Praha/Brno — Soukromí dopravci RegioJet a LEO Express v minulých měsících oznámili zájem o provoz na Slovensku. LEO Express si však stále není jistý, zdali vstoupí na trh ve spolupráci se ZSSK, nebo jako přímý konkurent, což podtrhují i slova Petry Valentové, tiskové mluvčí LE: „Stále platí dvě varianty vstupu na trh, a to buďto v kooperaci se ZSSK nebo na vlastní komerční riziko.“ A to i přes fakt, že ZSSK v této souvislosti začátkem června zaujala poměrně jasné negativní stanovisko. Oproti tomu RegioJet se v současné době vymezuje vůči ZSSK jako jasný konkurent s již avizovanou agresivní cenovou strategií (Bratislava — Košice od 10 €). Po řadě spekulací z různých zdrojů dostává jasnější obrysy i hnací vozidlo pro vedení vlaků RegioJetu na Slovensku. Petra Nováková, tisková mluvčí Student Agency a RegioJetu, oficiálně potvrdila, že: „…pro žluté vlaky RegioJet na Slovensku plánujeme používat elektrické lokomotivy Bombardier Traxx.“ Níže v článku naleznete výtah jízdního řádu vlaků RJ z návrhu grafikonu vedení vlaků ŽSR pro rok 2015.
Předběžný jízdní řád spojů RJ na Slovensku
Stanice/Číslo vlaku | REX 401 | EC 1003 | REX 403 | REX 791 | REX 405 | EC 1011 |
Bratislava hl.st. | 5.50 | 11.50 | 15.37 | 17.50 | ||
Trnava | 6.17 | 12.17 | 16.04 | 18.17 | ||
Trenčín | 6.57 | 12.57 | 16.45 | 18.57 | ||
Považská Bystrica | 7.27 | z Prahy | 13.27 | 17.15 | 19.27 | z Prahy |
Žilina | 7.57 | 12.59 | 13.57 | 17.47 | 19.57 | 20.55? |
Vrútky | | | 13.16 | | | | | | | | |
Martin | ) | ) | ) | 18.09 | ) | 21.17 |
Ružomberok | 8.37 | 13.43 | 14.37 | 20.37 | ||
Liptovský Mikuláš | 8.55 | 14.01 | 14.55 | 20.55 | ||
Štrba | 9.23 | 14.29 | 15.23 | 21.23 | ||
Poprad-Tatry | 9.37 | 14.44 | 15.37 | 21.37 | ||
Kysak | 10.31 | 15.40 | 16.31 | 22.37 | ||
Košice | 10.43 | 15.52 | 16.43 | 22.43 |
Stanice/Číslo vlaku | REX 790 | EC 1006 | REX 400 | EC 1010 | REX 402 | REX 404 |
Košice | 5.17 | 8.08 | 11.17 | 17.17 | ||
Kysak | 5.30 | 8.21 | 11.30 | 17.30 | ||
Poprad-Tatry | 6.23 | 9.16 | 12.23 | 18.23 | ||
Štrba | 6.37 | 9.30 | 12.37 | 18.37 | ||
Liptovský Mikuláš | 7.04 | 9.58 | 13.04 | 19.04 | ||
Ružomberok | 7.22 | 10.17 | 13.22 | 19.22 | ||
Martin | 5.56 | 6.36 | ) | ) | ) | ) |
Vrútky | 6.05 | | | | | 10.44 | | | | |
Žilina | 6.25 | 7.04 | 8.05 | 11.04 | 14.05 | 20.05 |
Bytča | 6.44 | do Prahy | | | do Prahy | | | | |
Považská Bystrica | 6.58 | 8.34 | 14.34 | 20.34 | ||
Púchov | 7.11 | | | | | | | ||
Ilava | 7.22 | | | | | | | ||
Trenčianska Teplá | 7.32 | | | | | | | ||
Trenčín | 7.41 | 9.04 | 15.04 | 21.04 | ||
Nové Mesto Nad Váhom | 8.01 | | | | | | | ||
Piešťany | 8.14 | | | | | | | ||
Leopoldov | 8.27 | | | | | | | ||
Trnava | 8.41 | 9.45 | 15.45 | 21.45 | ||
Bratislava-Vinohrady | 9.05 | | | | | | | ||
Bratislava hl.st. | 9.11 | 10.10 | 16.10 | 22.10 |
Vysvětlivky: ) = vlak jede mimo stanici Martin, | = vlak příslušnou stanicí projíždí.
Zdroj: Prvý návrh GVD 2015 ŽSR
Bude na tuto linku vedeno oddělené účatnictví, aby byl z něho jasné, zda bude tato linka provozována se ziskem, nebo aby např. ztráta nebyla dotována?
Samozřejmě připouštím, že každý podnikatelský záměr se nemusí vydařit, stejně jako se nevydařilpodnikatelský záměr LE, nebo podnikatelský záměr RJ s highjetem
omlouvám se za nepřesnosti a zjednodušení, při výpočtech jsem použil známé údaje:
1. RJ měl použit zcela nové vlaky, nikoli ty ojetiny co nabízí mezi OV a Prahou
2. Investice na tyto nové vlaky měly být 2 mld. Kč
3. DB uzavřely s ČD smlouvu na 5 let.
To znamená 2 mld. Kč plus např. 5 % úrok děleno počtem let smlouvy, protože kam bych s těmi vlaky potom jezdil (?), takže 420 mil. Kč nákladů z tohoto za rok, a to ještě v tom nemám ani korunu nákladů na provoz, a ni kourunu zisku. Kolik by tedy měly činit tržby?
