..: Fotogalerie: Cestující se svezou první jednotkou ČDrailjet v létě :..

Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš PetrovskýPraha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.

Jednotka Siemens Viaggio Comfort

Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).

Dalibor Zelený (ČD), Roman Kokšal (Siemens) a Bohumír Bárta (JLV) vítají novináře na začátku cesty do Vídně, foto: Aleš Petrovský Po úvodních komplikacích dojíždí celá delegace do Vídně. Vlak EC 73 se nakonec podíval do zahraničí v řazení ARmpee + 3xB, foto: Aleš Petrovský Úvodní prezentace ve vídeňském závodě Siemens, foto: Aleš Petrovský Dalibor Zelený, ředitel ČD, pronáší několik slov k ČDrailjetům, foto: Aleš Petrovský Vlakotraktor čeká na příjezd jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jednotka ČDrailjet je sunuta do závodu Siemens, foto: Aleš Petrovský A generální ředitel jí vítá s úsměvem na tváři., foto: Aleš Petrovský Spojení jednotky a lokotraktoru, foto: Aleš Petrovský Ve dvou se to lépe táhne., foto: Aleš Petrovský Celá jednotka je pomalu vtahována do areálu., foto: Aleš Petrovský Logo Českých drah v momentálně používané grafické formě a korporátních barvách, foto: Aleš Petrovský Část jídelního vozu s první třídou, která nese označení first, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet restaurant, zdalipak přibude i dovětek se servisem JLV?, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet economy logo, foto: Aleš Petrovský Jednotka v obložení novinářů, foto: Aleš Petrovský Detail označení economy vozu, foto: Aleš Petrovský Celkový pohled na vůz jednotky, foto: Aleš Petrovský Detail označení vozu, foto: Aleš Petrovský

Výrobní závod Siemensu, Vídeň

V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.

Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Zařízení pro přesun vozů po hlae, pracující na principu vzduchového polštáře, foto: Aleš Petrovský Krytá přesuvna mezi jednotlivými provozy výrobního areálu, foto: Aleš Petrovský Svážení jednotlivých částí skříně vozů jednotky, foto: Aleš Petrovský Sváření jednotlivých částí skříně vozů jednotky robotem, foto: Aleš Petrovský Robotická lakovna, nejmodernější pracoviště svého druhu v Evropě, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě řidicího vozu ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Závěrečné pracoviště oživení, před osazením podvozků, foto: Aleš Petrovský

Interiér jednotky

Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.

Economy třída
Dalibor Zelený pózuje pro Železničář, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek s vysunutým rozšířením pro notebook, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek v economy, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek, foto: Aleš Petrovský Místa je v economy třídě opravdu dostatek. 210 cm vysoká postava se tu cítí pohodlně, narozdíl od jednotky SC Pendolino, vozů Bpee či jednotky FLIRT LE, foto: Aleš Petrovský Detail individuálního osvětlení v economy, foto: Aleš Petrovský Elektronický rezervační systém jednotky, foto: Aleš Petrovský Simulace zaplnění economy cestujícími, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Detail společné zásuvky pro dvě sedačky economy. Detail potahu., foto: Aleš Petrovský Police na objemná zavazadla v economy, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Dětské kino v economy třídě, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský
Restaurační a služební oddíl
Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, v pozadí Bohumír Bárta, ředitel JLV, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Stanoviště palubního personálu, foto: Aleš Petrovský
First a business třída
First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class poskytuje také dostatek místa, po sklopení stolku (znáte z Ampz ČD) se místo pro nohy zmenší o cca 5-10 cm a zmenší se tak pod úroveň economy, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jediná přepážka, která odděluje business class od first class, foto: Aleš Petrovský Novinka v portfoliu ČD - třída business, foto: Aleš Petrovský

Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.


Aleš Petrovský | 17.2.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jackub 
22.02.2014 (17:44)  
@ Jugy, pekař

Pánové a co vám konkrétně na RJ tak vadí? A jak byste si představovali železniční spojení Prahy a Vídně?

Já mám za to, že nové vlaky lidi opravdu přitáhnou. Viz např. značné navýšení počtu cestujících na lince Liberec - Harrachov po příchodu ř. 840.

A pokud RJ "chcípne"? A co se stane, pokud "chcípne" Pendolino? Nebo jiná jednotka? Je to úplně stejné. A rozhodně se to nebude stávat tak často, aby zrovna tato otázka byla tak palčivá. Holt pojede nějaká náhradní souprava, no...

A jak jsem řekl - garantované řazení je něco, co např. já u ČD velice postrádám, zejména u vlaků vyšší kvality. nebaví mě loterie, jaké vozy (oproti papírovému řazení) skutečně přijedou, které pak budou klimatizované, ve kterých budou zásuvky... A služby budou jistě nastavené podobně, jako u Pendolina - budou prostě součástí obchodní značky RJ,.

