Praha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.
Jednotka Siemens Viaggio Comfort
Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).
Výrobní závod Siemensu, Vídeň
V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.
Interiér jednotky
Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.
Economy třída
Restaurační a služební oddíl
First a business třída
Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.
Jinak ten Railjet je neco podobneho jako busy Student Agency. Zlute busy dnes nabizeji totez, co ostatni busy. Plusminus. Nebo presneji - ostatni busy uz nabizeji totez, co zlute busy. Ale SA ma nejakou aureolu superautobusu. A totez asi bude platit pro railjet.
Ten nezodpovezeny dotaz na rozdily
- economy je 2+2, latka.
- business je 2+1, kuze. Vetsi rozestupy (prislo mi), stejne stole (prislo mi). Ve sluzbach je rozdil nula.
Pokud je vlak prazdny, tak rozdil mezi economy a business moc velky neni. Protoze nejaky pohodlny rozvaleni nejde ani v business (nejdou treba poradne natahnout nohy naproti).
First je uz z hlediska pohodlnosti o stupen vyse, to ano. Sluzby navic jsou noviny a napoj.
Vicemene se da rict, ze "obycejne vlaky" na IC/EC jsou v Rakousku pohodlnejsi (jiste, velmi subjektivni), ale RJ jsou (i vyrazne) rychlejsi (velmi objektivni:).
Problem s tim, ze neni dany standard a nikdy tedy nevim, jaky vagon prijede, v Rakousku nenastava. V Rakousku tedy RJ neni nicmoc extra, je to spis v rovine "Airbus je super, Boeing je az ten druhy". Tedy az na vyssi rychlost.
V Cesku je ale stav ponekud odlisny. Revoluce nenastane ani tak na trati Praha-Wien (na Wien-Graz uz vubec:-)), kde to bude ten Airbus-Boeing, ale spis na tech trasach, kam prejdou ty uvolnene vagony. Tam to bude zmena typu Boeing-vetron...
Mimochodem, "vzdy" mne zajimalo to detske kino. Zhruba se to da rict i tak, ze chybi jedna dvousedacka a je tam televize. Asi se neda cekat platno 5×10 metru, ale stejne tak bych tomu asi nerikal kino:-)
Pokud můj příspěvek vyzněl negativisticky, tak to určitě nebylo mým cílem. Jenom jsem se snažil krotit některá, podle mého názoru nerealistická, očekávání.
Co je skvělé:
- nových 70 vagonů na trati Praha - Štýrský Hradec
- 70% z nich v barvách ČD - posílení značky na trhu
- jednotný produkt ČD a ÖBB
- produkt, který má v Rakousku zvuk a stejný zvuk může mít i v ČR
- garantované řazení vlaku bez "překvapení"
- současné vozy ČD z této trasy se mohou objevit na jiných spojích
Naopak nerealistické mi přijde očekávání výrazného nárůstu počtu cestujících díky nasazení nových souprav. Kdo chce jezdit vlakem dnes, už jezdí. Kdo nechce, nebude ani po nasazení RJ do provozu. Neumím si představit člověka, který dneska na trase Praha - Brno volí bus, protože mu Bpee dost nevoní, ale jakmile se na trati objeví RJ, změní názor a přejde na vlak. Proč by to dělal? (zkuste si bez emocí na tu otázku odpovědět).
Dneska už se nejezdí Škodou 100, autobusem ŠL 11 a nelétá Iljušinem. Cestující porovnávají s Oktávií, Neoplanem a Airbusem - v tomhle srovnání je railjet docela normální vlak. Ano, pěkný, nový, moderní... ale normální.
Ale tady jde o to, že pokud se nezmění cenová politika na této trati, bude železniční doprava z ČR do Vídně stále stejně neatraktivní
Dobře, RJ Vám tedy nevadí. Jakou jinou soupravu byste si na dané relaci představoval, abyste byl spokojen?
odle mě jde o jasné zlepšení a to je přeci dobře, ne? Drtivá většina lidí, co bere vlak pouze jako dopravní prostředek, tuto změnu nepochybně ocení. Stačí, když si uvědomíme, jak i "ubohá" Regionova v mnoha lidech vyvolala dojem, že se jedná o nový vlak.
A co se jízdného týče - to není fyzikální vlastností RJ. Pokud Vám vadí, že je špatně nastaveno, pak to platí i dnes, v (podle mého) horších soupravách. Ano, i mně by se líbilo jízdné, které by přilákalo více cestujících, ale jak říkám, toto podle mě s nasazením RJ nijak nesouvisí...
Ale tady jde o to, že pokud se nezmění cenová politika na této trati, bude železniční doprava z ČR do Vídně stále stejně neatraktivní
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.