Praha — Sociální sítě dnes využívá nepřeberné množství společností a subjektů, oblíbenou kavárnou v centru města začínaje a nadnárodními společnostmi konče. Mezi železničními dopravci v České republice panovala poněkud zvláštní situace. Průkopníkem využívání oficiálních profilů na sociálních sítích byl dopravce RegioJet, následovaný dalším soukromým dopravcem LEO Express. Stejně tak chystaný projekt Arriva vlaky má již svůj oficiální profil na sociální síti Facebook. České dráhy se však jakýmkoliv aktivitám na poli social media poměrně zarputile bránily, a proto vznikalo po dlouhou dobu několik více či méně povedených neoficiálních mutací profilů dopravce (včetně specifických produktových variant). Po dnešním dnu je však jasné, že si i státem vlastněné České dráhy mohou odškrtnout v marketingovém checklistu políčko "Oficiální profil na sociální síti" a více či méně úspěšně se ponořit do komunikace se svými příznivci a zákazníky na Twitteru.
Roboti a výhled do budoucna
České dráhy profil na Twitteru převzaly od jeho původního správce. Na jím provozovaném Twitter profilu se objevovaly automaticky generované zprávy o jednotlivých mimořádnostech. Dle vyjádření Radka Joklíka, tiskového mluvčího ČD, se v této praxi bude obdobně pokračovat. „Komunikaci zprostředkovává robot napojený přímo na dispečerský aparát, centrální databázi výluk a mimořádností,“ upřesňuje Joklík. Jako výhodu zdůrazňuje rychlou reakční dobu v řádech sekund od zanesení mimořádnosti do interního systému Českých drah. Dodává však, že do budoucna se možnost aktivní komunikace s klienty na Twitteru nevylučuje. Do té doby však půjde jen o standardní nástěnku mimořádností v podobě jednotlivých tweetů (příspěvků o délce max. 140 znaků). České dráhy navíc vytvořily regionální Twitter profily, které budou zveřejňovat mimořádnosti pouze z určeného regionu a k tomu navíc v časných ranních hodinách i příslušné krajské výluky. České dráhy nebudou profil na Twitteru používat pro jakékoliv jiné aktivity, například z oblasti PR či obchodu. Dráhy dále uvádějí, že další profily na sociálních sítích neplánují a jako primární komunikační kanál připomínají webové stránky, které jsou optimalizovány pro různá mobilní zařízení. Z reakce dopravce vyplývá, že zoficiálnění zmíněného profilu bylo pouze nárazovou aktivitou a další rozvoj social media u Českých drah zůstává i nadále bez jakékoliv stanovené koncepce či vize aktivního rozvoje. Ostatně absence komunikace s klienty přes Twitter se také nedá zařadit do úspěšně zvládnuté strategie přístupu k tomuto segmentu marketingu.
Oficiální profily vybraných dopravců
- České dráhy (jen Twitter): @cdmimoradnosti, @cdomezenipce, @cdomezeniust, @cdomezenilib, @cdomezenihk, @cdomezenipha, @cdomezenistr, @cdomezenikv, @cdomezeniplz, @cdomezenijc, @cdomezenivys, @cdomezeniolm, @cdomezenijm, @cdomezenimsz, @cdomezenizln
- RegioJet: Facebook, Google plus, Twitter (@RegioJet), foursquare, Instagram
- LEO Express: Facebook, Google plus, Twitter (@LEOExpressCZ), Instagram
- ZSSK (jen Facebook): Facebook
- ÖBB: Facebook, Twitter @unsereOeBB
- WESTbahn: Facebook, Twitter @Westbahn
- HKX: Facebook, Twitter @HKXde
- SBB/CFF/FFS: Facebook SBB, Facebook SBB Jobs, Facebook RailAway, CEO Andreas Meyer, Twitter @RailService, YouTube
Zdroj: České dráhy, ČD twitter, SBB, archiv Some move, profily dopravců
Jo, mladí jsou zajímaví, ale jen pokud jim máte co říci. Včera jsem na eshopu učinil pokus o zakoupení jízdenky do Žiliny (jediný výsledek je, že jsem se na ty idioty opět rozčílil, protože to nešlo) a myslím, že ma online kanálech mají určitě spoustu jiných priorit, než si dopisovat s lidmi na facebooku. :))
Navíc Facebook do určité míry eliminuje opakující se dotazy. Určitá část lidí je dost inteligentní na to, aby si přečetla starý dotaz a neptá se znovu na to samé.
I situace "Zmyzel my kredyt, vraďtemyho" se dá řešit. Toho nebožáka kontaktujete po chatu, vyřešíte problém, stejně jako byste to udělal po mailu (je to sice debil, ale stále zákazník), a dotaz ze stránky smažete.
Kolegové, co měli "socky" na starosti, z nich nijak nadšení nebyli. Takže pokud ČD funguje obálka, asi tuší, že tohle si mohou odpustit a navrch k tomu možná ušetří i nějaké zaměstnance.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.