Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.
Debata o ulickach je ale o voze, kde jsou a budou sedacky 2+2. A az na jednoho cloveka z tisice davaji vsichni prednost o neco uzsi ulicce "na ukor" sedacek. Proc? Protoze potreboval najit vadu a ted nevi, jak z toho ven.
Jasně, 2 + 1 je lepší konfigurace, ale tu RJ nebude prodávat jako Standard tarif, na to mají Relax ceny v Ampz. Tohle je prostě high-density vagon.
V tom s Vámi naprosto souhlasím, že 2+1 je nejlepší uspořádání a pokud jsem sám jel Regiojetem (když jsem ještě měl to štěstí, že jsem jezdil "na Prahu" ne "na Brno"), tak jsem ty samostatné sedačky při objednávce preferoval... Ale že neobjedná soukromník pro nové vagony na trať, kde zuří cenová válka, sám jste psal, že je to jasné...
K té tlakotěsnosti: Ty tlakotěsné railjety přece na Hamburk NIKDY jezdit nebudou... Je tlakotěsnost potřeba do Vídně? Ptám se, nevím, nikdy jsem tam vlakem nebyl (ale při pohledu na mapu moc tunelů neočekávám)...
1. proč se teda nepoužívá běžně, když to není žádný podstatný náklad navíc
2. proč se ještě nenašel nějaký "rebelující výrobce" (Pesa,...), který by chrlil ve velkém tlakotěsné vozy ve velkém za ceny netlakotěsných vozů jiných výrobců (Siemens,...)
Jinak nikdy jsem neslyšel, že by DB měla na Hamburk požadavek tlakotěsnosti a neměla ho ani na RJ, když s nimi vyráběli netlakotěsný Astra vůz.
Ale možná jsou nějaké cesty, které nevidím, protože nejsem technik, ale jenom fyzik.
Právě proto jsem tímto reagoval na výrok "potkali jsme se s ICE a nedělalo to nic"
Starouš
Pevnější skříň nemusí nutně znamenat, že to bude těžší. Jsou určitě i jiné cesty.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.