..: Půl století od rekordní jízdy 498.106 :..

498.106, Níhov - Řikonín, foto: Drahos SvestkaCerhenice — před 50 lety, dne 27. srpna 1964, byl vytvořen československý rychlostní rekord parní lokomotivy. Stroj 498.106 dosáhl na zkušebním okruhu ČSD (dnes zkušební okruh dceřiné společnosti Českých drah VUŽ) u středočeské Velimi s četou Procházka - Houba rychlosti 162 km/h. Rekordní lokomotiva je zachována, v současné době spočívá jako neprovozní v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. O víkendu do tohoto depozitáře vyrazí zvláštní parní vlak-

Lokomotivy řady 498.1 přezdívané „albatros“ byly v počtu 15 kusů vyrobeny v roce 1954 ve Škodových závodech (tehdy Závodech V. I. Lenina) v Plzni, dnešních Škoda Transportation. Vyvíjely výkon 2 000 kW a maximální rychlost 120 km/h. Sloužily zpočátku při dopravě těžkých mezinárodních expresů na hlavních tratích Československa, později dostaly na starost i vnitrostátní rychlíkovou vozbu. Samotná lokomotiva měla hmotnost 113 tun a do jejího tendru se vešlo 14 kubíků uhlí a 35 kubíků vody.

Za nerychlejší parní lokomotivu světa je dodnes považována britská lokomotiva Mallard, která v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.

V Československu, resp. v České republice byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Nejrychlejší motorovou lokomotivou byla řada T499.0 z ČKD Praha vyrobená pouze ve dvou prototypech. Tento stroj dosáhl rekordní rychlost 176 km/h. jeden z prototypů je zachován ve sbírkách železničního muzea Českých drah a renovován za přispění VUŹ, dceřiné společnosti ČD.

Tato organizace provozuje také rekordmanku v oblasti elektrických lokomotiv – stroj 124.601-6. Tato lokomotiva dosáhla 5. září 1972 dodnes nepřekonané rychlosti českého sólo stroje 219 km/h.

Absolutní český rychlostní rekord však patří rychlovlakům Českých drah pendolino, řady 680. Při testovacích jízdách na jihu Moravy mezi Břeclaví a Brnem dosáhla jedna ze souprav rychlost 237 km/h. V pravidelném provozu dosahují pendolina rychlost 160 km/h, což je nejvyšší povolená rychlost na železniční síti SŽDC. Pendolina jsou v provozu také na nejrychlejších spojích v historii naší železniční dopravy. Na trase z Prahy do Ostravy dosahují průměrnou cestovní rychlost téměř 120 km/h.

Současný světový rychlostní rekord elektrické lokomotivy ale drží od 2. září 2006 stroj rakouských ÖBB řady 1216, stejný typ jako jezdí do České republiky v čele vlaků EuroCity a netrakčních jednotek railjet, s rychlostí 357 km/h. Absolutní železniční rychlostní rekord však dlouhodobě drží Francouzi. Jeho aktuální hodnota činí 574,8 km/h, jíž dosáhla speciálně upravená jednotka rychlovlaku TGV.

Zdroj: Tisková zpráva Českých drah


NIcKON Poslat mail autorovi | 28.8.2014 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
29.08.2014 (0:48)  
Jen jestli se už 50 let neoslavuje jiná mašina.
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=3162604
registrovaný uživatel Keprt 
28.08.2014 (23:12)  
Bude jezdit.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
28.08.2014 (22:59)  
A bude výsledkem provozní, nebo jen vystavovatelný stav?
registrovaný uživatel 55p 
28.08.2014 (22:19)  
Probíhá, před dvěma lety byl vystaven na Dni železnice v Nymburce, nyní je prý před dokončením (dle KR).
28.08.2014 (20:04)  
Má někdo nějaké bližší info k té renovaci "kyklopa"?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko