Praha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.
Jednotka Siemens Viaggio Comfort
Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).
Výrobní závod Siemensu, Vídeň
V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.
Interiér jednotky
Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.
Economy třída
Restaurační a služební oddíl
First a business třída
Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.
Pánové a co vám konkrétně na RJ tak vadí? A jak byste si představovali železniční spojení Prahy a Vídně?
Já mám za to, že nové vlaky lidi opravdu přitáhnou. Viz např. značné navýšení počtu cestujících na lince Liberec - Harrachov po příchodu ř. 840.
A pokud RJ "chcípne"? A co se stane, pokud "chcípne" Pendolino? Nebo jiná jednotka? Je to úplně stejné. A rozhodně se to nebude stávat tak často, aby zrovna tato otázka byla tak palčivá. Holt pojede nějaká náhradní souprava, no...
A jak jsem řekl - garantované řazení je něco, co např. já u ČD velice postrádám, zejména u vlaků vyšší kvality. nebaví mě loterie, jaké vozy (oproti papírovému řazení) skutečně přijedou, které pak budou klimatizované, ve kterých budou zásuvky... A služby budou jistě nastavené podobně, jako u Pendolina - budou prostě součástí obchodní značky RJ,.
Opravdu nechápu váš negativismus...
To máte pravdu, ale samotná souprava jim tento pocit nepřinese. Naštěstí už existují železniční dopravci, kteří tohle pochopili a nabízejí cestujícím něco navíc. A jak je vidět, na lidi to zabírá. Pokud railjet nenabídne nějaké mimořádné služby, vážně nečekejte, že tím bude jezdit výrazně víc lidí, než jezdí obdobnými spoji dneska. Proč by měli? Že je to nová moderní souprava? OK, fajn, ale z toho se na zadek posadí leda tak šotouš.
Jsou lidi, kteří potřebujou něco "in", kterým "obyčejný" vlak nestačí (rozhodně se s nimi neztotožňuji).
Z technického hlediska přinese větší komfort cestujících díky neporovnatelně kvalitnějším podvozkům. Dnes na Vídeň nasazované Bpee se třesou už při 120km/h.
Ohledně slabého vytížení do Vídně, berte to tak, že Railjet spojuje dvě největší česká města a zároveň i dvě největší rakouská města. Z Brna do Vídně zahřívají sedačky hlavně žapončíci, němčouři a baťůžkáři.
Tohle myslíš vážně?
A kdo tam bude jezdit? to téma trochu zapadlo. Nakousl ho Bartik. Krom tří měsíců v létě tam bude jezdit kdo? proč tam ti lidé nejezdí už dnes? Resp, proč jich tak výrazně ubývá? Tohle souprava nevyřeší
Osobně výhodu vidím v garantovaném řazení a službách, což je u současných ČD bohužel výjimka.
Do Vídně tím budou jezdit cestující. ;-) Např. turisté. Nebo byste byl pro zrušení přímého spojení Prahy s Vídní? Pokud ne, jaký model spojení považujete za nejlepší Vy?
V čem je výhoda Railjetu oproti ostatním vlakům?
Kdo tím vlakem bude od nás jezdit do Vídně?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.