Praha — České dráhy ve čtvrtek 22. listopadu představily změny v jimi provozované dálkové a mezinárodní dopravě, které nás čekají v souvislosti s příchodem nového jízdního řádu. Změn v trasách i nových vozidelch je pomálu; ty zajímavější přijdou zřejmě až v průběhu příštího roku v souvislosti s nasazováním nově nakupovaných jednotek Siemens Viaggio Comfort. Mezi novinky, které poznáme již v polovině prosince, tak patří hlavně drobné úpravy časových poloh vlaků na jednotlivých linkách a nová kategorizace expresních vlaků. O poznání méně příjemnými změnami jsou ty tarifní, o kterých vás však budeme ještě informovat samostatně.
Návrat kategorie InterCity
Vlaky kategorie InterCity jsme mohli letos na českých kolejích vidět pouze v barvách soukromého dopravce RegioJet. To se teď mění, České dráhy v tomto ohledu opět mění strategii, omezují kategorii Expres a většinu expresů převedou právě na kategorií InterCity a EuroCity. Zatímco dříve ale samotné zařazení do kategorie nemělo se skutečnou kvalitou vlaku nic společného, nyní České dráhy přistoupily alespoň na určité standardy, které by každý vlak „vyšší kvality“ měl splňovat. Jedinou konkrétně specifikovanou všeobecnou podmínkou je však zařazení jídelního vozu či bistrovozu, dále se mluví o nasazování hlavně modernizovaných či nových vozů, což je ale poněkud relativní kritérium. Cestující první třídy pak potěší novinka v podobě bezplatných novin a vody na všech spojích IC/EC. Znamená to mj. jednotný komfort na linkách Ex 1 Praha - Bohumín - Žilina a Ex2 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín/Slovensko, které spolu mají velkou část trasy společnou, ale linka Ex2 dosud nebyla považována za konkurenční a standard služeb v 1. třídě byl nižší.
Do Moskvy rychleji
Spokojeni mohou být od 14. prosince zejména cestující, kteří využívají noční vlaky k cestám na východ, zejména pak do Polska, na Ukrajinu a do Ruska. Dosavadní přímé lůžkové vozy Praha – Moskva (- Petrohrad), které z Prahy letos odjížděly na vlaku EN 445 Slovakia v pozdních večerních hodinách, nově pojedou z české metropole již po čtvrté hodině odpolední jako samostatný rychlík 405 Vltava. Zásadní změnou však bude zrychlení celého spojení, a to o více než pět hodin. Vlak bude ale nově veden jako komerční s globální cenou, sestaven bude jako doposud z moderních lůžkových vozů Ruských železnic (RŽD). Negativnější zprávou pak je omezení jízdy vlaku, který nově pojede pouze některé dny v týdnu.
Více vlaků na Slovensko, méně do Polska
Prosincová změna grafikonu může přinést úsměv na tváři také pro cestující, kteří využívají vlaky mezi Prahou a Žilinským krajem. V relaci Praha – Horní Lideč – Žilina (– Košice/Zvolen) bude rozšířen počet vlaků tak, aby byl dodržen jejich dvouhodinový interval po celý den. Ve všech soupravách by měl být řazen jídelní vůz, nebo bistrovůz. Kromě toho dojde také k prodloužení dalšího páru vlaků Praha – Žilina až do Zvolena. K méně pozitivním změnám pak patří omezení u denních vlaků do Polska, které podle Českých drah vychází z požadavků polského dopravce PKP Intercity. U nás se to projeví ve zrušení vlaku EC 110/111 Praha, cestující z Prahy budou odkázáni na spojení vlaky SC s přestupem na Ostravsku.
Německo i Rakousko podobně jako letos
Na cestách k našim západním sousedům nedojde k žádným razantním změnám. Co se týče Rakouska, bude zkvalitněno spojení Praha – Linz, které zrychlí o 18 minut (respektive o 8 minut v opačném směru). Na tyto vlaky a některé obratové rychlíky navíc budou nasazovány komfortnější soupravy standardu EC, takže zajíždění vozů řady B či A na území Rakouska by tak mohlo definitivně skončit. O plánovaném nasazení souprav railjet jsme již mluvili dříve. Na vlacích do Německa také nedojde k žádným zásadním změnám, jedinou z nich bude prodloužení vlaku EC Alois Negrelli až do stanice Rostock Hbf, avšak pouze ve vybraných dnech v týdnu.
Další vozy z Rakouska?
Kromě změn v tabulkách jízdních řádů slibují České dráhy také zlepšení komfortu cestování. Kromě dodávek prvních souprav railjet, o kterých jsme se již zmiňovali, přijdou na řadu také jiná dílčí zlepšení. Mezi ty bude bezesporu patřit také nákup přibližně osmdesáti starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB), který naváže na již provedené podobné nákupy v minulosti. Na rozdíl od předchozích dodávek však nyní nakupované vozy budou disponovat například klimatizací nebo vakuovým systémem WC a kromě vozů první a druhé třídy bude tato dodávka obohacena i o 10 (časopis Železničář uvádí 12) velmi potřebných vozů lehátkových, které nahradí staré vagony řady Bc na nočních vlacích na východ od nás. Všechny vozy z Rakouska by měly být do provozu nasazeny do konce příštího roku. Uveďme, že z 32 vozů řady Bmz pořízených z Rakouska v roce 2011 je nasazována dosud jen polovina.
Zdroj: České dráhy
2.Ano, mel by tam jet i ten v pul devate samozrejme.
3.Tak danovy poplatnik jaksi plati za vsechny vlaky, ze... Navic po trati 330 vlaky jaksi uz jezdi a nepisu o nutnosti vkladat vlaky nove, pouze o tom, aby ty existujici navazovaly. Pokud je to velmi smely plan, tak OK, mam smele plany (jako treba ze vlaky by mely navazovat) a prizdisracum se omlouvam...
4.Vlak z Brno do Olomouce jede v 21:02? Do Olomouce se z Brna jezdi pres Prerov? Pri tomto pojeti ano, pak se opet omlouvam za muj smely plan. Mozna jede jeste neco pozdejsiho pres Ceskou Trebovou. Z Ostravy jede RJ. On je objednany v ramci ZDO?
5.Ten fungujici ranni spoj Ostrava-Viden myslis ten s odjezdem ve dve rano? Aha, dalsi diskuse je zjevne zbytecna...
6.Jakaze je na NZ hustota obyvatelstva? Ale ano, Mauritanii maji vlaku jeste mene. Asi se to ztratilo nekde na tech 20000 kilometrech prenosu, ale ta diskuse je o tom, jak se maji zmenit ty existujici veci, aby to bylo prodejnejsi a zajimavejsi pro lidi. Do urcite miry se tomu rika marketing, byt v tomto pripade trochu specificky, nebo tak nejak.
poslední spoj z Brna do Olomouce jede v 21:02, předposlední spoj z Ostravy do Olomouce jede v 20:39 a poslední v 23:33, všechny tyto spoje jedou denně krom vánoc... nechápu Vaše vytučněné vykřičníky, jsou to spoje s přestupem, ale naprosto použitelné, čt-ne jede z Ostravy do Olomouce ještě RJ v 20:45...
Ostrava - Vídeň:
ráno spoj jede, jede dlouho a je s přestupem, ale jede a je použitelný... nemyslim si, že je mnoho denně dojíždíjecích a když člověk tam chce jet takto brzo ráno, tak může, hold si jednou přivstane, ve vlaku může přeci spát nebo snídat!
Jsem na Novém Zélandu a zase jen sleduji, jak si (nejen) Češi stěžují na neskutečně pitomosti, tady na NZ téměř žádná veřejná doprava neexistuje, dálkové vlaky tu jsou pravidelné na 3 linkách a jen jeden jezdí denně (to znamená 1x za den!!), ceňme si tedy systému naší veřejné dopravy a snažme se ho rozvíjet a hlavně udržet! Myslím, že první krok je ho co nejvíce využívat! A Buďme spokojení, máme přeci proč...
Mimochodem ten soucasny vlak v devet je tak nejak "mimo" system a napriklad nesmyslne nenavazuje na EC z Nemecka.
Tak by jel o pul 10 a zas budete brblat, ze z Prahy do Brna jede vlak o pul 8 a pak az za 2 hodiny a prijezd do Brna az o pul 1 je dlouho...
v te Breclavi by se to melo krizit cely den
Samozrejme. Danovy poplatnik to jiste rad zaplati.
Mimochodem ten soucasny vlak v devet je tak nejak "mimo" system a napriklad nesmyslne nenavazuje na EC z Nemecka. Nicmene ano, dve nejvetsi ceska mesta jsou vlakem alespon v jednom smeru spojeny i v devet hodin. Skvele...
Ale to je preci fuk. Ja se tu zas z nekoho snazim vypacit nejakou informaci o tom, kolik by se pro ten spoj mohlo najit cestujicich. Bohuzel marne.
Sam pisete o tom, ze ac se zhorsi spojeni do Vidne (o 52 minut pomalejsi; pro jednodenni vylet nepouzitelne), tak se na druhou stranu zlepsi spojeni do Bratislavy (rychlejsi o 65 minut). Kdyz nevime kolik lidi kam jezdi (chce jezdit), tak imho muzeme tezko soudit, jestli to bude prinos nebo naopak.
JP: Spíš to, že do Vídně nedojede žádná sedačka, i když by mohla. Klidně jedno blbé Bmee.
Jestli spravne chapu to pdf, tak moravia pojede 3,4 a 6, pres leto jen 4 a 6. Takze stejne by to spojeni bylo jak noty na buben. Navic ani tech blbych Bmee nemaji CD nadbytek. Myslim ze bude rozumnejsi poslat ho tam, kde vime ze je poptavka, nez na nejaky hokus-pokusy. Ale dobre - nejaky dehumus B256 by mozna za pokus stalo.
mr.bean: Napsal jsem presne, kdy a kde jsem to videl. Takze jeste upresnim ten pocet cestujicich - bylo to zhruba 8 ve vagone (takze videt to nejakej optimalizator z Oreda, tak uz misto toho jezdi nakej SOR). Samozrejme je mozne ze ostatnich 364 dni v roce to je naslapany po strechu... Nikdo jinej (vcetne vas) tady relevantni cisla nepredlozil. "Sobieskim celkem casto" docela casto neni prilis presne.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.