Troufám si říci, že do toho by nejen nevstoupila banka, ale ani podnikatel?
Holt vždycky se investiční záměr nepodařil. A kde by byl RJ se svým highjet při dnšních cenách, když LE má na jednu jízdenku za 190 Kč zttáru 200 Kč, to znamená, že by jízdenka měla při 5 procentním zisku měla stát 410 Kč?
Rj a Le dříve označovaly ceny ČD za dumpingové....
Je to tak, že kdyby RJ a LË se pochlapily, a poskytovaly nejméně stejně kvalitní služby, jako poskytují ČD (např. nejrychlejší vlaky, zákaznicky orientovaný personál, kafe Starbuck apod.), pak by si mohly dovolit žádat stejné ceny jako ČD?
1) A opět "..staré ojeté šunky.." A opět se ptám, proč tytéž staré ojeté šunky z Rakouska nakupují ČD za účelem zlepšení komfortu? A možná, že s těmi ojetými šunkami budou ČD jezdit i do Němec...
2)...ČD obsluhují 95% a jezdí do všech koutů... ano, protože před nějakým pátkem kraje rychle uzavřeli s ČD dlouhodobé smlouvy bez výběrových řízení... A stát stále nebyl schopen pořádně rozjet ani ta výběrová řízení na rychlíky... A mimochodem i ČD už spoustu těch "koutů" opouští... kolik už je tratí, kde byl zastaven provoz...
3) Praha-Ostrava zlatý důl? Hmm dobrý, tak proč má nejen Jančura ztrátu, ale i LEOš? A že by jediné ČD byly na této trati ziskové? To asi těžko. Vlaky (včetně pendolina) mají prázdnější než konkurence... Dokonce i trasu Ostravana zkrátili, protože neustál konkurenci... A přitom všem by dokázali být ziskoví? Potom si kladu otázku z čeho mají takovou ztrátu (jako celek), když na trati s konkurencí dokáží být ziskoví, tak na tratích bez konkurence, kde nemají nižší jízdné kvůli konkurenci ... a pak všechny dotované spoje.... No nějak mi to matematicky nesedí...
mate spatne info... cena Praha - ostrava u CD beze slevy stoji 467
cena 295 Akční základní jednosměrná najdete to v eshopu CD
Jízdné z Prahy do Studénky u ČD dvojkou beze slev stojí 451 Kč, přičemž se jedná o vzdálenost 334 km (tedy tržby za 1 km 1,35 Kč)
Jízdné z Prahy do Svinova u ČD dvojkou beze slev stojí 295 Kč, přičemž se jedná o vzdálenost 351 km (tedy tržby za 1 km 0,84 Kč)
Prodloužením cesty o 17 km se tedy snížily tržby o 156 Kč, tedy o 0,50 Kč na km za celou trasu z Prahy do Svinova.
Existuje proto kromě marketingového rovněž ekonomický důvod? Domnívám se že náklady na 351 km by měly být vyšší než náklady na 334 km. Nebo tomu tak není?
Domnívám se, že při ceně jízdného z Prahy do Svinova alespoň ve výši ceny jízdného z Prahy do Studénky by kliďo mohl mít RJ ceny vyšší o 60 Kč, byl v zisku a nebylo tady o čem psát. Ale bylo to možná škoda.
To přece není pravda, že RJ a LEO berou dotace ve formě příspěvků na žákovské jízdné. To nejsou dotace pro ty dopravce, ale pro ty studenty - to je snad jasné... Jinak by jim těžko dávali dopravci slevu. A když někoho nutím poskytovat někomu slevu, tak mu to přece zaplatit musím, ne?
Podle mě, je (možná ne protizákonné) silně amorální a nepřípustné, aby si ČD vedly cenovou válku na Pha-Ostr, pokud se SKUPINA ČD JAKO CELEK ocitne ve ztrátě! Nemělo by být hlavním cílem státního podniku přinášet státu zisk? Ta jejich ztráta, to je další dotace pro ČD, kterou nakonec platí všichni!!! Ono je pěkný, že ÚDAJNĚ nejsou ČD ztrátové na ostravské lince, ale v tom případě by měly z přebytků raději umořovat ztrátu jinde, než si zavádět akční jízdné do Ostravy (a to ho sám někdy využiju, takže by mi to nemuselo vadit tolik jako těm co nikdy po této trase nejezdí).
Pokud by byl stát (MD) rozumný hospodář, tak raději zcela stáhne ČD (kromě mezinárodních spojů, samozřejmě) z linky do Ostravy. Může to znít radikálně, ale LEO a RJ by dále expandovaly, cestující, co nyní jezdí ČD bohatě pobraly. ČD by získaly dost solidních vagonů na to, aby mohly zas další odporný B odvézt do šrotu. A HLAVNĚ: Byla by JISTOTA, že neplatím ze státních peněz někoho tam, kde to jiní zvládnout zcela na svoje triko...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.