Praha — České dráhy, stejně jako předtím LEO Express a RegioJet, nabízejí ode dneška cestujícím mobilní aplikaci pro platformy Apple iOS (iPhone) a Android. Zatímco soukromí dopravci vsadili na jednoúčelové řešení pro rezervaci jízdenek ve svých vlakových, případně autobusových spojích, České dráhy šly cestou víceúčelové aplikace Můj vlak, která umožní nejen nákup jízdních dokladů, ale bude také nástrojem pro získání informací o samotné cestě vlakem. Poskytované služby na nádražích, informace o zpoždění, odjezdové tabule nebo aktuální poloha vlaku jsou informace, které v některých situacích vyvážíte zlatem, a přitom jsou často ukryty hluboko na webu dopravce či správce infrastruktury. Vývojový tým ČD poodhalil našemu magazínu úskalí, která přinesl vývoj takto rozsáhlé mobilní aplikace.
Základem jsou data
Silnou stránkou aplikace jsou poskytované informace. Ty tvoří služby na pozadí, jež získávají data z různých samostatných systémů Českých drah i Správy železniční dopravní cesty. Má tak přehled o plánovaných a skutečných jízdních řádech, aktuální a očekávané poloze, mimořádnostech, výlukách atp. Ty se následně zpracují a hotové zasílají do aplikace uživateli.
Jen samotné určení polohy a včasnosti jízdy vlaku ukázalo na několik úskalí, které ve výsledku zpozdily zveřejnění aplikace proti plánovanému termínu. Data o jízdě vlaku mohou být v některých dopravnách ještě pořád zadávána ručně a ukazuje se, že někdy i s velkým zpožděním. Běžně pozorovaná odchylka zadání činí dvě až pět minut. Ani programové rozhraní (API) SŽDC neposkytuje data vhodným způsobem pro dané využití – informace jsou zveřejňovány po dávkách a může se stát, že v daném momentu již existuje novější informace pro daný vlak. Služba si musí poradit třeba se situací, kdy chybí příjezd vlaku do koncové stanice, avšak existuje informace o odjezdu soupravového vlaku na odstavné nádraží
Díky tomu musel být systém výpočtu zpoždění upraven o logiku, která si chybějící údaje domyslí a rekonstruuje; proto budou chybějící informace vyhodnoceny jako falešné zpoždění. Jako doplňkový zdroj dat se proto používá pozice vozidel z GPS podle telemetrie, pokud jsou vybavena takovým zařízením. Poloha je pak promítnuta do očekávaného umístění vlaku (POI) a porovnána s jeho jízdním řádem.
Nakonec byl zvolen model, kdy zdrojem informací je Dispečerský systém osobní dopravy (DISOD ČD), který využívá všechny zmíněné zdroje ČD a SŽDC, ale také stahuje informace od zahraničních partnerů. Ten navíc obsahuje informace o změnách jízdy vlaku z důvodu výluky, mimořádnosti nebo jiného důvodu. Ostatně jízdní řád má v této architektuře několik zdrojů:
- knižní jízdní řád,
- plánovaný jízdní řád, který vzniká cca 13 hodin před jízdou vlaku souhlasem dispečera a obsahuje provozní, výluková či jiná opatření,
- aktuální jízdní řád, který obsahuje i změny v průběhu jízdy vlaku.
Závislost na externích systémech a dispečerské úpravy jsou však zároveň dalším zdrojem nepřesností údajů o vlaku. Například odklony mohou být zanášeny do systémů jako kopie jiného vlaku, u kterého se nemusí shodovat seznam zastávek. Pokud je při odklonu Kolín – Nymburk – Praha uvedeno zastavení v Praze-Vysočanech jako textová poznámka, systém nedokáže cestujícího upozornit na alternativu k výstupu ve stanici Praha-Libeň.
Zpoždění je navíc podle dostupných informací odhadováno – pokud vlak nedorazil do určeného bodu, je jasné, jaké má zpoždění aktuálně, ale nelze určit, kdy daného bodu skutečně dosáhne. I proto se musí s informací o zpoždění pracovat s opatrností, protože ohlášené zpoždění se může změnit. Přesto je taková informace cennější, než původní model, kdy vlak jel „včas“ do chvíle, než vyjel s velkým zpožděním z místa, kde se zdržel.
Aplikace nahrazuje informační systém vlaku
Můj vlak poskytuje před cestou i během ní kontextové informace, a může tak nahradit jak elektronický informační systém ve vozidlech, tak informace od palubního personálu. Tvůrci přesto doporučují se v případě mimořádností nebo nejasností informovat u zaměstnanců drah.
Ať už máte vyhledaný spoj a na něm zapnutá upozornění, nebo zakoupený jízdní doklad, mobilní telefon vás upozorní na čas odjezdu, výluky a mimořádnosti na trase. Během cesty vám včas připomene přestup a případně zprostředkuje informaci o nástupišti navazujícího vlaku. Informace si můžete hledat i ručně – k dispozici jsou informace o stanicích včetně informačních tabulí SŽDC, na nichž jsou zobrazeny vlaky všech dopravců. Detaily ovšem získáte pouze k vlakům ČD. Zajímavou kontextovou informací je dohledání dalšího návazného spoje přímo z detailu vašeho spojení, pokud vám původní ujel či se chcete v místě přestupu zdržet déle.
Uživatelé Androidu si mohou vybrané funkce přenést na plochu ve formě widgetu – např. odjezdy/příjezdy, detail spojení, popř. aktuální seznam jízdenek.
Offline jízdní řády, mobilní eshop, přístupnost
Snad nejhodnotnější funkcí aplikace je vyhledávání vlakového spojení ČD, které funguje jak online, tak i s offline datovým balíčkem. Díky tomu můžete šetřit váš datový limit u mobilního tarifu a lépe se vám bude s aplikací pracovat v místech s horším mobilním pokrytím.
Díky propojení s eShopem pak uvidíte v mobilu i všechny jízdenky, které jste si online zakoupili. Doručení je okamžité, což jsme při testování ocenili (např. když spěcháte a někdo kupuje jízdenku za vás u počítače). Pro zobrazení je použit stejný formát, jako u mobilního webu ČD – PNG obrázek. Formát digitálních dokladů Apple Passbook nevyhovoval, protože nepodporuje drážní Aztec kódy, jen QR kódy. Alternativní zprostředkovatel jízdních dokladů Bileto před časem sice zasílal své bilety přímo v Passbooku, nicméně využíval možnosti prokázání se personálu transakčním kódem. Není však vyloučeno, že se o Passbooky aplikace přesto v budoucnu rozšíří, stejně jako u srovnatelných formátů konkurence.
Pořídit jízdenky samozřejmě lze i přímo v aplikaci. Nákupní proces je velmi podobný mobilnímu webu ČD – pokud máte vyplněné údaje jako zapamatované číslo osobního dokladu či In-karty v ČD eShopu, aplikace si je automaticky převezme a nemusíte je pokaždé vyplňovat. Zatím nelze využít funkci zapamatování platební karty, kterou musí napřed podporovat poskytovatel platební brány – ČSOB. Výhledově se ale s touto možností počítá. Nákup probíhá v sedmi krocích: vyhledání spojení, výběr dokladu, volba jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, specifikace cestujících, doplňkové služby, totožnost a platba kartou či systémem Paysec.
Elektronický obchod má zatím asi největší mezery v možnosti výběru rezervací. Zde se počítá s vývojem v dalším období. V tuzemské dopravě je největší překážkou rozmanitost vozidlového parku a případně velké datové toky při přenosu sedadlových map. Mezinárodní rezervace pak komplikuje dvě dekády starý systém UIC, který například nepodporuje předběžné blokace míst. Řešením tak jsou bilaterální dohody s okolními správami a ad-hoc přístup do jejich lokálních rezervačních systémů.
Už během testování se také ukázalo, že aplikace je velkým přínosem pro zrakově postižené. Ti slabozrací mohou informace pohodlně číst na zařízení, na kterém jsou zvyklí, ti více postižení pak využít funkcí pro přístupnost poskytovaných mobilními operačními systémy.
Verze 1.0.1
České dráhy zveřejní aplikaci cestujícím během čtvrtka 30. října 2014 v iTunes Store a Google Play Store. Testování probíhalo od prosince 2013 a poslední verze vyšla v průběhu října. Na náš dotaz, jaký je výhled pro platformu Windows Phone (WP), dopravce potvrdil zájem tuto aplikaci vyvinout. Problémem však je, že zatímco iOS a Android sdílí určitou společnou funkcionalitu, pro WP by se muselo vše znovu navrhnout, a proto byl vývoj naplánován až po zveřejnění prvních dvou mutací. Závěrem by České dráhy rády poděkovaly všem testerům za pomoc a velmi hodnotné informace, které pomohly odhalit mnoho kritických míst jak v samotné mobilní aplikaci, tak v systémech na pozadí.
Zdroj: České dráhy
Já bych pozdravoval zvláště ministerstvo vnitra, aby byla už elektronická občanka. Ta by ušetřila další kartičky.
(problém osobních údajů lze řešit, k prodejci by šlo jen anonymizované ID z vazební tabulky, ne číslo občanky)
Lze je uplatnit i při nákupu v dané nebo nižší hodnotě.
jake je casove omezeni na nakup jizdenky pro nejblizsi vlaky
Předpokládám, že to bude shodné s klasickým eshopem.
Někde v podmínkách je to snad napsané (hledat to fakt nebudu), reálně mám zkušenost, že to dělá 15 minut (i to si může každý vlastními silami celkem snadno ozkoušet).
To je podle meho nejvetsi chyba. Nicmene, modri v tom nejsou sami - u cernych je situace temer stejna; prestoze mam jejich smajloskrabku, musim si slevu pokazde vybirat z menu. Narozdil od modreho eshopu to ale jen zdrzuje, protoze defaultne neni predvolena zadna moznost a bez vyberu se clovek dal nedostane ... takze je tu podstatne vetsi sance, ze si clovek koupi jizdenku, na kterou ma narok.
Jak je to u zlutych, nevim presne - automaticky mi to nabizi slevu na kreditovou jizdenku, ale protoze "dospely" je hned prvni polozka v nabidce, netusim, zda si system pamatuje treba studentske nebo jine slevy a zda je nabizi defaultne.
Pikehead > trochu vas nechapu; pokud kopete za zachovani epiku v soucasne podobe (tedy offline bez moznosti platit na netu), je trochu schiza pak nadavat na to, ze musim opisovat cislo platebni karty. Reseni online kreditu (klidne ve forme zlutych nebo cernych) resi oba problemy najednou. A hlavne, v pripade storna nebo satisfakci a kompenzaci je kredit na ucte nebo penezence podstatne pouzitelnejsi, nez kupony, ktere lze uplatnit jen na kase a to jeste jen pri nakupu presahujicim hodnotu kuponu.
A jestli je hlavnim duvodem paranoidni strach modrych ze zneuziti epiku pri moznosti dostat se do minusu ... k tomu uz nemam slov. Pokud je nekdo ochoten vyplacnout tisicovku za skrabku a pak pri snaze utratit dalsi penize jsou mu hazeny klacky pod nohy kvuli radove desetikorunovym rizikum ... :-/
P.S. porad se nikdo nezminil (aspon jsem to nezaregistroval), jake je casove omezeni na nakup jizdenky pro nejblizsi vlaky ... misto toho mi naskakuji u dotazu minuska. Me osobne to prijde klicove, proto dotaz opakuji, kdyby ten prvni zmizel mezi spamem: V jakem predstihu pred odjezdem je nutne jizdenku pres tuto aplikaci zakoupit?
U e-shopu a dvojnásob v mobilní aplikaci je největší voser to opisování kreditky. U opakovaných plateb byli čeští acquireři dost pozadu a když jsem to od nich před nějakými 6 roky poptával, tvářili se, že jsem spadl z Marsu nebo z jahody - my to nakonec spustili s Tatra Bankou, která to uměla už tehdy. Dneska to myslím ovládá už i Spořka. (Tzn. důvod, že něco ČSOB neumí, není důvodem.) Jo, a v e-shopu taky dost chybí PayU, ČD by tím dost ušetřili a je to asi i bezpečnější než kreditky.
Hodně dobré by bylo zlepšit možnosti aktualizace POPek, aby se daly koupit lístky i na vlak odjiždějící za chvíli (dělám to tak, že si kupuju na následující a vždy mi to prošlo).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.