..: Jízdní řád 2014 - změny v mezinárodní a dálkové dopravě :..

380.013 v čele EC 137 Moravia, který jel již dle nového řazení., foto: Ostradik/K-report.netPraha — České dráhy ve čtvrtek 22. listopadu představily změny v jimi provozované dálkové a mezinárodní dopravě, které nás čekají v souvislosti s příchodem nového jízdního řádu. Změn v trasách i nových vozidelch je pomálu; ty zajímavější přijdou zřejmě až v průběhu příštího roku v souvislosti s nasazováním nově nakupovaných jednotek Siemens Viaggio Comfort. Mezi novinky, které poznáme již v polovině prosince, tak patří hlavně drobné úpravy časových poloh vlaků na jednotlivých linkách a nová kategorizace expresních vlaků. O poznání méně příjemnými změnami jsou ty tarifní, o kterých vás však budeme ještě informovat samostatně.

Návrat kategorie InterCity

První ze série 21 modernizovaných jídelních vozů WRmee816 obdržely ČD v červnu 2012, foto: Juraj Kováč Vlaky kategorie InterCity jsme mohli letos na českých kolejích vidět pouze v barvách soukromého dopravce RegioJet. To se teď mění, České dráhy v tomto ohledu opět mění strategii, omezují kategorii Expres a většinu expresů převedou právě na kategorií InterCity a EuroCity. Zatímco dříve ale samotné zařazení do kategorie nemělo se skutečnou kvalitou vlaku nic společného, nyní České dráhy přistoupily alespoň na určité standardy, které by každý vlak „vyšší kvality“ měl splňovat. Jedinou konkrétně specifikovanou všeobecnou podmínkou je však zařazení jídelního vozu či bistrovozu, dále se mluví o nasazování hlavně modernizovaných či nových vozů, což je ale poněkud relativní kritérium. Cestující první třídy pak potěší novinka v podobě bezplatných novin a vody na všech spojích IC/EC. Znamená to mj. jednotný komfort na linkách Ex 1 Praha - Bohumín - Žilina a Ex2 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín/Slovensko, které spolu mají velkou část trasy společnou, ale linka Ex2 dosud nebyla považována za konkurenční a standard služeb v 1. třídě byl nižší.

Do Moskvy rychleji

Vltava Crew, foto: Josef Petrák Spokojeni mohou být od 14. prosince zejména cestující, kteří využívají noční vlaky k cestám na východ, zejména pak do Polska, na Ukrajinu a do Ruska. Dosavadní přímé lůžkové vozy Praha – Moskva (- Petrohrad), které z Prahy letos odjížděly na vlaku EN 445 Slovakia v pozdních večerních hodinách, nově pojedou z české metropole již po čtvrté hodině odpolední jako samostatný rychlík 405 Vltava. Zásadní změnou však bude zrychlení celého spojení, a to o více než pět hodin. Vlak bude ale nově veden jako komerční s globální cenou, sestaven bude jako doposud z moderních lůžkových vozů Ruských železnic (RŽD). Negativnější zprávou pak je omezení jízdy vlaku, který nově pojede pouze některé dny v týdnu.

Více vlaků na Slovensko, méně do Polska

150.210-3 na vlaku EC 126 Fatra, Ústí u Vsetína - Vsetín (23.5.2010), foto: Ivo Rušák Prosincová změna grafikonu může přinést úsměv na tváři také pro cestující, kteří využívají vlaky mezi Prahou a Žilinským krajem. V relaci Praha – Horní Lideč – Žilina (– Košice/Zvolen) bude rozšířen počet vlaků tak, aby byl dodržen jejich dvouhodinový interval po celý den. Ve všech soupravách by měl být řazen jídelní vůz, nebo bistrovůz. Kromě toho dojde také k prodloužení dalšího páru vlaků Praha – Žilina až do Zvolena. K méně pozitivním změnám pak patří omezení u denních vlaků do Polska, které podle Českých drah vychází z požadavků polského dopravce PKP Intercity. U nás se to projeví ve zrušení vlaku EC 110/111 Praha, cestující z Prahy budou odkázáni na spojení vlaky SC s přestupem na Ostravsku.

Německo i Rakousko podobně jako letos

371 u Řeže, foto: Excelsior Na cestách k našim západním sousedům nedojde k žádným razantním změnám. Co se týče Rakouska, bude zkvalitněno spojení Praha – Linz, které zrychlí o 18 minut (respektive o 8 minut v opačném směru). Na tyto vlaky a některé obratové rychlíky navíc budou nasazovány komfortnější soupravy standardu EC, takže zajíždění vozů řady B či A na území Rakouska by tak mohlo definitivně skončit. O plánovaném nasazení souprav railjet jsme již mluvili dříve. Na vlacích do Německa také nedojde k žádným zásadním změnám, jedinou z nich bude prodloužení vlaku EC Alois Negrelli až do stanice Rostock Hbf, avšak pouze ve vybraných dnech v týdnu.

Další vozy z Rakouska?

ČD Bmz od ÖBB, České Velenice, foto: Michal Šimek Kromě změn v tabulkách jízdních řádů slibují České dráhy také zlepšení komfortu cestování. Kromě dodávek prvních souprav railjet, o kterých jsme se již zmiňovali, přijdou na řadu také jiná dílčí zlepšení. Mezi ty bude bezesporu patřit také nákup přibližně osmdesáti starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB), který naváže na již provedené podobné nákupy v minulosti. Na rozdíl od předchozích dodávek však nyní nakupované vozy budou disponovat například klimatizací nebo vakuovým systémem WC a kromě vozů první a druhé třídy bude tato dodávka obohacena i o 10 (časopis Železničář uvádí 12) velmi potřebných vozů lehátkových, které nahradí staré vagony řady Bc na nočních vlacích na východ od nás. Všechny vozy z Rakouska by měly být do provozu nasazeny do konce příštího roku. Uveďme, že z 32 vozů řady Bmz pořízených z Rakouska v roce 2011 je nasazována dosud jen polovina.

Zdroj: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.11.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M@ra 
03.12.2013 (11:37)  
J. Kocurek: Císařpán se jmenoval Ferdinand (poslední český král) a trať Severní dráha c. F., u první normální dráhy u nás by sis to mohl pamatovat...

Divím se, že tu Moskvu omezili, když se to konečně zrychlí (co budou dělat s těmi vlaky a děžurnými?), Ivánků tam vždycky jezdilo dost...
03.12.2013 (11:21)  
Frantisek: A ty busy nemohou odjíždět o 10 minut později? Předpokládám, že to už jsou jen dojezdy do vesnic.
To je prave to zjednodusene vnimani. Busy by samozrejme mohly odjizdet o 10 minut mohly, ale zas budou nadavat lidi, kteri neprestupuji, ale pouze vyuzivaji ten bus, ze jim jede zbytecne o 10 minut dyl. Samozrejme zpravidla to jsou jen dojezdy do vesnic, ale taky ne vzdy. Casto se stava, ze i ty pripojne busy maji sve pripoje.
Že není těsný přípoj od EC/IC, bych pochopil, tam jde o delší cesty a určitý prostoj se dá snést
To je irelevantni. Snest se da vsechno. Problem je, ze se spouste lidem, kterym soucasny stav vyhovuje, prodlouzi jizdni doba o desitky procent.

Že se tu neobjevil zástup zájemců o nějaké spojení, ještě neznamená, že by tím nikdo nejezdil.
A uz vubec to neznamena opak...
Nekolikrat jsem se ptal kdo jsou ti cestujici, kteri chteji cestovat v noci. Nikdo neodpovedel. Napadaji me snad jen fotbalovi a hokejovi fanousci, coz je tak akorat pro zlost. Taky mozna navstevnici nejakeho koncertu... 2x za rok... to asi taky nebudou zrovna idealni cestujici. Kdo dal?

u některých nočních dálkových vlaků je přesto kapacita zcela nedostačující (když se mezi lůžka a lehátka dá jediný vůz k sezení a nic jiného nejede)
Vloni v srpnove pondeli jsem jel Metropolem Pardubice - Viden. Je pravda, ze az do Brna byl ten vagon uplne plnej. V Breclavi pak zbytek cestujicich prestoupil do vozu na Slovensko a do Vidne pokracoval ten vagon skoro prazdnej.
Letos rijnove pondeli Chopinem Viden - Praha. Celou cestu jsme v kupe byli dva. Obsazenost bych ohodnotil jako uchazejici.
Takze bych pochopil, kdyby nekdo rek, ze se prida dalsi vagon. Dva vlaky se z jednoho narvanyho vozu ale nenaplnej...
03.12.2013 (7:33)  
A ty busy nemohou odjíždět o 10 minut později? Předpokládám, že to už jsou jen dojezdy do vesnic. Zajišťovat vazby pouhým přidáváním spojů (zkracováním intervalů) je nesmyslné a zbytečně drahé, přesto se tak hojně děje v mnoha krajských integrovaných systémech a také na celostátní úrovni. Že není těsný přípoj od EC/IC, bych pochopil, tam jde o delší cesty a určitý prostoj se dá snést, ale že si těsně ujíždějí i spoje nižších kategorií (bez ohledu na zahuštění ve špičce, díky němuž není peněz na spoje v sedlech, ale které přesto vede ke dlouhým prostojům), to mi přijde na hlavu postavené.

Že se tu neobjevil zástup zájemců o nějaké spojení, ještě neznamená, že by tím nikdo nejezdil. Jednak sem chodí poměrně specifická skupina lidí, a vlaky snad nejezdí jen pro své milovníky, a za druhé většina lidí dnes nejezdí jen po železnici, takže když nenabídnete spojení, jedou prostě jinak, aniž by je poptávali. I když v noci je to obecně slabší, u některých nočních dálkových vlaků je přesto kapacita zcela nedostačující (když se mezi lůžka a lehátka dá jediný vůz k sezení a nic jiného nejede). Ale ono je jednodušší tvrdit, že "by tím stejně nikdo nejel", než si dát tu práci a vymyslet to přívětivě k co nejvíce i potenciálním cestujícím.
01.12.2013 (19:48)  
SYN: Tak to me nenapadlo a zni to celkem rozumne. Jenze se obavam, ze i ten panter by byl kanon na vrabce. Kdyz to srazite na sukafon (dobre, at nezeru - RS1), tak by se o tom dalo uvazovat... Vymslet samozrejme lze ledasco, ale obavam se, ze o ten spoj dohromady nikdo nestoji. Stejne jako v pripade nize probiraneho raniho spoje z Ostravy do Vidne se tu neobjevil zadny zastupce z potencialni skupiny cestujicich, kteri by ten spoj vyuzivali. Ja treba jsem za 4 roky jezdeni Pardubice - Praha nikdy nepotreboval jet dyl nez tim Kaplanem (i kdyz do Pardubic jedou vlaky i potom)...

M: Rozjezd mne nenapadl, uznavam.
A to si predstavte, ze to neni jen o tom rozjezdu, ale ze je spousta dalsich veci, ktery se rozhodi, kdyz pohnete s polouhou nejakyho spoje. Stejne jak ten mamlas Dusek u nas. Z Sp na 238 udelal Os a aby pak stihal pripojny busy, tak se z Pce bude odjizdet o 10 minut driv - tedy 2 minuty pred prijezdem EC od Prahy a 5 minut pred prijezdem Ex od Olomouce... Genius. Doufam ze dostane poradne pridano, aby to jeho volice aspon trochu nasralo.
registrovaný uživatel M 
01.12.2013 (0:57)  
Rozjezd mne nenapadl, uznavam. Takze dva cile - vazba v Praze a zkraceni jizdni doby:)
30.11.2013 (23:41)  
M
Mimochodem ten soucasny vlak v devet je tak nejak "mimo" system a napriklad nesmyslne nenavazuje na EC z Nemecka. Nicmene ano, dve nejvetsi ceska mesta jsou vlakem alespon v jednom smeru spojeny i v devet hodin. Skvele...
Kaplan jede „mimo systém“ hlavně proto, že je to takový hybrid mezi EC a rychlíkem. Obsazenost není špatná, ale na EC+rychlík zvlášť to není ani náhodou. Druhý důvod pro nestandardní čas je, aby přijel do Brna pár minut před půlnocí a kaštani stihli půlnoční rozjezd.

bartik09
Mam to chapat tak, ze si myslite, ze by oba vlaky (20:39 i 21:39) mely nejakou aspon trochu rozumnou obsazenost (dejme tomu stabilne aspon tech 25 %)?
Asi před 2 lety jezdila Maruš Vébrovic do Brna s odjezdem po desáté a příjezdem před jednou v noci. Bylo to v zásadě jen kvůli zatahování soupravy. Co se týče obsazenosti, byly to vždycky romatické večery, když jsme s mojí milou měli celý vagón pro sebe :-)
registrovaný uživatel SYN 
30.11.2013 (20:11)  
Mam to chapat tak, ze si myslite, ze by oba vlaky (20:39 i 21:39) mely nejakou aspon trochu rozumnou obsazenost (dejme tomu stabilne aspon tech 25 %)?

A kdyby to byla nějaká "tramvaj", řekněme dvojpanter? Nebo by zase byl problém že to není "pořádný vlak" a že by v tom někdo 2,5 hodiny nevydržel?? Tak to chápu, to raději neposlat nic...

P.S. anebo taky možná není na trati místo, jsem slyšel že je koridor nějak přecpaný či co...

P.P.S. Jančurou bych se moc neoháněl, bez příspěvku na ZDO se pochopitelně snaží mít hodně vysokou obsazenost, čili jezdí tak aby byl v Brně před půlnočním rozjezdem, a pak ještě jednou "nějak tak uprostřed noci" to je podle mě celkem racionální rozvrh. Nicméně mě napadá, když to s vlakem nejde zařídit, tak by možná za vcelku malou částku jeden spoj mezi tím (s příspěvkem) byl ochoten doplnit, některým z nás je fakt celkem jedno jak jedou, mnohem důležitější je se ve správný čas nějak dopravit...
registrovaný uživatel Téoz  mail  
30.11.2013 (19:04)  
M:

4. ano, proč v hodinách, kdy nejezdí moc lidí, nemůže jet vlak po určité trase (tu brno-ostrava) a od něj odjíždět osobáky do bočních směrů (třeba i do olomouce..), myslím si, že je to takto i dobře, pokud nejezdí dost lidí...

5. fungující spoj ostrava - vídeň myslím ten v 4.39 s přestupem v brně... (a jak píšu, na každodenní dojíždění to není, ale na výlet či jednorázovou cestu někam klidně...)

6. hustota zalidnění je tu o dost menší než doma, ale hustota spojů veřejné dopravy ještě menší, prakticky neexistující až na pár dálkových autobusů...

a samozřejmě by bylo dobré změnit jízdní řád tak, aby jezdilo vlaků víc a častěji (a taky logičtěji), ale to by tím lidi museli chtít jezdit a muselo by se za to i dost připlatit (kolik doplácí stát ve švýcarsku za tamní četnost spojů?)...

a vím, že když bude nabídka, tak vznikne poptávka, ale bohužel auto je tvrdý konkurent, když si člověk na auto zvykne, tak se mu špatně odvyká...
registrovaný uživatel M 
30.11.2013 (8:08)  
Treba tak, ze se v te Breclavi potkaji?

JP: Hobiti..... dobry:-))
29.11.2013 (22:23)  
M: Panonii nechame stranou. To uz je nastesti pase...

2) Mam to chapat tak, ze si myslite, ze by oba vlaky (20:39 i 21:39) mely nejakou aspon trochu rozumnou obsazenost (dejme tomu stabilne aspon tech 25 %)?

3) pouze o tom, aby ty existujici navazovaly
Ted to navazuje dobre na Viden a blbe na Bratislavu. Od novyho to bude navazovat dobre na Bratislavu a blbe na Viden. Jak se to udela, aby jeden vlak navazoval dobre na oboji?
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko