Plzeň - Nový jízdní řád, který vstoupí v platnost již tuto neděli, 14. prosince, přinese velké množství změn do železniční dopravy v Plzeňském kraji. Zcela nový dopravní koncept se zavádí na trati 170 mezi Plzní a Chebem, kde dochází v podstatné části trasy ke zrušení zastávkových osobních vlaků a jejich nahrazení zrychlenými spěšnými vlaky. Pozitivní změna jistě přichází pro cestující jezdící po lokálce do Bezdružic, kde budou nově téměř všechny vlaky vedeny jako přímé již z Plzně. Naopak na tratích Svojšín - Bor či Staňkov - Poběžovice bude provoz v některých dnech v týdnu výrazně či zcela utlumen. Celkově ujedou vlaky v Plzeňském kraji v příštím období o 4,8 procenta kilometrů méně, k podobné redukci přitom došlo i v loňském roce, kdy byly vlaky omezeny o 5,6 procenta.
Spěšné vlaky na trati 170
Na trati 170 mezi Plzní, Stříbrem a hranicemi kraje dochází k faktickému zrušení téměř všech dlouhých osobních vlaků a jejich nahrazení novým konceptem vlaků spěšných. V úseku Plzeň - Kozolupy - Pňovany jsou vedeny osobní vlaky i nadále, a to jako spoje tzv. Plzeňské linky a také jako nové přímé vlaky Plzeň - Pňovany - Bezdružice. Zprvu zajímavý nápad s rychlými regionálními vlaky, které by měly doplňovat rychlíky a mohly by teoreticky nalákat nové cestující, však nakonec dostal velmi rozporuplnou podobu. Šest párů spěšných vlaků má totiž různé trasy (od Plzeň - Cheb až po Plzeň - Svojšín), různý rozsah zastavování, a navíc na ně budou nasazována diametrálně odlišná vozidla s tím pádem velmi rozdílnými službami v dotčených spojích. Vlaky navíc nejezdí denně, řada z nich má v grafikonu různé omezující poznámky. Spoje budou vedeny motorovými jednotkami řady 844, tedy tzv. Regiosharky, nicméně zůstávají zde i nadále vlaky sestavené z klasické lokomotivy a vozů BDs či Bdt.
Do Bezdružic z Plzně přímo
Jak již bylo zmíněno, Plzeňský kraj zavádí nové přímé vlaky z Plzně přes Pňovany do Bezdružic. Většina vlaků bude vedena motorovou jednotkou řady 814 Regionova, přestupním bodem mezi těmito vlaky z tratě 177 a dalšími regionálními spoji na trati 170 budou Pňovany zastávka, a to z důvodu úspory jízdní doby spěšných vlaků, které nádraží Pňovany projedou.
Omezení na tratích 178 a 182
Na spojovací trati 178 ze Svojšína do Boru nově vlaky pojedou pouze určité dny v týdnu. Konkrétně se bude jednat o čtvrtky, pátky, soboty a neděle, naopak od pondělí do středy zde žádné vlaky osobní dopravy nepojedou. Podobně na trati 182 Staňkov - Poběžovice pojedou nově vlaky v úseku Staňkov - Horšovský Týn pouze o víkendech, a to v počtu 4 párů vlaků ve čtyřhodinovém taktu.
Příhraniční doprava s Německem
V mezinárodní dopravě se sousedním Bavorskem dochází k několika změnám. První z nich je zrušení dosavadních průjezdných vlaků z Německa přes Železnou Rudu po trati 183 do Špičáku. Tyto vlaky budou nově končit již na společném nádraží Železná Ruda-Alžbětín/Bayerisch Eisenstein, důvodem omezení je podle objednatele malé využití spojů. Na dalším hraničním přechodu mezi Českou Kubicí a německým městem Furth im Wald k žádným podstatným změnám nedochází.
Určitého zlepšení se od neděle dočkají také cestující ze Žihelska. Osobní vlaky v relaci Plzeň - Žihle totiž nově nebudou v Plasech více jak 10 minut čekat na křižování s protijedoucím rychlíkem, ale pojedou dále bez prostoje, čímž se celá cesta výrazně urychlí. Křižování samotné pak bude přesunuto do stanice Mladotice, podobná situace pak bude panovat i v opačném směru.
