Vrbovce — Dne 1. března 2014 proběhlo další rozšíření Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), konkrétně na území Slovenské republiky. Integrace se týká vlakové linky S91 (trať 343 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce), která je nově prodloužena až do stanice Myjava. Nově vzniklé tarifní zóny zahrnují obce Vrbovce a Brestovec (zóna 965) a město Myjava (zóna 975), přičemž druhá číslice v označení zóny označuje tarifní vzdálenost (počet zón) z Hodonína (zóna 900). Dlužno dodat, že se prozatím nejedná o fyzické prodloužení spojů, ale buď ve Velké nad Veličkou nebo Vrbovcích je nutné přestoupit. Nicméně je možné, že v budoucnu budeme potkávat vlaky jedoucí v celé trase z Hodonína až do Nového Mesta nad Váhom.
Tarif
Odbavení cestujících podle tarifu IDS JMK probíhá standardně, avšak s drobnými úpravami. Při nástupu do vlaku ve stanici na slovenském území je cestující povinen vyhledat průvodčího a požádat ho o označení jízdenky, pokud již nebyla dříve označena v ČR. Děje se tak proto, že ve slovenských stanicích nejsou instalovány označovače jízdenek. Další odlišností je nemožnost zakoupení jízdního dokladu IDS JMK na území Slovenské republiky, tudíž při cestování na jednotlivé jízdenky je nutno si jízdenku pro zpáteční cestu koupit předem. Tato skutečnost je špatnou zprávou hlavně pro cestující ze Slovenska, kteří by chtěli odbavení podle integrovaného tarifu využít.
S jízdenkou IDS JMK můžete oproti běžnému mezinárodnímu tarifu výrazně ušetřit. Zatímco mezinárodní jízdenka z Hodonína do Myjavy stojí 162 Kč (5,80 €), 8zónová jízdenka IDS JMK přijde na pouhých 63 Kč. Její časová platnost je 150 minut, což je pro cestu z Hodonína do Myjavy postačující. Pro cestu z Veselí nad Moravou do Myjavy pak využijte 5zónovou jízdenku za 42 Kč, oproti jízdence v rámci tzv. malého pohraničního styku (MPS) ušetříte 9 Kč.
Na nově integrovaném úseku samozřejmě platí také celodenní síťová jízdenka IDS JMK za 190 Kč (v pracovní dny pro 1 cestujícího, o víkendu pro 2 dospělé a 3 děti).
Mezinárodní jízdné | Vnitrostátní jízdné ČD + mezinárodní jízdné Vrbovce Gr. – ZSSK *) |
MPS | IDS JMK | |
---|---|---|---|---|
Hodonín – Vrbovce | 154 Kč | 75 + 25 = 100 Kč | nelze vydat | 56 Kč (7 zón) |
Hodonín – Myjava | 162 Kč | 75 + 34 = 109 Kč | 63 Kč (8 zón) | |
Veselí nad Mor. – Vrbovce | 98 Kč | 41 + 25 = 66 Kč | 45 Kč | 34 Kč (4 zóny) |
Veselí nad Mor. – Myjava | 106 Kč | 41 + 34 = 75 Kč | 51 Kč | 42 Kč (5 zón) |
*) Ceny jsou stanoveny jako součet ceny vnitrostátní jízdenky ČD do bodu Vrbovce Gr. a mezinárodní jízdenky z bodu Vrbovce Gr. do Vrbovců nebo do Myjavy. Ceny mezinárodních jízdenek a jízdenek MPS závisí na aktuálním kurzu CZK/EUR.
Přeshraniční spolupráce
Dosud byly mezinárodní linky pod hlavičkou IDS JMK pouze autobusové. První linkou překonávající státní hranici se stala autobusová linka 910 z Hodonína do Veselí nad Moravou přes Holíč a Skalicu, je však obsluhována pouze dvěma páry spojů. Druhou přeshraniční linkou je linka 104 spojující Brno, Pohořelice a Hevlín s rakouským městem Laa an der Thaya. Třetí takovou linkou, rovněž směřující do Rakouska, se stane linka 816, která o víkendech od května do konce října (v období letních prázdnin pak denně) spojí dvěma páry spojů obce Vratěnín a Drosendorf v nejzápadnější části území IDS JMK.
Ne zrovna příznivá je situace při vyjednávání s rakouskou stranou ohledně vlakové linky S82 (Znojmo – Šatov – Retz). Dle vyjádření Květoslava Havlíka ze společnosti KORDIS JMK na oficiálním facebookovém profilu se KORDIS sice v loňském roce snažil o rozšíření integrace na rakouské území, důvodem odmítnutí ze strany ÖBB je však snaha o zjednodušení a změnu současného tarifu ÖBB, která se s rozšířením platnosti IDS JMK až do Retzu vylučuje.
Rozšířením IDS JMK do Vrbovců a Myjavy byl proveden skutečně významný krok, který jistě zatraktivní přeshraniční cestování. Nyní je nutno projednat lepší návaznosti českých a slovenských vlaků a eliminovat zdlouhavé přestupní časy mezi některými spoji ve Vrbovcích.
Zdroj: IDS JMK
mám obavy, že zavedení IDS JMK je poslední marný pokus na záchranu
Také mám obavy, aby za pár let ČD nejezdily jen po Javorník. Je to primárně důsledek rozdělení státu, asi se s tím nedá už nic dělat.
DJ:
Na haléř to nevím, řádově samozřejmě ano. Nevidím ale žádný důvod, proč to zde uvádět. Obraťte se na KCOD Brno, ale asi to též nezveřejní.
Ještě že nemáš to rušení ve své moci.
Nevím o tom, že si tykáme, soplivče jeden, to si nechej pro sobě rovné. A ty sám nerozhoduješ vůbec o ničem.
Ja tedy si myslim, ze na Holic - Hodonin nebo Skalica - Sudomerice se osobka nikdy nevrati, ačkoliv bych si to pral, ale nakladni doprava by tu mohla mit sve místo.
Ale jen tehdy, pokud by se naplno vyuzival potencial trati 330 mezi Vidni a Polskem. Uz jsem nekde psal, ze v nedeli vecer je dalnice mezi Hranicemi na Morave a Brnem - stred plna aut s videnskou značkou. Nenalozit jejich posadky do vlaku je ostuda zeleznice jako Brno. Pokud by se někdo zabyval vetsim vyuzitim trate 330 prave z pohledu této relace, dost mozna by vznikl důvod, proc nektere nakladni vlaky od Prerova na jizni Slovensko trasovat přes Hodonin - Holic, v pripade (hodne vzdalene) elektrifikace Vlary i přes Uh. Hradiste - Sudomerice - Skalica. Ale jak rikam, zakladem je zabývat se ještě lepsim vyuzitim 330.
Kolik tedy taková instalace jednoho označovače na jednu zastávku stála (resp. kolik stála tam, kde se označovač instaloval)?
Nemyslím jen cenu instalace, ale i roční provozní náklady.
Jaká aféra s vandaly v Omicích, nelžete tu. Označovač tam byl opakovaně poškozován a proto byl z Omic definitivně odstraněn. A na tento rozšířený úsek se v žádném případě instalovat nebudou. Když nemáte vůbec ponětí, kolik by to stálo, tak se zde nepouštějte do stupidních vyjádření.
A pro ostatní. Jedná se o pilotní provoz a osobně mu nedávám dlouhého trvání. Na nějaké rozšíření dál za Myjavu zapomeňte. A Holíč - Hodonín nebo Skalica - Sudoměřice jsou už jenom naprosté šotoušovské fantasmagorie, kterými se nikdo ani nezabývá.
Ten jeden strojek zas tak hrozná investice není, kabel k němu asi horší (nevím, jak je na tom malý solární panel či napájení z baterie přivážené vlakem) a využití, to je otázka, vždy budou v systému málo vytížené zastávky, kvůli nimž ale systém nezrušíme. Variantou jsou strojky přímo ve vozech, zvlášť při malých frekvencích. Naopak ve větších stanicích jsou zase strojky v budovách bariérou, pokud přijedete dálkovým vlakem a chcete pokračovat IDS, někdy nestihnete označit a ještě nastoupit. :)
Zatím je to pilotní provoz; a pokud bude použití dokladů IDS JMK vysoké (což asi nebude), označovače se nainstalují.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.