..: Nově s IDS JMK do slovenské Myjavy :..

811.015-7 + 814.210-1, 1.3.2014, Vrbovce, foto: intelpetr Vrbovce — Dne 1. března 2014 proběhlo další rozšíření Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), konkrétně na území Slovenské republiky. Integrace se týká vlakové linky S91 (trať 343 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce), která je nově prodloužena až do stanice Myjava. Nově vzniklé tarifní zóny zahrnují obce Vrbovce a Brestovec (zóna 965) a město Myjava (zóna 975), přičemž druhá číslice v označení zóny označuje tarifní vzdálenost (počet zón) z Hodonína (zóna 900). Dlužno dodat, že se prozatím nejedná o fyzické prodloužení spojů, ale buď ve Velké nad Veličkou nebo Vrbovcích je nutné přestoupit. Nicméně je možné, že v budoucnu budeme potkávat vlaky jedoucí v celé trase z Hodonína až do Nového Mesta nad Váhom.

Tarif

Jediná zmínka o IDS JMK na Slovensku, foto: Petr Jetelina Odbavení cestujících podle tarifu IDS JMK probíhá standardně, avšak s drobnými úpravami. Při nástupu do vlaku ve stanici na slovenském území je cestující povinen vyhledat průvodčího a požádat ho o označení jízdenky, pokud již nebyla dříve označena v ČR. Děje se tak proto, že ve slovenských stanicích nejsou instalovány označovače jízdenek. Další odlišností je nemožnost zakoupení jízdního dokladu IDS JMK na území Slovenské republiky, tudíž při cestování na jednotlivé jízdenky je nutno si jízdenku pro zpáteční cestu koupit předem. Tato skutečnost je špatnou zprávou hlavně pro cestující ze Slovenska, kteří by chtěli odbavení podle integrovaného tarifu využít.

S jízdenkou IDS JMK můžete oproti běžnému mezinárodnímu tarifu výrazně ušetřit. Zatímco mezinárodní jízdenka z Hodonína do Myjavy stojí 162 Kč (5,80 €), 8zónová jízdenka IDS JMK přijde na pouhých 63 Kč. Její časová platnost je 150 minut, což je pro cestu z Hodonína do Myjavy postačující. Pro cestu z Veselí nad Moravou do Myjavy pak využijte 5zónovou jízdenku za 42 Kč, oproti jízdence v rámci tzv. malého pohraničního styku (MPS) ušetříte 9 Kč.

Na nově integrovaném úseku samozřejmě platí také celodenní síťová jízdenka IDS JMK za 190 Kč (v pracovní dny pro 1 cestujícího, o víkendu pro 2 dospělé a 3 děti).

Mezinárodní jízdné Vnitrostátní jízdné ČD +
mezinárodní jízdné Vrbovce Gr. – ZSSK *)
MPS IDS JMK
Hodonín – Vrbovce 154 Kč 75 + 25 = 100 Kč nelze vydat 56 Kč (7 zón)
Hodonín – Myjava 162 Kč 75 + 34 = 109 Kč 63 Kč (8 zón)
Veselí nad Mor. – Vrbovce 98 Kč 41 + 25 = 66 Kč 45 Kč 34 Kč (4 zóny)
Veselí nad Mor. – Myjava 106 Kč 41 + 34 = 75 Kč 51 Kč 42 Kč (5 zón)

*) Ceny jsou stanoveny jako součet ceny vnitrostátní jízdenky ČD do bodu Vrbovce Gr. a mezinárodní jízdenky z bodu Vrbovce Gr. do Vrbovců nebo do Myjavy. Ceny mezinárodních jízdenek a jízdenek MPS závisí na aktuálním kurzu CZK/EUR.

Přeshraniční spolupráce

Dosud byly mezinárodní linky pod hlavičkou IDS JMK pouze autobusové. První linkou překonávající státní hranici se stala autobusová linka 910 z Hodonína do Veselí nad Moravou přes Holíč a Skalicu, je však obsluhována pouze dvěma páry spojů. Druhou přeshraniční linkou je linka 104 spojující Brno, Pohořelice a Hevlín s rakouským městem Laa an der Thaya. Třetí takovou linkou, rovněž směřující do Rakouska, se stane linka 816, která o víkendech od května do konce října (v období letních prázdnin pak denně) spojí dvěma páry spojů obce Vratěnín a Drosendorf v nejzápadnější části území IDS JMK.

Ne zrovna příznivá je situace při vyjednávání s rakouskou stranou ohledně vlakové linky S82 (Znojmo – Šatov – Retz). Dle vyjádření Květoslava Havlíka ze společnosti KORDIS JMK na oficiálním facebookovém profilu se KORDIS sice v loňském roce snažil o rozšíření integrace na rakouské území, důvodem odmítnutí ze strany ÖBB je však snaha o zjednodušení a změnu současného tarifu ÖBB, která se s rozšířením platnosti IDS JMK až do Retzu vylučuje.

Rozšířením IDS JMK do Vrbovců a Myjavy byl proveden skutečně významný krok, který jistě zatraktivní přeshraniční cestování. Nyní je nutno projednat lepší návaznosti českých a slovenských vlaků a eliminovat zdlouhavé přestupní časy mezi některými spoji ve Vrbovcích.

Zdroj: IDS JMK


Petr Jet (intelpetr) , RaPa Poslat mail autorovi | 3.3.2014 (6:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Jihomoravský Slovensko Trenčiansky


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Pazzy 
04.03.2014 (17:45)  
Co já si pamatuju, tak hodně lidí jezdilo na brigády a za prací do Bzence do konzerváren, teď tam jsou firmy vyrábějící okna i další... Ve Bzenci i Strážnici jsou školy (nevím, kolik slováků tam může dojíždět studovat. Ale třeba to budou využívat oni....
registrovaný uživatel DJ 
04.03.2014 (16:04)  
Dokázal by tu někdo věci znalý říct, proč nejde zatím integrovat vyjma Laa do rakouského příhraničí?
Údajně neochota ÖBB k tomuto přistoupit (bohužel).

Je zajímavé, že už více lidí zde tvrdilo, jak vede "zcela" mimo obce. Vím, že mapa není vše, ale pokud jde o umístění tratě (zastávky se dají případně posunout), pak vidím Terezín OK, Krumvíř OK, Kašnice OK, Želetice OK a Dražůvky OK. Ždánice a Klobouky vzdálenější přístup zástavbou
Poslední věta (tzn. odlehlost nádraží ve spádových městech, resp. městečkách) stačí k tomu, aby bylo vlakové spojení více či méně NEPOUŽITELNÝM. Dalším argumentem je, že ždánická trať bohužel nevedla/nevede v hlavním směru dojížďky.

Zajímalo by mně, zda byste stejně mluvil, kdybyste bydlel třeba v Pohořelicích, Židlochovicích, Hevlíně, Ždánicích apod.
Pokud si někdo udržuje objektivní odstup, pak umí nazvat věci pravými jmény, byť se dotýkají i tratě v jeho bydlišti.

S označovačem asi problém nebude, to je jedna krabice, která se připojí do elektřiny a občas ji někdo zkontroluje, jestli funguje.
Přesto ani na některých nádražích v JMK ta "krabice" instalována není. K fungování IDS to není překážkou. Myslím si, že v tomto ohledu není problém, že na slovenských nádražích v úseku Vrbovce - Myjava označovač není instalován. O něco horší to může být s tou "povinností vyhledat průvodčího" nebo obecně "zvláštní povinnosti při nástupu do vlaku", ale ani to není - co se týče jízdenek IDS JMK nic nového.
04.03.2014 (16:03)  
Ke ždánické trati: krásná ukázka toho, že sebelepší poloha trati ve vztahu k obci je k ničemu, pokud trať sama prostě vede někam, kam lidé nepotřebují.
Z oblasti od Ždánic po Uhřice, a ostatně i dál, lidé potřebují dojíždět do Kyjova (většina úřadů), Bučovic/Slavkova, Brna (práce) a (možná občas) Hodonína (úřady okresní úrovně). Ždánka jim nabídla (pomalé) spojení do Hodonína závlekem přes Kašnici a Čejč, a to bylo vše. Do Brna přes Čejč a Velké Pavlovice...to nelze ani myslet vážně. Tahle tragédie nemůže fungovat, ani kdyby vlak zajížděl přímo před vrata.
To navíc taky neplatilo. Stanice Uhřice přes dva kilometry od obce, nebo něco přes kilometr od Násedlovic, ovšem s ostrým kopcem. Zastávka Dambořice, skoro tři kilometry...
Konec téhle lokálky byla milosrdná a přirozená smrt.
registrovaný uživatel zdenda 
04.03.2014 (13:50)  
Dokázal by tu někdo věci znalý říct, proč nejde zatím integrovat vyjma Laa do rakouského příhraničí?
04.03.2014 (13:36)  
Ždánice: Je zajímavé, že už více lidí zde tvrdilo, jak vede "zcela" mimo obce. Vím, že mapa není vše, ale pokud jde o umístění tratě (zastávky se dají případně posunout), pak vidím Terezín OK, Krumvíř OK, Kašnice OK, Želetice OK a Dražůvky OK. Ždánice a Klobouky vzdálenější přístup zástavbou a Násedlovice podobně daleko po silnici, to už nic moc, a napojení na okolní síť taky nic moc, slušnější akorát do Hodonína, proti tomu nic.

Sudoměřice a Skalica: Asi nikdo netvrdí, že by doprava sloužila pouze spojení mezi těmito dvěma zastávkami, stejně tak pouze do Brna, Bratislavy a kdo ví, kam ještě. Jde o chybějící místní propojení směrem na Strážnici a Veselí. Jak mocná je čára na mapě jménem hranice...

Vrbovce: Pustina je leda tak akorát kolem těch Vrbovců, dále k Váhu už to vede vesnicemi a městečky - Myjava, Stará Turá, Čachtice, tam by člověk i vyjel na pěší výlet, není třeba vše vázat na kolo a asfaltované kolostezky. V tomto směru se na tarifní integraci těším a jen doufám, že budou vhodné přípoje (přiměřený čas na přestup, ani málo, ani příliš).
registrovaný uživatel kobros 
04.03.2014 (13:21)  
intelpetr:
nerad bych se tu hadal - ale řekl bych, ze co hlavne zivi lokálku, jsou mistni, kteří se ji potrebuji nekam dostat.
Nezda se mi, ze by bylo dostatek skalickych ci straznickych, kteří by to spojeni vyuzili. U Myjavy to neznam, ale když se podivam na mapu, tak z Myjavy ci Vrbovcu zadna jina moznost, jak se dostat do Brna ci do Prahy není nez přes Veseli nad Moravou. V pripade Skalice tu ta moznost je a je mnohem komfortnejsi nez přes Veseli nad Moravou.
A nejsem si jist, zda najdete tolik cykloturistu, aby se vyplatilo objednavat vlak.
04.03.2014 (13:19)  
Intelpetr: Obávam sa, že cykloturistika nebude stačiť na obnovenie dopravy v úseku Skalica - Sudoměrice. Slovák sa dovezie do Skalice, Moravák do Sudoměric a odtiaľ pocestujú na bicykloch každý kam chce. Je to veľmi krátky úsek a po rovine, takže pre cyklistov všetkých kategórií nepredstavuje žiadny problém.

Zo slovenského pohľadu by malo väčší význam obnoviť dopravu na úseku Holíč - Hodonín, ale tam asi tiež všetok záujem bohato pokryjú autobusy a IGK.
04.03.2014 (12:13)  
Trať do Ždánic tady nemá vůbec cenu řešit. Každý, kdo do toho trochu vidí, musí říct, že její trasování a umístění stanic je tragédie. Plyne to z počátku 20. století, kdy lokálka byla vystavěna, ale rozepisovat to by bylo na dlouho.
Na této trati byly dvě nejvíce využívané části: Úsek Ždánice - Želetice, a Klobouky - Hodonín s přestupem, nejvíce využívané spoje byly na návoz a odvoz ze šroubáren. Vlak se také využíval pro dojíždění do Hodonína, ale i tito cestující postupně přešly na autobusy. Ždánicko je dnes autobusy pokryto hodně obstojně.
A aby mě někdo nenařknul, tak po trati jsem jel v celé délce, a její trasování dobře znám.

Ke spojení Sudoměřice - Skalica: Pokud by toto přeshraniční spojení bylo také integrováno, dle mého názoru by se mohlo najít více cestujících než přes Vrbovce, jelikož okolí není tak pusté jako v případě vrbovského přechodu, v létě tu kvete cykloturistika.

A jak se tu objevuje přání o integraci Kútů, tak ten bude určitě následovat, až se trochu osvědčí Myjava. Zato s Hohenau se můžeme rozloučit.
04.03.2014 (11:47)  
Ona je otázka, jaké má autobus vazby dále do vnitrozemí. Pokud by obrat přes Sudoměřice vyšel, bylo by prima mít tu možnost. Čas do 15 minut na přestup není zas tak moc, třeba ve Veselí se čeká prakticky úplně stejně; vybavení neřeším, dokud není přestupní čas delší, a rozhodně mi to přijde lepší, než když jsou na přestup dvě minuty a spoj nečeká, nebo když si spoje raději ujedou, jako v Hodoníně od Čejče do Veselí. Ale celé je to spíš věcí evropské integrace, ta na železnici zatím příliš znát není. Co se týká tratě do Ždánic, vede mnoha vesnicemi, akorát propojení na Brno chybí a Klobouky by ji případně mohly mít trochu blíž. Se stavem, kdy se na koleje kašle, se samozřejmě můžeme smířit, pak se ale nesmíme divit, že neustále ubývají. Podle mě trocha aktivity v tomto směru není od věci, aby se o možnostech, jež nabízejí vlaky, aspoň vědělo. Zde představený krok IDS JMK mi přijde chvályhodný. Škoda zatím toho Rakouska.
registrovaný uživatel M 
04.03.2014 (11:29)  
Tam nefunguje VHD?
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko