..: Pražská linka S34 bude zavedena zkušebně od října :..

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Praha (aktualizováno 18. září) — Když společnost ROPID odhalila téměř přesně před rokem návrh jízdního řádu na rok 2013, nejednoho člověka zarazily v traťových tabulkách vlaky dvou nových dopravců, kteří na pražské a středočeské koleje měli letos v pravidelné veřejné dopravě původně vyjet. Těmito dopravci byly společnosti Arriva vlaky a KŽC Doprava. Zatímco vlaky Arrivy vlastně pravidelně nikdy nevyjely, nakonec z jízdních řádů se změnou jízdního řádu postupně zmizely a nejsou v plánu – zřejmě z úsporných důvodů – ani pro příští rok, vlaky druhé jmenované společnosti v grafikonu zůstaly a zůstávají i na příští rok. Termín zahájení jejich dlouhodobého provozu se ale neustále a opakovaně odsouval až doposud. Jak už asi tušíte, řeč je o pražské lince S34, dříve také označované jako S31, kterou má provozovat právě firma KŽC Doprava.

Směrová tabule linky S31, foto: Michal Jaroš Jako nakonec snad již definitivní datum zahájení provozu této linky, která bude cestující vozit mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi, se nyní udává 1. říjen letošního roku. Vše závisí na získání finančních prostředků ze strany objednatele, tedy organizátora pražské městské hromadné dopravy, společnosti ROPID. Naopak společnost KŽC Doprava, která v hlavním městě i jinde zajišťuje hlavně nostalgické výletní vlaky, je podle svého ředitele připravena vyjet do 24 hodin, jak už ostatně prokázala během povodní v červnu, kdy vlaky tohoto dopravce po několik dní jezdily právě po zmíněné trase mezi centrem Prahy a Čakovicemi, a to náhradou za omezený provoz metra i povrchové městské dopravy.

Motorové vozy KŽC Doprava při převozu ze Slovenska, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Až doposud se zdá být vše v pořádku. Problém však nastává v otázce vozidel, která dopravce plánuje na linku nasadit. Jedná se totiž o desítky let staré motorové vozy řady 810, které společnost odkoupila jako vyřazené ze Slovenské republiky. Tam prošly sice větší rekonstrukcí, kterou však cestující poznají prakticky pouze v přečalounění původních sedadel a novém krémovém "historickém" nátěru. Nabízí se tak logická otázka: Opravdu je toto možné v roce 2013 vydávat za linku městské železnice, zejména pak v kontrastním porovnání s některými sousedními státy? Na jednu stranu je nutno vyzdvihnout nízkou provozní náročnost tohoto typu vozidel, na straně druhé však tyto motorové vozy nesplňují snad žádné standardy moderní dopravy 21. století, stejně jako zavedené Standardy kvality Pražské integrované dopravy. Jmenovat můžeme kromě chybějící klimatizace také absenci bezbariérovosti nebo informačního systému. Diskutovat se dá o pohodlnosti sedadel. Z technické stránky je možno se pozastavit nad nízkou konstrukční rychlostí i celkovým "morálním" stářím těchto vozů.

Je nutno podotknout, že tyto vozy nasazují do běžného provozu i v rámci Pražské integrované dopravy také samotné České dráhy, kde jsou ale tyto vozy výrazně na ústupu a jsou nahrazovány alespoň modernizovanými jednotkami Regionova nebo zcela novými vozy. Proto téměř jedinou linkou, kde lze motorové vozy řady 810 v Praze a blízkém okolí v současnosti v pracovní dny potkat, je trať tzv. Pražského semmeringu, tedy železnice mezi pražským Smíchovem a Hostivicí.

Pokud by tedy společnost KŽC Doprava vyjela na pražské koleje, byl by to první soukromý železniční dopravce jezdící v rámci subvencované veřejné dopravy v rámci Prahy. Přesný termín první jízdy však zatím nezná ani vedení dopravce, ani samotné hlavní město Praha. Počkejme si.

Zdroje: KŽC Doprava, Železniční magazín, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 11.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
12.09.2013 (8:36)  
Naše Praha 9, 9.9.2013

Praha 9 - Starostové městských částí Kbely, Čakovice, Vinoř a Satalice se obrátili na vedení magistrátu s žádostí o podporu nového vlakového spoje mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi, který se skvěle osvědčil během letošních povodní. Radní pro oblast dopravy Jiří Pařízek však oznámil, že hlavní město nemá vzhledem k aktuální ekonomické situaci k dispozici finanční prostředky pro zajištění provozu nového vlakového spoje.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
12.09.2013 (8:16)  
Pro Karel Kovařík:

Pravdu máte, neb stále jsou velkému procentu obyvatelů České kotliny cizí jazyky cizí. A bohužel se to podporuje i v některých školách, snad v důsledku rychlého "přeškolení" některých učitelek "slovanského" jazyka na jazyk "neslovanský" ... :-(, :-)
registrovaný uživatel Kakov 
12.09.2013 (7:43)  
ad S-bahn: trochu problém české kotliny je, že se na ZŠ běžně učilo, že S-bahn je v překladu tramvaj, takže to může přinést další mejlku, mě dokonce nedávno manželka odmítala uvěřit, že to tramvaj není, tak jsem jí musel ukázat články na ŽP a další, aby uvěřila
registrovaný uživatel stoupa  mail  
12.09.2013 (0:46)  
Pro Tomáš Kraus podruhé.

Nemám v zásadě nic proti alfanumerickému označení osobních vlaků, ale pro zaměnitelnost pojmů mi to mísmeno "S" přijde nešťastné, neb ve Středoevropském kontextu může být zavadějící, informace je redundantní. A nejen laická veřejnost si pak může na základě neúplné znalosti souvislostí činit nesprávné. až překvapivé závěry :-)
11.09.2013 (23:19)  
stoupa: Já bych naše cestující nepřeceňoval, myslím že berlínský S-Bahn to asociuje málokomu. Řekl bych že aspoň polovina cestujících "linek S" (nejen Praha, ale i JMK nebo Ostrava) netuší že jsme to převzali z německy mluvících zemí, jen část z těch co tuší ví co to písmeno S znamená, a z nich jen část má ponětí o tom že v Berlíně je S-Bahn a jak zhruba vypadá. Ať si ty vlakové linky označujeme S, jiným písmenem nebo třeba jenom čísly, nějaké označení je na místě.
Zmíněný Rostock-Warnemünde, nebo třeba i Dresden, Leipzig-Halle atd., to všechno jsou takové "jako S-Bahny" - vozidla jsou úplně normální, vlastní tratě to (většinou) nemá, tarifně je to vlak a ne MHD.

Pikehead: Dobrá poznámka, jakmile se někde objeví KŽC v souvislosti s dopravou ve veřejném zájmu, hned jsou šotouši v pozoru.

Martin Votava: Vozy 851 a 831 nabízejí vyšší pohodlí (když sedíte, stát tam není kde) ne protože jsou staré, ale protože byly určené spíš na rychlíky. Na "S-Bahn" je to hodně líné a hlavně už to jsou "trochu" stará vozidla (stažená z turnusů) kterým už víceméně odešly hlavně motory, což bude pro budoucí nasazení asi ten největší problém...
11.09.2013 (22:08)  
Haha, to je ale u nás v Kocourkově státní tajemství.

U Pražského motoráčku jsme se složitým výpočtem předloni dostali na 230 CZK za kilometr.

Ve StČ kraji nakoupili 14 megakilometrů za 975 megakorun, což je v průměru 70 CZK za kilometr, rozpad na ešusy a šukafony existuje jen na Nábřeží.

U Prahy se to nepovedlo detektivní kanceláři Pinkerton vypátrat, stopa končí u 25 giga pro celý Ropid. Ropid na webu rozpočet ani nic dalšího nemá, místo toho má formuláře soutěže o největšího šotouše... :)
11.09.2013 (21:27)  
Michal Jaroš:
Před lety se objevila tisková zpráva - http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistrat/tiskovy_servis/archiv_tiskovych_zprav/slavnostni_krest_historickeho.html
Rozsah provozu se od té doby příliš nezměnil, cena asi také ne.
11.09.2013 (20:24)  
Pikehead: A vy víte, kolik dostávají dopravci za vlakokilometr Pražského motoráčku nebo City Elefantu?

Ono se ta účtovaná cena totiž moc neliší podle mého názoru... ;-)
11.09.2013 (19:43)  
Tak jsem dostal 15 mínusů a žasnu za co.

Naprosto nulové tendrování příměstské dopravy (jak Prahou, tak StČ) dotované stamiliony nikomu nevadí, ale pokud se jedná o Pražský motoráček stojící jednotky milionů ročně, tak se šli na fórech všichni potento.

Stejně tak tento megavýkon je určitě něco, co by se Augustovi mělo významně závidět, narozdíl od předraženého vlakokilometru v předraženém ešusu, který paradoxně nikomu nevadí...
11.09.2013 (19:07)  
810 rozhodně standardy moderní dopravy 21. století nesplňuje. Ale motorové vozy 851 a 831, přesto (nebo právě proto) že jsou starší, jsou mnohem pohodlnější a kvalitnější, tak nevidím důvod, proč by tu nemohly jezdit dál. Není důležitý jenom věk, ale i nějaké ty standardy pohodlí, které 851 i 831 splňuje mnohem lépe než 810.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko