Praha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.
Jednotka Siemens Viaggio Comfort
Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).
Výrobní závod Siemensu, Vídeň
V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.
Interiér jednotky
Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.
Economy třída
Restaurační a služební oddíl
First a business třída
Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.
To samozřejmě ne, nesplňuje TSI, ostatně i současný nákup byl možný jen díky převzetí dříve vysoutěžené opce.
Nesa/bartik - urcite to jde, ale mezi Salzburgem a Innsbruckem je to taky bez signalu. Tzn. nikoliv spatny, ale vubec.
A uprimne receno, v RJ mam s tim pripojenim trochu problem. Ne se silou signalu, ale je tam nejaky jiny problem. U jinych wifi mi to nedela.
Nesa: I dnes je prý možno kombinovat více tuzemských simkaret na mobilní internet.
Samozrejme, ze to technicky neni problem. Pokud s tim bude problem, tak jedine v neschopnosti zucastnenych dopravcu.
Mimochodem - Jel jsem s tim z Bregenzu a az po Salzburg to fungovalo mizerne (nepouzitelne) a po Nemeckym uzemi to snad nefungovalo vubec...
Obdobna situace je i s obcerstvenim. V ceskem RJ se bude prodavat uchazejici svickova za 130 korun a v rakouskem RJ schnitzel za 10 zlatych treba?
JiP: 7 souprav sice opravdu není nic extra, ale přecejen to není tak hrozné jako 7 exotů Pendo... když nic jiného, na dohodnuté lince je doplňují další rakouské (téměř) totožné RJ, navíc jsou u rakušáků slušné zásoby provozních záloh... Navíc, RJ je ještě možné případně dokoupit, ještě se bude nějakou chvíli (moci) vyrábět...
Požadavky na servis - čím se principiálně liší RJ od Pinďi? Přece potřebuje zhruba stejně dlouhou "garáž" ne? Kromě toho tam snad až tolik suprspeciálních požadavků nebude... neříkám kolik těch kapacit je v současné době volných, ale říkám že už prostě není první svého druhu, takže už jde na něco navázat, plus ta možnost nechat si něco udělat u rakušáků by tu měla být vždy v záloze...
S tím zpožděním, nemělo by teoreticky na delší trase být též víc možností jak zpoždění nahnat? Samozřejmě kromě "větších" mimořádností, ale když říkáte že jezdí pozdě víceméně stále... je to fakt natolik neřešitelné?
BTW, jestliže na lince Praha-Graz bývá pravidelné zpoždění mezinárodních vlaků, tak to IMHO implikuje že rakušáci jezdí chronicky nepřesně, což se mi až tak moc nepozdává...
Celkem by me zajimalo, jak bude vyresena wifi. Ocekavam, ze v OBB souprave bude fungovat pouze v Rakousku a v CD souprave zas pouze u nas? Nebo se chysta nejake prehodnoceni zavedenych poradku?
Naopak nerealistické mi přijde očekávání výrazného nárůstu počtu cestujících díky nasazení nových souprav. Kdo chce jezdit vlakem dnes, už jezdí. Kdo nechce, nebude ani po nasazení RJ do provozu.
Vidíte a v tom s Vámi nesouhlasím. Jak jinak si vysvětlit nárůsty počtu cestujících např. na lince Liberec - Harrachov, než novými vozidly? Infrastruktura zůstala stejná... Já mám za to, že nové vozy/vlaky prostě táhnou. Zejména v ČR, protože u nás je v povědomí široké veřejnosti vlak stále etalonem staré, špinavé a zpožděné kraksny. Je jen dobře, že na naše poměry masivní dodávky nových vozidel tento léta zažitý obraz mění a je vidět, že lidé na to slyší.
Pravdou je, že na lince Praha - Brno se cestuje už dnes poměrně komfortně (mluvíme-li o EC/IC vrstvě). Nicméně i tady budou RJ přínosem v podobě naprosto garantovaného řazení, což dnes neexistuje. A v mých očích je toto přidaná hodnota s velkým významem. Nehledě na to, když náhodný cestující natrefí zrovna např. na Bmee. Co si asi tak řekne? Neutvrdí se v tom, že se za ta léta na železnici nic nezměnilo? A to, že vedle je řazen např. Bmz vůbec nezaznamená - on nastoupil do vozu, který u něj zastavil, zůstal v něm a odnesl si určité dojmy. A to s RJ zmizí...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.