Praha (aktualizováno 18. září) — Když společnost ROPID odhalila téměř přesně před rokem návrh jízdního řádu na rok 2013, nejednoho člověka zarazily v traťových tabulkách vlaky dvou nových dopravců, kteří na pražské a středočeské koleje měli letos v pravidelné veřejné dopravě původně vyjet. Těmito dopravci byly společnosti Arriva vlaky a KŽC Doprava. Zatímco vlaky Arrivy vlastně pravidelně nikdy nevyjely, nakonec z jízdních řádů se změnou jízdního řádu postupně zmizely a nejsou v plánu – zřejmě z úsporných důvodů – ani pro příští rok, vlaky druhé jmenované společnosti v grafikonu zůstaly a zůstávají i na příští rok. Termín zahájení jejich dlouhodobého provozu se ale neustále a opakovaně odsouval až doposud. Jak už asi tušíte, řeč je o pražské lince S34, dříve také označované jako S31, kterou má provozovat právě firma KŽC Doprava.
Jako nakonec snad již definitivní datum zahájení provozu této linky, která bude cestující vozit mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi, se nyní udává 1. říjen letošního roku. Vše závisí na získání finančních prostředků ze strany objednatele, tedy organizátora pražské městské hromadné dopravy, společnosti ROPID. Naopak společnost KŽC Doprava, která v hlavním městě i jinde zajišťuje hlavně nostalgické výletní vlaky, je podle svého ředitele připravena vyjet do 24 hodin, jak už ostatně prokázala během povodní v červnu, kdy vlaky tohoto dopravce po několik dní jezdily právě po zmíněné trase mezi centrem Prahy a Čakovicemi, a to náhradou za omezený provoz metra i povrchové městské dopravy.
Až doposud se zdá být vše v pořádku. Problém však nastává v otázce vozidel, která dopravce plánuje na linku nasadit. Jedná se totiž o desítky let staré motorové vozy řady 810, které společnost odkoupila jako vyřazené ze Slovenské republiky. Tam prošly sice větší rekonstrukcí, kterou však cestující poznají prakticky pouze v přečalounění původních sedadel a novém krémovém "historickém" nátěru. Nabízí se tak logická otázka: Opravdu je toto možné v roce 2013 vydávat za linku městské železnice, zejména pak v kontrastním porovnání s některými sousedními státy? Na jednu stranu je nutno vyzdvihnout nízkou provozní náročnost tohoto typu vozidel, na straně druhé však tyto motorové vozy nesplňují snad žádné standardy moderní dopravy 21. století, stejně jako zavedené Standardy kvality Pražské integrované dopravy. Jmenovat můžeme kromě chybějící klimatizace také absenci bezbariérovosti nebo informačního systému. Diskutovat se dá o pohodlnosti sedadel. Z technické stránky je možno se pozastavit nad nízkou konstrukční rychlostí i celkovým "morálním" stářím těchto vozů.
Je nutno podotknout, že tyto vozy nasazují do běžného provozu i v rámci Pražské integrované dopravy také samotné České dráhy, kde jsou ale tyto vozy výrazně na ústupu a jsou nahrazovány alespoň modernizovanými jednotkami Regionova nebo zcela novými vozy. Proto téměř jedinou linkou, kde lze motorové vozy řady 810 v Praze a blízkém okolí v současnosti v pracovní dny potkat, je trať tzv. Pražského semmeringu, tedy železnice mezi pražským Smíchovem a Hostivicí.
Pokud by tedy společnost KŽC Doprava vyjela na pražské koleje, byl by to první soukromý železniční dopravce jezdící v rámci subvencované veřejné dopravy v rámci Prahy. Přesný termín první jízdy však zatím nezná ani vedení dopravce, ani samotné hlavní město Praha. Počkejme si.
Zdroje: KŽC Doprava, Železniční magazín, ŽelPage
Obecně jsem dosti zdrženlivý k používání obratu "linka Sxx". neb v našich podmínkách je to cosi trochu jiného, než v Německu či Rakousku, zcela pak cosi hodně jiného, než v Berlině a Hamburgu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.