplatek za kolo, zavazadlo atd. Stejně tak nemůžete očekávat včasnou jízdenku Praha - Český Krumlov. Sonéčko to fakt nevytrhne
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
23.03.2015 (8:04)  
maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h - k čemu to tam bude dobrý? Řekl bych doprava v JČ kraji pude akorát ještě více do prdele a doufám, že ČD to odvolání vyhrajou.
registrovaný uživatel Rodney 
23.03.2015 (8:03)  
Také se mi to nezdá jak nejvhodnější způsob soutěže. Chápu, že v druhém kole s asi cena opět stlačila dolů, ale vždy je to nefér vůči tomu prvnímu, který už nemůže reagovat. Navíc ohledně uznávání....kdyby to vyhrála Arriva, tak žádné uznávání není.
registrovaný uživatel Komín  mail  
23.03.2015 (7:53)  
Sláva, tak alespoň problém s uznáváním jízdenek je vyřešen, nicméně považuji za velkou nezodpovědnost, že si to kraj nedal do podmínek. Nevadí mi, že nebyla požadována klimatizace, nechápu ale, že kraj netrvá na vizuálním informačním systému.
Vítězství GWTR je však při nejmenším diskutabilní. Nabídlo sice nejnižší cenu, nicméně vedení této firmy je spřátelené s JČ krajem, navíc k vítězství mohlo napomoci jednání "za dveřmi", kdy JČ kraj s GWTR jednal jako s posledním soutěžícím.
  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko