Praha — České dráhy představily základní změny v tarifu, platném od 15. prosince, již během začátku podzimu. Zejména se zmiňovalo plošné zvýšení jízdného v řádu jednotek procent nebo zvednutí ceny Skupinové víkendové jízdenky na 650 korun. Naopak dráhy připravily větší míru zvýhodnění při nákupu traťových jízdenek pro držitele aplikace IN 50 %. Řadu cestujících také překvapila změna ceny i podmínek síťové jízdenky IN 100 %, která bude sice nově stát 19 900,– Kč, ale bude platit jen ve druhé třídě, v té první pouze v kombinaci s časovým doplatkem na kartě. Co však zůstalo až donedávna utajeno, bylo právě zdražení těchto doplatků do 1. třídy. Ten roční podraží o 25 procent z 3 990 na 4 990,– Kč, tedy čtvrtinu nové roční síťové jízdenky. Ke zdražení tohoto produktu přitom došlo i vloni, kdy se cena zvýšila o necelých 500 korun. Jak ale uvádí mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, tak podle průzkumů je pro cestující změna přijatelná. Změny jsou ale i jinde, například v přepravě zavazadel nebo u skupin.
Ne zcela příjemnou změnou je zvýšení ceny rezervace místa pro jízdní kolo z 15 na 20 korun, stejně jako rezervace místa pro skupinu cestujících. Navíc se počet vlaků s takto povinnou rezervací spíše zvyšuje. Naopak pozitivní změnou je snížení ceny pro přepravu věcí v Úschově během přepravy, která bude nově stát pouhých 10 korun za vlak, ovšem tato služba naopak na mnohých vlacích končí. Naopak poroste cena za přepravu spoluzavazadel, například jízdních kol. Ta bude nově odstupňovaná podle vzdáleností. Do 50 km zaplatí cestující 25 korun, a to bez ohledu na počet použitých vlaků. Pak se cena postupně zvyšuje až na 75 korun, přičemž celodenní doklad bude zrušen. Při zpáteční cestě tak bude muset cestující zakoupit jízdenku pro každý směr jízdy zvlášť, cestování se tak většině lidem prodraží. Podobně odstupňované bude i přepravné pro psy.
Už jenom symbolické zdražení pak čeká jízdenky pro skupiny. První cestující ve skupině stejně jako doposud platí plné jízdné, druhý pak jízdné se slevou 25 procent, namísto dnešních 30 procent. Cílem bylo podle ČD to, aby byli oproti skupinám více zvýhodněni cestující s In-kartou.
V nejbližší době by podle některých informací mělo dojít také ke změně relací a cen některých Akčních či Včasných jízdenek, detaily však zatím nebyly zveřejněny. Jak ale vyplývá z Tarifního kalkulátoru jízdného ČD, budou zrušeny například Akční jízdenky do oblasti Mostecka a Chomutovska. Naopak dojde k zavedení těchto jízdenek do mnohých destinací z Brna. Paradoxní je také Akční jízdenka Praha – Pardubice se slevou IN 25 %. Ta totiž stojí stejně jako obyčejná jízdenka s touto slevou a proto je její existence zřejmě téměř zbytečná.
Zdroje: České dráhy
Jednička je jediná přijatelná možnost, jak si v pátečních a nedělních spojích mezi Moravou a Čechami sednout, takže samozřejmě do příplatku půjdu, ale zbytečně promarněná tisícovka...
Prostou logikou si říkám, že pro dráhy je lepší přece vagon cestujících 1. třídy (platí více) než vagon druhé třídy, proto bych se snažil o co nejvíce lidí v 1. třídě. Podívejme se do Německa, kde jezdí většinou minimálně dva vozy první třídy na vlaku a je to relativně dobře obsazené.
Jenže je pravda, že tam jsou ty služby trochu jinde, no.. (viz ČD Lounge vs. DB Lounge) a taky tam trošku víc používají marketing (akční jízdenky do 1. třídy..)
Zpáteční Včasná jízdenka z Brna do Vídně je nyní i bez InKarty za 502,- Kč, "Výhodná jízdenka pro návštěvu Vídně" koštuje z Brna 781,- Kč pro InKartaře a 1.138,- Kč pro ne-InKartaře.
Vnímám to jako součást zjednodušení a zpřehlednění nabídek pro cestující :) a prachsprosté zdražení na více než dvojnásobek.
Relaci Břeclav - Vídeň jezdím v EC 2x týdně a často jsem ve vagonu sám nebo s několika jednotlivci, od pohledu cizinci.
Ale na jizdence mi to haze ne 614, ale dokonce 714 (Praterstern), v eurech 25.60. Neco se sice da usetrit rozdelenim v Breclavi, ale i tak je to porad okolo 700
Koukám, že ve směru na Linec je zdražení o €13 (v říjnu jsem s In-kartou platil "Vltava-Dunaj Ticket" €10, teď je €23; pro nekartisty bylo €23 (?), teď €36).
Tím je dráha zabitá, protože autem (bez rakouské dálniční známky) to vychází na stejno, ve 2 lidech je pak auto za stejno včetně známky a parkování, časově ovšem výrazně výhodnější.
osobáky jsou úplně prázdný ... a ECčkama jezdí jen Rakušáci
Moje zkušenosti (ale jedu tak 3x ročně, takže velmi občasné zkušenosti) byly pár obsazených míst bez ohledu na kategorii vlaku a to vesměs denními dojížděči z Jižní Moravy do vídeňské práce nebo školy, totéž zpět.
Výše uvedená jízda CB-Linz byla ještě slabší, cestující jen Češi. Přičemž linecký kolega konstatoval, že cena je sice skvělá, ale doba jízdy neúnosná.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.