Bratislava — Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) před nedávnem vyhlásila veřejnou soutěž na modernizaci až 30 vozů řady Bdt. Ze dvou nabídek pak vyhrála ta, kterou podala společnost ŽOS Trnava. Ta zvítězila s nabídkou, že všech 30 vozů zmodernizuje za částku 23.106.840 eur (633,6 milionů korun), což byla mírně menší částka, než původně předpokládaných 23,9 milionů eur. Smlouva počítá s modernizací nejdříve pouze jednoho vozu a následnou opcí na 29 dalších. Vozy budou po rekonstrukci podobné řadě Bdgteer ZSSK — velkoprostorové, klimatizované, s prostorem pro jízdní kola a oddílem pro vlakvedoucího. Modernizace má být spolufinancovaná z kohezního fondu EU.
Zdroj: TED Europa
1) Příklad? EC Odra v "normální den" X EC Odra v neděli ... atd.
2) A co? Tak doufám, že koupíš náhradní soupravy, které budou schopny okamžitě nahradit porouchané jednotky.
P. S. Světoví výrobci maji jistě jiné cíle, než jiné subjekty na trhu železniční dopravy :))))))
no vidíte, tohle už zní jako věcný argument, na rozdíl od slov "je to trend"
Docela by mě zajímala skutečná úspora oproti klasickým soupravám. Já vidím hlavně 2 problémy souprav:
Tak energetická úspora je třeba v lepší trakci, lepší poměr hnaných náprav , netaháš zbytečně 90t, není třeba aby si každý vůz vozil komplet zařízení atd..
1) Nelze připojit/odpojit vagóny - jak řešit situaci, kdy jeden den je potřeba 4 vozů, jiný den 12 (jasně, může se jednat spojování souprav, nicméně mi to přijde takové divné a navíc ta operativa je přeci jen nižší).
Tak když požaduješ soupravu na určený výkon tak tomu taky přizpůsobíš jednotky. Nebo chceš třeba u meziregionálky měnit konfiguraci vlaku? Co takle třeba rezervační systémy atd.. A pokud nemáš PuP tak si připočti objíždění soupravy...
2) Když je poškozený vůz, odstaví se a zbytek jede dál. Pokazí-li se souprava, je to prostě konec.
Tak se odstaví souprava a co ??? Když se rozsype TGV, ICE, Pendolino .. tak buď dojede a nebo dotáhne. Každopadně na servis je tu FS..
Tím neříkám, že není pravda, že je to trend. Jen si myslím, že jde o špatný trend.
Tak to si zřejmně myslíš jen Ty, světový výrobci mají na toto trošku jiný názor, stačí si zajít na odborné semináře a přednášky na toto téma.
Zkusme si vzít model hypotetického rychlíku/expresu/IC. Požadavky: klimatizovaná souprava na min. 160 km/h s místy pro kola a vozíčkáře. Navrhované složení:
Lokomotiva řady 151 (160 km/h, 82 t, 4 000 kW)
Ampz (58 míst 1. třídy, 53 t)
Bbdgmee rekonstruovaný polohytlák kvůli kolům a vozíčkářům (45 míst 2. třídy, 45 t)
5x Bpee (velkoprostor 2+2, 78 míst 2. třídy, 45 t)
Celkem: 4 000 kW výkonu, 58 míst 1. třídy, 435 míst 2. třídy a celková hmotnost 405 t, tzn. cca 0,82 t na sedadlo
Pro porovnání varianta "rychlíkového Elefantu" ve složení 2x 471 + 3 vložené 071
Celkem: 46 míst 1. třídy, 474 míst 2. třídy (můžeme kvůli úpravě interiéru lépe vyhovujícímu dálkové dopravě, tj. odstranění podélně umístěných a sklápěcích sedaček, pár míst odečíst), výkon 4 000 kW a hmotnost cca 263 t, cca 0,5 t na sedadlo.
Výsledkem tedy je, že při srovnatelné kapacitě a výkonu má elektrická jednotka hmotnost pouhých 65% toho, co klasika. A to jsem ještě použil pro porovnání 471, což už není žádný výkřik techniky.
A k té oslavované modularitě klasických souprav. Kdyby jela tahle hypotetická jednotka obsazená pouze 321 pasažéry a na zbylých 199 by se vezl vzduch, tak bude mít přibližně stejný poměr hmotnosti na jednoho pasažéra jako do posledního místa naplněná klasika v uvedeném složení.
když bude trend spáchat sebevraždu, taky si kvůli tomu mám podřezat žíly?
Docela by mě zajímala skutečná úspora oproti klasickým soupravám. Já vidím hlavně 2 problémy souprav:
1) Nelze připojit/odpojit vagóny - jak řešit situaci, kdy jeden den je potřeba 4 vozů, jiný den 12 (jasně, může se jednat spojování souprav, nicméně mi to přijde takové divné a navíc ta operativa je přeci jen nižší).
2) Když je poškozený vůz, odstaví se a zbytek jede dál. Pokazí-li se souprava, je to prostě konec.
Tím neříkám, že není pravda, že je to trend. Jen si myslím, že jde o špatný trend.
Dovolím si nesouhlasit, trend je zcela opačný, než tvrdíš, EMU má mnohem ekonomičtější provoz než klasika tj. mašina a souprava vozů. Proto si myslím, že by měl být trend takový, rekonstrukce / modernizace vozů a průběžně nahrazovat ty nejstarší, kdy už modernizace či rekonstrukce postrádá ekonomickéhop významu nahradit takové soupravy EMU / DMU.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.