Zdroje: České dráhy, Jízdní řád 2015
s postačující rychlostí na lokálkách máte plnou pravdu, problém však je v tom, že dnes Regíny jezdí i na koridorech a tam by se lepší akcelerace a vyšší rychlost hodila,
právě u zmíněného spojení Plzeň - Bezdružice jede Regína prakticky polovinu délky trasy po koridoru (byť nijak světoborném)
U Regin se dveře otevřou hned a zároveň se nastaví schod. V pavouku (podle nástupiště) s prodlevou, dveře na WC se pomaleji zavírají. Reginy mají světla uprostřed stropu. Pavouk po stranách a níže umístěné. Vskutku "příjemné", když vám ostré světlo svítí skoro až u hlavy. Navíc co jezdí 841 na 227, se většina fírů nejspíš zbláznila a rozsvěcují zářivky i ve dne a klidně i za slunečného (!) počasí. Což za Regin nebylo. Proti pavoukům nic nemám, ale dopaluje mě většina těch polepů a poslední dobou i to oslňování světly ve dne. Tenhle nešvar se ovšem děje i jinde v republice. Ještě bych dodal k 227. Ta trať zas tak dlouhá není. 212 je o dost delší.
a taky 5) blbě umístěný okna
Nicméně dají se aspoň stahovat, což je naopak obecná (a docela značná) výhoda oproti všem novým typům. Plus oproti 810. Ale na 227, která je předlouhá, to snad zase ne... ondyno jsem tam jel, kamsi za Telč, a pochvaloval jsem si jízdní vlastnosti pavouka (pravda, až do chvíle, kdy jsem mačkal ze všech sil před Masnou tlačítko NA ZNAMENÍ... a dojel jsem spolu s dalším chlápkem až na hlavní).
protože KU KV i PK kraje, už asi 15 let proklamujou jak je to jejich cíl, aby se tak vytvořilo přímé rychlé spojení Plzně a Varů.
O proveditelnosti (pochybuji, že propojením dvou lokálek vznikne rychlé spojení) a přínosnosti je samozřejmě oprávněně pochybováno..
A proč by se o takové akci mělo uvažovat, nebo konat? On tam je nějaký dopravní problém, který by vyžadoval miliardovou investici do stavby železnice poměrně náročným terénem, přes pár zanikajících vesnic? V dlouhodobém horizontu bude úspěch, když přežije stávající trať.
podotýkám, že jsem co se týče RN spokojený cestující, ale vím, že RN má tyto nevýhody:
1) má pouze jednonápravové podvozky = nekomfortní jízda vlivem hluku a otřesů
2) nízký výkon a adheze = pomalá a neohrabaná (přeci jen rychlost patří k legitimním požadavků na VHD v 21. století
3) absence klimatizace, ale bez té se dá obejít
4) vysoká cena, vzhledem k faktu, že se jedná o reko a vzhledem k výše uvedeným nedostatkům
Michal Jaroš: Já se taky raději svezu Reginou jak některými vlaky. Zase na hlavních tratích bych raději viděl pod drátama elektrický vlak.
Vlak bude nově nízkopodlažní, s informačním systémem, s vakuovým WC... Oproti BDs/Bt je opravdu Regionova zlepšením, ať chcete nebo ne. Ano, hlučnost v řídícím voze je šílená, ale i tak se většina lidí podle mého názoru sveze raději tou regínou, než Bt/Bdt/BDs/810/čímkoliv podobným. Žralok nemá do Bezdružic ve většině roku cenu, je to zbytečné.
Pokud bych měl jako objednatel ambice zachránit Bezdružickou lokálku a na polovině cesty mám novou trať, tak tam pošlu Žraloka. Víme, že tři z dodaných strojů 844 nejsou vázány na trať č.180 a klidně by dva mohly jít na 177. Samozřejmě jsou provozně dražší a jejich kapacita má prozatím smysl v letní sezoně. Nasadil bych je v květnu a během léta by se rozkřiklo, že to je paráda a lidi by začali jezdit z Bezdružicka vlakem do Plzně. S Regiošrotem se nic nezmění. Spíše ubudou ti, kteří potřebují během cesty telefonovat.
Skromný dotaz: Neví někdo jaký má význam přeřazení vlaků 35X do kategorie EC v úseku Praha - Česká Kubice? Soupravy jsou pořád ty samé, v Bavorsku jsou to i nadále ALX 35X.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.