..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
08.10.2014 (12:24)  
to M: :-) Asi tak. I kdyby byla ulicka uzsi tak co je zde za problem? Vlak ma RJ s povinnou rezervaci a nikdo tam nestoji, navic je to dalkovy vlak s omezenym poctem zastavek. Takze uzsi ulicka neni vubec problem. Tou projdu jednou do vagonu, pak ven a mozna jednou na WC, tazke zatimco na sedacce stravim nekolik hodin, tak v ulicce samotne s bidou 1-2 minuty. Takze ja usobne take souhlasim s pohodlnymi sedackami i kdyby to melo byt na ukor drobneho zuzeni ulicky. I to jidlo vam v RJ donesou az na misto. Takze myslim ze vlakem az zas tolik lidi courat nebude.
registrovaný uživatel M 
08.10.2014 (12:05)  
Nejsem vylozene jako proutek, ale pokud v ulicce zrovna neprojizdi minibar, tak jsem zatim nikdy nikde nemel sebemensi problem.
Cele je to zcela o nicem, protoze jeden zamindrakovej posuk nemel co vymyslet, tak vytvoril legendu o skandalni uzke chodbicce. Kdyby byla siroka, tak by zas rval, ze jsou uzky sedacky. A kdyby byly sedacky jen tri v rade, tak by byly maly okna. Kdyby to bylo skleneny cely, tak by byly blbe orchideje na zachode. Kdyby tam byly ruze, tak by byla spatne barva koberce. A kdyby tam zadny koberec nebyl, tak by byla uzka chodbicka. Sakra, to uz jsem psal...
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2014 (11:04)  
danovy poradce:

právě o tom jsem psal již v první příspěvku na téma šířky, jestliže servis RJ je založen na neustále courajících stevardkách, je taková šířka trochu úsměvná, i když nechme se překvapit, RJ chce začít jezdit s jídelním vozem, tak uvidíme
08.10.2014 (10:49)  
S tou šířkou uličky je to čistě subjektivní záležitost. Štíhlým jedincům to může být jedno, ti se protáhnou všude. "Prostorově výraznější" to mají při procházení vozem horší. Já osobně bych na delší cestu volil raději trochu užší průchod a širší pohodlné sedadlo.
08.10.2014 (10:00)  
a teď se omlouvám trochu mimo téma:
pokud do tohoto vagónu nastoupím já, bude mi ta stísněná ulička dost vadit..stejný názor bych měl i ve vagónu ČD nebo kohokoliv jiného
ještě je tady jeden úhel pohledu: u jednoho vagonu projde uličkou průvodčí maximalně 1x mezi stanicemi/zastávkami, zatímco u druhého se motá stewardka, v horším případě steward každou chvíli!! A ještě bude možná hrkat s vozíkem, protože obsloužit 80 lidí bude fuška.
Ještě, že je nenapadlo dávat sedadla po třech jako v letadle
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2014 (9:53)  
Josef Petrák:

však já Vám váš názor neberu...
registrovaný uživatel JB 
08.10.2014 (9:45)  
JP:Terminologická poznámka: Máte na mysli "obrys" - meze, kam až smí sahat vůz. Průjezdný profil (průřez) je stavební záležitost - meze, kam až smějí sahat části spojené s tratí ("díra").
08.10.2014 (9:25)  
KK: Jestliže průjezdný profil nepustí a máme na výběr mezi širší uličkou, nebo širšími sedadly, asi mám taky jasno, co by mi vadilo víc. :)



Nevím proč, ale vybavuje se mi ten vtip, proč je policejní auto širší než delší? Protože všichni chtějí sedět vpředu.
registrovaný uživatel Dusanh 
08.10.2014 (9:05)  
KK: a teď je jen z pohledu provozovatele otázka, kolik je mezi potenciálními zákazníky Kováříků a kolik "neKováříků"...
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2014 (8:40)  
danovy poradce:

řeknu to takto, pokud do tohoto vagónu nastoupím já, bude mi ta stísněná ulička dost vadit, POZOR!!! stejný názor bych měl i ve vagónu ČD nebo kohokoliv jiného,

samozřejmě to neznamená, že ten vagón by neměl být provozován, ani že je do morku špatný, prostě pro mě jako (scifi)potenciálního zákazníka není přitažlivý....
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko