Japonsko — Vlak typu maglev ustavil nový rychlostní rekord, když 21. 4. 2015 při testovací jízdě dosáhl rychlosti 603 km/h. Souprava využívající magnetické levitace tak o 13 kilometrů v hodině přepsala vlastní svůj rekord z předminulého týdne, kdy se její rychlost na zkušební trati v prefektuře Jamanaši vyšplhala k hodnotě 590 km/h. Financování tohoto projektu se vyhouplo do astronomické výše 1,81 bilionu korun. Společnost Central Japan Railway, která tyto vlaky vyvíjí, plánuje jak výstavbu vysokorychlostní trati v Japonsku, tak i expanzi a prodej jednotek do zahraničí, kde by mohly zajišťovat vozbu například mezi Washingtonem a Baltimorem na východě USA.
Komerční nasazení na trati Tokio - Nagoja (280 km) s maximální rychlostí 500 km v hodině lze ale přesto očekávat nejdříve za 12 let. A co bude za tu dobu u nás? Rozvoj maglevu je nadále limitován především penězi, pro konvenční vysokorychlostní tratě se zhruba poloviční rychlostí je ale v evropských podmínkách rozhodující spíše politická podpora. Stihneme napojit naši zemi na vysokorychlostní tratě dříve, než vyschnou evropské fondy? Plány jsou zatím stále otevřené. Přitom japonská zkušenost znovu ukazuje, že jen ten, kdo umí své sny popsat, prosadit a udržet, má šanci se jejich realizace dočkat.
Tomuto tématu se nedávno věnovala i Česká televize ve svém pořadu Horizont ČT24, kde vystoupil i šéfredaktor ŽelPage Josef Petrák.
Zdroje: ihned.cz, ceskatelevize.cz
Jinak jizdne pokryva veskere naklady sinkanzenu. Napr trasa Tokyo-Kyoto stoji cca 12000 JPY (2400 Kc), vlaky jezdi ve spicce v intervalu pod 10 minut a kapacita kazdeho je cca 1500 mist. Jenom pro predstavu. I v kontextu kapacity ma letecka doprava v Japonsku zanedbatelny podil na vnitrostatnich linkach a spolecnosti se spise potykaji z financnimi obtizemi.
Tomu moc nerozumím, resp. to tak necítím. Letecká infrastruktura je více-méně hotová, samozřejmě se modernizují a zkapacitňují stávající letiště atd. Ale maglev infra se buduje komplet nově, je to liniová stavba - a zrovna v první realizované trase Tokaido je místy kolem pobřeží už dost těsno (města, dálnice, shinkansen, klasické železnice), takže se jde tunelama a na estakádách. Jak je to s provozní energetickou náročností maglevu na oskm?
Jinak technicky zajímavé, ale určitě velmi drahá infrastruktura.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.