..: Fotogalerie: Cestující se svezou první jednotkou ČDrailjet v létě :..

Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš PetrovskýPraha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.

Jednotka Siemens Viaggio Comfort

Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).

Dalibor Zelený (ČD), Roman Kokšal (Siemens) a Bohumír Bárta (JLV) vítají novináře na začátku cesty do Vídně, foto: Aleš Petrovský Po úvodních komplikacích dojíždí celá delegace do Vídně. Vlak EC 73 se nakonec podíval do zahraničí v řazení ARmpee + 3xB, foto: Aleš Petrovský Úvodní prezentace ve vídeňském závodě Siemens, foto: Aleš Petrovský Dalibor Zelený, ředitel ČD, pronáší několik slov k ČDrailjetům, foto: Aleš Petrovský Vlakotraktor čeká na příjezd jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jednotka ČDrailjet je sunuta do závodu Siemens, foto: Aleš Petrovský A generální ředitel jí vítá s úsměvem na tváři., foto: Aleš Petrovský Spojení jednotky a lokotraktoru, foto: Aleš Petrovský Ve dvou se to lépe táhne., foto: Aleš Petrovský Celá jednotka je pomalu vtahována do areálu., foto: Aleš Petrovský Logo Českých drah v momentálně používané grafické formě a korporátních barvách, foto: Aleš Petrovský Část jídelního vozu s první třídou, která nese označení first, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet restaurant, zdalipak přibude i dovětek se servisem JLV?, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet economy logo, foto: Aleš Petrovský Jednotka v obložení novinářů, foto: Aleš Petrovský Detail označení economy vozu, foto: Aleš Petrovský Celkový pohled na vůz jednotky, foto: Aleš Petrovský Detail označení vozu, foto: Aleš Petrovský

Výrobní závod Siemensu, Vídeň

V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.

Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Zařízení pro přesun vozů po hlae, pracující na principu vzduchového polštáře, foto: Aleš Petrovský Krytá přesuvna mezi jednotlivými provozy výrobního areálu, foto: Aleš Petrovský Svážení jednotlivých částí skříně vozů jednotky, foto: Aleš Petrovský Sváření jednotlivých částí skříně vozů jednotky robotem, foto: Aleš Petrovský Robotická lakovna, nejmodernější pracoviště svého druhu v Evropě, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě řidicího vozu ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Závěrečné pracoviště oživení, před osazením podvozků, foto: Aleš Petrovský

Interiér jednotky

Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.

Economy třída
Dalibor Zelený pózuje pro Železničář, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek s vysunutým rozšířením pro notebook, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek v economy, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek, foto: Aleš Petrovský Místa je v economy třídě opravdu dostatek. 210 cm vysoká postava se tu cítí pohodlně, narozdíl od jednotky SC Pendolino, vozů Bpee či jednotky FLIRT LE, foto: Aleš Petrovský Detail individuálního osvětlení v economy, foto: Aleš Petrovský Elektronický rezervační systém jednotky, foto: Aleš Petrovský Simulace zaplnění economy cestujícími, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Detail společné zásuvky pro dvě sedačky economy. Detail potahu., foto: Aleš Petrovský Police na objemná zavazadla v economy, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Dětské kino v economy třídě, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský
Restaurační a služební oddíl
Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, v pozadí Bohumír Bárta, ředitel JLV, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Stanoviště palubního personálu, foto: Aleš Petrovský
First a business třída
First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class poskytuje také dostatek místa, po sklopení stolku (znáte z Ampz ČD) se místo pro nohy zmenší o cca 5-10 cm a zmenší se tak pod úroveň economy, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jediná přepážka, která odděluje business class od first class, foto: Aleš Petrovský Novinka v portfoliu ČD - třída business, foto: Aleš Petrovský

Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.


Aleš Petrovský | 17.2.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
24.02.2014 (21:22)  
Navíc, RJ je ještě možné případně dokoupit, ještě se bude nějakou chvíli (moci) vyrábět...
To samozřejmě ne, nesplňuje TSI, ostatně i současný nákup byl možný jen díky převzetí dříve vysoutěžené opce.
registrovaný uživatel M 
24.02.2014 (14:14)  
SYN - pravdu dis:)

Nesa/bartik - urcite to jde, ale mezi Salzburgem a Innsbruckem je to taky bez signalu. Tzn. nikoliv spatny, ale vubec.
A uprimne receno, v RJ mam s tim pripojenim trochu problem. Ne se silou signalu, ale je tam nejaky jiny problem. U jinych wifi mi to nedela.
24.02.2014 (11:04)  
SYN: Nejde o zpozdeni RJ z Grazu, ale o zpozdeni EC z Madarska, ktere s nim bude jezdit v taktu. Mam pocit, ze to se ale s novym GVD vyrazne zlepsilo (minimalne na Haskovi).

Nesa: I dnes je prý možno kombinovat více tuzemských simkaret na mobilní internet.
Samozrejme, ze to technicky neni problem. Pokud s tim bude problem, tak jedine v neschopnosti zucastnenych dopravcu.

Mimochodem - Jel jsem s tim z Bregenzu a az po Salzburg to fungovalo mizerne (nepouzitelne) a po Nemeckym uzemi to snad nefungovalo vubec...

Obdobna situace je i s obcerstvenim. V ceskem RJ se bude prodavat uchazejici svickova za 130 korun a v rakouskem RJ schnitzel za 10 zlatych treba?
registrovaný uživatel Nesa  mail  
24.02.2014 (10:28)  
I dnes je prý možno kombinovat více tuzemských simkaret na mobilní internet. Takže proč by český RJ neměl mít alespoň jednu rakouskou sim a obráceně. Není problém mít zakázané roamingové datové přenosy.
registrovaný uživatel SYN 
24.02.2014 (10:23)  
M: máš to opačně ("letecky"), v RJ 1.třídě je místa trochu víc ale ne úplně luxusně, kdežto v Business se dá celkem slušně rozvalit...

JiP: 7 souprav sice opravdu není nic extra, ale přecejen to není tak hrozné jako 7 exotů Pendo... když nic jiného, na dohodnuté lince je doplňují další rakouské (téměř) totožné RJ, navíc jsou u rakušáků slušné zásoby provozních záloh... Navíc, RJ je ještě možné případně dokoupit, ještě se bude nějakou chvíli (moci) vyrábět...
Požadavky na servis - čím se principiálně liší RJ od Pinďi? Přece potřebuje zhruba stejně dlouhou "garáž" ne? Kromě toho tam snad až tolik suprspeciálních požadavků nebude... neříkám kolik těch kapacit je v současné době volných, ale říkám že už prostě není první svého druhu, takže už jde na něco navázat, plus ta možnost nechat si něco udělat u rakušáků by tu měla být vždy v záloze...
S tím zpožděním, nemělo by teoreticky na delší trase být též víc možností jak zpoždění nahnat? Samozřejmě kromě "větších" mimořádností, ale když říkáte že jezdí pozdě víceméně stále... je to fakt natolik neřešitelné?
BTW, jestliže na lince Praha-Graz bývá pravidelné zpoždění mezinárodních vlaků, tak to IMHO implikuje že rakušáci jezdí chronicky nepřesně, což se mi až tak moc nepozdává...
registrovaný uživatel JiP 
24.02.2014 (7:57)  
To Bartik: Tento postreh jsem tu psal na samem pocatku diskuze, ze RJ takt bude stale prolozen bratislavskym taktem a ze 7 souprav smeruje ke stejnym problemum, jako 7 pendolin - takovy pocet je zkratka malo jak ve smyslu moznych nasazeni na ruzne trasy, tak ohledne napr. servisu. Navic takt od Bratislavy jezdi permanentne se zpozdenim. To je vubec zasadni rozdil od linky Praha Ostrava, kde pendolino jede vnitrostatni relaci. Zkratka plati, ze cim je trasa vlaku delsi, tim je pravdepodobnost zpozdeni vetsi. Takze prestoze na trase Praha Brno je kvalitnich vlaku jiz dnes dost, tak bilance zpozdeni oproti ostravske relaci je dosti tragicka, coz muze ve vysledku dost cestujicich odradit. A cela relace Praha Brno je bohuzel postavena na dlouhych mezinarodnich spojich, coz je velke nestesti. Navic jak budou CD servisovat RJ? Nebude levnejsi nez budovat zazemi pro 7 souprav delat servis v Rakousku, kde maji souprav desitky? Toto neni ale kritika RJ jako takoveho. Budme za ne radi. Jenom je treba si uvedomit, ze je stale dost nevyresenych problemu, (napr. i ten interent na palube) coz muze z vlaku, ktery sam o sobe neni spatny, udelat propadak.
registrovaný uživatel M 
24.02.2014 (0:14)  
bartik - je to mozne a pravdepodobne (byt tedy podivne...)
23.02.2014 (20:06)  
S tim nadsenim nad garantovanym razenim bych to moc neprehanel. EC do Madarska bude totiz porad v razeni "co dum dal"...
Celkem by me zajimalo, jak bude vyresena wifi. Ocekavam, ze v OBB souprave bude fungovat pouze v Rakousku a v CD souprave zas pouze u nas? Nebo se chysta nejake prehodnoceni zavedenych poradku?
registrovaný uživatel Jugy  mail  
23.02.2014 (18:17)  
Tak jo, tak se necháme překvapit, jak to dopadne :-)
registrovaný uživatel Jackub 
23.02.2014 (17:43)  
@ Jugy

Naopak nerealistické mi přijde očekávání výrazného nárůstu počtu cestujících díky nasazení nových souprav. Kdo chce jezdit vlakem dnes, už jezdí. Kdo nechce, nebude ani po nasazení RJ do provozu.

Vidíte a v tom s Vámi nesouhlasím. Jak jinak si vysvětlit nárůsty počtu cestujících např. na lince Liberec - Harrachov, než novými vozidly? Infrastruktura zůstala stejná... Já mám za to, že nové vozy/vlaky prostě táhnou. Zejména v ČR, protože u nás je v povědomí široké veřejnosti vlak stále etalonem staré, špinavé a zpožděné kraksny. Je jen dobře, že na naše poměry masivní dodávky nových vozidel tento léta zažitý obraz mění a je vidět, že lidé na to slyší.

Pravdou je, že na lince Praha - Brno se cestuje už dnes poměrně komfortně (mluvíme-li o EC/IC vrstvě). Nicméně i tady budou RJ přínosem v podobě naprosto garantovaného řazení, což dnes neexistuje. A v mých očích je toto přidaná hodnota s velkým významem. Nehledě na to, když náhodný cestující natrefí zrovna např. na Bmee. Co si asi tak řekne? Neutvrdí se v tom, že se za ta léta na železnici nic nezměnilo? A to, že vedle je řazen např. Bmz vůbec nezaznamená - on nastoupil do vozu, který u něj zastavil, zůstal v něm a odnesl si určité dojmy. A to s RJ zmizí...
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko