..: Polské Pendolino představeno :..

Pendolino PKP Intercity, zdroj: Wikipedia Wrocław — 12. srpna 2013 bylo na wrocławském hlavním nádraží veřejnosti poprvé představeno Pendolino PKP Intercity. Jednotka ještě týž den večer odjela na zkušební okruh v nedalekém Żmigrodě, kde bude podrobena zkouškám, potřebným pro schválení tohoto typu vozidla pro provoz na polské železniční síti. Smlouva mezi PKP Intercity a Alstom Transport v hodnotě 664 milionů eur (2,64 miliardy zlotých) byla podepsána 30. května 2011 a zahrnuje nejen dodávku dvaceti sedmivozových elektrických jednotek, ale rovněž výstavbu provozního centra ve Varšavě a údžbu vozidel po dobu 17 let. Pondělní prezentace se zúčastnilo přes čtyři tisíce lidí.

Schéma vozebních ramen Pendolina PKP, zdroj: WikipediaPendolino bude v Polsku určeno pro provoz na hlavních železničních tratích. Nasazováno bude na relacích z Varšavy do Krakova (15 párů vlaků), do Gdaňska (10 párů), do Katowic (5 párů), do Wroclawi (3 páry) a do Rzeszowa (1 pár). Nejzajímavější skutečností polských Pendolin je, že nejsou vybavena naklápěcím zařízením, které však může být dodatečně domontováno. Z tohoto pohledu se tedy jedná o konvenční vysokorychlostní jednotky, schopné dosahovat rychlosti až 250 km/h. Na takovou rychlost však není polská železniční síť zatím připravena, takže po uvedení těchto vlaků do provozu bude maximální provozní rychlost dosahovat pouze 160 km/h, podobně jako u řady 680 na síti SŽDC. Dopravce PKP Intercity zřídí pro tyto vlaky samostatnou novou kategorii - Express InterCity Premium. Dle vyjádření dopravce bude nejlevnější jízdenka na Pendolino stát 49 zlotých.

Nákup jednotek Pendolino bez naklápěcí techniky vzbudil v Polsku kontroverzní reakce. Objevují se názory, že za stejnou cenu by polští výrobci dokázali vyrobit dvojnásobný počet elektrických jednotek se stejnými provozními vlastnostmi, případně klasické soupravy pro 200 km/h, tažené některou z nově vyvinutých elektrických lokomotiv. Projekt polského Pendolina se dokonce ocitl na seznamu deseti nejhorších investic v Polsku za posledních deset let; tento seznam zveřejnil server Forsal.pl. Stejně tak je zpochybňována i slibovaná cena jízdenek 49 zlotých - jízdenky na Pendolino mají být prodávány novým způsobem podle toho, kdy cestující pojede a s jakým časovým předstihem si jízdenku koupí, podobně jako je tomu u RegioJetu nebo LeoExpressu. Prakticky tak může být kontingent jízdenek za nejnižší cenu velmi omezený.

Zdroje: inforail.pl - [1], [2], [3], [4], Wikipedia 


Jiří Bajer | 20.8.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
22.08.2013 (14:57)  
JiP: Pendolino tam jelo 237 (ne pres Vranovice), takze mozne to je (netvrdim, ze efektivni, pokud by se melo ve Vranovicich nejak zpomalovat). A proc to tam nejde? Malej polomer oblouku?

Ampz A Bmz, a kolik ji CD maji? POkud vim, prakticky vse jezdi na Berlin a i po moznem nastupu RJ asi bude i dale.
CD jich maji relativne dost. Dohromady (Ampz, Bmz, Wrmz) cca 70. Ale je pravda, ze vetsina z toho jezdi do Nemecka. Nekolik vozu je na Slovensky strele, takze i tudy jezdi. Ale je pravda ze na kompletni zajisteni ramena do Budapesti by se pri zachovani rozsahu do Berlina a nenakupu dalsich vozu dost vozu na 200 neseslo.
vetsina rekontrukci vozu v podani CD neumoznuje ani tech hloupych 160
Ale ty nejezdi na EC ani ted, natoz za X let...

Navrhoval jsem pripadne usek CT-OLomouc
Netvrdim ze je to hloupost. Na kolika kilometrech by to tam slo?


Sim: - muzeme vynechat zastavky, prinos bude velky
To je hodne odvazne... Prijdete o cestujicich, kterych je nedostatek.

- muzeme zkapacitnit uzka hrdla (= jezdit jinde regio nez dalkovku+naklady), prinos bude ve spicce velky
- muzeme zrychlit pomale useky (zminovane Brno), prinos bude velky

Co by bylo pro takove zrychleni potreba udelat? (at uz obecne, nebo kokretne v tom Brne)
- muzeme zrychlit pomalejsi useky mezi rychlejsimi (Chocen-Usti), prinos bude, ale ne uz takovy
Relativni cena. Tipuju, ze usetrena minuta na 160kmh Chocen - UO by byla drazsi, nez na 200kmh Brno - Breclav.
- muzeme zrychlit ty nejrychlejsi useky, prinos tam bude taky, ale ve srovnanim s ostatnim nejmensi
No a pokud si dosadime, kolik co muze kostovat, vychazi nam z toho 200km/h na nasem uzemi jako technicky mozna a marketingove lakava, ale ne prave efektivni cesta k uspore casu.

Opakuji to jeste jednou. Nepodcenovat marketing. Dobry marketing muze prinest vic cestujicich, nez o 10 minut kratsi jizdni doba.
registrovaný uživatel JiP 
22.08.2013 (14:47)  
Sim :

Amen :-)
registrovaný uživatel JiP 
22.08.2013 (14:43)  
Syn: Na tech zpozdenich se s vami shodnu :-) (sice je to drahe kraceni, ale budiz) na zbytku bohuzel ne. Vlakem jezdim denne a v kontextu ostatnich veci je proste 200 km/h na zmineme useku placnutim vesla do vody. Pokud by to bylo spojeno pouze s tim, ze nekdo prepise jedni cislo na papire ze 160 na 200 a pak se vymeni cedule, proc ne, jinak ale umim vyjmenovat celou plejadu moznosti, kde by vyuzite finance prinesly radove vetsi efekt nez ta 200 na useku, kde vlak jiz jede obvykle prakticky prazdny-vyjma tech Japoncu v sezone. Tot muj nazor ;-)
registrovaný uživatel Sim 
22.08.2013 (14:42)  
JiP, SYN > souhlas s obema, zalezi na uhlu pohledu; na jednu stranu driv nebo pozdeji podminky pro 200km/h budou (resp. jsou skoro uz dnes na nekterych usecich), na stranu druhou je teoreticky uplne stejny efekt, kdyz to nekde zvedneme z 80 na sto, jako jinde z 160 na 200 - jenze v realu dnes nedokazeme efektivne vyuzit ani tech 160.

Celkove jde spis o to si uvedomit, ze pokud nekdy na nasem uzemi VRT jako takova bude, nam "internim" to pro vnitro jizdy bude tak nejak k prdu, bo nebude kam s tim jezdit. V lepsim pripade to bude zacileny podobne, jako soucasna nedotovana konkurence na kolejich, tedy jedna linka.

No a muzeme trochu pocitat. Ne ekonomiku, na to asi nikdo z nas nema podklady, ale rychlost; na lince Praha - Ostrava se po koryte jezdi prumernou rychlosti 90 az 116, pokud se bavime o kategorii IC/EC, kde jsou vsechny soupravy postavene na 140/160. Pritom rozdil mezi nejpomalejsim a nejrychlejsim vlakem na strece Praha - Ostrava cini(l - dnes uz tyto rozdily nejsou, takze se bavime o sezone 2010) naprosto neuveritelnych 52 minut rozdilu, coz konkretne znamena usporu prakticky 22% casu.

Abychom z tech (tehdy) nejrychlejsich vlaku dosahli stejne pomerne uspory, znamenalo by to, ze klopidlo musi nekde nahnat 40 minut a prumerna rychlost by musela byt 150km/h ... coz uz v podstate znamena, ze by to muselo jet prakticky trvale 160 a nikde nezastavovat (= splnitelne tak pro sprinter, kdyby tomu odpovidaly podminky provozu a infrastruktury). I tak je ale v realu tato uspora v absolutni hodnote mensi o 12 minut - abychom dosahli uspory stejne, tedy 52 minut, znamenalo by to zrychleni na prumernych 162 km/h... a pritom tech 12 minut muze znamenat zastaveni v Pardubicich, v Olomouci a v Hranicich.

Takze, pripustme si, ze:
- muzeme vynechat zastavky, prinos bude velky
- muzeme zrychlit pomale useky (zminovane Brno), prinos bude velky
- muzeme zkapacitnit uzka hrdla (= jezdit jinde regio nez dalkovku+naklady), prinos bude ve spicce velky
- muzeme zrychlit pomalejsi useky mezi rychlejsimi (Chocen-Usti), prinos bude, ale ne uz takovy
- muzeme zrychlit ty nejrychlejsi useky, prinos tam bude taky, ale ve srovnanim s ostatnim nejmensi

No a pokud si dosadime, kolik co muze kostovat, vychazi nam z toho 200km/h na nasem uzemi jako technicky mozna a marketingove lakava, ale ne prave efektivni cesta k uspore casu.
registrovaný uživatel SYN 
22.08.2013 (14:34)  
JiP: a zase, neuvádíte KOLIK konkrétně by to kde podle nějakého rozumného odhadu stálo, celkem přesně jsme si tu probrali jak málo (kromě ETCS) by stačilo na úseku Vranovice-Břeclav... JEDEN přejezd... Kromě toho si myslím že od Vás není moc systematické používat tvrzení "nevyplatí se to (bez konkrétních údajů) a když už, tak spíš na ČT-Olomouc"...
Prostě chtělo by se to odpíchnout od čísel.
Jo a mimochodem, nesystémových těch 200 sice může být, ale třeba na krácení nesystémových zpoždění těch EC z ciziny by to nemuselo být špatné co říkáte?
registrovaný uživatel JiP 
22.08.2013 (14:26)  
To Bartik: Rychlost 230 km/h je na useku Brno Breclav uplne mimo, protoze skoro pochybuji jestli je vubec mozne 200 (typuji 180) projet Vranovice, ktere vam tento usek trhaji prakticky vejpul a astronomicky vam naroste spotreba trakcni energie-navic je tam obloukove zhlavi takze ani naklapeni vam tu nepomuze. Ampz A Bmz, a kolik ji CD maji? POkud vim, prakticky vse jezdi na Berlin a i po moznem nastupu RJ asi bude i dale a vetsina rekontrukci vozu v podani CD neumoznuje ani tech hloupych 160. Leda, ze byste si koupil vlaky vlastni. Abyste pochopil, ja nejsme proti 200 km/h, ale pouze konstatuji a to snad nelze poprit ze jine stavby umozni jizdni doby vyrazne kratsi. Tech 200 by na zminenem useku mohla byt pouze tresnicka na dorte, systemove to ale vubec nic neresi a neprinasi a dlouho jeste nebude. Navic kdo po tomto useku jezdi a bude moci potencialne vyuzit tu 200? Ten Japonec, ktery jede jednou v zivote z Prahy do Vidne? Tomu je to uplne jedno. Navrhoval jsem pripadne usek CT-OLomouc, kde neni husty provoz a zvyseni rychlosti by tam skutecne i ve vnitrostatni doprave vyuzilo efektivne nejvice cestujicich. Bohuzel usek Brno Breclav je jiz takova periferie a ven z republiky a bohuzel mnoha cestujicim tim nepomuzete-omlouvam se timto obyvatelum Breclavi :-))
registrovaný uživatel SYN 
22.08.2013 (14:24)  
bartik09: napsal jste to za mě, přidám jen Taurusy, plus budoucí nákupy...

Pořád jsme ve fázi kdy "to nejde, tak nějak celkově počínaje legislativou". Tvrdím že je relativně důležitá ta role demonstrátora, neboli dostat se do stavu "to jde za předpokladu: a) b) c)". Když vidíme jakou rychlostí funguje legislativa, je naprosto logické začít tam! Vozidla už nějaká máme, trati jakžtakž místy, ZZ víme jaké hodláme na to budovat (i když se to vleče hrozně) tak ať proboha není nakonec všechno kromě "papírů"!!

Jinak ta logika s dálnicí a městem - to přece není správně, respektive úplně podáno ne? Když spěchám na dálnici a ušetřím řekněme 5 minut a pak v zasekaném městě ztratím 10, tak pořád ještě jsem v cíli o pět minut dřív než ten kdo na dálnici nespěchal, a v městě ztratil též.
Neboli, je důležité snažit se kráti na VŠECH místech. A dokonce může být že na rovném úseku dálnice může být levnější zvýšit (bezpečně) rychlost na 150kmh (jak je již teď konečně legálně možné, samozřejmě výhradně tam kde to dopravní rozbor shledá bezpečným) než úspěšně vyřešit zácpu ve městě... Ohledně spotřeby, doporučuji tento fakt nepřeceňovat, soustavným technickým pokrokem se dostáváme do situace kdy už naštěstí není rychlost 150kmh spojená s dvojnásobnou spotřebou jako rychlost 100kmh... nesouhlasíte?
22.08.2013 (14:08)  
JiP: Nikdo vam nebere vasi pravdu, ze je efektivnejsi zvysit na 20 km useku z 50 na 90, nez na 50 km ze 160 na 200. (Proc ne 230?) Ale to proboha este nekde na koridoru mame? Taky ale snad nikdo netvrdi, ze se nemuzou delat 2 stavby najednou.

cim byste tam tou 200 jezdil. Nic jineho nez 7 pendolin a 7 vysnenych RJ nepripada zatim bohuzel v uvahu.
A na co kupovat vlaky na vic nez 160, kdyz na to stejne nemame trate, co?
Tech 7 (10) railjetu snad neni az tak vysnenych, jako planovanych. Skoro bych rek, ze v oblasti cesky zeleznice je to jedna z nejvetsich jistot. Dal bych navrhoval madarsky x(p)mz, pripadne cesky xmz a 380.
registrovaný uživatel JiP 
22.08.2013 (13:30)  
To SYN: Pořád se nemohu zbavit silného dojmu že hlavním argumentem proti je "že se to tak nikdy nedělalo", "že na to nejsou připraveny předpisy", "že by to bylo moc drahé", "že to neposkytuje dostatečný přínos" přičemž polovina z těch argumentů je jen setrvačnost úředního šimla a druhá polovina je založená na tom kolik vlastně je MOC...

Mate pravdu, ze jadna vec je jiste neuveritelna setrvacnost a tezkopadnost statniho obra, at uz to je cokoliv. Nelze vsak poprit fyzikalni fakt, ze kdyz zvysite rychlost o 40 km/h nekde kde se jezdi 50 km/h, tak je to jasne viditelny prinos. Kdyz ale zvysite o 40 km/h rychlost tam, kde se jezdi 160 km/h, tak effekt zacina byt na kratkych trasach takrka nepostrehnutelny. Je to jak s autem na dalnici-kdyz jedu Praha-HK 130 nebo 150, tak pri vyssi rychlosti to nepomerne vic zere ale na tech 100 km usetrim ve skutecnosti pouze par minut. Pak vjedu do centra, chytnu 2x blbe semafory a cele to spechani je ztraceno. A cela diskuze neni o nicem jinem, nez ze mnohem efektivnejsi je zbavit se na koridorech prvni useku, kde stale jezdime 30-70 km/h odstranovat pomale jizdy, mit dostatecne mnozstvi vozoveho parku a pak 200 proc ne. Moje otazka na Vas - a cim byste tam tou 200 jezdil. Nic jineho nez 7 pendolin a 7 vysnenych RJ nepripada zatim bohuzel v uvahu.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko