..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   
08.10.2014 (22:00)  
Kdo potřebuje opravdu širokou uličku, tak pro něj navrhuji 0+0 třeba nějakou variantu vozu Bvt. http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bvt.php
registrovaný uživatel M 
08.10.2014 (21:12)  
Nevim, to je "objev". Ano, 2+1 je lepsi nez 2+2. A 1+1 (nebo 2+0) je lepsi nez 2+1. To je tak elementarni, jakoze zlata medaile je lepsi nez stribrna.
Debata o ulickach je ale o voze, kde jsou a budou sedacky 2+2. A az na jednoho cloveka z tisice davaji vsichni prednost o neco uzsi ulicce "na ukor" sedacek. Proc? Protoze potreboval najit vadu a ted nevi, jak z toho ven.
08.10.2014 (20:28)  
cestovatelvlakembusem: Leda by se před Brnem potkával railjet a ICE. :) Ne, teď vážně...

Jasně, 2 + 1 je lepší konfigurace, ale tu RJ nebude prodávat jako Standard tarif, na to mají Relax ceny v Ampz. Tohle je prostě high-density vagon.
08.10.2014 (20:12)  
Karel Kovářík:

V tom s Vámi naprosto souhlasím, že 2+1 je nejlepší uspořádání a pokud jsem sám jel Regiojetem (když jsem ještě měl to štěstí, že jsem jezdil "na Prahu" ne "na Brno"), tak jsem ty samostatné sedačky při objednávce preferoval... Ale že neobjedná soukromník pro nové vagony na trať, kde zuří cenová válka, sám jste psal, že je to jasné...

K té tlakotěsnosti: Ty tlakotěsné railjety přece na Hamburk NIKDY jezdit nebudou... Je tlakotěsnost potřeba do Vídně? Ptám se, nevím, nikdy jsem tam vlakem nebyl (ale při pohledu na mapu moc tunelů neočekávám)...
08.10.2014 (20:04)  
JiříK: Asi je to skutečně funkce jen pro parádu a navyšování rozpočtu. :)
08.10.2014 (17:43)  
Pokud by ta tlakotěsnost nestála podstatnou část ceny vozu a šlo by jen o "oblbování proč to stojí víc", tak se obratem nabízí 2 otázky:

1. proč se teda nepoužívá běžně, když to není žádný podstatný náklad navíc

2. proč se ještě nenašel nějaký "rebelující výrobce" (Pesa,...), který by chrlil ve velkém tlakotěsné vozy ve velkém za ceny netlakotěsných vozů jiných výrobců (Siemens,...)
08.10.2014 (17:19)  
Ještě naposled k tlakotěsnosti - mě ty důvody přijdou spíše jako oblbování "odborné veřejnosti" proč to stojí víc. Pevnější skřín, superchytrá ventilace (dobře možná tam bude nějaká klapka u nasávání vzduchu). Tím oblbnou ty, co se hloupě ptají na cenu a je to.

Jinak nikdy jsem neslyšel, že by DB měla na Hamburk požadavek tlakotěsnosti a neměla ho ani na RJ, když s nimi vyráběli netlakotěsný Astra vůz.
08.10.2014 (17:13)  
Já chci hlavně vidět, jak se Berlin - Dresden bude jezdit těch 230 km/h. :) Za ty roky, co tu trasu jezdím, je to spíš slušná lokálka lesem, částečně jednokolejka a naštěstí zadrátovaná. Nejrychleji se obvykle jede až po najetí na spojku od Lipska na předměstí Berlína, než se zastaví na B-Südkreuz.
08.10.2014 (16:16)  
JiříK., jak jinak zpevnit skříň? Lepší materiál mi nepřijde jako dobrá cesta (jaký?). Napadá mě použití dutých profilů, ale to bude mít za důsledek zmenšení prostoru ve vagónu a tudy asi taky cesta nevede. Pak mě napadlo i zmenšení plochy oken. Ale jinak fakt nevím, nežli navýšení objemu materiálu, protože kdyby šel vagón postavit tužší jenom změnou polohy výztuží, tak by to konstruktéři dělali i u netlakotěsných.
Ale možná jsou nějaké cesty, které nevidím, protože nejsem technik, ale jenom fyzik.
08.10.2014 (15:58)  
ale protze se budou pravidelne potkávat s ICE

Právě proto jsem tímto reagoval na výrok "potkali jsme se s ICE a nedělalo to nic"

Starouš

Pevnější skříň nemusí nutně znamenat, že to bude těžší. Jsou určitě i jiné cesty.
  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko