..: Revitalizace trati mezi Chrudimí a Hlinskem :..

koleje, foto: David Hambálek Chrudim — Pardubický kraj usiluje o zlepšení železničního spojení s Vysočinou, svědčí o tom oznámení nákladné revitalizace tratě 238 v úseku Hlinsko v Čechách - Medlešice a jednání se SŽDC. Celková cena revitalizace se vyšplhá téměř na jednu miliardu korun. Rozsáhlou rekonstrukcí projdou železniční stanice, přejezdy i železniční svršek a spodek, na vybraných úsecích dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Stavět se začne nejspíš už v příštím roce, avšak ani tato téměř miliardová investice nepomůže ke zvýšení propustnosti tratě, tzv. Medlešická spojka je zatím v nedohlednu… To, že Pardubický kraj očividně usiluje o lepší železniční spojení vzdálenějších měst s městem krajským, dokazuje zahájení projektu stavby druhé traťové koleje na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo příprava spojky mezi zastávkou Chrudim zastávka a tratí Chrudim město – Heřmanův Městec.

Pokud půjde vše podle plánů a neobjeví se někde větší problém, už v březnu příštího roku se s největší pravděpodobností promění čtyřicetikilometrový úsek trati 238 z Hlinska do Medlešic ve staveniště. Svědčí o tom oznámení záměru revitalizace tratě, které bylo založeno před pár dny do informačního systému posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revitalizace se dotkne nejen úprav zabezpečovacího zařízení a přejezdů, oprav traťového svršku a spodku, ale i oprav stanic – např. v Hlinsku vyroste nové nástupiště. Dojde k vybudování kamerového systému ve větších stanicích a nového informačního systému pro cestující veřejnost.

810 cr, foto: David Hambálek 810 pce, foto: David Hambálek 814 slatinany, foto: David Hambálek loutkar, foto: David Hambálek SOUPRAVY 238, foto: David Hambálek 844 pce, foto: David Hambálek

Projekt mimojiné řeší zvýšení bezpečnosti cestujících, kultury cestování i propustnosti stanic. V řešení je i zastaralé zabezpečovací zařízení, které již nevyhovuje současným nárokům na provoz a bezpečnost železničního provozu. Například na nádraží v Hlinsku zaměstnanci SŽDC dodnes ovládají ručně stahované závory. Zastaralá technika „sabotuje“ i snahu obnovovat vozový park, protože např. noví RegioSpideři (Stadler RS1) z depa v Havlíčkově Brodě si zkrátka nerozumí se zastaralými přejezdy mezi Žďárcem u Skutče a Hlinskem (podobně jako na trati Jihlava – Jihlávka).

Obnovu tratě, na níž byl zahájen provoz mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem v roce 1871, zaplatí stát. „Celkové investiční náklady se pohybují okolo 995 milionů korun,“ řekl Marek Illiaš ze SŽDC.

Stavbaři dají vzniknout nejen nové výhybně Cejřov u Vrbatova Kostelce, modernizace se dotkne především stanic a některých přejezdů mezi Hlinskem a Medlešicemi. Cestujícím by se měla i zkrátit doba cestování. Zvýšit se má rychlost vlaků na mnoha úsecích:

  • zvýšení traťové rychlosti ze 75 km/h na 90 km/h v úseku Hlinsko v Čechách – Holetín (km 39,971-43,046);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 80 km/h v úseku Prosetín – Cejřov (km 56,746-58,057) a v úseku Horka u Chrudimi – Chrast u Chrudimi (km 66,453-67,785);
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 90 km/h v úseku Chrudim – Chrudim zastávka (km 81,055-82,041), čímž dojde k prodloužení souvislého úseku s rychlostí 90 km/h v délce 4,8 km;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 na 80 km/h v části úseku před železniční stanicí Chrudim (km 78,350-79,431) ve směru od Slatiňan;
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h v km 72,991 - 75,600 (část úseku mezi zastávkou Zaječice a stanicí Slatiňany)
  • zvýšení traťové rychlosti ze 70-90 km/h až na 120 km/h mezi stanicí Slatiňany a přejezdem se silnicí I/37 v Chrudimi (za obchodním domem Tesco v Chrudimi chce město Chrudim již letos zřídit novou železniční zastávku Chrudim-U Stadionu)

Cestování mezi Hlinskem a Pardubicemi se podle kraje i přes miliardovou investici výrazně nezkrátí. „Rozhodující úsek této trati, který by mohl ovlivnit zkrácení jízdních dob a zvýšení komfortu cestujících, je takzvaná Medlešická spojka. Ta ovšem není v projektu revitalizace obsažena," odvětil zastánce kratšího propojení mezi Chrudimí a Pardubicemi a krajský radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Nedořešená Medlešická spojka tak bude i po plánované modernizaci brzdit plány kraje, který by rád zvýšil počty spojů na této trati. „V současnosti to není možné, a ani projekt po svém dokončení nám zvýšení kapacity a rychlosti nenabídne. Limitujícím faktorem je především úvraťová jízda z Pardubic do Chrudimi přes Rosice nad Labem a přes jednokolejný železniční most přes Labe," doplnil Jaromír Dušek.

Přílohy: Oznámení záměru „Revitalizace trati Pardubice – Ždírec nad Doubravou“ [PDF]

Zdroje: týdeník 5+2 [1], [2], [3], Železniční infrastruktura v Pardubickém kraji


davidad324 | 24.3.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
24.03.2014 (14:27)  
Kdo ví, jak to nakonec dopadne...
V pátek 21.3. byl záměr ukončen z jiných důvodů - důvodem ke stažení oznámení záměru bylo zjištění nových skutečností a úpravy projektu. Více info na portálu http://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PAK627 .
24.03.2014 (14:19)  
Z návrhů Medlešické spojky fandím více tomuto
http://www.zelpage.cz/clanky/komentar-medlesicka-spojka---slo-by-to-i-jinak než oficiální verzi. Oficiální verze mi přijde jako maličko míň muziky (delší cestovní doba, vynechání letiště/Závodiště) za násobně více peněz. A 135° oblouk v Pardubičkách R~250 m není moc kam narovnat - 60 km/h v půlce trasy* vs. 1 km od peronu.
*) http://mapy.cz/#!x=15.801686&y=50.029513&z=15&l=15&t=r&rp=m&m=9jxKDxXfjoLFfJZgdNfgB&u=u
Ano chce to pořádný vozový park, aby se dalo v obloucích využívat I130, tj. jízda podle horních rychlostníků, především kvůli zmenšení rychlostních propadů v obloucích. Tedy Panter, Žralok, případně 84x. Regionovu na příměsto nebrat.
24.03.2014 (13:33)  
Za cenu jedné miliardy dojde k lokálnímu snížení rychlosti a snížení počtu spojů? Připadá mi to, že se potřebují co nejrychleji bez komplikací prostavět peníze...
Raději bych investoval do přestavby Rosic a druhého mostu, který by se využil i při existenci Medlešické spojky (kterou bohužel stejně nikdo nikdy nepostaví).

Tou spojkou v Chrudimi by se měla odstranit úvrať a zrychlit tak cestování pro přestupující na Pardubice/Hlinsko apod. Ale opět - kolik to bude stát? Pro kolik to bude cestujících? Nebylo by lepší udělat raději třeba ty Rosice, které by využilo o několik řádů víc lidí?
registrovaný uživatel Týnec 
24.03.2014 (13:25)  
to CART a Tomáš Kraus: spojka poslouží zřejmě přímé jízdě z Chrudim hl.n do Heřmanova Městce bez nutnosti úvratě v Chrudim město...nebo se pletu? :-)
24.03.2014 (10:32)  
Stavba nové výhybny na SŽDC? Že by se konečně někdo nejdřív zamyslel nad budoucí podobou grafikonu, a pak teprve začal projektovat stavbu, a nikoliv naopak? Tím spíš mě udivuje, že jízdní doby se nijak výrazně zkrátit nemají. Také se přidám s dotazem, k čemu má ta nová spojka v Chrudimi sloužit?
24.03.2014 (10:05)  
Vyhozené peníze, stejně budou všichni jezdit auty, a ti co z nějakého důvodu nemohou, tak jim nezbyde než vlak, ať je to jakkoli nepříjemné. Bez té spojky to nemá smysl, to je couvání do Rosic a čekání na uvolnění tratě. Jak si může vozidlo s hydrodynamickým přenosem nerozumět s přejezdy, když si s nimi rozumí 810+010? To vysílá nějaké rušivé signály???
Možná by to dočasně vyřešilo provizorní nástupiště nad pardubickým nádražím, kam by vlak jezdil do kilometru, v Pardubicích jsem dlouho nebyl, nevím jak je to daleko a jaká je dopravní situlace, zda by to nepřekáželo nákladním vlakům.
registrovaný uživatel CART 
24.03.2014 (9:56)  
Nejsem znalec Chrudimi, ale jaký bude mít smysl ta spojka Chrudim z.-Chrudim město? Při pohledu na mapu mi nepřijde, že by Chrudim město bylo z města nějak výrazně dostupnější, než Chrudim "hl.n."...
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
24.03.2014 (9:02)  
To vypadá slušně. Ideální by bylo, kdyby byl unifikovaný vozový park, umožňující využít rychlost Vvyj a svižné rozjezdy, aby se to projevilo v jízdním řádu.

Jinak na stránkách EIA je teď přihlášeno mnoho podobných projektů.
Revitalizace trati Jaroměř-Trutnov, Chlumec-Stará Paka.., Znojmo-Břeclav..
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko