Praha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.
Jednotka Siemens Viaggio Comfort
Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).
Výrobní závod Siemensu, Vídeň
V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.
Interiér jednotky
Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.
Economy třída
Restaurační a služební oddíl
First a business třída
Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.
Shrnuto - ač společná obchodní značka s OeBB, bude opět "loterie", jaká jednotka s jakým vnitřním uspořádáním přijede? Bude zmatek v rezervacích, když každá společnost má jiný počet sedadel příslušné třídy? Opět stejná platba za rozdílné služby? :-o :-(
Jinak z fotek se mi jednotky moc líbí, Najbrt schéma jim podle mě sluší. I detaily jako shodný font nápisů s ÖBB Railjet vypadají dobře. Doufám, že se v provozu osvědčí a že přinesou kýžený přímý efekt na hlavní trati a dominový na tratích ostatních posunem lepších vozů tam. Jen je škoda, že těch jednotek není tolik, kolik se původně plánovalo, a taky toho, že si ČD adekvátně "potentní" lokomotivy musejí pronajímat od sousedů.
vikititor: Obsazenosti se nebojím - v Rakousku jezdí jednotky i v páru a jsou plné
Obsazenosti v Rakousku (tedy za Vidni) se taky nebojim.
V jídelním voze jsou ty kluzké stoly - takže mezi Českou Třebovou a Brnem se nenajíte
No tak se na to prdne kus naky gumy a bude po problemu...
ČD zavedou kontingent slev a bude plno hned.
A proc ho nezavedly doted?
v továrně to ale vipadá krásně - nebo i v Rakousku, na rovné trati WestBahn, nebo pomalých klopených obloucích v Alpách.. mno.. bude radost..
Obsazenosti se nebojím - v Rakousku jezdí jednotky i v páru a jsou plné - protže cenově je to tam úplně jinde, než konkurence. ČD zavedou kontingent slev a bude plno hned.
Připojuji se k názoru, že není lepší pohodlí, než v Bmz - hlavně v OBB verzích, kde je širší místo pro nohy mezi sedadli.
A jsem zvědavý na místa pro kolo.. bude to málo.. Předpokládám, že až pojedu na moravu s kolem, budu z prahy muset vzít za vděk Rkem s dobou jízdy 3,5 hod..
I když je to trochu ovlivněno roztažitelností sedaček do tvaru téměř-lehátka, na kterém jsem svého času strávil mnoho a mnoho nocí. :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.