Madrid — Ministryně veřejných prací Anna Pastor (Ministerio de Fomento) minulý týden oficiálně oznámila, že rychlovlak AVE přijede do Alicante 18. června 2013. Do provozu tedy přichází po prakticky dva a půl roce druhá část rozsáhlého komplexu tratí označených jako LAV Levante, která navazuje ve stanici Albacete-Los Llanos v pK 321,1 na již provozovaný úsek z Madridu (vidlička Madrid – Valencia / Albacete) a táhne se k jihu až jihovýchodu přes novou stanici Villena AV umístěnou v pK 435,5 a končící na nádraží Alacant-Terminal v pK 486,1. Trať je stavebně připravena pro dosažení rychlostí až do 350 km/h na velké části své trasy. Nicméně vlaky po ní nebudou od data zahájení jezdit ani ve Španělsku v současné době obvyklých 300 km/h.
Co je toho příčinou? ADIF se v honbě za moderními technologiemi a patrně i z finančních důvodů rozhodl v uvedeném úseku instalovat rovnou ETCS Level 2, což způsobilo níže popsané problémy. Jako záložní systém pro případ výpadku je v předmětném úseku instalován španělský národní systém ASFA digital, který ovšem má svůj limit na 220 km/h. Problém je v tom, že RENFE nemá dostatek jednotek schopných provozovat výlučně pod ETCS Level 2. To jsou pouze jednotky S-103 od Siemensu a zatím několik modernizovaných jednotek S-100F od Alstomu určených pro provoz na tahu Madrid – Barcelona – Figueres – Francie (pozn. aut. tyto jednotky už jsou k dnešnímu dni plně homologovány ve Francii na stejnosměrném napětí 1,5 kV a homologace pro vysokorychlostních i konvenčních 25kV by měla být dokončena v průběhu června).
Druhá fáze LAV Levante - 165 km
Do provozu tedy zasáhnout od 18. června jednotky Talgo S-112, které jezdí na sousední lince do Valencie a S-100. Ačkoliv se tedy se zprovozněním AVE až do přístavního města Alicante (Alacant v tamním nářečí) výrazně redukují cestovní časy z Madridu, zůstávají nové jízdní doby hluboko za očekáváním právě kvůli dočasně limitní rychlosti 220 km/h. Při jízdní době 2h20 vychází průměrná rychlost na pouhých 208 km/h v případě 2h40 je to jen 182 km/h. V každém případě se i tak jedná o výrazné zkvalitnění dopravy pro obyvatele přímořského regionu i turisty mířící ať od moře na výlet do Madridu nebo opačně.
Španělsko - 3000 km LAV v provozu
V současné době je v nabídce 7 spojení denně v každém směru vlaky Alvia s jízdní dobou Madrid - Alicante 3h11 až 3h52. Od změny jízdního řádu bude k dispozici 8 spojů AVE v každém směru s jízdní dobou okolo 2h20 u těch, které zastaví pouze v Albacete a okolo 2h40 u těch, které cestou obslouží stanice Cuenca, Albacete a Villena). Novou nabídku ještě doplní 2 spoje Alvia v každém směru ze severu Španělska, zbývající spoje Alvia budou naopak zcela logicky zrušeny. Celkově dojede díky nově nasazeným jednotkám a frekvencím ke zvýšení denní nabídky sedačkové kapacity ze 4800 míst na více než 6300. Cena jízdenky ve třídě Turista bude proměnlivá a může se pohybovat od 32,45 eur po 64,90 eur v závislosti na dni, čase a směru jízdy. Mezi 18. a 26. červnem se budou jízdenky prodávat za zaváděcí slevu 50 %. Doufejme tedy, že vlaky budou moci na této trati brzy zrychlit. V kuloárech se hovoří o konci roku 2014.
Zdroj: Ministerio de Fomento


2 ukelele: Zatím by to bylo k ničemu. Prvně je třeba ze zákona vykopat paragraf, který říká maximálně 160 km/h, víc je zakázáno.
a) Rekordni zadluzeni a rekordni nezamestnanost
b) Dalsi novy otevreny useky VRT
Uz se tesim az pride na pretres moznost, ze bysme poskytli Spanelum nenavrtanou pujcku...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
