..: Cenový boj v Japonsku :..

Torikai Depot, Tókaidó, foto: Rsa Ósaka — Japonci začínají poznávat to, co my v Evropě známe už nějaký pátek – „souboj“ o klienty mezi různými dopravci. Od roku 1964 dominuje na větší vzdálenosti po Japonsku suverénně železnice. Na samotném počátku bylo jen 553 kilometrů, první dálková linka spojovala Tokio s Ósakou. Dnes se síť vysokorychlostní železnice rozrostla na 2620 km a o její spolehlivosti a přesnosti se již popsalo nemálo stran. Tři nízkonákladové letecké společnosti – Peach Aviation, Jetstar Japan a AirAsia Japan – začaly nabízet ceny vnitrostátních letenek výrazně levněji, než tak dosud činí železniční společnosti. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat – obsazenost letadel výrazně vzrostla, železnice začaly nabízet na jízdenky zakoupené v předprodeji výrazné slevy.

Peach, A320-200, Kansai International Airport (KIX/RJBB), foto: ken H Letecká společnost Peach byla založena v únoru 2011 jako joint venture mezi All Nippon Airways (ANA) a hongkongskou společností First Eastern Investment Group. Domovským letištěm je pro ni Ósaka, Kansai International Airport, které je vybudováno na umělém ostrově v Ósacké zátoce a je vzdáleno od centra města 38 km. První let uskutečnila společnost 1. března 2013. V současnosti provozuje deset letadel A320-214.

Peach nabídla své lety za (v přepočtu) 42 amerických dolarů (jednosměrná cesta). Cesta výrazně pomalejším nočním autobusem (někdy i bez koupelny!), která na 405 km se zastávkami trvá až 8 hodin, vyjde na 32 až 108 dolarů (v závislosti na poptávce a kvalitě zvolených sedadel). Jednosměrná jízdenka na shinkansen se ale běžně prodávala za 141 dolarů.

Zvolit si spojení mezi Ósakou a Tokiem byl dobrý strategický tah na úvod podnikání, protože se jedná o třetí největší dvojici měst v Japonsku a de facto čtvrtou na světě. CAPA srovnala 10 japonských dvojic měst v nabídce sedadel v průběhu jednoho týdne (22. až 28. července 2013):

pořadí dvojice měst počet sedadel
1. Tokio – Sapporo 161 223
2. Tokio – Fukuoka 124 321
3. Tokio – Ósaka 111 695
4. Tokio – Okinawa 88 442
5. Tokio – Kagoshima 38 871
6. Tokio – Kumamoto 33 098
7. Tokio – Kitakyshu 29 281
8. Tokio – Miyazaki 28 252
9. Tokio – Hirošima 27 413
10. Tokio – Nagasaki 26 850

V celosvětovém měřítku se mezi japonské dvojice měst Tokio – Sapporo a Tokio – Fukuoka dostala jihokorejská dvojice Soul – Jeju. Nelze ale neříct, že Sapporo na ostrově Hokkaido není zatím propojeno s Tokiem vysokorychlostní železnicí.

JR West N700-7000 series, foto: Mitsuki-2368 Z celkové kapacity 111 tisíc míst ve sledovaném období nabídly dvě nízkonákladové letecké společnosti (Peach a Jetstar Japan) jen 3780 míst, což představuje 3,38 % přepravní kapacity. Nízkonákladové letecké společnosti jsou ale zatím v Japonsku „v plenkách“ a teprve postupně rozšiřují svůj letecký park. Situace by se mohla změnit koncem října 2013, kdy budou Peach nabízet týdně už 5040 míst a Jetstar Japan 2520 míst.

Na vlastnictví Jetstar Japan se podílejí australská společnost Qantas (33,3 %), Japan Airlines (33,3 %), Mitshubishi Corporation, (16,7 %) a Century Tokyo Leasing Corporation Corporation (16,7%). Provoz byl zahájen 3. července 2012 a propojuje pět vnitrostátních destinací. Těží se spolupráce s Japan Airlines, část letů je vedena codesharově. Provoz zahájila se třemi letadly A320, do července 2013 se jejich počet rozrostl na deset.

Nevýhodou obou nízkonákladových společností je to, že létají ze vzdálenějších letišť, než velké společnosti ANA a JAL (Tokyo Haneda, Ósaka Itami). Nižší cena letenek ale kompenzuje časovou ztrátu při dopravě z letišť (ANA nabízí letenky za 92 dolarů).

Shinkansen řady 100 před Mt. Fuji, foto: Swollib Železnice zareagovala a operátoři West Japan Railway (JR West) a Kjúšú Railway snížili ceny svých jízdenek v předprodeji až o 34 %. Situace se dále lehce zkomplikuje pro železnici koncem října, kdy Peach začne létat z Ósaky na letiště Tokyo Haneda. Operátor šinkansenů Central Japan Rialway (JR Central), který provozuje mezi Tokiem a Ósakou 250 spojů týdně, ale zatím nepředpokládá, že by se pouštěl do výrazného snižování cen, počítá s japonským smyslem pro zvyklosti a věří, že převážně obchodní cestující si udrží.

Poslední z nováčků – AirAsia Japan – byl joint venture malajské Air Asia a All Nippon Airways. Ze tří nízkonákladových společností měl ale nejnižší vytíženost a Malajci se proto rozhodli v červnu 2013 spolupráci ukončit. ANA provedla restrukturalizaci společnosti a v srpnu představila nové destinace (Guam, Saipan) i nový název: Vanilla Air. Prezident Tomonori Ishii vysvětlil výběr značky: „Jednoduchá a sofistikovaná vůně vanilky je populární mezi lidmi na celém světě. Kromě toho, aróma lidi uvolňuje a dělá je spokojené.“ A dodal: „Rozhodli jsme se pro vanilku jako naši značku, protože je populární a milují ji všichni lidé na světě.“ Společnost by měla v roce 2015 disponovat 10 letadly A320, bude tedy z nových nízkonákladových nováčků zatím ta nejmenší.

Čas ukáže, jak dopadne „souboj“ mezi železnicí a letadly. Letecké společnosti mají šanci nabídnout přepravu mezi městy, které zatím nemají přímé železniční spojení. Železnice – s japonským perfekcionismem a přesností – nabízí pohodlné cestování mezi středy měst.

Zdroje: Bloomberg, CAPA - Centre For Aviation [1], [2], E15, Wikimedia Commons [1], [2], [3], [4],


Vlad Poslat mail autorovi | 26.8.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Tarify

Další z regionu Svět


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
28.08.2013 (14:47)  
774 položil dobrou otázku s okénky. Předpokládám, že to budou tlakové vlivy, protože starší řady (0, 100) měly poměrně velká obdélníková okna, řada 300 z roku 92 a již vyřazená měla čtvercová okénka http://www.fotobob.cz/Japan08/Japan/20081021_BK_1148x.html http://www.fotobob.cz/Japan06/Japan/20061018_BK_0275x.html, žada 700 ještě menší a současné N700 mají nejmenší okénka, nicméně oproti letadlu jsou stále příjemná http://www.fotobob.cz/Japan08/Japan/20081017_BK_0464x.html a řekl bych dostatečná. Uspořádání na fotce vypadá nahňoucaně, ale není to tak. Sedadla se otáčí vždy po směru jízdy, takže rozestup je takový, aby se dalala otočit ta trojsedadla. Rozestup je tuším 1 040 mm v ekonomické třídě.

Zejména odstup traťových kolejí a průměry tunelů v Japonsku jsou menší než je obvyklé v evropských normách, takže výrazné tlakové projevy jsou běžnou součastí cestování šinkansenem. Jedná se zejména o silné boční údery a vliv protijedoucího vlaku, to je velmi charakteristické a pak jsou tu velmi silné aerodynamické vlivy v jejich četných tunelech.
28.08.2013 (13:19)  
arj: dík, že sis dal práci to najít :) takže nakonec dělají cargo stejně mizerně jak tady...

rpet: ne, ten článek jsi několikrát významně anoncoval, takže očekávání jsou hoóóódně vysoká. :)

Ještě k těm cenám dopravy: bývalý kolega dělal na začátku století v UK ve One2One (tj. mobilní operátor s lepšími platy). Navzdory tomu byla jedna ze zaměstnaneckých výhod "Public Transport Loan" na nákup roční šálinkarty - tehdy 800 GBP, takže doprava tam má ve spotřebním koši bohužel mnohem větší podíl než tady. (Obecně popsal život v Londýně jako krysí závody s minimálním výsledkem, protože i když "slušně" vyděláváte, vysypete to celé zase ven v obrovských životních nákladech. A ta šálinkarta mimochodem dneska stojí pěkných 1200 GBP...)
registrovaný uživatel SYN 
28.08.2013 (10:57)  
arj: prima čísla, ale abych si i trošku šťournul - predikci mají koukám na století dopředu :)

2990 = 16,0
27.08.2013 (20:42)  
Ceny šinkansenu jsou dost vysoké (14 000 jenů za Nozomi Tokio - Ósaka, cca 2700 Kč) nicméně na této trase rychlovlak nemá konkurenci. Místa pro nohy v ekonomické třídě spousta, možnost využívat elektronické hračky a vlaky odjíždí co pár minut, takže prostoje jsou v podstatě nulové. Vzhledem k tomu, že denní přepravní kapacita uvedené trasy je kolem 400 000 cestujících denně, letecká doprava v podstatě nemá šanci se do tohoto koláče hlouběji zakousnout (pojmout tento proud by obnášelo zhruba 1000 letů Boeinga 747). S tím jistě souvisí netečnost JR Central.

Delší trasy na jihozápad už letadlem potenciál mít mohou, a přepravní ramena zde slábnou, takže zde snaha o slevy JR West a JR Kyushu může dávat smysl.

Mimochodem, létání mezi Ósakou a Tokiem nejvíce utrpělo po známé havárii letu JAL 123, kde zahynulo 520 lidí. http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123

Jinak souboj mezi dopravci je v Japonsku běžná věc na rozdíl od nás, pominu-li Ostravu poslední dva roky). Kolikrát jsou mezi lokalitami vedeny víceméně souběžné tratě různých společností a konkurenční boj je zde velmi živý, nikoliv však na nože.
registrovaný uživatel arj 
27.08.2013 (15:47)  
Pikehead: Úctyhodný je v UK i nárůst Carga, +60% za posledních 10 let, bylo by zajímavé jak to tam provedli

Zvolili vhodné ukazatele a časové období. Když se podívám do různých dopravních ročenek EU, tak britské výkony v mld tkm byly (zdroj Ročenka 2006):
1970 = 24,6, 1980 = 17,8, 2990 = 16,0, 2000 = 18,1, 2005 = 22,3.
Pro srovnání: CS 1970 = 20,5, 1980 = 18,0, 1990 = 19,4, CZ 1990 = 13,3, 2000 = 7,3, 2005 = 6,7

A britská přeprava v tunách (miliony) za poslední pětiletku (zdroj Ročenka 2012):
2005 = 103, 2006 = 109, 2007 = 104, 2008= 103, 2009 = 88, 2010 = 89 ... což jsou v zásadě stejná absolutní čísla jako v 5x menším CZ
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.08.2013 (15:36)  
@ Pikehead:

primarne je ten clanek malinko o necem jinym, ale narust cestujicich tam je zminen taky, protoze to s tim souvisi.

zasadniho? a ja snad rekl, ze hodlam prijit s nejakym zasadnim objevem, co se dat o doprave tyce? ne?? tak klidek, prosim. az to vyjde, muzes do me kopat, jak uznas za vhodny. ale nerej do me bez viditelnyho duvodu, nemam to rad.
27.08.2013 (14:51)  
rpet: to jsme opravdu zvědaví, na co zásadního tam příjdete...

Nějaká čísla jsou tady: http://www.rail.co.uk/rail-news/2013/rail-ridership-hits-new-highs-as-will-regulated-rail-fares-from-january-2014/ a je to jak jsem odhadoval - 68% cest začíná nebo končí v Londýně. Že v obrovských aglomeracích má železnice velkou šanci víme už relativně dávno a lessons learnt pro ČR těžko hledat.

Nárůst cest v ostatních regionech (= podoba s ČR) je jen 7% a nejspíš souvisí s drahou ropou a zlepšující se kvalitou i ve zbytku sítě.

Úctyhodný je ale v UK i nárůst výkonů Carga, +60% za posledních 10 let, tam by bylo zajímavé vídět co a jak tam provedli.
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.08.2013 (11:52)  
@ Nechic:

no a o tom je ten clanek. musis chvilku pockat, nez to dopisu.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
27.08.2013 (10:57)  
rpet: Možná jsem se vyjádřil špatně. Zajímalo by mě, čím to je, že navzdory zvyšujícím se cenám železniční dopravy (které rostou podle mého názoru rychleji než kvalita) v západní Evropě se vlak stává populárním a dělá se z něj "luxusní zboží". Začíná být oblíbený pro "businessmany, manažery, obchodní cestující a náročnější turisty", ale není vidět nějaký propad v případě běžných cestujících, toho typu, který většinově využívá vlaky v ČR?
27.08.2013 (10:37)  
Tak pokud by si TVS vymodlil, aby měl o dost nižší letištní poplatky za vnitrostátní let, tak má šanci to tak půl roku taky vydržet :-) Protože přiletěl jsem do Prahy zní líp jak přijel jsem vlakem a těch jedinců s touhou machrovat a nebo jen vzít děti do letadla by se na těch 6 měsíců našlo dost, stejně jako těch, pro který by to bylo rychlejší a pohodlnější a cenu by akceptovali, stejně tak těch, kterým to platí firemní peníze a z těch tak moc krev neteče. Jen aktuální výše poplatků to zabíjí nejvíc. Teď by do toho museli jít s motivací nenávidíme ČD, LeoExpress a RegioJet a prodělat pár desítek (stovek) milionů nám vůbec nevadí :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko