..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
23.03.2015 (11:03)  
Keprt - tady přestavba nepomůže. I ty slovenské jednotky mají maximálku 90 km/h, tedy z pohledu výběrka nedostačující. Pro všechny dopravce tak platí, že musí koupit buď nová vozidla, nebo ojetiny ze západu
registrovaný uživatel Keprt 
23.03.2015 (10:57)  
Red Bul: ČD sice mají značnou "režii", ale oproti "soukromníkům" mají zase obrovskou výhodu ve stávajícím vozovém parku. Každý soukromník je/bude zatížen náklady na koupi/pronájem vozového parku; tudíž představa, že změna dopravce přinese pro obejdnatele úsporu a vzrůst kvality zároveň, je naprosto lichá. 810/814 představují to nejúspornější, co k provozu na naší železnici připadá v úvahu - samozřejmě je to za cenu známých nešvarů těchto vozů. GWTR má početný park ex-slovenských 810, bude je zřejmě nějak přestavovat za účelem splnění podmínek VŘ. Jak si asi poraděj s rychlostí? Na nic jiného tyhle prachy nestačej.

Brejle a patra: GWTR si je může od ČD pronajmout, pokud bude oboustraná vůle.
23.03.2015 (10:32)  
České dráhy mají obrovský řídící a "podpůrný" aparát. Rovněž staniční stavby-sice se o nich jedná. To vše a další věci jsou pro ně velkou finanční zátěží. Proto také je jejich požadavek za cenu vlkm tak velký. Všechno se to musí nějak uživit.
Drobní dopravci na lokálkách nejsou zatíženy tak vysokou režií. To by si měli uvědomit všichni protestující proti výsledku výběrového řízení.
23.03.2015 (10:11)  
Nejdůležitější je, aby na těchto tratích a nejen na těchto, nezanikl provoz, protože by někdy funkcionáři krajů mohli říci, že kolejová doprava je pro ně drahá a ...
Ostatní je druhořadé a postupně se dají věci řešit.
23.03.2015 (10:02)  
Mohly by ČD požádat o přidělení kapacity a rozjet letní vlaky na této trati na vlastní triko a myslím, že by neprodělaly :-)
registrovaný uživatel Komín  mail  
23.03.2015 (9:59)  
Ano, z pokrytí letní poptávky na trati 194 mám také obavy. Za současného stavu se domnívám, že dostatečnou kapacitu mohou nabídnout jen ČD.
registrovaný uživatel Jiří Hurt  mail  
23.03.2015 (9:58)  
Přesně tak, jako turistu mě dopravce nezajímá, zajímají mě vozidla. Už delší dobu jsem ohledně toho celkem nervózní...už bych chtěl mít jasno.
23.03.2015 (9:50)  
Pánové já jsem totiž zvědav, co tam GWtrain nasadí v období červen - září. Protože Bdmteeo jaksi nemá a Ds na kola také ne. Takže kontrolní otázka kam naloží vodáky s loděmi a cyklisty s kolama? Do Stadlera nebo slovenské regíny?
23.03.2015 (9:44)  
Semík: co by tam mohli ČD nasadit, aby to splňovalo požadavky
Treba to Bdmteeo co je na fotce u clanku?
registrovaný uživatel Semík  mail  
23.03.2015 (9:34)  
Jen pro představu, co by tam mohli ČD nasadit, aby to splňovalo požadavky 100km/h, vozíčkáři a kola. Předpokládám, že Regionovy nemají rychlost, žraloci a štádleři jsou vázáni dotacemi na svoje tratě a nevím jestli ČD mají nějaké vozy s nízkopodlažním nástupem pro vozíčkáře za brejláky?
  1 ... 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko