Plzeň - Nový jízdní řád, který vstoupí v platnost již tuto neděli, 14. prosince, přinese velké množství změn do železniční dopravy v Plzeňském kraji. Zcela nový dopravní koncept se zavádí na trati 170 mezi Plzní a Chebem, kde dochází v podstatné části trasy ke zrušení zastávkových osobních vlaků a jejich nahrazení zrychlenými spěšnými vlaky. Pozitivní změna jistě přichází pro cestující jezdící po lokálce do Bezdružic, kde budou nově téměř všechny vlaky vedeny jako přímé již z Plzně. Naopak na tratích Svojšín - Bor či Staňkov - Poběžovice bude provoz v některých dnech v týdnu výrazně či zcela utlumen. Celkově ujedou vlaky v Plzeňském kraji v příštím období o 4,8 procenta kilometrů méně, k podobné redukci přitom došlo i v loňském roce, kdy byly vlaky omezeny o 5,6 procenta.
Spěšné vlaky na trati 170
Na trati 170 mezi Plzní, Stříbrem a hranicemi kraje dochází k faktickému zrušení téměř všech dlouhých osobních vlaků a jejich nahrazení novým konceptem vlaků spěšných. V úseku Plzeň - Kozolupy - Pňovany jsou vedeny osobní vlaky i nadále, a to jako spoje tzv. Plzeňské linky a také jako nové přímé vlaky Plzeň - Pňovany - Bezdružice. Zprvu zajímavý nápad s rychlými regionálními vlaky, které by měly doplňovat rychlíky a mohly by teoreticky nalákat nové cestující, však nakonec dostal velmi rozporuplnou podobu. Šest párů spěšných vlaků má totiž různé trasy (od Plzeň - Cheb až po Plzeň - Svojšín), různý rozsah zastavování, a navíc na ně budou nasazována diametrálně odlišná vozidla s tím pádem velmi rozdílnými službami v dotčených spojích. Vlaky navíc nejezdí denně, řada z nich má v grafikonu různé omezující poznámky. Spoje budou vedeny motorovými jednotkami řady 844, tedy tzv. Regiosharky, nicméně zůstávají zde i nadále vlaky sestavené z klasické lokomotivy a vozů BDs či Bdt.
Do Bezdružic z Plzně přímo
Jak již bylo zmíněno, Plzeňský kraj zavádí nové přímé vlaky z Plzně přes Pňovany do Bezdružic. Většina vlaků bude vedena motorovou jednotkou řady 814 Regionova, přestupním bodem mezi těmito vlaky z tratě 177 a dalšími regionálními spoji na trati 170 budou Pňovany zastávka, a to z důvodu úspory jízdní doby spěšných vlaků, které nádraží Pňovany projedou.
Omezení na tratích 178 a 182
Na spojovací trati 178 ze Svojšína do Boru nově vlaky pojedou pouze určité dny v týdnu. Konkrétně se bude jednat o čtvrtky, pátky, soboty a neděle, naopak od pondělí do středy zde žádné vlaky osobní dopravy nepojedou. Podobně na trati 182 Staňkov - Poběžovice pojedou nově vlaky v úseku Staňkov - Horšovský Týn pouze o víkendech, a to v počtu 4 párů vlaků ve čtyřhodinovém taktu.
Příhraniční doprava s Německem
V mezinárodní dopravě se sousedním Bavorskem dochází k několika změnám. První z nich je zrušení dosavadních průjezdných vlaků z Německa přes Železnou Rudu po trati 183 do Špičáku. Tyto vlaky budou nově končit již na společném nádraží Železná Ruda-Alžbětín/Bayerisch Eisenstein, důvodem omezení je podle objednatele malé využití spojů. Na dalším hraničním přechodu mezi Českou Kubicí a německým městem Furth im Wald k žádným podstatným změnám nedochází.
Určitého zlepšení se od neděle dočkají také cestující ze Žihelska. Osobní vlaky v relaci Plzeň - Žihle totiž nově nebudou v Plasech více jak 10 minut čekat na křižování s protijedoucím rychlíkem, ale pojedou dále bez prostoje, čímž se celá cesta výrazně urychlí. Křižování samotné pak bude přesunuto do stanice Mladotice, podobná situace pak bude panovat i v opačném směru.
Zdroje: České dráhy, Jízdní řád 2015
Příměstskou dopravu obstarávají Regionovy, které navíc zajistí dvouhodinový takt přímého spojení Bezdružic s Plzní (škoda té polední pauzy), ty jsou navíc doplněny plzeňskou linkou.
Přímé spojení zastávek za Pňovany s Plzní zajistí spěšné vlaky, které před Plzní už zbytečně nezastavují a jsou tak rychlejší.
Problémem však je, že spěšné vlaky za Pňovany nezastavují úplně všude (dokonce u každého je to trochu jiné), jsou na ně nasazovány odlišné soupravy (to bych viděl jako nejmenší problém), nenídodržen dvouhodinový takt a všechny končí někde jinde.
Ideální by bylo zakončení v Mar. Lázních nebo v Chebu, nasazení dvou-tří vozových Panterů, utvoření dvouhodinového taktu a zastavení všude za Pňovany.
nechme se překvapit jak to dopadne, já tipuji, že 844 bude jezdit jen víkendy a sedla, tedy v době, kdy je nebude potřeba na jejich domovských tratích, podobně jako dnes....
jinak pojede klasika
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.