..: Fotogalerie: Cestující se svezou první jednotkou ČDrailjet v létě :..

Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš PetrovskýPraha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.

Jednotka Siemens Viaggio Comfort

Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).

Dalibor Zelený (ČD), Roman Kokšal (Siemens) a Bohumír Bárta (JLV) vítají novináře na začátku cesty do Vídně, foto: Aleš Petrovský Po úvodních komplikacích dojíždí celá delegace do Vídně. Vlak EC 73 se nakonec podíval do zahraničí v řazení ARmpee + 3xB, foto: Aleš Petrovský Úvodní prezentace ve vídeňském závodě Siemens, foto: Aleš Petrovský Dalibor Zelený, ředitel ČD, pronáší několik slov k ČDrailjetům, foto: Aleš Petrovský Vlakotraktor čeká na příjezd jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jednotka ČDrailjet je sunuta do závodu Siemens, foto: Aleš Petrovský A generální ředitel jí vítá s úsměvem na tváři., foto: Aleš Petrovský Spojení jednotky a lokotraktoru, foto: Aleš Petrovský Ve dvou se to lépe táhne., foto: Aleš Petrovský Celá jednotka je pomalu vtahována do areálu., foto: Aleš Petrovský Logo Českých drah v momentálně používané grafické formě a korporátních barvách, foto: Aleš Petrovský Část jídelního vozu s první třídou, která nese označení first, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet restaurant, zdalipak přibude i dovětek se servisem JLV?, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet economy logo, foto: Aleš Petrovský Jednotka v obložení novinářů, foto: Aleš Petrovský Detail označení economy vozu, foto: Aleš Petrovský Celkový pohled na vůz jednotky, foto: Aleš Petrovský Detail označení vozu, foto: Aleš Petrovský

Výrobní závod Siemensu, Vídeň

V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.

Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Zařízení pro přesun vozů po hlae, pracující na principu vzduchového polštáře, foto: Aleš Petrovský Krytá přesuvna mezi jednotlivými provozy výrobního areálu, foto: Aleš Petrovský Svážení jednotlivých částí skříně vozů jednotky, foto: Aleš Petrovský Sváření jednotlivých částí skříně vozů jednotky robotem, foto: Aleš Petrovský Robotická lakovna, nejmodernější pracoviště svého druhu v Evropě, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě řidicího vozu ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Závěrečné pracoviště oživení, před osazením podvozků, foto: Aleš Petrovský

Interiér jednotky

Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.

Economy třída
Dalibor Zelený pózuje pro Železničář, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek s vysunutým rozšířením pro notebook, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek v economy, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek, foto: Aleš Petrovský Místa je v economy třídě opravdu dostatek. 210 cm vysoká postava se tu cítí pohodlně, narozdíl od jednotky SC Pendolino, vozů Bpee či jednotky FLIRT LE, foto: Aleš Petrovský Detail individuálního osvětlení v economy, foto: Aleš Petrovský Elektronický rezervační systém jednotky, foto: Aleš Petrovský Simulace zaplnění economy cestujícími, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Detail společné zásuvky pro dvě sedačky economy. Detail potahu., foto: Aleš Petrovský Police na objemná zavazadla v economy, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Dětské kino v economy třídě, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský
Restaurační a služební oddíl
Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, v pozadí Bohumír Bárta, ředitel JLV, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Stanoviště palubního personálu, foto: Aleš Petrovský
First a business třída
First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class poskytuje také dostatek místa, po sklopení stolku (znáte z Ampz ČD) se místo pro nohy zmenší o cca 5-10 cm a zmenší se tak pod úroveň economy, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jediná přepážka, která odděluje business class od first class, foto: Aleš Petrovský Novinka v portfoliu ČD - třída business, foto: Aleš Petrovský

Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.


Aleš Petrovský | 17.2.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
17.02.2014 (21:03)  
Mají soupravy push-pull taky nějaké nevýhody? Jako třeba vyšší hmotnost, cena, chodové vlastnosti? Přijde mi, že se hodí hlavně na příměstské vlaky a časté obraty, ale rameno 400 km (Praha-Vídeň) a delší tu výhodu rychlého obratu tak často neuplatní nebo se mýlím?
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
17.02.2014 (20:33)  
Já bych k tomu měl jednu výtku a tou jsou ty sedačky ve 2.tř, co barvy týká. Proti samotné modré až tak nic nemám, ale ty záhlavníky měly být buď v jiné barvě nebo nejlépe kožené (koženkové) kvůli snazší údržbě a hlavně i z estetického důvodu.

Naopak o obsazenost se nebojím, nepředpokládám, že ČD zdraží speciálně Railjety. Bude v nich platit v úseku Praha - Brno stejný tarif jako v jiných vlacích. Naopak, atraktivní jednotky mohou při stejné ceně zvýšit obsazenost.

Jízdní doba Praha - Wien od prosince 2014 by mohla být o něco kratší, protože bude na trati Wien - Břeclav spuštěn systém ERTMS L2, což by mohlo zvednout rychlost ze současných 100-120 km/h na 140 km/h bez změny geometrických parametrů trati. Také to, že budou všechny vlaky bez výjimky zastavovat na Wien Hbf (ne chaos jako dnes) zvýší komfort, zejména při cestě na vídeňské letiště. CAT bude přetrasován.
registrovaný uživatel Busman 
17.02.2014 (19:53)  
Trochu menší kapacita jedničky nevadí, aspoň bude motivace koupiti si byznys. Škoda, že dráhy nevyužily celé "obce".

Dotaz pro autora: Jak vypadala řemeslná kvalita zpracování interiéru? Pravděpodobně lépěji než u regionálního pantera, kde dřevo na stěnách a lino na podlaze moc nelícujou.
17.02.2014 (19:45)  
Alex7: jestli budou za RJ přidávány ojetiny z Rakousku tak já bych si sedl jednoznačně do bmz.
registrovaný uživatel Alex7 
17.02.2014 (19:00)  
Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.
Se těším, až ČD přidají na konec soupravy RailJetu 3 Béčka :D
Nebo tam budou přidávat ojetiny z Rakouska. Tím pádem cestující dosud užívající ojetiny budou mít smůlu, neb se nasadí 2x za týden k RailJetům (=> móc efektivní provoz).

Jak to vlastně Dráhy ve skutečnosti vyřeší?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
17.02.2014 (18:55)  
Zakoukal jsem se do Railjetu na Innotransu 2008. Moje krevní skupina, jen to ÖBB nahradit K.u.K. StB. :-) Novotou vonící ŚKODA 109E byla "až za ním". (Vedl ovšem po požáru zrepasovaný Adler z Norimberky ...). Taurus už tam ale smí, bývá vidět na EC z Maďarska, přebírá od BASTARDA / KNÖDELPRESSE v Dresden.
registrovaný uživatel arj 
17.02.2014 (16:58)  
Jugy, já nic nevím o tom, že v Railjetu bude vyšší tarif než v ostatních vlacích. Já to myslel: "co mám očekávat za lepší služby, když si koupím výrazně dražší jízdenku do první nebo businessové třídy?"
registrovaný uživatel Jugy  mail  
17.02.2014 (16:46)  
arj: Odkud máte informaci o výrazně dražším jízdném v RailJetu? Můžete sem hodit odkaz?
registrovaný uživatel Jugy  mail  
17.02.2014 (16:45)  
mikael.5: Obávám se, že vzhled interiéru vymyslel a schválil nádražák z nábřeží a ne výtvarník nebo designér. Představuju si to tak, že u ČD verze RJ nechal objednatel interiér z ÖBB (vč. zelených plexiskel) a řekl si: dosadíme tam naše korporátní sedačky, ať je to "po našem". Výsledek je příšerný. Kdyby alespoň ta plexiskla tónovali do modra, mohlo to se sedačkami a modrým osvětlením docela pěkně ladit. Bohužel design je na ČD stále naprosto podceňovaný a hrůz do očí bijících se na kolejích pohybuje spousta (nechci se tady o tom rozepisovat, protože to by bylo téma na samostatný článek).
registrovaný uživatel arj 
17.02.2014 (16:30)  
FIRST je nejvyšší třída na palubách letadel a business až za.

Dotaz na znalé - je v rakouských Railjetech nějaký rozdíl ve službách v různých třídách? V letadle je rozdíl mezi F-C v sedačkách (a netuším, jak ve stravování - ale F snad už po Evropě už nikdo nemá); mezi C-Y v obsazenosti sedaček (střední sedačka se neobsazuje), ale hlavně ve stravování (jídlo na talíři, pití ve skleničce, kafe v hrnku X houska do ruky a pití v kelímku). V Thalysu a Eurostaru je rozdíl v sedačkách (obdobný jako v ostatních vlacích) i stravování (slušné jídlo zdarma na porcelánu/skle na místo X zajdi si pro sendvič do jídeláku). ČD Pendolinu taky nabízí lepší servis v ceně. Ale v ostatních vlacích po Evropě jsem rozdíl ve službách nezažil (třeba v jedničce ICE DB rozdíl představoval pytlíček Haribo Medvídků v nejmenším možném balení).

Takže co mne má nalákat na výrazně dražší jízdné v Railjetu?
  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko