..: Pendolino pojede na Slovensku s příspěvkem státu :..

Pendolino v Praze, foto: HonzinusKošice – Neděle 14. prosince bude prvním dnem, kdy na Slovensko naostro vyjedou najednou tři železniční dopravci. Každý z nich přitom na trase z Prahy přes Ostravsko do východoslovenských Košic sází na jinou kartu. Zatímco hlavními zbraněmi RegioJetu i LEO Expressu jsou hlavně nízké ceny v základní třídě a širší rozsah zastavování, České dráhy sází hlavně na rychlost a i pověst svého produktu SC Pendolino jako nejrychlejšího a kvalitního spojení. Právě vlaky SuperCity totiž od nového jízdního řádu nahradí současný expres Košičan, který nově pojede pouze jednou týdně v jiné časové poloze. Paradoxní však je, že zatímco soukromí dopravci budou vlaky po celé trase provozovat na vlastní komerční riziko, Pendolino pojede na Slovensku za úhradu prokazatelné ztráty od Slovenské republiky.

Ačkoliv tuto informaci někteří tušili již dříve, České dráhy ji odmítaly oficiálně potvrdit s tím, že na Slovensku nejsou dopravcem vlaku a tudíž se jich to netýká: „To je otázka na ZSSK,“ uvedl například mluvčí ČD Petr Šťáhlavský na tiskové konferenci k novému grafikonu. Skutečnost, že provoz vlaků SC 240/241 bude na Slovensku subvencován, však potvrdila mluvčí Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Morháčová: „Jde o (jeden) pár vlaků denně, jsou to výkony v rámci smlouvy o výkonech ve veřejném zájmu,“ uvedla Morháčová. Informaci následně potvrdilo také slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje (MDVRR). Na trase Praha – Košice tak nastává situace, kdy dva dopravci jezdí celou trasu na vlastní komerční riziko, zatímco vlaky SC Pendolino riziko tržeb nenesou, mají velkou část trasy prakticky jistě ziskovou.

Otázkou je, proč jsou tyto vlaky vůbec do veřejné objednávky zahrnuty. Na slovenské hlavní lince Bratislava – Žilina – Košice totiž stát subvencuje z dálkové dopravy pouze zastávkové rychlíky, zatímco expresní vlaky IC jezdí na vlastní komerční riziko dopravců. A vlaky Pendolino s povinnou rezervací a velmi omezeným zastavováním spadají svým konceptem jednoznačně do druhé jmenované kategorie. Objednatel železniční dopravy na Slovensku, kterým je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje, však podobné námitky odmítá: „Co se týče důvodu zahrnutí tohoto vlaku do systému dopravních výkonů ve veřejném zájmu, poloha tohoto vlaku byla nastavená tak, aby zabezpečovala dopravní obsluhu území v čase a rozsahu, který stát požadoval,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Kóňa. O oprávněnosti tohoto argumentu lze však pochybovat při pohledu do jízdního řádu: přibližně 20 minut před Pendolinem totiž do Košic ve směru od Žiliny přijede objednávaný rychlík, asi 30 minut po příjezdu pak komerční vlak IC dopravce ZSSK. Podobná situace panuje navíc i v opačném směru. K dotazu na výši úhrady za zmíněný vlak pak mluvčí Martin Kóňa uvedl, že podobné údaje MDVRR nemá.

Celá situace se samozřejmě nelíbí také soukromým dopravcům: „Jsou to kroky jednoznačně namířené proti soukromým dopravcům. Tato politika se Slovensku nevyplatí, a to ani, pokud jde o občany, kteří vše nakonec zaplatí, ani pokud jde o Brusel, s jehož přístupem k liberalizaci trhu je to v přímém rozporu. České dráhy tím sledují i to, že část svých ztrát z nepovolené soutěže na trase Praha - Ostrava chtějí přelít na Slovenský stát. Doufáme, že zákazníci tuto strategii prohlédnou a zvolí si kvalitní, lepší a nedotovaný produkt,“ uvedla mluvčí dopravce LEO Express Petra Valentová. Společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury se naopak k dané situaci raději nechtěla vyjadřovat.

Pro úplnost dodejme, že Včasná jízdenka ČD pro trasu Praha - Košice vyjde na 425 korun (15 eur), dále je nutná povinná rezervace v ceně 85 korun (3 eura). Na území Slovenska mohou vlak využít i cestující s nárokem na bezplatnou přepravu, ti však musí zaplatit povinnou místenku v ceně 5 eur. V České republice je přitom právě dostupnost vlaku bez rezervace nezbytnou podmínkou pro zahrnutí vlaku do objednávky Ministerstva dopravy a poskytnutí státních subvencí na jeho provoz, např. pro pendolina v úseku Plzeň - Františkovy Lázně.

Zdroje: ZSSK, České dráhy, MDVRR SR


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
29.11.2014 (12:07)  
a bude povinne mistenkovej, ale pritom asi stejne levnejsi, nez doposud.

To přece není v rozporu, právě naopak. Pokud máte spoj povinně místenkový, tak můžete dosáhnout vyššího load factoru a tím i vyšší efektivity. Nemusíte totiž řešit nějaké posily, prostě ve špičce zdražíte místenky a kdyby přesto chtělo jet více lidí, tak se jich tímto elegantně zbavíte.

Placená místenka vás taky zbaví té problémovější části "zadarmistů" (tak se jim teď na Slovensku říká). Jediná záhada je, proč MDVRR SR dotuje povinně místenkový vlak.

takze jedinej rozdil oproti soucasnymu stavu je ten, ze bude na Kosicanu jezdit pendolino, chapu to spravne?

Což je paradoxně taky cesta k úspoře. Fixní náklady na soupravu Pendolína jsou sice vyšší než na starý Košičan, ale určitě nejsou dvakrát dražší. Ale Pendolíno, tak jak je nasazeno, to stihne za den, takže vám stačí souprava jedna, soupravy Košičanu byly dvě ...

Ale rozdíl tu bude. Zatímco doteď byl Košičan dotovaný na území ČR, teď po "pendolinizaci" minimálně do Ostravy dotovaný nebude (Ostrava-státní hranice nevím).
29.11.2014 (9:43)  
Sim: tipnuti jiz vyhlasene verejne souteze v plzenskem kraji oranzovymi
A on snad od sockomousu nekdo cekal neco jinyho? Ja myslim, ze to je presne to co jejich volici (nebo aspon vetsina) chtej, tak jaka vyjebavka?
registrovaný uživatel Sim 
29.11.2014 (9:18)  
bartik 09 > v podstate ano ... a bude povinne mistenkovej, ale pritom asi stejne levnejsi, nez doposud.

Volby dopravce jsou v principu skrze volene zastupitele v krajich a statni sprave. Viz tipnuti jiz vyhlasene verejne souteze v plzenskem kraji oranzovymi a priklepnuti modrym bez vyberka na 10 let.
29.11.2014 (9:11)  
Takze jedinej rozdil oproti soucasnymu stavu je ten, ze bude na Kosicanu jezdit pendolino, chapu to spravne?

Sim: Gratuluju CD i ZSSK k dosazeni stavu, kteremu rikam vyjebavka s volicema a cestujicima.
Copak sou naky volby dopravce nebo co? Levicovy vlady CR i SR se chovaj tak jak se od levicovejch vlad da cekat.
registrovaný uživatel Sim 
29.11.2014 (8:04)  
Gratuluju CD i ZSSK k dosazeni stavu, kteremu rikam vyjebavka s volicema a cestujicima.
Modrym proto, ze se jim pravdepodobne povedlo konecne prodat klopidlo nekam za KEVy, takze by mohlo byt i v realnem, nejen byrokratickem plusu. A cervenym za to, ze se jim tak krasne dari dojit verejny rozpocet, coz bude pravdepodobne velkorysa satisfakce za donedavna sukafonoidni linku Blava -Komarno, o kterou ZSSK vlivem "uredni chyby" prisly.
Drzim palce modrym i cervenym a preju jim, at si nasysli co nejvic, moc casu na to nemaji - tenhle stav nemuze dlouho vydrzet. Teda aspon doufam... protoze pokud vydrzi, buh s nasimi vychodnimi bratry i s nami :-/
29.11.2014 (3:40)  
Zlámalík : u nas to nieje ako v ČR. tu si MinDop objedna a hotovo. neriesia ci tam jazdi sukromnik alebo nie. zaplatia a vybavena vec
28.11.2014 (19:20)  
... vždyť ten vlak je dávno překonaný, navíc nabízí i v první třídě komfort dobytčáku, pardon...
Několikrát ročně mne ve Zlíně navštíví obchodní partner. Dělá do aut (já taky), ale docela často se mi ho podaří posadit na vlak. Když mi veze auto, tak se do Prahy vrací vlakem vždy. Postupně jsem ho donutil vyzkoušet všehno co na trase jede (RJ, LEO, IC, EC). A světe div se, trvá na Pendolinu. Bere to jako nejlepší vlak na trase. A domnívám se, že takových zákazníků je na železnici většina. A na to asi sází marketing jak drah Českých, tak nyní asi i Slovenských.
To jen tak k tomu "dobytčáku".
registrovaný uživatel studio 
28.11.2014 (17:16)  
nemohu si pomoci, proč se tu pořád píše o tom pendolinu, vždyť ten vlak je dávno překonaný, navíc nabízí i v první třídě komfort dobytčáku, pardon...
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
28.11.2014 (16:48)  
Lubino: Proč stát objednává dopravu na trase, kterou současně jezdí jiní dopravci komerčně? To má tolik peněz?
registrovaný uživatel Kuzma 
28.11.2014 (15:45)  
Někde tu zazněla i informace, že Č.B.- Č.V.- Wien FJB je dosažitelných za 3,5 hodiny. To je omyl ,určitě se to dá zvládnout za 2:45 v klasice. Proto by mě skutečně potěšilo nasezení Pha -Tábor - Č.B.- Č.V.- Gmund - Wien a mohlo by se to jmenovat nějak originálně. Co třeba VINDOBONA :-) ( R.I.P.) Ale jo,uznávám ,že to vlastně jede územím nikoho ,tak bych to ještě prodloužil přes Šoproň do Budapešti,aby jsme mohli jezdit do termálů, co? Uff,to byl teda divokej sen.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko