..: Jízdní řád 2014 - změny v mezinárodní a dálkové dopravě :..

380.013 v čele EC 137 Moravia, který jel již dle nového řazení., foto: Ostradik/K-report.netPraha — České dráhy ve čtvrtek 22. listopadu představily změny v jimi provozované dálkové a mezinárodní dopravě, které nás čekají v souvislosti s příchodem nového jízdního řádu. Změn v trasách i nových vozidelch je pomálu; ty zajímavější přijdou zřejmě až v průběhu příštího roku v souvislosti s nasazováním nově nakupovaných jednotek Siemens Viaggio Comfort. Mezi novinky, které poznáme již v polovině prosince, tak patří hlavně drobné úpravy časových poloh vlaků na jednotlivých linkách a nová kategorizace expresních vlaků. O poznání méně příjemnými změnami jsou ty tarifní, o kterých vás však budeme ještě informovat samostatně.

Návrat kategorie InterCity

První ze série 21 modernizovaných jídelních vozů WRmee816 obdržely ČD v červnu 2012, foto: Juraj Kováč Vlaky kategorie InterCity jsme mohli letos na českých kolejích vidět pouze v barvách soukromého dopravce RegioJet. To se teď mění, České dráhy v tomto ohledu opět mění strategii, omezují kategorii Expres a většinu expresů převedou právě na kategorií InterCity a EuroCity. Zatímco dříve ale samotné zařazení do kategorie nemělo se skutečnou kvalitou vlaku nic společného, nyní České dráhy přistoupily alespoň na určité standardy, které by každý vlak „vyšší kvality“ měl splňovat. Jedinou konkrétně specifikovanou všeobecnou podmínkou je však zařazení jídelního vozu či bistrovozu, dále se mluví o nasazování hlavně modernizovaných či nových vozů, což je ale poněkud relativní kritérium. Cestující první třídy pak potěší novinka v podobě bezplatných novin a vody na všech spojích IC/EC. Znamená to mj. jednotný komfort na linkách Ex 1 Praha - Bohumín - Žilina a Ex2 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín/Slovensko, které spolu mají velkou část trasy společnou, ale linka Ex2 dosud nebyla považována za konkurenční a standard služeb v 1. třídě byl nižší.

Do Moskvy rychleji

Vltava Crew, foto: Josef Petrák Spokojeni mohou být od 14. prosince zejména cestující, kteří využívají noční vlaky k cestám na východ, zejména pak do Polska, na Ukrajinu a do Ruska. Dosavadní přímé lůžkové vozy Praha – Moskva (- Petrohrad), které z Prahy letos odjížděly na vlaku EN 445 Slovakia v pozdních večerních hodinách, nově pojedou z české metropole již po čtvrté hodině odpolední jako samostatný rychlík 405 Vltava. Zásadní změnou však bude zrychlení celého spojení, a to o více než pět hodin. Vlak bude ale nově veden jako komerční s globální cenou, sestaven bude jako doposud z moderních lůžkových vozů Ruských železnic (RŽD). Negativnější zprávou pak je omezení jízdy vlaku, který nově pojede pouze některé dny v týdnu.

Více vlaků na Slovensko, méně do Polska

150.210-3 na vlaku EC 126 Fatra, Ústí u Vsetína - Vsetín (23.5.2010), foto: Ivo Rušák Prosincová změna grafikonu může přinést úsměv na tváři také pro cestující, kteří využívají vlaky mezi Prahou a Žilinským krajem. V relaci Praha – Horní Lideč – Žilina (– Košice/Zvolen) bude rozšířen počet vlaků tak, aby byl dodržen jejich dvouhodinový interval po celý den. Ve všech soupravách by měl být řazen jídelní vůz, nebo bistrovůz. Kromě toho dojde také k prodloužení dalšího páru vlaků Praha – Žilina až do Zvolena. K méně pozitivním změnám pak patří omezení u denních vlaků do Polska, které podle Českých drah vychází z požadavků polského dopravce PKP Intercity. U nás se to projeví ve zrušení vlaku EC 110/111 Praha, cestující z Prahy budou odkázáni na spojení vlaky SC s přestupem na Ostravsku.

Německo i Rakousko podobně jako letos

371 u Řeže, foto: Excelsior Na cestách k našim západním sousedům nedojde k žádným razantním změnám. Co se týče Rakouska, bude zkvalitněno spojení Praha – Linz, které zrychlí o 18 minut (respektive o 8 minut v opačném směru). Na tyto vlaky a některé obratové rychlíky navíc budou nasazovány komfortnější soupravy standardu EC, takže zajíždění vozů řady B či A na území Rakouska by tak mohlo definitivně skončit. O plánovaném nasazení souprav railjet jsme již mluvili dříve. Na vlacích do Německa také nedojde k žádným zásadním změnám, jedinou z nich bude prodloužení vlaku EC Alois Negrelli až do stanice Rostock Hbf, avšak pouze ve vybraných dnech v týdnu.

Další vozy z Rakouska?

ČD Bmz od ÖBB, České Velenice, foto: Michal Šimek Kromě změn v tabulkách jízdních řádů slibují České dráhy také zlepšení komfortu cestování. Kromě dodávek prvních souprav railjet, o kterých jsme se již zmiňovali, přijdou na řadu také jiná dílčí zlepšení. Mezi ty bude bezesporu patřit také nákup přibližně osmdesáti starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB), který naváže na již provedené podobné nákupy v minulosti. Na rozdíl od předchozích dodávek však nyní nakupované vozy budou disponovat například klimatizací nebo vakuovým systémem WC a kromě vozů první a druhé třídy bude tato dodávka obohacena i o 10 (časopis Železničář uvádí 12) velmi potřebných vozů lehátkových, které nahradí staré vagony řady Bc na nočních vlacích na východ od nás. Všechny vozy z Rakouska by měly být do provozu nasazeny do konce příštího roku. Uveďme, že z 32 vozů řady Bmz pořízených z Rakouska v roce 2011 je nasazována dosud jen polovina.

Zdroj: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.11.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
27.11.2013 (12:50)  
bartik09: Jezdim Sobieskim celkem casto a s "tragickou" obsazenosti nemohu souhlasit. Prece jen ten vlak jezdi uz vice nez 25let a sve cestujici si nasel. Uz jsem jej videl zamistenkovan i z 80%
27.11.2013 (12:02)  
M: Ono to nastavení leckde ale zůstává. Stačí, když si porovnám s ostravskými kolegy, kdo kdy vstává a kdy končí v práci. A pak kolují vtipy o "Prague Timezone vs Ostrava Eastern Timezone". :)
registrovaný uživatel M 
27.11.2013 (11:01)  
pekař - pisu o tom, ze vlaky maji zcela nesmyslne odjezdy a prijezdy a ze jsou nastavene na denni cykly lidi zijicich pred 50 lety. Mezinarodni vlaky obzvlaste.
27.11.2013 (10:51)  
bartik09: WESTbus Praha-Linz, 4h, to tím někdo jezdí? :)
27.11.2013 (10:47)  
vikititor: Takze pro rakusaky to bude znamenat hospodu na couraku? :-)
A neodpustim si otazku - 5 hodin Praha-Linz - to tim nekdo jezdi?
27.11.2013 (8:26)  
Budu se dívat po kolejích, co se kde zmněnilo, ale tak nějak tomu stále nevěřím

- že by do Linze jezdilo něco "mladšího" a dokonce i s klimatizací? a světe div se, na vlaku, co jede 5 hodin bude bistro vůz???? No to muselo dát práce - tohle vymyslet..

(pro ty co mě nechápou - píšu ironicky)..
27.11.2013 (8:19)  
pekar: Prostě mi tahle změna přijde jako další argument pro cestující, proč mezi těmito dvěma místy nejet vlakem
Tak to samozrejme ano. Otazkou zustava, kloik tech cestujicich je. V jeden rijnovej patek sem jel Sobieskim z Breclavi do Vidne a ta obsazenost byla uplne tragicka.
registrovaný uživatel pekař 
27.11.2013 (6:09)  
M: upřímně, vůbec nerozumím tomu, co tady píšeš. Já totiž neřešil, jestli to ojíždí o půl páté, v šest nebo sedm, ale především to, že ranní spojení do Vídně mají jízdní dobu bezmála pět hodin, což mu nepřidá. Když to trochu přeženu, první normální spojení je až v 11 dopoledne. Toť vše.
registrovaný uživatel M 
27.11.2013 (0:45)  
To o nejakych vlacich po "divadlech" jsem v predchozim prispevku mel taky, ale to jsem nakonec smazal. Ze nepojede vlak v 11 z Prahy do Ostravy, to jsem schopen pochopit, protoze by tam prijel nekdy ke treti. Ze nejede v 8 nebo 9, to uz ale min, protoze prijezd bude v relativne normalni dobu. Rozhodne normalnejsi, nez odjezd ve 4 rano. Porad teda vychazim z moji mozna prilis sebestredne vytvorene predstavy, ze vetsina lidi chodi spat o pulnoci nez ze by ve ctyri rano vstavala.
Kdyz jsem byl "maly", tak si pamatuju, ze jsem kazdy rok jako prvni v novem JR hledal info, kdy pojede posledni vlak z Prahy do Brna. A kazdy rok jsem to hledani zakoncil vetou "hm, zase v sest"...
Pro ty mezinarodni to plati taky. Polsko, to je gigaotres. Rakousko rekneme budiz, ale i tady by treba spojeni jeste o dalsi dve hodiny pozdeji byt mohlo. Nemecko nesleduju.
A Slovensko? Odjezdy z Prahy jsou od 6:16 po jedne (!) hodine. Posledni odjezd? 16:16!!! Zpet to stejne.

Je i zajimave spojeni DO Olomouce. Z Brna jede posledni spoj v sedm (i opacne), z Ostravy v sest (!!). Mne fakt prijde, ze celkove je ta zeleznicni doprava nastavena na rytmus "pracuje se od peti do tri". Znovu opakuju, kazdej v deset nevstava, to beru, ale aby vlak mezi druhym a tretim nejvetsim mestem na Morave jel naposled v sest odpoledne? V roce 1963 bych to pochopil. O padesat let pozdeji uz nejak ani ne.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
27.11.2013 (0:00)  
M: Pravěký nastavení je asi podle hlavních důvodů přesunů, což je nejspíš práce či škola, a tam i dneska je asi běžnější začínat relativně brzo ráno než končit relativně pozdě večer. Ale taky bych si tipnul, že o víkend bude poptávka vypadat o dost jinak, a asi by dávalo docela dobrý smysl mít víkendové řády úplně jiné než všednodenní. Teď je běžné, že se naředí spoje v ranní a odpolední špičce, ale že by se třeba přidaly večerní a noční spoje na cestu domů z divadla (dosaďte si libovolné oblíbené kulturní zařízení, tak jako tak se většinou navštěvují večer), to jsem se nějak nevšim. Je dost běžný, že poslední dálkový spoje mezi velkejma městama vyjížděj v pozdním odpoledni či přinejlepším v brzkém večeru, a pak už nejede ani kolo. (Mě teda i poslední vlak Kladno - Praha v 11 večer a Praha - Kladno o půlnoci je celkem brzo, kdyby se to třeba ještě jednou otočilo tam a zpátky, tak by se mi to líbilo víc, ale i ten autobus co jezdil v takovém čase byl skoro prázdnej a nakonec ho zrušili, tak holt asi fakt má člověk v noci jezdit taxíkem.)
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko