Ósaka — Japonci začínají poznávat to, co my v Evropě známe už nějaký pátek – „souboj“ o klienty mezi různými dopravci. Od roku 1964 dominuje na větší vzdálenosti po Japonsku suverénně železnice. Na samotném počátku bylo jen 553 kilometrů, první dálková linka spojovala Tokio s Ósakou. Dnes se síť vysokorychlostní železnice rozrostla na 2620 km a o její spolehlivosti a přesnosti se již popsalo nemálo stran. Tři nízkonákladové letecké společnosti – Peach Aviation, Jetstar Japan a AirAsia Japan – začaly nabízet ceny vnitrostátních letenek výrazně levněji, než tak dosud činí železniční společnosti. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat – obsazenost letadel výrazně vzrostla, železnice začaly nabízet na jízdenky zakoupené v předprodeji výrazné slevy.
Letecká společnost Peach byla založena v únoru 2011 jako joint venture mezi All Nippon Airways (ANA) a hongkongskou společností First Eastern Investment Group. Domovským letištěm je pro ni Ósaka, Kansai International Airport, které je vybudováno na umělém ostrově v Ósacké zátoce a je vzdáleno od centra města 38 km. První let uskutečnila společnost 1. března 2013. V současnosti provozuje deset letadel A320-214.
Peach nabídla své lety za (v přepočtu) 42 amerických dolarů (jednosměrná cesta). Cesta výrazně pomalejším nočním autobusem (někdy i bez koupelny!), která na 405 km se zastávkami trvá až 8 hodin, vyjde na 32 až 108 dolarů (v závislosti na poptávce a kvalitě zvolených sedadel). Jednosměrná jízdenka na shinkansen se ale běžně prodávala za 141 dolarů.
Zvolit si spojení mezi Ósakou a Tokiem byl dobrý strategický tah na úvod podnikání, protože se jedná o třetí největší dvojici měst v Japonsku a de facto čtvrtou na světě. CAPA srovnala 10 japonských dvojic měst v nabídce sedadel v průběhu jednoho týdne (22. až 28. července 2013):
pořadí | dvojice měst | počet sedadel |
1. | Tokio – Sapporo | 161 223 |
2. | Tokio – Fukuoka | 124 321 |
3. | Tokio – Ósaka | 111 695 |
4. | Tokio – Okinawa | 88 442 |
5. | Tokio – Kagoshima | 38 871 |
6. | Tokio – Kumamoto | 33 098 |
7. | Tokio – Kitakyshu | 29 281 |
8. | Tokio – Miyazaki | 28 252 |
9. | Tokio – Hirošima | 27 413 |
10. | Tokio – Nagasaki | 26 850 |
V celosvětovém měřítku se mezi japonské dvojice měst Tokio – Sapporo a Tokio – Fukuoka dostala jihokorejská dvojice Soul – Jeju. Nelze ale neříct, že Sapporo na ostrově Hokkaido není zatím propojeno s Tokiem vysokorychlostní železnicí.
Z celkové kapacity 111 tisíc míst ve sledovaném období nabídly dvě nízkonákladové letecké společnosti (Peach a Jetstar Japan) jen 3780 míst, což představuje 3,38 % přepravní kapacity. Nízkonákladové letecké společnosti jsou ale zatím v Japonsku „v plenkách“ a teprve postupně rozšiřují svůj letecký park. Situace by se mohla změnit koncem října 2013, kdy budou Peach nabízet týdně už 5040 míst a Jetstar Japan 2520 míst.
Na vlastnictví Jetstar Japan se podílejí australská společnost Qantas (33,3 %), Japan Airlines (33,3 %), Mitshubishi Corporation, (16,7 %) a Century Tokyo Leasing Corporation Corporation (16,7%). Provoz byl zahájen 3. července 2012 a propojuje pět vnitrostátních destinací. Těží se spolupráce s Japan Airlines, část letů je vedena codesharově. Provoz zahájila se třemi letadly A320, do července 2013 se jejich počet rozrostl na deset.
Nevýhodou obou nízkonákladových společností je to, že létají ze vzdálenějších letišť, než velké společnosti ANA a JAL (Tokyo Haneda, Ósaka Itami). Nižší cena letenek ale kompenzuje časovou ztrátu při dopravě z letišť (ANA nabízí letenky za 92 dolarů).
Železnice zareagovala a operátoři West Japan Railway (JR West) a Kjúšú Railway snížili ceny svých jízdenek v předprodeji až o 34 %. Situace se dále lehce zkomplikuje pro železnici koncem října, kdy Peach začne létat z Ósaky na letiště Tokyo Haneda. Operátor šinkansenů Central Japan Rialway (JR Central), který provozuje mezi Tokiem a Ósakou 250 spojů týdně, ale zatím nepředpokládá, že by se pouštěl do výrazného snižování cen, počítá s japonským smyslem pro zvyklosti a věří, že převážně obchodní cestující si udrží.
Poslední z nováčků – AirAsia Japan – byl joint venture malajské Air Asia a All Nippon Airways. Ze tří nízkonákladových společností měl ale nejnižší vytíženost a Malajci se proto rozhodli v červnu 2013 spolupráci ukončit. ANA provedla restrukturalizaci společnosti a v srpnu představila nové destinace (Guam, Saipan) i nový název: Vanilla Air. Prezident Tomonori Ishii vysvětlil výběr značky: „Jednoduchá a sofistikovaná vůně vanilky je populární mezi lidmi na celém světě. Kromě toho, aróma lidi uvolňuje a dělá je spokojené.“ A dodal: „Rozhodli jsme se pro vanilku jako naši značku, protože je populární a milují ji všichni lidé na světě.“ Společnost by měla v roce 2015 disponovat 10 letadly A320, bude tedy z nových nízkonákladových nováčků zatím ta nejmenší.
Čas ukáže, jak dopadne „souboj“ mezi železnicí a letadly. Letecké společnosti mají šanci nabídnout přepravu mezi městy, které zatím nemají přímé železniční spojení. Železnice – s japonským perfekcionismem a přesností – nabízí pohodlné cestování mezi středy měst.
Zdroje: Bloomberg, CAPA - Centre For Aviation [1], [2], E15, Wikimedia Commons [1], [2], [3], [4],


Zejména odstup traťových kolejí a průměry tunelů v Japonsku jsou menší než je obvyklé v evropských normách, takže výrazné tlakové projevy jsou běžnou součastí cestování šinkansenem. Jedná se zejména o silné boční údery a vliv protijedoucího vlaku, to je velmi charakteristické a pak jsou tu velmi silné aerodynamické vlivy v jejich četných tunelech.
rpet: ne, ten článek jsi několikrát významně anoncoval, takže očekávání jsou hoóóódně vysoká. :)
Ještě k těm cenám dopravy: bývalý kolega dělal na začátku století v UK ve One2One (tj. mobilní operátor s lepšími platy). Navzdory tomu byla jedna ze zaměstnaneckých výhod "Public Transport Loan" na nákup roční šálinkarty - tehdy 800 GBP, takže doprava tam má ve spotřebním koši bohužel mnohem větší podíl než tady. (Obecně popsal život v Londýně jako krysí závody s minimálním výsledkem, protože i když "slušně" vyděláváte, vysypete to celé zase ven v obrovských životních nákladech. A ta šálinkarta mimochodem dneska stojí pěkných 1200 GBP...)
2990 = 16,0
Delší trasy na jihozápad už letadlem potenciál mít mohou, a přepravní ramena zde slábnou, takže zde snaha o slevy JR West a JR Kyushu může dávat smysl.
Mimochodem, létání mezi Ósakou a Tokiem nejvíce utrpělo po známé havárii letu JAL 123, kde zahynulo 520 lidí. http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123
Jinak souboj mezi dopravci je v Japonsku běžná věc na rozdíl od nás, pominu-li Ostravu poslední dva roky). Kolikrát jsou mezi lokalitami vedeny víceméně souběžné tratě různých společností a konkurenční boj je zde velmi živý, nikoliv však na nože.
Zvolili vhodné ukazatele a časové období. Když se podívám do různých dopravních ročenek EU, tak britské výkony v mld tkm byly (zdroj Ročenka 2006):
1970 = 24,6, 1980 = 17,8, 2990 = 16,0, 2000 = 18,1, 2005 = 22,3.
Pro srovnání: CS 1970 = 20,5, 1980 = 18,0, 1990 = 19,4, CZ 1990 = 13,3, 2000 = 7,3, 2005 = 6,7
A britská přeprava v tunách (miliony) za poslední pětiletku (zdroj Ročenka 2012):
2005 = 103, 2006 = 109, 2007 = 104, 2008= 103, 2009 = 88, 2010 = 89 ... což jsou v zásadě stejná absolutní čísla jako v 5x menším CZ
primarne je ten clanek malinko o necem jinym, ale narust cestujicich tam je zminen taky, protoze to s tim souvisi.
zasadniho? a ja snad rekl, ze hodlam prijit s nejakym zasadnim objevem, co se dat o doprave tyce? ne?? tak klidek, prosim. az to vyjde, muzes do me kopat, jak uznas za vhodny. ale nerej do me bez viditelnyho duvodu, nemam to rad.
Nějaká čísla jsou tady: http://www.rail.co.uk/rail-news/2013/rail-ridership-hits-new-highs-as-will-regulated-rail-fares-from-january-2014/ a je to jak jsem odhadoval - 68% cest začíná nebo končí v Londýně. Že v obrovských aglomeracích má železnice velkou šanci víme už relativně dávno a lessons learnt pro ČR těžko hledat.
Nárůst cest v ostatních regionech (= podoba s ČR) je jen 7% a nejspíš souvisí s drahou ropou a zlepšující se kvalitou i ve zbytku sítě.
Úctyhodný je ale v UK i nárůst výkonů Carga, +60% za posledních 10 let, tam by bylo zajímavé vídět co a jak tam provedli.
no a o tom je ten clanek. musis chvilku pockat, nez to dopisu.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
