Praha — České dráhy ve čtvrtek 22. listopadu představily změny v jimi provozované dálkové a mezinárodní dopravě, které nás čekají v souvislosti s příchodem nového jízdního řádu. Změn v trasách i nových vozidelch je pomálu; ty zajímavější přijdou zřejmě až v průběhu příštího roku v souvislosti s nasazováním nově nakupovaných jednotek Siemens Viaggio Comfort. Mezi novinky, které poznáme již v polovině prosince, tak patří hlavně drobné úpravy časových poloh vlaků na jednotlivých linkách a nová kategorizace expresních vlaků. O poznání méně příjemnými změnami jsou ty tarifní, o kterých vás však budeme ještě informovat samostatně.
Návrat kategorie InterCity
Vlaky kategorie InterCity jsme mohli letos na českých kolejích vidět pouze v barvách soukromého dopravce RegioJet. To se teď mění, České dráhy v tomto ohledu opět mění strategii, omezují kategorii Expres a většinu expresů převedou právě na kategorií InterCity a EuroCity. Zatímco dříve ale samotné zařazení do kategorie nemělo se skutečnou kvalitou vlaku nic společného, nyní České dráhy přistoupily alespoň na určité standardy, které by každý vlak „vyšší kvality“ měl splňovat. Jedinou konkrétně specifikovanou všeobecnou podmínkou je však zařazení jídelního vozu či bistrovozu, dále se mluví o nasazování hlavně modernizovaných či nových vozů, což je ale poněkud relativní kritérium. Cestující první třídy pak potěší novinka v podobě bezplatných novin a vody na všech spojích IC/EC. Znamená to mj. jednotný komfort na linkách Ex 1 Praha - Bohumín - Žilina a Ex2 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín/Slovensko, které spolu mají velkou část trasy společnou, ale linka Ex2 dosud nebyla považována za konkurenční a standard služeb v 1. třídě byl nižší.
Do Moskvy rychleji
Spokojeni mohou být od 14. prosince zejména cestující, kteří využívají noční vlaky k cestám na východ, zejména pak do Polska, na Ukrajinu a do Ruska. Dosavadní přímé lůžkové vozy Praha – Moskva (- Petrohrad), které z Prahy letos odjížděly na vlaku EN 445 Slovakia v pozdních večerních hodinách, nově pojedou z české metropole již po čtvrté hodině odpolední jako samostatný rychlík 405 Vltava. Zásadní změnou však bude zrychlení celého spojení, a to o více než pět hodin. Vlak bude ale nově veden jako komerční s globální cenou, sestaven bude jako doposud z moderních lůžkových vozů Ruských železnic (RŽD). Negativnější zprávou pak je omezení jízdy vlaku, který nově pojede pouze některé dny v týdnu.
Více vlaků na Slovensko, méně do Polska
Prosincová změna grafikonu může přinést úsměv na tváři také pro cestující, kteří využívají vlaky mezi Prahou a Žilinským krajem. V relaci Praha – Horní Lideč – Žilina (– Košice/Zvolen) bude rozšířen počet vlaků tak, aby byl dodržen jejich dvouhodinový interval po celý den. Ve všech soupravách by měl být řazen jídelní vůz, nebo bistrovůz. Kromě toho dojde také k prodloužení dalšího páru vlaků Praha – Žilina až do Zvolena. K méně pozitivním změnám pak patří omezení u denních vlaků do Polska, které podle Českých drah vychází z požadavků polského dopravce PKP Intercity. U nás se to projeví ve zrušení vlaku EC 110/111 Praha, cestující z Prahy budou odkázáni na spojení vlaky SC s přestupem na Ostravsku.
Německo i Rakousko podobně jako letos
Na cestách k našim západním sousedům nedojde k žádným razantním změnám. Co se týče Rakouska, bude zkvalitněno spojení Praha – Linz, které zrychlí o 18 minut (respektive o 8 minut v opačném směru). Na tyto vlaky a některé obratové rychlíky navíc budou nasazovány komfortnější soupravy standardu EC, takže zajíždění vozů řady B či A na území Rakouska by tak mohlo definitivně skončit. O plánovaném nasazení souprav railjet jsme již mluvili dříve. Na vlacích do Německa také nedojde k žádným zásadním změnám, jedinou z nich bude prodloužení vlaku EC Alois Negrelli až do stanice Rostock Hbf, avšak pouze ve vybraných dnech v týdnu.
Další vozy z Rakouska?
Kromě změn v tabulkách jízdních řádů slibují České dráhy také zlepšení komfortu cestování. Kromě dodávek prvních souprav railjet, o kterých jsme se již zmiňovali, přijdou na řadu také jiná dílčí zlepšení. Mezi ty bude bezesporu patřit také nákup přibližně osmdesáti starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB), který naváže na již provedené podobné nákupy v minulosti. Na rozdíl od předchozích dodávek však nyní nakupované vozy budou disponovat například klimatizací nebo vakuovým systémem WC a kromě vozů první a druhé třídy bude tato dodávka obohacena i o 10 (časopis Železničář uvádí 12) velmi potřebných vozů lehátkových, které nahradí staré vagony řady Bc na nočních vlacích na východ od nás. Všechny vozy z Rakouska by měly být do provozu nasazeny do konce příštího roku. Uveďme, že z 32 vozů řady Bmz pořízených z Rakouska v roce 2011 je nasazována dosud jen polovina.
Zdroj: České dráhy
A neodpustim si otazku - 5 hodin Praha-Linz - to tim nekdo jezdi?
- že by do Linze jezdilo něco "mladšího" a dokonce i s klimatizací? a světe div se, na vlaku, co jede 5 hodin bude bistro vůz???? No to muselo dát práce - tohle vymyslet..
(pro ty co mě nechápou - píšu ironicky)..
Tak to samozrejme ano. Otazkou zustava, kloik tech cestujicich je. V jeden rijnovej patek sem jel Sobieskim z Breclavi do Vidne a ta obsazenost byla uplne tragicka.
Kdyz jsem byl "maly", tak si pamatuju, ze jsem kazdy rok jako prvni v novem JR hledal info, kdy pojede posledni vlak z Prahy do Brna. A kazdy rok jsem to hledani zakoncil vetou "hm, zase v sest"...
Pro ty mezinarodni to plati taky. Polsko, to je gigaotres. Rakousko rekneme budiz, ale i tady by treba spojeni jeste o dalsi dve hodiny pozdeji byt mohlo. Nemecko nesleduju.
A Slovensko? Odjezdy z Prahy jsou od 6:16 po jedne (!) hodine. Posledni odjezd? 16:16!!! Zpet to stejne.
Je i zajimave spojeni DO Olomouce. Z Brna jede posledni spoj v sedm (i opacne), z Ostravy v sest (!!). Mne fakt prijde, ze celkove je ta zeleznicni doprava nastavena na rytmus "pracuje se od peti do tri". Znovu opakuju, kazdej v deset nevstava, to beru, ale aby vlak mezi druhym a tretim nejvetsim mestem na Morave jel naposled v sest odpoledne? V roce 1963 bych to pochopil. O padesat let pozdeji uz nejak ani ne.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.