..: Pražská linka S34 bude zavedena zkušebně od října :..

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Praha (aktualizováno 18. září) — Když společnost ROPID odhalila téměř přesně před rokem návrh jízdního řádu na rok 2013, nejednoho člověka zarazily v traťových tabulkách vlaky dvou nových dopravců, kteří na pražské a středočeské koleje měli letos v pravidelné veřejné dopravě původně vyjet. Těmito dopravci byly společnosti Arriva vlaky a KŽC Doprava. Zatímco vlaky Arrivy vlastně pravidelně nikdy nevyjely, nakonec z jízdních řádů se změnou jízdního řádu postupně zmizely a nejsou v plánu – zřejmě z úsporných důvodů – ani pro příští rok, vlaky druhé jmenované společnosti v grafikonu zůstaly a zůstávají i na příští rok. Termín zahájení jejich dlouhodobého provozu se ale neustále a opakovaně odsouval až doposud. Jak už asi tušíte, řeč je o pražské lince S34, dříve také označované jako S31, kterou má provozovat právě firma KŽC Doprava.

Směrová tabule linky S31, foto: Michal Jaroš Jako nakonec snad již definitivní datum zahájení provozu této linky, která bude cestující vozit mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi, se nyní udává 1. říjen letošního roku. Vše závisí na získání finančních prostředků ze strany objednatele, tedy organizátora pražské městské hromadné dopravy, společnosti ROPID. Naopak společnost KŽC Doprava, která v hlavním městě i jinde zajišťuje hlavně nostalgické výletní vlaky, je podle svého ředitele připravena vyjet do 24 hodin, jak už ostatně prokázala během povodní v červnu, kdy vlaky tohoto dopravce po několik dní jezdily právě po zmíněné trase mezi centrem Prahy a Čakovicemi, a to náhradou za omezený provoz metra i povrchové městské dopravy.

Motorové vozy KŽC Doprava při převozu ze Slovenska, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Až doposud se zdá být vše v pořádku. Problém však nastává v otázce vozidel, která dopravce plánuje na linku nasadit. Jedná se totiž o desítky let staré motorové vozy řady 810, které společnost odkoupila jako vyřazené ze Slovenské republiky. Tam prošly sice větší rekonstrukcí, kterou však cestující poznají prakticky pouze v přečalounění původních sedadel a novém krémovém "historickém" nátěru. Nabízí se tak logická otázka: Opravdu je toto možné v roce 2013 vydávat za linku městské železnice, zejména pak v kontrastním porovnání s některými sousedními státy? Na jednu stranu je nutno vyzdvihnout nízkou provozní náročnost tohoto typu vozidel, na straně druhé však tyto motorové vozy nesplňují snad žádné standardy moderní dopravy 21. století, stejně jako zavedené Standardy kvality Pražské integrované dopravy. Jmenovat můžeme kromě chybějící klimatizace také absenci bezbariérovosti nebo informačního systému. Diskutovat se dá o pohodlnosti sedadel. Z technické stránky je možno se pozastavit nad nízkou konstrukční rychlostí i celkovým "morálním" stářím těchto vozů.

Je nutno podotknout, že tyto vozy nasazují do běžného provozu i v rámci Pražské integrované dopravy také samotné České dráhy, kde jsou ale tyto vozy výrazně na ústupu a jsou nahrazovány alespoň modernizovanými jednotkami Regionova nebo zcela novými vozy. Proto téměř jedinou linkou, kde lze motorové vozy řady 810 v Praze a blízkém okolí v současnosti v pracovní dny potkat, je trať tzv. Pražského semmeringu, tedy železnice mezi pražským Smíchovem a Hostivicí.

Pokud by tedy společnost KŽC Doprava vyjela na pražské koleje, byl by to první soukromý železniční dopravce jezdící v rámci subvencované veřejné dopravy v rámci Prahy. Přesný termín první jízdy však zatím nezná ani vedení dopravce, ani samotné hlavní město Praha. Počkejme si.

Zdroje: KŽC Doprava, Železniční magazín, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 11.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mates Šebek  mail  
11.09.2013 (18:56)  
Je to sice 810, ale na dvacet minut cesty... A ohledně nízkopodlažnosti, kde z Masaryčky do Čakovic je k tomu uzpůsobené nástupiště?
11.09.2013 (18:34)  
To budú tie podvodne nadobudnuté 810, čo bola na ich odpredaj "vypísaná súťaž" minulé vianoce....
11.09.2013 (17:28)  
Chápu to dobře, že ROPID vymyslel linku, kterou dodnes nebyl ochoten zaplatit?
Pak se není čemu divit, že dopravce nemíní pořizovat adekvátní vozidlo, když mu hrozí, že bude splácet leasing, poběží mu záruka a vozidlo bude stát v kopřivách - dnes už možná druhým rokem?
11.09.2013 (17:00)  
Pánové!
Podívejte se do minulosti, shrňte si statistická data o vozidlech určených pro osobní dopravu, vzpomeňte si na vládce naší země, kteří "podporovali" ze svých luxusních osobních automobilů osobní vlakovou dopravu a potom teprve plkejte, jak je to vše zastaralé.
Mají dopravci něco jiného, zavřeného kdesi v tajných areálech?
11.09.2013 (16:02)  
Ach jo. Muzejní 810, které by měly tak akorát dosluhovat na nějaké zapadlé trati na konci světa a těšit se na brzké nahrazení něčím modernějším, budou místo toho nasazovány na příměstskou linku v z / do hlavního města.

Pro cestující je sice přínosem alespoň nějaký vlak než žádný, ale problémy 810 myslím michawel shrnul celkem výstižně. A i ta chybějící klima a morální zastaralost podle mě na obtíž je, ne že není.

Vítejte v ČR jednadvacátého století.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
11.09.2013 (14:54)  
byl by to první soukromý železniční dopravce jezdící v rámci dotované veřejné dopravy v rámci Prahy
To už je, viz Pražský motoráček.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
11.09.2013 (14:51)  
Pro Tomáš Kraus, (dnes, ve 12:41)

Proč ne S? Protože to vyvolává asociace k Berlinské S-Bahn (to je o něčem úplně jiném), ale konec konců i o jako S-Bahn (kdysi) označované a Vám známé Rostock - Warnemünde. :-) A omlouvám se za lenost, že nezvednu telefon (Skype), abych ověřil dotazem jak se označení "S-Bahn" v některých Německých městech překlápí/překlopilo na RE ... :-)
Neřku-li, když Němec (i Ajzbón) vidí to "české S" a produkt nejen že není identický, ale občas ani podobný. :-)¨

A opakuji, že městské vlakové tramvaji fandím. Jen ta paralelní koleje jaksi schází ... :-)
11.09.2013 (13:56)  
Tak copak to je zase za tunýlek? Aneb nahrání veřejných peněz do kapsiček kamarádům? Jinak se to nedá nazvat.
11.09.2013 (12:41)  
No... není to asi normální zavádět šukafonovou městskou linku, ale dejme tomu. Soupravy na S3 také nejsou zrovna S-Bahnové (bezbariérovost, šířka dveří, akcelerace). Škoda je také dost nešikovná přeprava kol v 810 (po Praze se jinak kolo moc šikovně nevozí a docela se rozšiřuje styl "do práce s kolem vlakem, z práce na kole"), ale beru to jako potenciál k rozvoji. Dobře že se interval do Čakovic půlí, je tam rostoucí poptávka a půlhodinu si to zaslouží, když i S6 (jedoucí údolím a přes dvě vesnice do Rudné a Nučic dobře napojených autobusy) ji má.

M474 003: Ano, z Čakovic se dá dostat MHD do centra dobře jak píšete, ale např. přímo od čakovického nádraží to trvá na Masaryčku cca 35 minut (ať už přestupujete na Vysočanské, Palmovce nebo Letňanech), zatímco S34 má jet bez přestupu 21 minut. Neříkám že to spasí svět, ale někomu to určitě pomůže a nabídne spojení jinam než kam jezdí S3. Podobně jako protažení S7 do Úval umožnilo kromě častějšího spojení lepší dostupnost hlavního nádraží a metra C z obsluhovaných zastávek.

stoupa: A proč by se neměly používat "linky S"? V čem se například liší v označování linek či vozidly pražské Esko od toho co je ve Štýrsku, když tvrdíte že v Rakousku je to něco jiného? Neřeším kategorii vlaku která je pořád Os (ne jako dálkový "S-Bahn" Salzburg - Saalfelden), řeším jen označení linky. Pro cestující z trati do Úval nevidím nic šikovnějšího než obě linky rozlišovat S1 a S7, když každá jede jinam. Nebudeme tomu přece říkat pořád "berounský vlak" nebo "vlak číselné řady 88xx" nebo "vlak co jede :23 a :53". Když někde na okraji Prahy jezdí dvě autobusové linky a každá má půl hodiny interval, také Vám přijde normální každou nějak označit, ne? :-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
11.09.2013 (10:08)  
Trápí mně, že bezbariérovost nerovná se automaticky nízkopodlažnost. To je mj. o peronizaci, výtazích, jezdídích schodech .....
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko