Berlín – Deutsche Bahn ve čtvrtek 2. května oznámily výherce výběrového řízení na dodávku celkem 450 lokomotiv pro různá provozní určení. Vybraným dodavatelem je společnost Bombarider Transportation. Lokomotivy budou objednávány postupně a v různých konfiguracích v rozsahu rámcové smlouvy (podobně jako v případě motorových jednotek PESA LINK). Celkový objem zakázky činí cca 1,5 miliardy eur. Výrobce dodá v první fázi celkem 130 lokomotiv z rodiny TRAXX. 110 z nich bude určeno pro dceřinou společnost DB Schenker Rail, zaměřující se na nákladní dopravu. Zbývajících 20 strojů má posílit lokomotivní park pro vozbu regionálních vlaků. Lokomotivy z první dodávky mají být v provozu od roku 2015. Rámcová smlouva bude podepsána v červnu a má běžet až do roku 2023. Lokomotivy budou vyráběny v závodě v Kasselu, na výrobě se jako obvykle budou podílet i závody v německém Siegenu (podvozky), polské Wroclawi (svařované hrubé stavby a rámy podvozků) a švédském Västerasu (elektrická výzbroj).
Zdroj: Hessische Allgemeine, Stuttgarter Zeitung
"vyskrtnutim podminky, ze se musi jednat o jiz existujici vozidlo" Tak na druhou stranu, proc ne, kdyz to ten vyrobce zvladne...
Realitou ale je, ze skodovka ma minimalne maslo na hlave ohledne poskytovani informaci a mlzeni kolem zpozdeni. A jestli vysledek v podobe masiny splnujici nejnovejsi TSI predpisy se zatim petiletym zpozdenim je umyslna vymluva nebo kouzlo nechteneho, na to si asi kazdy bude muset udelat nazor sam.
Kazdopadne podivnosti v tom neni malo a uprednostneni Skodovky bylo mozne jen vyskrtnutim podminky, ze se musi jednat o jiz existujici vozidlo ... takze CD sklizeji, co si zasely. A zaroven je to takovy osli mustek k tematu clanku, DB se hrne do osvedceneho, aby se tomuto vyhnula.
Jiří Bajer: Ad 380, z wiki: "první kusy měly být dodány v průběhu roku 2009", cili pokud ta TSI plati od 1.7.2008, tak nelze rict: "Kdyby to dodali tak jak meli, tak nemuseli plnit nove TSI."
Na druhou stranu je to, podle me, riziko toho business modelu, s kterym do toho skodovka sla. Tedy prodat produkt, ktery jeste neexistuje. Kdyby lokomotivu nejdrive vyvinuli a nechali schvalit a pak ji zacli prodavat, tak nemaj takovejhle problem s TSI. Na druhou stranu by tam bylo riziko, ze budou vyvijet lokomotivu, kterou pak ale nikdo nekoupi. To je ale pak na tom vyrobci, jaky zpusob si zvoli a jak se mu povede eliminovat rizika. Objednal si snad nekdo treba Vectrona pred tim, nez ho Siemens zacal vyvijet?
Pokud si to dobře pamatuju: Taurus byl vyráběn od roku 2000 (podle Wiki). Byl jsem tehdy ve třeťáku a jeden exemplář vezli tehdá přes Třebovou na nějakém večerním EC na zkoušky. Celá fakulta tenkrát vylezla na nádraží se podívat na ten "zázrak", tamní nádražáci z nás měli šok :-) Tehdy se o TSI uvažovalo, celá interoperabilita byla v plenkách. TSI HS RST platí od 1.7.2008, což se dá zjistit např. na EUR-Lexu, kde ji lze celou najít i v češtině.
Někdy v té době (2002 - 2003) přišly ČD s tendrem na nové lokomotivy - ten jsme tenkrát u piva taky pěkně probrali :-) Vyčetli jsme z něj (mezi řádky) např., že výrobce lokomotiv musí být z Plzně :-) Můj závěr: Pokud by Škodovka stihla dodat lokomotivy do roku 2008 (což asi měla, nebo ne?), nemusela by 109E vůbec TSI plnit - byla totiž vyvíjena v době před platností TSI. Z tohoto mého pohledu tedy jasná výmluva. Na druhou stranu to bylo strategické rozhodnutí - aspoň je Škodovka se svou 109E připravena na tendry do zahraničí a má druhou lokomotivu v Evropě, schválenou podle TSI HS RST. Ještě získat ty ostatní papíry a je to.
Kdo ví víc, nechť doplní nebo upřesní, rád se poučím. Celou tu TSI se mi fakt číst nechce (ze sedmdesátistránkového dokumentu made in Brusel se mi zvedá žaludek).
Ja mam zafixovano (ale jistej si tim nejsem), ze Skodovka byla v uplne stejne vychozi pozici, jako Siemens - tedy s ukolem vypustit do svet masinu splnujici tehdy platne normy. V Rakousku to stihli, v Plzni ne a zacali se vymlouvat, ze to nestihli prave proto, ze se zmenily predpisy ... muzete prosim nekdo ze zainteresovanych potvrdit/vyvratit tuhle myslenku, nejlepe tim, ze v otazce "co bylo driv, slepice nebo vejce" doplnite termin planovaneho dodani "zazracnych vajec" a terminu, od kdy plati "TSI slepice"?
Srovnávat 109E s TRAXXem nemá moc smysl - 109E je primárně lokomotiva pro vozbu expresů, TRAXX je univerzální stroj s maximální rychlostí 160 km/h. Němec ani víc nepotřebuje, pro vozbu klasických souprav rychlosti 200 km/h má již řady 120.1 a 101, přes 200 km/h jezdí několik generací "bílých blesků" ICE. Škodováckou 109E lze tedy potenciálně uplatnit jako náhradu řady 120.1, ale to přijde na řadu až za cca deset let - 120 jsou poměrně mladé stroje (série 60 lokomotiv vyrobena v Kasselu v letech 1987 - 1989, tedy jako esa či peršingy). Takže zde je pro Škodovku pořád šance, stejně jako u soukromníků, kterých v Německu jezdí docela dost. A jak napsal v diskuzi stoupa: jen od strojů na bázi TRAXX jezdí k dnešku asi 1.600, z toho 700 v Německu. - to byl podle mne pádný argument, proč zvolit jako dodavatele Bombardiera. Siemensáckých Vectronů ještě nejezdí tolik, aby Siemens DB přesvědčil. A stejně by to bylo i v případě Škodovky a 22 vyrobených 109E, případně Primy od Alstomu, která se také v Německu moc nevyskytuje.
To že už asi 3 roky od začátku zkoušení nemá 109E stále schválení pro německou železnici je přece detail že? Jsou to prostě zabedněnci ti němečtí pantátové z DB...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.