Praha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.
Jednotka Siemens Viaggio Comfort
Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).
Výrobní závod Siemensu, Vídeň
V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.
Interiér jednotky
Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.
Economy třída
Restaurační a služební oddíl
First a business třída
Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.
Naopak o obsazenost se nebojím, nepředpokládám, že ČD zdraží speciálně Railjety. Bude v nich platit v úseku Praha - Brno stejný tarif jako v jiných vlacích. Naopak, atraktivní jednotky mohou při stejné ceně zvýšit obsazenost.
Jízdní doba Praha - Wien od prosince 2014 by mohla být o něco kratší, protože bude na trati Wien - Břeclav spuštěn systém ERTMS L2, což by mohlo zvednout rychlost ze současných 100-120 km/h na 140 km/h bez změny geometrických parametrů trati. Také to, že budou všechny vlaky bez výjimky zastavovat na Wien Hbf (ne chaos jako dnes) zvýší komfort, zejména při cestě na vídeňské letiště. CAT bude přetrasován.
Dotaz pro autora: Jak vypadala řemeslná kvalita zpracování interiéru? Pravděpodobně lépěji než u regionálního pantera, kde dřevo na stěnách a lino na podlaze moc nelícujou.
Se těším, až ČD přidají na konec soupravy RailJetu 3 Béčka :D
Nebo tam budou přidávat ojetiny z Rakouska. Tím pádem cestující dosud užívající ojetiny budou mít smůlu, neb se nasadí 2x za týden k RailJetům (=> móc efektivní provoz).
Jak to vlastně Dráhy ve skutečnosti vyřeší?
Dotaz na znalé - je v rakouských Railjetech nějaký rozdíl ve službách v různých třídách? V letadle je rozdíl mezi F-C v sedačkách (a netuším, jak ve stravování - ale F snad už po Evropě už nikdo nemá); mezi C-Y v obsazenosti sedaček (střední sedačka se neobsazuje), ale hlavně ve stravování (jídlo na talíři, pití ve skleničce, kafe v hrnku X houska do ruky a pití v kelímku). V Thalysu a Eurostaru je rozdíl v sedačkách (obdobný jako v ostatních vlacích) i stravování (slušné jídlo zdarma na porcelánu/skle na místo X zajdi si pro sendvič do jídeláku). ČD Pendolinu taky nabízí lepší servis v ceně. Ale v ostatních vlacích po Evropě jsem rozdíl ve službách nezažil (třeba v jedničce ICE DB rozdíl představoval pytlíček Haribo Medvídků v nejmenším možném balení).
Takže co mne má nalákat na výrazně dražší jízdné v Railjetu?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.