Opravdu nechápu váš negativismus...
registrovaný uživatel Jugy  mail  
22.02.2014 (14:30)  
Komín: Jsou lidi, kteří potřebujou něco "in", kterým "obyčejný" vlak nestačí.

To máte pravdu, ale samotná souprava jim tento pocit nepřinese. Naštěstí už existují železniční dopravci, kteří tohle pochopili a nabízejí cestujícím něco navíc. A jak je vidět, na lidi to zabírá. Pokud railjet nenabídne nějaké mimořádné služby, vážně nečekejte, že tím bude jezdit výrazně víc lidí, než jezdí obdobnými spoji dneska. Proč by měli? Že je to nová moderní souprava? OK, fajn, ale z toho se na zadek posadí leda tak šotouš.
registrovaný uživatel Komín  mail  
21.02.2014 (23:02)  
pekař: ano, myslim. Jak to vidíš ty??
Jsou lidi, kteří potřebujou něco "in", kterým "obyčejný" vlak nestačí (rozhodně se s nimi neztotožňuji).
21.02.2014 (22:41)  
Hlavní výhody Railjetu bych viděl ve zcela prozaické skutečnosti, totiž že je to nový vlak. Při současném průměrném stáří vozů mě to přijde jako dostatečný důvod. Poslední NOVÉ vozy byla Pendolina a potom pár kousků od Siemense, ale to už máme dobrých 8 let. Neustálými rekonstrukcemi se pouze oddaluje problém celkového zastarávání. Nehleďe na to, že ČD už nemá moc vagonů, které by stály za důkladnou mdoernizaci.

Z technického hlediska přinese větší komfort cestujících díky neporovnatelně kvalitnějším podvozkům. Dnes na Vídeň nasazované Bpee se třesou už při 120km/h.

Ohledně slabého vytížení do Vídně, berte to tak, že Railjet spojuje dvě největší česká města a zároveň i dvě největší rakouská města. Z Brna do Vídně zahřívají sedačky hlavně žapončíci, němčouři a baťůžkáři.
registrovaný uživatel pekař 
21.02.2014 (21:43)  
A to by právě vyřešit mohla. Railjet má prostě styl, něco, jako se podle mě podařilo vytvořil LeoExpressu. Navíc v Rakousku je již značně populární a mohl by nalákat víc Rakušanů pro volbu vlaku. Záloha bude. V Rakousku jedna souprava ÖBB a v ČR jedna souprava ČD. A co přinese navíc? Stále neexistující wifinu, dětské kino, poměrně pohodlná sedadla, adekvátní první třídu + dosud neexistující bussines a vlakovou recepci. Vlaková recepce je vlastně jen takový dobře udělaný oddíl pro vlakový personál. Je to ale podle mě velice příjemný detail. Jedná se také o další vozy na >200 km/h. Navíc dojde ke značnému zkrácení jízdní doby.

Tohle myslíš vážně?
registrovaný uživatel Komín  mail  
21.02.2014 (21:36)  
A to by právě vyřešit mohla. Railjet má prostě styl, něco, jako se podle mě podařilo vytvořil LeoExpressu. Navíc v Rakousku je již značně populární a mohl by nalákat víc Rakušanů pro volbu vlaku. Záloha bude. V Rakousku jedna souprava ÖBB a v ČR jedna souprava ČD. A co přinese navíc? Stále neexistující wifinu, dětské kino, poměrně pohodlná sedadla, adekvátní první třídu + dosud neexistující bussines a vlakovou recepci. Vlaková recepce je vlastně jen takový dobře udělaný oddíl pro vlakový personál. Je to ale podle mě velice příjemný detail. Jedná se také o další vozy na >200 km/h. Navíc dojde ke značnému zkrácení jízdní doby.
registrovaný uživatel pekař 
21.02.2014 (20:15)  
Railjet garantuje služby? Pokud mi v depu chcípne a nebudu mít zálohu, co pojede? Navíc otázka zněla, co přinese RJ navíc

A kdo tam bude jezdit? to téma trochu zapadlo. Nakousl ho Bartik. Krom tří měsíců v létě tam bude jezdit kdo? proč tam ti lidé nejezdí už dnes? Resp, proč jich tak výrazně ubývá? Tohle souprava nevyřeší
registrovaný uživatel Jackub 
21.02.2014 (19:41)  
@ pekař:

Osobně výhodu vidím v garantovaném řazení a službách, což je u současných ČD bohužel výjimka.

Do Vídně tím budou jezdit cestující. ;-) Např. turisté. Nebo byste byl pro zrušení přímého spojení Prahy s Vídní? Pokud ne, jaký model spojení považujete za nejlepší Vy?
registrovaný uživatel pekař 
21.02.2014 (19:23)  
Prosím dvě otázky

V čem je výhoda Railjetu oproti ostatním vlakům?

Kdo tím vlakem bude od nás jezdit do Vídně?
registrovaný uživatel CART 
21.02.2014 (8:59)  
Já bych se tří tříd ve vlacích nebál... už to tu přece bylo, jen se ta třetí někdy po válce zrušila...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko