..: Fotogalerie: Cestující se svezou první jednotkou ČDrailjet v létě :..

Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš PetrovskýPraha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.

Jednotka Siemens Viaggio Comfort

Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).

Dalibor Zelený (ČD), Roman Kokšal (Siemens) a Bohumír Bárta (JLV) vítají novináře na začátku cesty do Vídně, foto: Aleš Petrovský Po úvodních komplikacích dojíždí celá delegace do Vídně. Vlak EC 73 se nakonec podíval do zahraničí v řazení ARmpee + 3xB, foto: Aleš Petrovský Úvodní prezentace ve vídeňském závodě Siemens, foto: Aleš Petrovský Dalibor Zelený, ředitel ČD, pronáší několik slov k ČDrailjetům, foto: Aleš Petrovský Vlakotraktor čeká na příjezd jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jednotka ČDrailjet je sunuta do závodu Siemens, foto: Aleš Petrovský A generální ředitel jí vítá s úsměvem na tváři., foto: Aleš Petrovský Spojení jednotky a lokotraktoru, foto: Aleš Petrovský Ve dvou se to lépe táhne., foto: Aleš Petrovský Celá jednotka je pomalu vtahována do areálu., foto: Aleš Petrovský Logo Českých drah v momentálně používané grafické formě a korporátních barvách, foto: Aleš Petrovský Část jídelního vozu s první třídou, která nese označení first, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet restaurant, zdalipak přibude i dovětek se servisem JLV?, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet economy logo, foto: Aleš Petrovský Jednotka v obložení novinářů, foto: Aleš Petrovský Detail označení economy vozu, foto: Aleš Petrovský Celkový pohled na vůz jednotky, foto: Aleš Petrovský Detail označení vozu, foto: Aleš Petrovský

Výrobní závod Siemensu, Vídeň

V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.

Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Zařízení pro přesun vozů po hlae, pracující na principu vzduchového polštáře, foto: Aleš Petrovský Krytá přesuvna mezi jednotlivými provozy výrobního areálu, foto: Aleš Petrovský Svážení jednotlivých částí skříně vozů jednotky, foto: Aleš Petrovský Sváření jednotlivých částí skříně vozů jednotky robotem, foto: Aleš Petrovský Robotická lakovna, nejmodernější pracoviště svého druhu v Evropě, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě řidicího vozu ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Závěrečné pracoviště oživení, před osazením podvozků, foto: Aleš Petrovský

Interiér jednotky

Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.

Economy třída
Dalibor Zelený pózuje pro Železničář, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek s vysunutým rozšířením pro notebook, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek v economy, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek, foto: Aleš Petrovský Místa je v economy třídě opravdu dostatek. 210 cm vysoká postava se tu cítí pohodlně, narozdíl od jednotky SC Pendolino, vozů Bpee či jednotky FLIRT LE, foto: Aleš Petrovský Detail individuálního osvětlení v economy, foto: Aleš Petrovský Elektronický rezervační systém jednotky, foto: Aleš Petrovský Simulace zaplnění economy cestujícími, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Detail společné zásuvky pro dvě sedačky economy. Detail potahu., foto: Aleš Petrovský Police na objemná zavazadla v economy, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Dětské kino v economy třídě, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský
Restaurační a služební oddíl
Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, v pozadí Bohumír Bárta, ředitel JLV, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Stanoviště palubního personálu, foto: Aleš Petrovský
First a business třída
First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class poskytuje také dostatek místa, po sklopení stolku (znáte z Ampz ČD) se místo pro nohy zmenší o cca 5-10 cm a zmenší se tak pod úroveň economy, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jediná přepážka, která odděluje business class od first class, foto: Aleš Petrovský Novinka v portfoliu ČD - třída business, foto: Aleš Petrovský

Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.


Aleš Petrovský | 17.2.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 15      Zpráv na stránku:   
18.02.2014 (9:47)  
Imho ma ten push-pull system smysl predevsim na uvratich. V cilovy/pocatecni stanici ten vlak bude stejne potreba uklidit, cili zrejme stejne odvizt pryc.

Pokud snad teda bude problem s kapacitou, tak bych radeji videl reseni formou posiloveho spoje, nez prodluzovanim soupravy. Mimochodem - napriklad vcera prijelo na Schubertovi Bbdgmee uplne prazdny.
registrovaný uživatel Sim 
18.02.2014 (9:47)  
CART > koukam na to asi takto:
- ridicak je drazsi
- sestavenim "nedelitelne" jednotky se neco uspori
Ve vysledku to muze byt plus minus plichta. No a v provozu?
- usetri se na obratech (blokovani zhlavi, posunovaci masina)
- lehce se komplikuje posileni kapacity (= mozne je, ale ne tak snadne, jako u vozu klasicke stavby)
- lehce se komplikuje udrzba (= odstaveni cele jednotky)
Ve vysledku to opet muze byt financne plichta. Ale casove muze dojit k vyraznym usporam pri obratech a s tim je primo spojeno setreni kapacity nadrazi - tedy neco, co se u nas donedavna resilo spis v opacnem slova smyslu, tedy ze byla snaha zablokovat nadrazi vlaky ZDO tak, aby do grafikonu nevesly spoje konkurence.

ukulele > neni dulezitejsi, jak se v tom sedi, nez jak to vypada?
18.02.2014 (9:26)  
Pokrok to je, nicméně ty sedačky v 2. třídě jsou naprosto příšerný. Vypadá to jako MHD.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
18.02.2014 (9:22)  
Nezapomeňte, že ten Railjet je rakouský výmysl, přesně napasovaný na jeho infrastrukturu. Je to středoevropský kompromis mezi klasickým vlakem a vysokorychlostní jednotkou.

Na většině míst Rakouska stejně nepůjde jet rychleji než oněch 230 km/h. Rychlost 200 - 230 km/h bude i na spoustě dalších rakouských modernizací/novostaveb. Ve Švýcarsku, kam zajíždějí, tak také efektivně nepůjde jet rychleji než těch 200 ze směru z Rakouska. Jižní Neměcko - Mnichov - Augsburg - Stuttgart - (Karlsruhe - Strasbourg) Mannheim - Frankfurt také dostačující i s budoucím projektem "Stuttgart - Ulm".

U nás možná začneme někde jezdit 200 v následujících 5 letech. To samé na trase Wien - Budapest.
registrovaný uživatel CART 
18.02.2014 (8:44)  
JB - to tím asi "pospisjak" myslel, že na rameni Praha-Wien žádný takový hlavový uzel není, resp. se stavbou Wien Hbf zmizel jediný takový...

A i kdyby to jezdilo jinam (Hamburg, Warszawa, Košice) tak snad s výjimkou Budapešti, Mnichova nebo právě Frankfurtu (ve kterých by to stejně pravděpodobně končilo a mohla se tedy souprava od perónu klasicky odsunout) není takový bod ani jinde v dosahu...

Takže otázka spíš zní - je rozdíl ceny řídícího vozu vs. klasického vloženého vozu nižší nebo vyšší, než zisk z takových zkrácených obratů? Protože další výrazné výhody u push-pull také nevidím, naopak to stanoviště ubere pár míst kapacity toho vozu...
registrovaný uživatel JB 
18.02.2014 (8:06)  
pospisjak: S push-pull soupravami se setkáte na rameni Hamburk - Vídeň s úvratí ve Frankfurtu nad Mohanem. Jestli to stojí za to ... no, jak píše Chary, asi stojí, už kvůli frmolu ve Frankfurtu. Hlavně jde o obsazení zhlaví.
18.02.2014 (6:10)  
Ta možnost řadit za Railjet další vozy mi přijde u ČD dost nebezpečná - co tam tak asi budou řadit? Dost pochybuju, že by to doplnili třeba o mzety, spíš bych to viděl na Bmee (v lepším případě), čímž se jízdní vlastnosti celku rázem deklasují na stav před zavedením Railjetů... Ne ne, dokud se někdo neodhodlá sešrotovat všechno, co vzniklo v době normalizace (myslím vozy klasické stavby) a udělat už konečně tlustou čáru za minulostí, tak se nikdy nepohneme. Díky Bohu, že aspoň za 680 se nic přivěšovat nedá, ufff...
registrovaný uživatel Komín  mail  
17.02.2014 (22:15)  
Kdesi jsem čet (ale může to být už i rok), že od GVD 2013/14, po nasazení Railjetů, bude jízdní doba Praha - Vídeň (Hbf) činit 4 hod 10 min a to předevšim díky novýmu hlavnímu nádraží.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
17.02.2014 (21:21)  
Já myslím, že u dvouhlavých souprav nejde ani tak o délku ramene, jako spíš o frmol, který může v koncové stanici nastat a rychlost, složitost a náročnost, jakou dokáže taková souprava kolej uvolnit, ideálně pak ve stanici hlavové, ovšem nejen tam.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
17.02.2014 (21:14)  
arj: "Co mám očekávat za lepší služby, když si koupím výrazně dražší jízdenku do první nebo businessové třídy?"
Já bych očekával to, co dopravce za tu cenu nabízí. Leo Express a Regio Jet to mají poměrně jasně definované, u ČD je to spíš sázka do loterie. Ale pokud má být RailJet vlastní extra produkt, pak bych věřil, že tam ty služby budou taky jasně definované a snad i garantované.
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko