Ósaka — Japonci začínají poznávat to, co my v Evropě známe už nějaký pátek – „souboj“ o klienty mezi různými dopravci. Od roku 1964 dominuje na větší vzdálenosti po Japonsku suverénně železnice. Na samotném počátku bylo jen 553 kilometrů, první dálková linka spojovala Tokio s Ósakou. Dnes se síť vysokorychlostní železnice rozrostla na 2620 km a o její spolehlivosti a přesnosti se již popsalo nemálo stran. Tři nízkonákladové letecké společnosti – Peach Aviation, Jetstar Japan a AirAsia Japan – začaly nabízet ceny vnitrostátních letenek výrazně levněji, než tak dosud činí železniční společnosti. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat – obsazenost letadel výrazně vzrostla, železnice začaly nabízet na jízdenky zakoupené v předprodeji výrazné slevy.
Letecká společnost Peach byla založena v únoru 2011 jako joint venture mezi All Nippon Airways (ANA) a hongkongskou společností First Eastern Investment Group. Domovským letištěm je pro ni Ósaka, Kansai International Airport, které je vybudováno na umělém ostrově v Ósacké zátoce a je vzdáleno od centra města 38 km. První let uskutečnila společnost 1. března 2013. V současnosti provozuje deset letadel A320-214.
Peach nabídla své lety za (v přepočtu) 42 amerických dolarů (jednosměrná cesta). Cesta výrazně pomalejším nočním autobusem (někdy i bez koupelny!), která na 405 km se zastávkami trvá až 8 hodin, vyjde na 32 až 108 dolarů (v závislosti na poptávce a kvalitě zvolených sedadel). Jednosměrná jízdenka na shinkansen se ale běžně prodávala za 141 dolarů.
Zvolit si spojení mezi Ósakou a Tokiem byl dobrý strategický tah na úvod podnikání, protože se jedná o třetí největší dvojici měst v Japonsku a de facto čtvrtou na světě. CAPA srovnala 10 japonských dvojic měst v nabídce sedadel v průběhu jednoho týdne (22. až 28. července 2013):
pořadí | dvojice měst | počet sedadel |
1. | Tokio – Sapporo | 161 223 |
2. | Tokio – Fukuoka | 124 321 |
3. | Tokio – Ósaka | 111 695 |
4. | Tokio – Okinawa | 88 442 |
5. | Tokio – Kagoshima | 38 871 |
6. | Tokio – Kumamoto | 33 098 |
7. | Tokio – Kitakyshu | 29 281 |
8. | Tokio – Miyazaki | 28 252 |
9. | Tokio – Hirošima | 27 413 |
10. | Tokio – Nagasaki | 26 850 |
V celosvětovém měřítku se mezi japonské dvojice měst Tokio – Sapporo a Tokio – Fukuoka dostala jihokorejská dvojice Soul – Jeju. Nelze ale neříct, že Sapporo na ostrově Hokkaido není zatím propojeno s Tokiem vysokorychlostní železnicí.
Z celkové kapacity 111 tisíc míst ve sledovaném období nabídly dvě nízkonákladové letecké společnosti (Peach a Jetstar Japan) jen 3780 míst, což představuje 3,38 % přepravní kapacity. Nízkonákladové letecké společnosti jsou ale zatím v Japonsku „v plenkách“ a teprve postupně rozšiřují svůj letecký park. Situace by se mohla změnit koncem října 2013, kdy budou Peach nabízet týdně už 5040 míst a Jetstar Japan 2520 míst.
Na vlastnictví Jetstar Japan se podílejí australská společnost Qantas (33,3 %), Japan Airlines (33,3 %), Mitshubishi Corporation, (16,7 %) a Century Tokyo Leasing Corporation Corporation (16,7%). Provoz byl zahájen 3. července 2012 a propojuje pět vnitrostátních destinací. Těží se spolupráce s Japan Airlines, část letů je vedena codesharově. Provoz zahájila se třemi letadly A320, do července 2013 se jejich počet rozrostl na deset.
Nevýhodou obou nízkonákladových společností je to, že létají ze vzdálenějších letišť, než velké společnosti ANA a JAL (Tokyo Haneda, Ósaka Itami). Nižší cena letenek ale kompenzuje časovou ztrátu při dopravě z letišť (ANA nabízí letenky za 92 dolarů).
Železnice zareagovala a operátoři West Japan Railway (JR West) a Kjúšú Railway snížili ceny svých jízdenek v předprodeji až o 34 %. Situace se dále lehce zkomplikuje pro železnici koncem října, kdy Peach začne létat z Ósaky na letiště Tokyo Haneda. Operátor šinkansenů Central Japan Rialway (JR Central), který provozuje mezi Tokiem a Ósakou 250 spojů týdně, ale zatím nepředpokládá, že by se pouštěl do výrazného snižování cen, počítá s japonským smyslem pro zvyklosti a věří, že převážně obchodní cestující si udrží.
Poslední z nováčků – AirAsia Japan – byl joint venture malajské Air Asia a All Nippon Airways. Ze tří nízkonákladových společností měl ale nejnižší vytíženost a Malajci se proto rozhodli v červnu 2013 spolupráci ukončit. ANA provedla restrukturalizaci společnosti a v srpnu představila nové destinace (Guam, Saipan) i nový název: Vanilla Air. Prezident Tomonori Ishii vysvětlil výběr značky: „Jednoduchá a sofistikovaná vůně vanilky je populární mezi lidmi na celém světě. Kromě toho, aróma lidi uvolňuje a dělá je spokojené.“ A dodal: „Rozhodli jsme se pro vanilku jako naši značku, protože je populární a milují ji všichni lidé na světě.“ Společnost by měla v roce 2015 disponovat 10 letadly A320, bude tedy z nových nízkonákladových nováčků zatím ta nejmenší.
Čas ukáže, jak dopadne „souboj“ mezi železnicí a letadly. Letecké společnosti mají šanci nabídnout přepravu mezi městy, které zatím nemají přímé železniční spojení. Železnice – s japonským perfekcionismem a přesností – nabízí pohodlné cestování mezi středy měst.
Zdroje: Bloomberg, CAPA - Centre For Aviation [1], [2], E15, Wikimedia Commons [1], [2], [3], [4],


Tak to mi třeba vysvětlíte ty nechutné ceny obyčejného jízdného tady ve Španělsku....
ne nevysvetlim. odmitam diskutovat stylem "placnuty argument bez jakehokoliv faktickeho zakladu". to, ze UK ma nejvyssi ceny za zeleznicni dopravu je nejen verejne znamy fakt, ale taky snadno dolozitelny, ten jeden priklad za vsechny rozhodne neni ojedinely. na rozdil od tveho vykriku bez jedineho srovnani.
@ RadoB:
... ... ...
chapu, ze spoustu novacku laka diskutovat s nekym tak kontroverznim, jako jsem ja. nic mene, pokud se do toho chces pustit, pamatuj, ze lacine sepoty typu, ktery tu predvadis ty, me k diskuzi nemuze vyporovokovat a ani me nedojme.
mam snad se snad s brekotem priznat k tomu, ze vnitrostatni letecka doprava v UK zitra prestane existovat, protoze na slovenksu se stalo to samy? a nemichas nahodou dohromady hrusky s celerem?? opravdu chces srovnavat dopravni vytizenost aerolinek v UK se slovenskem??? a co jinak, v poho? v cr na to mame doktora chocholouska.
aky jde o to, zda jde o nárůst absolutní či relativní, zda roste obsazenost všech dopravních prostředků (důsledek "nutnosti" dojíždění) nebo zvlášť železnice.
??? rpet 26.08.2013 (13:32) ???
jako jasne, chapu, ze dlouhodoby pobyt v zahranici deformoval muj projev v ceskem jazyce nenapravitelnym zpusobem. ale ze by to bylo tak strasne nesrozumitelny? to snad ne...
dovolim si nesouhlasit. minimalne autobusova doprava je alternativa jak prase, kdyz uvazim, ze jizdenka stoji zhruba ctvrtinu toho, co vlakova jizdenka. a to neni jen pripad jizni casti anglie, ale jde to napric.
stejne tak letecka doprava je konkurence schopna vic, nez dost: Bournemouth - Manchester vlakem £110 jeden smer a 6 hodin cesty (na pozitri), letecky ze Southamptonu £60 jeden smer plus £5 za vlak a cca 1 1/2 hodiny cesty (na pozitri)... jestli tohle neni konkurencni, tak co uz by kdo chtel za konkurencni dopravu??
tady je to o necem jinem, a ja zatim netusim, co je zakladem. ale snad se k tomu doberu, nez ten clanek uzavru...
A ceny nema smysl srovnávat s Evropou, ale s dopravními alternativami v UK, které prakticky moc nejsou.
Takový postoj není správný, stejně se stavěly zprvu ČD po příchodu konkurence k Pendolinu a řekl bych, že se to moc neosvědčilo.
ale ano, je to spravny postoj. protoze cestujici vsude jinde se chovaji v podstate uplne jinak, nez v CR - viz muj budouci clanek o pravidelnem narustu cestujicich v zel. doprave v UK i pres to, ze nase ceny jsou suverenne nejvyssi v evrope.
takze pristup spravny je. spatne bude neco jinyho v CR. zkus hadat, co to asi muze bejt...
Takový postoj není správný, stejně se stavěly zprvu ČD po příchodu konkurence k Pendolinu a řekl bych, že se to moc neosvědčilo.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
