..: Jízdní řád 2014 - změny v mezinárodní a dálkové dopravě :..

380.013 v čele EC 137 Moravia, který jel již dle nového řazení., foto: Ostradik/K-report.netPraha — České dráhy ve čtvrtek 22. listopadu představily změny v jimi provozované dálkové a mezinárodní dopravě, které nás čekají v souvislosti s příchodem nového jízdního řádu. Změn v trasách i nových vozidelch je pomálu; ty zajímavější přijdou zřejmě až v průběhu příštího roku v souvislosti s nasazováním nově nakupovaných jednotek Siemens Viaggio Comfort. Mezi novinky, které poznáme již v polovině prosince, tak patří hlavně drobné úpravy časových poloh vlaků na jednotlivých linkách a nová kategorizace expresních vlaků. O poznání méně příjemnými změnami jsou ty tarifní, o kterých vás však budeme ještě informovat samostatně.

Návrat kategorie InterCity

První ze série 21 modernizovaných jídelních vozů WRmee816 obdržely ČD v červnu 2012, foto: Juraj Kováč Vlaky kategorie InterCity jsme mohli letos na českých kolejích vidět pouze v barvách soukromého dopravce RegioJet. To se teď mění, České dráhy v tomto ohledu opět mění strategii, omezují kategorii Expres a většinu expresů převedou právě na kategorií InterCity a EuroCity. Zatímco dříve ale samotné zařazení do kategorie nemělo se skutečnou kvalitou vlaku nic společného, nyní České dráhy přistoupily alespoň na určité standardy, které by každý vlak „vyšší kvality“ měl splňovat. Jedinou konkrétně specifikovanou všeobecnou podmínkou je však zařazení jídelního vozu či bistrovozu, dále se mluví o nasazování hlavně modernizovaných či nových vozů, což je ale poněkud relativní kritérium. Cestující první třídy pak potěší novinka v podobě bezplatných novin a vody na všech spojích IC/EC. Znamená to mj. jednotný komfort na linkách Ex 1 Praha - Bohumín - Žilina a Ex2 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín/Slovensko, které spolu mají velkou část trasy společnou, ale linka Ex2 dosud nebyla považována za konkurenční a standard služeb v 1. třídě byl nižší.

Do Moskvy rychleji

Vltava Crew, foto: Josef Petrák Spokojeni mohou být od 14. prosince zejména cestující, kteří využívají noční vlaky k cestám na východ, zejména pak do Polska, na Ukrajinu a do Ruska. Dosavadní přímé lůžkové vozy Praha – Moskva (- Petrohrad), které z Prahy letos odjížděly na vlaku EN 445 Slovakia v pozdních večerních hodinách, nově pojedou z české metropole již po čtvrté hodině odpolední jako samostatný rychlík 405 Vltava. Zásadní změnou však bude zrychlení celého spojení, a to o více než pět hodin. Vlak bude ale nově veden jako komerční s globální cenou, sestaven bude jako doposud z moderních lůžkových vozů Ruských železnic (RŽD). Negativnější zprávou pak je omezení jízdy vlaku, který nově pojede pouze některé dny v týdnu.

Více vlaků na Slovensko, méně do Polska

150.210-3 na vlaku EC 126 Fatra, Ústí u Vsetína - Vsetín (23.5.2010), foto: Ivo Rušák Prosincová změna grafikonu může přinést úsměv na tváři také pro cestující, kteří využívají vlaky mezi Prahou a Žilinským krajem. V relaci Praha – Horní Lideč – Žilina (– Košice/Zvolen) bude rozšířen počet vlaků tak, aby byl dodržen jejich dvouhodinový interval po celý den. Ve všech soupravách by měl být řazen jídelní vůz, nebo bistrovůz. Kromě toho dojde také k prodloužení dalšího páru vlaků Praha – Žilina až do Zvolena. K méně pozitivním změnám pak patří omezení u denních vlaků do Polska, které podle Českých drah vychází z požadavků polského dopravce PKP Intercity. U nás se to projeví ve zrušení vlaku EC 110/111 Praha, cestující z Prahy budou odkázáni na spojení vlaky SC s přestupem na Ostravsku.

Německo i Rakousko podobně jako letos

371 u Řeže, foto: Excelsior Na cestách k našim západním sousedům nedojde k žádným razantním změnám. Co se týče Rakouska, bude zkvalitněno spojení Praha – Linz, které zrychlí o 18 minut (respektive o 8 minut v opačném směru). Na tyto vlaky a některé obratové rychlíky navíc budou nasazovány komfortnější soupravy standardu EC, takže zajíždění vozů řady B či A na území Rakouska by tak mohlo definitivně skončit. O plánovaném nasazení souprav railjet jsme již mluvili dříve. Na vlacích do Německa také nedojde k žádným zásadním změnám, jedinou z nich bude prodloužení vlaku EC Alois Negrelli až do stanice Rostock Hbf, avšak pouze ve vybraných dnech v týdnu.

Další vozy z Rakouska?

ČD Bmz od ÖBB, České Velenice, foto: Michal Šimek Kromě změn v tabulkách jízdních řádů slibují České dráhy také zlepšení komfortu cestování. Kromě dodávek prvních souprav railjet, o kterých jsme se již zmiňovali, přijdou na řadu také jiná dílčí zlepšení. Mezi ty bude bezesporu patřit také nákup přibližně osmdesáti starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB), který naváže na již provedené podobné nákupy v minulosti. Na rozdíl od předchozích dodávek však nyní nakupované vozy budou disponovat například klimatizací nebo vakuovým systémem WC a kromě vozů první a druhé třídy bude tato dodávka obohacena i o 10 (časopis Železničář uvádí 12) velmi potřebných vozů lehátkových, které nahradí staré vagony řady Bc na nočních vlacích na východ od nás. Všechny vozy z Rakouska by měly být do provozu nasazeny do konce příštího roku. Uveďme, že z 32 vozů řady Bmz pořízených z Rakouska v roce 2011 je nasazována dosud jen polovina.

Zdroj: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.11.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
26.11.2013 (23:37)  
pekari a ten, co rano jede z Ostravy na jednodenni vylet do Vidne, tak domu jako jede jak? V pul pate? No, to je panecku vejlet.
Je zajimavy, ze jako super spojeni ti prijde vlak s odjezdem v 6:00 a pozdejsi odjezd je uz moc pozde (pritom urcite existuje nejaka skupina lidi, co, prinejmensim o vikendu, vstava pozdeji nezv 6 rano) a vubec neresis, ze posledni mozny vlak (kdyz bereme jen tu "primou linku pres Breclav") prijizdi uz v 20:00.
Osobne mi to prijde jako celkem obecny problem nejakeho "pravekeho" nastaveni, zejmena o vikendech. Prvni vlak z Prahy do Ostravy jede o vikendu v 5, opacne dokonce ve 4. Posledni vlak ale prijede do Prahy v 10, do Ostravy v 11.
Ja se fakt nechci dotknout pekaru a prodavacu v trafikach, ale jak funguje nejaky vikendovy rytmus? Nebudu to brat vylozene podle sebe, ale rekneme, ze se vstava v 7/8 a spat se jde v 11/12. Jak jezdi vlaky? Divne... A ta Viden je uplne stejnej pripad. Jestli ma smysl tam byt v devet, abych byl u otevreni nakupaku, tak ma asi i smysl byt tam do sesti, aby byl u zavreni, pripadne jeste dyl, abych pak jeste povecerel. Z pravekych duvodu se ale dodrzuje to prvni, ale vubec to druhe.

Nicmene souhlas s tim, ze v Breclavi by se to potkavat melo. Ja bych dokonce rekl, aby se tam nejal potkavaly vlaky kazdou hodinu/dvouhodinu (bez ironie).

A mimochodem, nevim jestli primo z Ostravy, ale kdo nekdy jel autem mezi Bohuminem a Mikulovem, tak asi vi, ze tam poptavka (obecne po presouvani se) je velka. Posledni dobou si hodne Rakusaku (maji rakousky RZ, tak to asi budou Rakusaci:-)) velmi oblibilo vikendove vylety do Polska.
Je to celkem zajimavy, kdyz clovek jede od Pohorelic az ke Schricku (pred a pak se to sleduje trochu hur), tak v urcitych casech je fakt kazdy druhy auto Polak (a to to kazi ti "Rakusaci"), ale vlak skoro nejezdi, tusim dva (a jeden nocni) a to v celkem crazy casy, ktere opet plynou z tech pravekych zvyku. "Zadnej" Polak nepojede z Varsavy v pet rano. Pritom ty soupravy dalsi spoje neobsluhuji, jezdi jen sem tam na jednom paru vlaku. Kdyby Sobieski vyrazil ve ctyri odpoledne, tak se stane co? Uplne hovno s prominutim. Do Vidne by to prijelo v pul jedne rano. No ale mam pocit, ze k nastaveni spojeni Ceska s Polskem jsem uz parkrat neco psal. Prvni vlak z Varsavy do Ostravy jede v 6, pak dalsi 3 v hezkem "taktu", ale posledni vlak jede v 12! Jede to pritom pres 4 hodiny. No ale nic, uz to radeji utnu. Nekdy mi to prijde jako televize, ktera vysila jenom od pulnoci do sesti a potom tri hodiny pres poledne a divi se, ze nema sledovanost...
26.11.2013 (22:46)  
M.J.
Blahopreji k 100
Jen tak dal!!
registrovaný uživatel pekař 
26.11.2013 (21:43)  
bartik: možná to účel byl, i když si to nemyslím. Ale možná to tak bude prezentováno:)

Nicméně to, co jsem chtěl říct ke spojení Ostravsko - Vídeň jsem napsal v komentáří ve 13:48, už bych se jen opakoval. Prostě mi tahle změna přijde jako další argument pro cestující, proč mezi těmito dvěma místy nejet vlakem
26.11.2013 (21:01)  
Salubius : aby vlak IC a Os vypadal stejně to uvidíte jen v ČR

Asi mám malé cíle, ale pořád mi přijde lepší, když IC a Os vypadají stejně, než když Os vypadá líp než většina rychlíků a některá Ex/IC :-)
Ešusy jsou holt na své použití naddimenzovány. Výrobce se poučil a u takových Panterů, byť můžou 160, jistě nic podobného nehrozí :-)
26.11.2013 (20:13)  
Tak mně zase nejvíc vadí rozlomení ramene Brno - Jeseník v Zábřehu - až na pár výjimek. Nevíte někdo proč? Myslím, že spousta turistů, studentů a dalších raději přesedne na auto :-(
26.11.2013 (20:04)  
Salubius: nevim jak 3,5 hodiny vydrží lidské hýždě na tvrdém povrchu
Lidske hyzde to vydrzi v pohode. Rozmlsana prdel z gauce od televize s tim ale mozna problem mit bude...
26.11.2013 (20:01)  
26.11.2013 (19:58)  
Elefant na Ostravanovi? Tak to se tím budu chtít projet..:D aby vlak IC a Os vypadal stejně to uvidíte jen v ČR, ale tak když to cestujícím nebude vadit. Co by mohlo vadit je absence zásuvek v 2.třídě a v případě zpoždění může chybět i 160ka a nevim jak 3,5 hodiny vydrží lidské hýždě na tvrdém povrchu, ale tak uvidíme jak se to osvědčí.
IC/R Moravia je taky myslim vyjímečnost na kolejích. Takže ještě něco do třetice?
26.11.2013 (19:55)  
JP: Tady spíš nevidím bus na dřív do Brna, třeba na ten bus, co je v 5 ráno ve Vídni.
Tak podle me je fuk, jestli je to durch nebo s prestupem. Faktem zustava, ze SA nema spoj Ostrava - Viden s prijezdem rano z cehoz podle me vyplyva, ze si nekdo (Jancura) nemysli, ze by se tam stabilne aspon tech 40-50 cestujicich generovalo. A ja si to taky nemyslim.

pekař: jde prostě o to, že stav, který je dnes, tzn. Helfštýn do Břeclavi a tam přípoj do Vídně, je vcelku dobrý
Pochopil jsem, ze ten spoj vyuzivate, takze byste mohl zkusit odhadnout, kolik lidi to vyuziva...

Je ale zase fakt, ýe se zlepší ranní spojení do Bratislavy.
No a nemuze to byt ucel? Verim, ze do Bratislavy by z Ostravska mohlo jezdit celkem dost lidi...

Jiří Kocurek: Takze se Ostravaci maj stavet na hlavu a jezdit houfne do Vidne a zpatky, aby mel chudak cisar klid?
Pokud jde o pokles vyznamu te trati, tak bych rekl, ze ho ma na svedomi zejmena prezident osvoboditel. A 3,5 hodiny je cirka 6 hodin od kdy?

A to se Jančurovi z řad ČD nadává že jezdí s rakouským šrotem.
Kdyz se Jancurovi nadava, ze "jezdí s rakouským šrotem", ackoliv sliboval jednotky se 6 tridama, kinem, terasou a nekolika bazeny..., a ackoliv od zahajeni provozu nekolikrat sliboval zbrusu nove vozy, jake svet jeste nevidel (posledni slibovany termin byl 22.11.), tak to znamena ze se schvaluje to co dela CD?
26.11.2013 (19:14)  
Pikehead: Ty dvě, jak vy říkáte, prdele na Valašsku mají 28 a 30 tisíc obyvatel, ta třetí kus bokem, Rožnov, "co je tam ten skanzén, woe" zhruba 14.000 - srovnej třeba s Českou Třebovou, pro tu prdel... :)
A když už jsme u toho, která prdel co nemá, aby si nevyskakovala: Mějte na paměti že jsou tací, kteří si ji nemají čím utřít, ale dávat vám je za vzor nebudu. Vy sám byste nejspíš nechtěl být v jejich kůži.

Josef Petrák: Chudák císařpán, klidu nemá. K čemu teda Jeho veličenstvo František Josef tu štreku poručili stavěti z Vídně přímo do Ostravy? Aby na železničním serveru bylo doporučováno do Vídně jezditi zajížďkou s přestupem v Brně? Dokonce bus-bus? Chudák císařpán. Myslím že nevěřil tomu, že průměrná cestovní doba bude i po 150 letech stejná - cirka 6 hodin.

Ad vozy ČD z Rakouska: A to se Jančurovi z řad ČD nadává že jezdí s rakouským šrotem. Ten jeho aspoň jezdí... Přijde mi komické mít své ojeté auto "na špalkách" a vyčítat sousedovi fungující ojetinu.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko