Praha — České dráhy, stejně jako předtím LEO Express a RegioJet, nabízejí ode dneška cestujícím mobilní aplikaci pro platformy Apple iOS (iPhone) a Android. Zatímco soukromí dopravci vsadili na jednoúčelové řešení pro rezervaci jízdenek ve svých vlakových, případně autobusových spojích, České dráhy šly cestou víceúčelové aplikace Můj vlak, která umožní nejen nákup jízdních dokladů, ale bude také nástrojem pro získání informací o samotné cestě vlakem. Poskytované služby na nádražích, informace o zpoždění, odjezdové tabule nebo aktuální poloha vlaku jsou informace, které v některých situacích vyvážíte zlatem, a přitom jsou často ukryty hluboko na webu dopravce či správce infrastruktury. Vývojový tým ČD poodhalil našemu magazínu úskalí, která přinesl vývoj takto rozsáhlé mobilní aplikace.
Základem jsou data
Silnou stránkou aplikace jsou poskytované informace. Ty tvoří služby na pozadí, jež získávají data z různých samostatných systémů Českých drah i Správy železniční dopravní cesty. Má tak přehled o plánovaných a skutečných jízdních řádech, aktuální a očekávané poloze, mimořádnostech, výlukách atp. Ty se následně zpracují a hotové zasílají do aplikace uživateli.
Jen samotné určení polohy a včasnosti jízdy vlaku ukázalo na několik úskalí, které ve výsledku zpozdily zveřejnění aplikace proti plánovanému termínu. Data o jízdě vlaku mohou být v některých dopravnách ještě pořád zadávána ručně a ukazuje se, že někdy i s velkým zpožděním. Běžně pozorovaná odchylka zadání činí dvě až pět minut. Ani programové rozhraní (API) SŽDC neposkytuje data vhodným způsobem pro dané využití – informace jsou zveřejňovány po dávkách a může se stát, že v daném momentu již existuje novější informace pro daný vlak. Služba si musí poradit třeba se situací, kdy chybí příjezd vlaku do koncové stanice, avšak existuje informace o odjezdu soupravového vlaku na odstavné nádraží
Díky tomu musel být systém výpočtu zpoždění upraven o logiku, která si chybějící údaje domyslí a rekonstruuje; proto budou chybějící informace vyhodnoceny jako falešné zpoždění. Jako doplňkový zdroj dat se proto používá pozice vozidel z GPS podle telemetrie, pokud jsou vybavena takovým zařízením. Poloha je pak promítnuta do očekávaného umístění vlaku (POI) a porovnána s jeho jízdním řádem.
Nakonec byl zvolen model, kdy zdrojem informací je Dispečerský systém osobní dopravy (DISOD ČD), který využívá všechny zmíněné zdroje ČD a SŽDC, ale také stahuje informace od zahraničních partnerů. Ten navíc obsahuje informace o změnách jízdy vlaku z důvodu výluky, mimořádnosti nebo jiného důvodu. Ostatně jízdní řád má v této architektuře několik zdrojů:
- knižní jízdní řád,
- plánovaný jízdní řád, který vzniká cca 13 hodin před jízdou vlaku souhlasem dispečera a obsahuje provozní, výluková či jiná opatření,
- aktuální jízdní řád, který obsahuje i změny v průběhu jízdy vlaku.
Závislost na externích systémech a dispečerské úpravy jsou však zároveň dalším zdrojem nepřesností údajů o vlaku. Například odklony mohou být zanášeny do systémů jako kopie jiného vlaku, u kterého se nemusí shodovat seznam zastávek. Pokud je při odklonu Kolín – Nymburk – Praha uvedeno zastavení v Praze-Vysočanech jako textová poznámka, systém nedokáže cestujícího upozornit na alternativu k výstupu ve stanici Praha-Libeň.
Zpoždění je navíc podle dostupných informací odhadováno – pokud vlak nedorazil do určeného bodu, je jasné, jaké má zpoždění aktuálně, ale nelze určit, kdy daného bodu skutečně dosáhne. I proto se musí s informací o zpoždění pracovat s opatrností, protože ohlášené zpoždění se může změnit. Přesto je taková informace cennější, než původní model, kdy vlak jel „včas“ do chvíle, než vyjel s velkým zpožděním z místa, kde se zdržel.
Aplikace nahrazuje informační systém vlaku
Můj vlak poskytuje před cestou i během ní kontextové informace, a může tak nahradit jak elektronický informační systém ve vozidlech, tak informace od palubního personálu. Tvůrci přesto doporučují se v případě mimořádností nebo nejasností informovat u zaměstnanců drah.
Ať už máte vyhledaný spoj a na něm zapnutá upozornění, nebo zakoupený jízdní doklad, mobilní telefon vás upozorní na čas odjezdu, výluky a mimořádnosti na trase. Během cesty vám včas připomene přestup a případně zprostředkuje informaci o nástupišti navazujícího vlaku. Informace si můžete hledat i ručně – k dispozici jsou informace o stanicích včetně informačních tabulí SŽDC, na nichž jsou zobrazeny vlaky všech dopravců. Detaily ovšem získáte pouze k vlakům ČD. Zajímavou kontextovou informací je dohledání dalšího návazného spoje přímo z detailu vašeho spojení, pokud vám původní ujel či se chcete v místě přestupu zdržet déle.
Uživatelé Androidu si mohou vybrané funkce přenést na plochu ve formě widgetu – např. odjezdy/příjezdy, detail spojení, popř. aktuální seznam jízdenek.
Offline jízdní řády, mobilní eshop, přístupnost
Snad nejhodnotnější funkcí aplikace je vyhledávání vlakového spojení ČD, které funguje jak online, tak i s offline datovým balíčkem. Díky tomu můžete šetřit váš datový limit u mobilního tarifu a lépe se vám bude s aplikací pracovat v místech s horším mobilním pokrytím.
Díky propojení s eShopem pak uvidíte v mobilu i všechny jízdenky, které jste si online zakoupili. Doručení je okamžité, což jsme při testování ocenili (např. když spěcháte a někdo kupuje jízdenku za vás u počítače). Pro zobrazení je použit stejný formát, jako u mobilního webu ČD – PNG obrázek. Formát digitálních dokladů Apple Passbook nevyhovoval, protože nepodporuje drážní Aztec kódy, jen QR kódy. Alternativní zprostředkovatel jízdních dokladů Bileto před časem sice zasílal své bilety přímo v Passbooku, nicméně využíval možnosti prokázání se personálu transakčním kódem. Není však vyloučeno, že se o Passbooky aplikace přesto v budoucnu rozšíří, stejně jako u srovnatelných formátů konkurence.
Pořídit jízdenky samozřejmě lze i přímo v aplikaci. Nákupní proces je velmi podobný mobilnímu webu ČD – pokud máte vyplněné údaje jako zapamatované číslo osobního dokladu či In-karty v ČD eShopu, aplikace si je automaticky převezme a nemusíte je pokaždé vyplňovat. Zatím nelze využít funkci zapamatování platební karty, kterou musí napřed podporovat poskytovatel platební brány – ČSOB. Výhledově se ale s touto možností počítá. Nákup probíhá v sedmi krocích: vyhledání spojení, výběr dokladu, volba jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, specifikace cestujících, doplňkové služby, totožnost a platba kartou či systémem Paysec.
Elektronický obchod má zatím asi největší mezery v možnosti výběru rezervací. Zde se počítá s vývojem v dalším období. V tuzemské dopravě je největší překážkou rozmanitost vozidlového parku a případně velké datové toky při přenosu sedadlových map. Mezinárodní rezervace pak komplikuje dvě dekády starý systém UIC, který například nepodporuje předběžné blokace míst. Řešením tak jsou bilaterální dohody s okolními správami a ad-hoc přístup do jejich lokálních rezervačních systémů.
Už během testování se také ukázalo, že aplikace je velkým přínosem pro zrakově postižené. Ti slabozrací mohou informace pohodlně číst na zařízení, na kterém jsou zvyklí, ti více postižení pak využít funkcí pro přístupnost poskytovaných mobilními operačními systémy.
Verze 1.0.1
České dráhy zveřejní aplikaci cestujícím během čtvrtka 30. října 2014 v iTunes Store a Google Play Store. Testování probíhalo od prosince 2013 a poslední verze vyšla v průběhu října. Na náš dotaz, jaký je výhled pro platformu Windows Phone (WP), dopravce potvrdil zájem tuto aplikaci vyvinout. Problémem však je, že zatímco iOS a Android sdílí určitou společnou funkcionalitu, pro WP by se muselo vše znovu navrhnout, a proto byl vývoj naplánován až po zveřejnění prvních dvou mutací. Závěrem by České dráhy rády poděkovaly všem testerům za pomoc a velmi hodnotné informace, které pomohly odhalit mnoho kritických míst jak v samotné mobilní aplikaci, tak v systémech na pozadí.
Zdroj: České dráhy
Ve vydávání místenek mají velké rezervy ČD jako celek. To, že pokladní neumí zjistit, jestli místenka na vlak ze zahraničí nejde vydat kvůli tomu, že je vlak vyprodán, nebo protože nefunguje systém je možná chyba UIC, ale je to zkrátka chyba. Stejně jako když potom koupím dvě místenky do různých cílových stanic s poznámkou, že chci místa u sebe, a dostanu obě místenky k okénku (v leteckém uspořádání), jednu vpravo, jednu vlevo, a každou do jiné řady...
K aplikaci: Vážně bych ocenil zobrazení zpoždění okamžitě po vyhledání spojení a ne jen v detailech u konkrétního spoje (docela dobrou inspirací je CG transit a WMM Jízdní řády).
To níže zmíněné řazení by bylo fajn, ale i z toho co je vidět si většinou domyslím co za vozy jede, za to možnost zobrazit si plánek vozu a vybrat místo už by opravdu chtělo, to přece není tak náročné, ale když to neumí ani m.cd.cz tak tam asi nějaký problém bude. Také by byla fajn možnost zobrazit odjezdy i vlaků, které už vyjely, jako to mají jiné aplikace. Jsou to jen drobnosti jinak je aplikace parádní !! Asi s nákupem WP telefonu počkám, dokud tam nebude tahle appka.
Byl by velký problém postavit záležitost podobně jako u KMB, tj. tak, že uživatel In-karty při nákupu ručí za dostatečný zůstatek v EPIKu (uživatel se zůstatek při každé platbě EPIKem dozví, ne?), přičemž v opačném případě si při prvním kontaktu In-karty se sítí (nákup na pokladně, kontrola ve vlaku, přiložení k UNIPAJi, ...) zbytek doplatí třeba s drobnou penalizací (v opačném případě se nezaplacená část nákupního košíku stornuje).
V takovém případě by asi musela být nastavena nějaká mez (počet jízdenek, finanční limit, délka platnosti takového dokladu), takže by to užití EPIKu sice omezovalo, ale nemalou část požadavků by to řešit mohlo.
Ano, tohle umi aplikace a umi to i eshop. Predrecnici ale mysleli myslim neco trochu jineho. System "vi", ze ja mam INkartu (dukazem je to, ze pri vyplnovani prukazu jsou predvyplnene moje udaje, coz je super). Ale pri jednom z uvodnich kroku pri nakupu jizdenky se jedna otazka tyka i slevove karty a zde moje INkarta vyplnena neni, zde si to musim vyplnit sam. Ten pozadavek jejich (a koneckoncu i muj) je tedy takovy, ze kdyz system presne pozna, kdo jsem a jake je cislo me INkarty (a znovu rikam, za sebe, tohle je prima), tak by o nejaky krok drive mohl defaultne nabizet i jizdne v souladu s moji INkartou.
Ano, však v dnešní době, kdy je vše online, je architektura EPIKu zralá na revizi, aby nadále byl pouze nosičem identifikátoru uživatelského účtu. Co je na dané In-kartě nahráno, by evidoval pouze server.
Ty čtečky, které jsou online jen občas (což jsou myslím jen POPky), by uploadovaly/downloadovaly změny se zpožděním. Sice by tím čas od času vznikly situace, kdyby se šlo se zůstatkem "do záporu" (cestující si dobije kredit v eShopu, nastoupí do vlaku a chce hned platit, či několikrát rychle po sobě zaplatí u různých průvodčích ve vlaku), ale myslím, že takovou důvěru lze zákazníkům dát.
že je něco nejrozšířenější neznamená, že je to nejlepší...
O kvalitě jsem nehovořil. Ona totiž při rozhodování, zda vyvinout pro nějaký OS aplikaci, nehraje vůbec roli. Roli hraje složitost(tj. cena) vývoje a počet potencionálních uživatelů.
Synchronizovat v současnosti zahr. jízdenku do mobilu, kterou by vám nemusel partner uznat by byla spíše medvědí služba, zdroj problémů.
To co zde píšete byl opravdu nedostatek testovacích verzí, poslední testovací verze/GM a ostrá, která je k dispozici, si umí pamatovat jak In Kartu, tak i osobní doklad. Teď jsem to projistotu jeŠtě jednou kontroloval jak na iOS, tak Android. Dokonce umí z profilu ČD registrovaného uživatele tyto údaje synchronizovat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.