..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
13.03.2015 (8:07)  
bartik09: Samozrejme s rozsahlym uzivatelskym testovanim.

...a tady končí realita a začíná říše pohádek, kde ČD reflektují zpětné vazby zákazníků a zaměstnanců nižších, než tři levely pod GŘ.

Nápad na zlepšovák v duchu IT hesla "It´s not a bug, it´s a feature!":
Samolepky s doporučenou maximální výškou osob, které se ještě pohodlně usadí na dané rozteči sedadel + speciálně avizované místo pro dlouhány, hlášené i staničním rozhlasem.
13.03.2015 (7:03)  
Jak vybrat konkretniho dodavatele sedadel? No a co treba vypsat vyberove rizeni na dodavku sedadel do rekonstrukci i novostaveb v pristich 10 letech? Samozrejme s rozsahlym uzivatelskym testovanim.
Editor oder ŽP Admin Vlad  mail  
13.03.2015 (6:55)  
JiříK.: ...jen mě zajímá - nakolik si vzhledem k nutnosti vyhlašování VŘ na vozidla u ČD můžou ČD konkrétně diktovat konkrétní typ sedadel...
Nemohou (nesmí) si do podmínek soutěže nadefinovat konkrétní typ sedadla od konkrétního výrobce. Bylo by to porušení základních pravidel soutěže i dotačních pravidel. Zadání musí být zcela obecné.
Jak na to, Jiří? Vybereš si konkrétní typ sedadla od určitého výrobce. Ten má svůj výrobek precizně popsán. Z tohoto popisu vyjdeš při definici toho, co chceš, ale nesmíš ho do zadávací dokumentace opsat úplně do posledního písmenka, občas musíš nějaké údaje pozměnit, vypustit či přidat, aby tě kontrolní orgán nemohl popotahovat za to, že je to zakázka šitá na míru jednomu dodavateli.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
13.03.2015 (5:46)  
Nižší komfort mi nepřijde jako synonymum pro nelogické řešení interiéru, kor když jde o v podstatě nový vůz.
Registrierter Benutzer Kakov 
13.03.2015 (0:07)  
JiP:

Praha-Klatovy je z pohledu CR klasicka rychlikova dalkova trasa.

toto je holý nesmysl, viz můj starší tolik mínusovaný příspěvek
12.03.2015 (22:47)  
JP čti pořádně. Já se právě ptám, jak definovat "stupeň pohodlí" do VŘ, strkáš mi do pusy něco co jsem neřekl a ptám se na pravý opak. Můžeš si zadat konkrétní typ sedadla? Asi ne že, protože okamžitě se ozve jiný dodavatel. Proto jsem nahodil řečnickou otázku, jestli není problém právě v tom, že se musí jet striktně podle zákona o VZ, který takové věci neřeší. Jde do VŘ zahrnout jako hodnotící kritérium názory vzorku cestujícíh? Tohle by bylo imho nejlepší. Ale jde to, aniž by to mohl někdo ihned napadnout?
12.03.2015 (22:45)  
JiříK: Co to je zase za kec? :) Mám to chápat tak, že MD nastavilo max. komfort sedadla akceptovanou do nabídky? Nebo konkrétní model/dodavatele? Tak určitě.
12.03.2015 (22:44)  
Oboje je ale objednáváno a placeno objednatelem, který si asi těžko bude objednávat a platit služby navíc jako kafe zdarma atd. a dopravce Matku Terezu dělat určitě nebude. Mimochodem na lince do Komárna byly taky slibovány nápoje atd. Jsou tam už?
Registrierter Benutzer JiP 
12.03.2015 (22:40)  
JiriK: Zatimco Bratislava Komarno je klasicka regionalni linka, vedena navic motorovou jednotkou. Praha-Klatovy je z pohledu CR klasicka rychlikova dalkova trasa.
12.03.2015 (22:33)  
JiP: Je jich 15 a zakázka byla na 15.

nemluve o servisu na palube

Je linka, kde ty ABpee jezdí, komerčně natolik zajímavá, že by se tam uživila doprava na komerční riziko? Pokud ne, byl by v těchto objednávaných nepovinně místenkových vlacích u RJ opravdu stejný servis jako na komerčních? Nevšiml jsem si, že by do Komárna byl u RJ stejný servis jako na komerčních linkách.

JP: Sankce byly nejen za zpoždění.


Jinak k provedení ABpee atd. Taky z toho nejsem moc nadšen, ale jen mě zajímá - nakolik si vzhledem k nutnosti vyhlašování VŘ na vozidla u ČD můžou ČD konkrétně diktovat konkrétní typ sedadel atd.? Není pes částečně zakopán i zde?
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko