Praha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.
Jednotka Siemens Viaggio Comfort
Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).
Výrobní závod Siemensu, Vídeň
V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.
Interiér jednotky
Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.
Economy třída
Restaurační a služební oddíl
First a business třída
Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.

http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/spatny-tendr-na-railjety-ceske-drahy-dostaly-rekordni-pokutu-25-milionu-1069490
Umřel asi proto, že se dálnice jak slíbili naši "nadřízení politici" nějak moc neopravuje. Jezdím pravidelně, ale nějak nic není vidět kromě zpráv na ČT 1 a na Nově, že se opravuje. Ale jak víme téměř všichni, média potřebujou a musej lhát tomu davu oveček :). Ovce mi snad prominou :).
Píšete zde, že RJ je zastaralý zeptám se ajko laik co je lepší než RJ pro české tratě s možností, aby to jelo ven za hranice všedních dnů?
Zajímalo by mě, jaká německá "lokálka" by potřebovala RJ. Nota bene nekompatibilní s německými mašinami.
Zní také trochu divně, že by si Siemens nechal prodloužit nějaké povolení na výrobu (vyrobené samozřejmě nejsou, nelze se jich tedy "zbavovat") a GŘ ČD to neprozradil, ale budiž, možné je leccos.
Ta Business/Prémium třída se totiž dá chápat jako ještě lepší oddělení první třídy. A jinak ano, taky mi připadá Prémium jako lepší název, když už to "takhle" je. A "takhle" je to mj. zřejmě i proto, že s velkoprostorovými vozy (a vysokorychlostní dopravou, kde to všechno trvá podstatně kratší dobu) se pomalu vrací to podstatné odlišení, že v (běžné) 1. třídě jsou vedle sebe tři sedadla, kdežto ve 2. třídě čtyři. V Evropě.
Otazník se vznáší nad počtem cestujících Brno - Vídeň, ale na tomhle úseku má být tuším od GVD 2015/16 jízdní doba zkrácená o víc jak půl hodiny, což se jistě ve vztahu ke konkurenčním busům projeví.
HW je to vybaveno na 1 Gbps (routery jsou stejný, kabely tahaný taky), ale zapojený to není.
Troufám si jako člověk, který toho má "natáháno" víc než dost jen upozornit, že routery jsou možná stejný, ale pokud jsou stejné i kabely, tak to furt je 1000BaseT, vzhledem k tomu, že u něj se využívá 8 vodičů, kdežto u 100BaseT se využívají jen 4. ;-)
kdo řekl něco o konektivitě vzduchem? bylo myšleno komunikací interně. Externě to (asi) funguje, že tam je 3G modem. A ano, je to o zapojení jedný (další) zásuvky. HW je to vybaveno na 1 Gbps (routery jsou stejný, kabely tahaný taky), ale zapojený to není.
a prosím neutoč tu na mě, možná to je tady moda a připadáš si jako strašnej znalec, ale věci se dají říct i jinak, mín arogantně.
jo fotky rzd sorry, chybu znávám, zde jsou dveře. takže ještě jednou sorry
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
