Praha (aktualizováno 18. září) — Když společnost ROPID odhalila téměř přesně před rokem návrh jízdního řádu na rok 2013, nejednoho člověka zarazily v traťových tabulkách vlaky dvou nových dopravců, kteří na pražské a středočeské koleje měli letos v pravidelné veřejné dopravě původně vyjet. Těmito dopravci byly společnosti Arriva vlaky a KŽC Doprava. Zatímco vlaky Arrivy vlastně pravidelně nikdy nevyjely, nakonec z jízdních řádů se změnou jízdního řádu postupně zmizely a nejsou v plánu – zřejmě z úsporných důvodů – ani pro příští rok, vlaky druhé jmenované společnosti v grafikonu zůstaly a zůstávají i na příští rok. Termín zahájení jejich dlouhodobého provozu se ale neustále a opakovaně odsouval až doposud. Jak už asi tušíte, řeč je o pražské lince S34, dříve také označované jako S31, kterou má provozovat právě firma KŽC Doprava.
Jako nakonec snad již definitivní datum zahájení provozu této linky, která bude cestující vozit mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi, se nyní udává 1. říjen letošního roku. Vše závisí na získání finančních prostředků ze strany objednatele, tedy organizátora pražské městské hromadné dopravy, společnosti ROPID. Naopak společnost KŽC Doprava, která v hlavním městě i jinde zajišťuje hlavně nostalgické výletní vlaky, je podle svého ředitele připravena vyjet do 24 hodin, jak už ostatně prokázala během povodní v červnu, kdy vlaky tohoto dopravce po několik dní jezdily právě po zmíněné trase mezi centrem Prahy a Čakovicemi, a to náhradou za omezený provoz metra i povrchové městské dopravy.
Až doposud se zdá být vše v pořádku. Problém však nastává v otázce vozidel, která dopravce plánuje na linku nasadit. Jedná se totiž o desítky let staré motorové vozy řady 810, které společnost odkoupila jako vyřazené ze Slovenské republiky. Tam prošly sice větší rekonstrukcí, kterou však cestující poznají prakticky pouze v přečalounění původních sedadel a novém krémovém "historickém" nátěru. Nabízí se tak logická otázka: Opravdu je toto možné v roce 2013 vydávat za linku městské železnice, zejména pak v kontrastním porovnání s některými sousedními státy? Na jednu stranu je nutno vyzdvihnout nízkou provozní náročnost tohoto typu vozidel, na straně druhé však tyto motorové vozy nesplňují snad žádné standardy moderní dopravy 21. století, stejně jako zavedené Standardy kvality Pražské integrované dopravy. Jmenovat můžeme kromě chybějící klimatizace také absenci bezbariérovosti nebo informačního systému. Diskutovat se dá o pohodlnosti sedadel. Z technické stránky je možno se pozastavit nad nízkou konstrukční rychlostí i celkovým "morálním" stářím těchto vozů.
Je nutno podotknout, že tyto vozy nasazují do běžného provozu i v rámci Pražské integrované dopravy také samotné České dráhy, kde jsou ale tyto vozy výrazně na ústupu a jsou nahrazovány alespoň modernizovanými jednotkami Regionova nebo zcela novými vozy. Proto téměř jedinou linkou, kde lze motorové vozy řady 810 v Praze a blízkém okolí v současnosti v pracovní dny potkat, je trať tzv. Pražského semmeringu, tedy železnice mezi pražským Smíchovem a Hostivicí.
Pokud by tedy společnost KŽC Doprava vyjela na pražské koleje, byl by to první soukromý železniční dopravce jezdící v rámci subvencované veřejné dopravy v rámci Prahy. Přesný termín první jízdy však zatím nezná ani vedení dopravce, ani samotné hlavní město Praha. Počkejme si.
Zdroje: KŽC Doprava, Železniční magazín, ŽelPage
Co znamenají ta příjmení, tak když už někoho jmenuju, uvedu funkci.
OK - je to kultovní vůz - určitě má své místo v historii, ale jako pravidelnou linku - a v hlavním městě????
Loďák M262 to ano - jenže to je opravdu jen pro turisty a ne pravidelný provoz.
Pan autor asi netuší, že buď to bude takto, nebo to nebude vůbec a že v normálním tržním prostředí se opravdu roste od malého k velkému, podle toho, jak se poptávka potvrdí a vozy se mají šanci zaplatit.
Vlaky Arrivy nejsou v plánu z toho důvodu, že Richter nelezl někomu patřičně do řiti narozdíl od Augusty (v jeho případě pravděpodobně doslova) a tudíž nemá šanci na "získání finančních prostředků ze strany objednatele společnosti ROPID", bez kterého (integrace do PID) to samozřejmě nemá smysl dělat.
Snahy provozovat v Praze vlaky jinými dopravci tu byly už dříve (stačí vzpomenout prezentaci tehdy ještě Connexu), ale bývalí zaměstnanci ČD na ROPIDu tomu dokázali zabránit (ačkoli v autobusech soutěže fungují bez katastrofických vize neschopných sokuromníků). Teprve Augusta na to šel z té správné strany, takže nějaké "Standardy kvality" nemusíte řešit, o ty fakt nejde.
a. úzké nástupní prostory (pro S linku docela zásadní)
b. vysokopodlažní nástup
c. problém s naložením kola (v důsledku téhož, výše uvedeného)
d. nevyhovující stav toalet (ale nevím, jak vypadá ta slovenská verze, iluze si nedělám) - toto beru s rezervou, první tři jsou zásadnější.
Další věc je trasování (a tím nenarážím na KŽC jako takové), prostě mi chybí průjezdné S linky. Jsou tu náznaky, viz Strančice-Úvaly, ale tohle chce rozvinout víc a to proto, že kolikrát rozumně rychle přejet Prahu je skoro nemožné, ten vlak to je schopen dát a síť na to je.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.