..: Pražská linka S34 bude zavedena zkušebně od října :..

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Praha (aktualizováno 18. září) — Když společnost ROPID odhalila téměř přesně před rokem návrh jízdního řádu na rok 2013, nejednoho člověka zarazily v traťových tabulkách vlaky dvou nových dopravců, kteří na pražské a středočeské koleje měli letos v pravidelné veřejné dopravě původně vyjet. Těmito dopravci byly společnosti Arriva vlaky a KŽC Doprava. Zatímco vlaky Arrivy vlastně pravidelně nikdy nevyjely, nakonec z jízdních řádů se změnou jízdního řádu postupně zmizely a nejsou v plánu – zřejmě z úsporných důvodů – ani pro příští rok, vlaky druhé jmenované společnosti v grafikonu zůstaly a zůstávají i na příští rok. Termín zahájení jejich dlouhodobého provozu se ale neustále a opakovaně odsouval až doposud. Jak už asi tušíte, řeč je o pražské lince S34, dříve také označované jako S31, kterou má provozovat právě firma KŽC Doprava.

Směrová tabule linky S31, foto: Michal Jaroš Jako nakonec snad již definitivní datum zahájení provozu této linky, která bude cestující vozit mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi, se nyní udává 1. říjen letošního roku. Vše závisí na získání finančních prostředků ze strany objednatele, tedy organizátora pražské městské hromadné dopravy, společnosti ROPID. Naopak společnost KŽC Doprava, která v hlavním městě i jinde zajišťuje hlavně nostalgické výletní vlaky, je podle svého ředitele připravena vyjet do 24 hodin, jak už ostatně prokázala během povodní v červnu, kdy vlaky tohoto dopravce po několik dní jezdily právě po zmíněné trase mezi centrem Prahy a Čakovicemi, a to náhradou za omezený provoz metra i povrchové městské dopravy.

Motorové vozy KŽC Doprava při převozu ze Slovenska, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Až doposud se zdá být vše v pořádku. Problém však nastává v otázce vozidel, která dopravce plánuje na linku nasadit. Jedná se totiž o desítky let staré motorové vozy řady 810, které společnost odkoupila jako vyřazené ze Slovenské republiky. Tam prošly sice větší rekonstrukcí, kterou však cestující poznají prakticky pouze v přečalounění původních sedadel a novém krémovém "historickém" nátěru. Nabízí se tak logická otázka: Opravdu je toto možné v roce 2013 vydávat za linku městské železnice, zejména pak v kontrastním porovnání s některými sousedními státy? Na jednu stranu je nutno vyzdvihnout nízkou provozní náročnost tohoto typu vozidel, na straně druhé však tyto motorové vozy nesplňují snad žádné standardy moderní dopravy 21. století, stejně jako zavedené Standardy kvality Pražské integrované dopravy. Jmenovat můžeme kromě chybějící klimatizace také absenci bezbariérovosti nebo informačního systému. Diskutovat se dá o pohodlnosti sedadel. Z technické stránky je možno se pozastavit nad nízkou konstrukční rychlostí i celkovým "morálním" stářím těchto vozů.

Je nutno podotknout, že tyto vozy nasazují do běžného provozu i v rámci Pražské integrované dopravy také samotné České dráhy, kde jsou ale tyto vozy výrazně na ústupu a jsou nahrazovány alespoň modernizovanými jednotkami Regionova nebo zcela novými vozy. Proto téměř jedinou linkou, kde lze motorové vozy řady 810 v Praze a blízkém okolí v současnosti v pracovní dny potkat, je trať tzv. Pražského semmeringu, tedy železnice mezi pražským Smíchovem a Hostivicí.

Pokud by tedy společnost KŽC Doprava vyjela na pražské koleje, byl by to první soukromý železniční dopravce jezdící v rámci subvencované veřejné dopravy v rámci Prahy. Přesný termín první jízdy však zatím nezná ani vedení dopravce, ani samotné hlavní město Praha. Počkejme si.

Zdroje: KŽC Doprava, Železniční magazín, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 11.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
11.09.2013 (9:23)  
Bohumil Stejskal
Co znamenají ta příjmení, tak když už někoho jmenuju, uvedu funkci.
11.09.2013 (9:21)  
Zase aby něco jako bylo, ale ve skutečnosti to bylo nepoužitelné, nevšiml jsem si, že by většina cestujících vystupovala v Čekovicích. To je něco jako linka do Roztok, většina lidí z vlaku do Ústí vystupuje v Kralupech a velká část v Řeži a Libčicích, vlak, který tuto trasu posiluje, končí ovšem v Roztokách, pak kaštani v Roztokách vystoupí a čekají na vlak do Kralup. Pochybuju, že někdo linku do Čakovic rozumně využije, pokud už jede metrem B tak nebude vystupovat na nádraží tatíčka Masaryka, a nebude riskovat případně zpožděný vlak na jednokolejce, když může jet na Palmovku, odkud mu do Čakovic autobus jede. Natož potom aby šel z Vysočanské na nádraží Vysočany, když mu autobus jede z opačné strany stanice kam ho vyveze eskalátor. Použité vozy snad zatím stačí, pro krátkou dobu jízdy byly právě původně určeny.
11.09.2013 (9:18)  
Na lince S23 jezdí jen 809 (tady v parametrech uváděných v článku žádný pokrok oproti 810 nevidím). Zrovna dnes ráno jsem si říkal, jestli to není přežitek :-). Ale máme to asi nadlouho.
registrovaný uživatel Kakov 
11.09.2013 (8:45)  
ad Arriva vlaky, uvedeným byly myšleny vlaky Kralupy-Benešov?
11.09.2013 (8:34)  
V podstatě souhlasím s michawelem. Největší problém vidím v absenci nízkopodlažních vozidel, ale to neznamená, že zbytek je méně důležitý. Někdo si splní sen a bude mít svůj vlak. Vlak který rozhodně není vhodný na každodenní dojíždění. Staří lidé, rodič s kočárkem a cyklisti. Ti mají prostě smůlu.
11.09.2013 (8:33)  
Promiňte, ale není KŽC výletní vlak a pro nadšence? Tak nějak tomu nerozumím - jako retro??? Osobně jsem skákal vysoko, když tyto vozidla pomalu mizí a aspoň RegioNova je nahrazuje..

OK - je to kultovní vůz - určitě má své místo v historii, ale jako pravidelnou linku - a v hlavním městě????

Loďák M262 to ano - jenže to je opravdu jen pro turisty a ne pravidelný provoz.
11.09.2013 (8:24)  
Mírně bulvární hledání problémů tam, kde nejsou. Vozidla nejsou ideální, ale pokud jezdí v PID běžně žabotlamy, šukafony ČD, olezlé a houmlesy vybydlené vozy Bmto, tak je opravdu namístě věnovat čtvrtinu článku diskusi o zastaralosti šukafonů zrovna na tomto výkonu.

Pan autor asi netuší, že buď to bude takto, nebo to nebude vůbec a že v normálním tržním prostředí se opravdu roste od malého k velkému, podle toho, jak se poptávka potvrdí a vozy se mají šanci zaplatit.
11.09.2013 (8:12)  
vlaky Arrivy ... nejsou v plánu – zřejmě z úsporných důvodů – ani pro příští rok
Vlaky Arrivy nejsou v plánu z toho důvodu, že Richter nelezl někomu patřičně do řiti narozdíl od Augusty (v jeho případě pravděpodobně doslova) a tudíž nemá šanci na "získání finančních prostředků ze strany objednatele společnosti ROPID", bez kterého (integrace do PID) to samozřejmě nemá smysl dělat.
Snahy provozovat v Praze vlaky jinými dopravci tu byly už dříve (stačí vzpomenout prezentaci tehdy ještě Connexu), ale bývalí zaměstnanci ČD na ROPIDu tomu dokázali zabránit (ačkoli v autobusech soutěže fungují bez katastrofických vize neschopných sokuromníků). Teprve Augusta na to šel z té správné strany, takže nějaké "Standardy kvality" nemusíte řešit, o ty fakt nejde.
11.09.2013 (7:45)  
Já bych taky šukafon nezatracoval, přál bych jízdu s regiošukem z Tábora do Horní Cerekve. Zlatá 810.
11.09.2013 (7:13)  
Já osobně bych 810 nezatracoval za chybějící klimatizaci, morální zastaralost atd. Klimatizace není ani v autobuse, kde to je kolikrát mnohem horší a pořád lepší 810, než CityBus a to jako fakt. Spíš bych viděl jiné problémy.
a. úzké nástupní prostory (pro S linku docela zásadní)
b. vysokopodlažní nástup
c. problém s naložením kola (v důsledku téhož, výše uvedeného)
d. nevyhovující stav toalet (ale nevím, jak vypadá ta slovenská verze, iluze si nedělám) - toto beru s rezervou, první tři jsou zásadnější.
Další věc je trasování (a tím nenarážím na KŽC jako takové), prostě mi chybí průjezdné S linky. Jsou tu náznaky, viz Strančice-Úvaly, ale tohle chce rozvinout víc a to proto, že kolikrát rozumně rychle přejet Prahu je skoro nemožné, ten vlak to je schopen dát a síť na to je.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko