..: Soud zakázal LEO Expressu poskytování slevy na In-kartu :..

IC 1353 Leo Express Švýcarská kvalita projíždí zastávkou Pardubice-Svítkov dne 14.11.2012, foto: Matouš Danielka Praha — Konkurenční boj dopravců mezi Prahou a Ostravou nabírá na obrátkách. V těchto dnech navíc do dění poprvé zasáhl soud – Městský soud v Praze vydal předběžné opatření na základě podnětu Českých drah, které si stěžují na nekalé jednání LEO Expressu. Ten poskytuje svým cestujícím slevu z jízdného po předložení zákaznické In–karty ČD. Na první úspěch chtějí České dráhy do konce července navázat řádnou žalobou, na jejímž základě soud vydá definitivní verdikt. Žalobu by mohla odvrátit dohoda obou stran a náhrada škody. Podobný postup může být teoreticky uplatněn i v případě dopravce RegioJet, který svojí podobnou akci ale brání tím, že slevy poskytuje na základě slevy Rail+ a vazba na aplikaci na In-kartě nikdy v tarifu uvedena nebyla. Tvrzení tiskového mluvčího, uvedené nejen v oficiální tiskové zprávě, že akce platí pro všechny držitele „platné In-karty s jakoukoli zákaznickou aplikací“, označil dopravce na sociální síti za nechtěný omyl.

Akce LEO Express, foto: LEO Express Další krok ČD je tak v tomto případě zřejmě ještě otázkou právního jednání. Soudní dohru může mít ale i jiná současná akce zlatočerného dopravce, která je promptní reakcí na slevové vouchery „Cestujte Pendolinem“ nabízené Českými drahami ve snaze navýšit obsazenost spojů SuperCity. Ten, kdo nasbírá nejvíce poukazů, může vyhrát kredit v hodnotě 20 000 korun na cestování spoji LE a za každý z nich navíc cestující dostane dezert zdarma. Radim Jančura k akci Českých drah s poukázkami na slevu prohlásil: „Je to trapná prasárna a nejlevnější forma marketingu. U autobusů se nám nikdy nestalo, že by si konkurence stoupla před náš autobus a rozdávala letáky, k tomu se nesníží ani ti nejhorší dopravci.“ Tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík ovšem připomenul akci „Příště s námi“, kdy slevové poukazy rozdával při zahájení vlastního provozu právě RegioJet, a to přímo před pokladními přepážkami ČD. O tom, zda různé akce českých dopravců jsou či nejsou za hranicí zákona, tak bude muset nejspíš vždy rozhodovat až soud.

Zdroje: E15.cz


Dominik Jaroš | 28.5.2013 (16:21)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
30.05.2013 (13:20)  
bylo doplaceno do plneho jizdneho (= puvodni jizdenka zustala, takze na ni je mozne cerpat kompenzaci a zaroven bylo zaplaceno plne jizdne, takze ten priplatek dopravce muze inkasovat 2x - jednou od cestujiciho, podruhe od statu - tato situace muze nastat u vsech dopravcu, ale videl jsem to jen u modrych).

On si ten průvodčí vzal prachy bez dokladu?

Protože pokud vystavil doklad o doplacení z POPky, tak z toho v systému je zřejmé, že došlo k doplacení studentského do plného. Ve statistikách se tak jízdenka neobjeví.
registrovaný uživatel Sim 
30.05.2013 (13:10)  
Josko, ono je jedno, jak tomu budem rikat. Ale je potreba rozlisovat:
-platba za to, ze neco jede (bez ohledu na to, jestli to nekdo pouziva)
-platba za to, ze jede zrovna takovy cestujici, kteremu je povinen dopravce poskytnout slevu (tedy, pokud nikdo nejede, zadna platba neprobiha)

bartik09 > by taky stalo za to zminit, ze podminky pro cerpani kompenzaci za studenty jsou nastaveny pro dopravce velmi vyhodne a v praxi velmi radi nekoho svezou za studentske jizdne
... bez ohledu na barvu dopravce ... coz je v poradku (a pokud je neco v neporadku, je to konkretni nastaveni vyse uhrady a/nebo system hodnoty, ze ktere se sleva pocita - i v tomhle bode si muzozu vsichni barevni podat ruce)

moc je nezajima, jestli ho ten cestujici vyuziva opravnene.
Pomerne odvazne narceni. Z praxe mam odpozorovano toto:
cerny - vzdy pozadovana prukazka, vzdy predlozena
zluti - vzdy pozadovana prukazka, vzdy predlozena
modri - pokud dojde pruvodci, pozadovana prukazka (= mozny nakup a jizda na studentske jizdne a tedy neopravnene cerpani kompenzace, stejne jako cela jizda nacerno, pokud pruvodci neprijde), pokud nebyla predlozena, bylo doplaceno do plneho jizdneho (= puvodni jizdenka zustala, takze na ni je mozne cerpat kompenzaci a zaroven bylo zaplaceno plne jizdne, takze ten priplatek dopravce muze inkasovat 2x - jednou od cestujiciho, podruhe od statu - tato situace muze nastat u vsech dopravcu, ale videl jsem to jen u modrych).

Syn > souhlas ... viz moje predchozi zminka, ze pokud by modra sleva 25% byla skutecne 25%, tezko by uspeli cerni se slevou 20% z podobneho zakladu.
registrovaný uživatel SYN 
30.05.2013 (12:54)  
Dnes všichni dopravci dostávají mnohem dražší hrušky za to, že:
- poskytují slevy, které stát nadiktoval


A my se s tím pokusíme udělat co:
a) budeme nadávat jak je to blbý
b) budeme lobovat za návrat předchozího systému
c) opravíme definici žákovské slevy tak, aby se sleva počítala z atuálního nejnižšího jízdného na jaké by měl jinak nárok - čili ne z nějakých imaginárních 300-400 korun (za který by žádný z těch studentů tím vlakem nejel) ale z těch akčních 190-210 korun které by zaplatil kdyby neměl studentskou slevu...
Možná pak dokonce zjistíme že ta sleva by třeba stačila i 25%ní, pokud se bude počítat takto...

Já se tedy domnívám že C je správně...
30.05.2013 (12:34)  
Ještě k pojmu "dotace". Wikipedie ho definuje takto:
Pojmem dotace se v ekonomii rozumí peněžitý dar nebo daru podobná peněžitá úhrada ze strany státu nebo územněsprávního celku nějakému subjektu v zájmu snížení ceny určitého statku, jehož poskytování je ve „veřejném zájmu“.
Já to vidím tak, že stát dává dopravcům dotace v zájmu snížení jízdného pro určité skupiny cestujících. Spousta zde diskutujících se ale brání označování těchto peněz slovem "dotace" a tvrdí, že slovo "dotace" lze spojovat výhradně s platbou za ujetý vlkm. Jsem opačného názoru. Slovo "dotace" lze použít i na ony kompenzace slev, jakož i na spoustu dalších příspěvků. Pokud např. Ministerstvo kultury přispěje na rekonstrukci památkově chráněné nádražní budovy, s čistým svědomím to označím za dotaci, přestože poskytnutí těch peněz není podmíněno ujetím nějakého počtu kilometrů.
30.05.2013 (12:32)  
SYN, Sim: Tak mozna by taky stalo za to zminit, ze podminky pro cerpani kompenzaci za studenty jsou nastaveny pro dopravce velmi vyhodne a v praxi velmi radi nekoho svezou za studentske jizdne a moc je nezajima, jestli ho ten cestujici vyuziva opravnene. O tom tu ostatne nedavno byl clanek. Myslim, ze kompenzace jsou pouze na jizdne ve druhe tride, takze pokud by se chtel dopravce vyhnout te seredne povinosti poskytovat studentum velmi stedre kompenzovane slevy, tak ma moznost...

Jinak stejnou logikou (stat to pozaduje, tak at to zaplati) muze aplikovat i na ZDO. Pro me je podstatne, ze pred prichodem konkurence stat platil na dotacich 7 milionu az na hranice. Po nastupu konkurence stat plati na "kompenzacich" 70 milionu a to jen po Ostravu. Uplne jedno mi naopak je, jak se tem vydanejm penezum prakticky na stejnou vec rika.

(školy, NE učitelé...) Ano... (dopravci, NE strojvudci...)
30.05.2013 (12:27)  
Koleje mezi Prahou a Ostravou jsou veřejné.
SŽDC by tedy měla přednostně přidělovat kapacitu vlakům objednávaným v závazku veřejné služby.
Problém je se "šedou zónou" v aktuálně platné verzi Zákona o dráhách (http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/0781CE10-7336-4FD0-BE27-94CE8CFFDED8/0/26694k_152013uplzneni.pdf)

§ 34e
(1) Přídělce přidělí kapacitu dopravnícesty, pokud žadatel splnil podmínky pro
přidělení kapacity stanovené ve zveřejněném prohlášení o dráze a kapacita dopravní cesty to
dovoluje; přitom postupuje, pokud nejde o případ podle § 34f, tak, aby nedošlo ke zvýhodnění
některého žadatele.

§ 34f
(1) Přesahuje-li počet žádostí kapacitu dopravní cesty, je přídělce oprávněn přednostně
přidělit kapacitu dopravní cesty žadateli pro provozování
a) veřejné drážnídopravy k zajištění dopravních potřeb státu,
b)veřejné drážníosobnídopravy k zajištění dopravní obslužnosti územního obvodu kraje,

Problém 1:
SŽDC se oprávněně bojí, aby ji některý dopravce náhodou nežaloval, takže se místo efektivního využití kapacity snaží všem "zprznit" trasy zhruba stejně.

Problém 2:
Ministerstvo dopravy neobjednalo linku IC Praha - Pardubice - Č. Třebová? - Olomouc - Hranice? - Ostrava V HODINOVÉM TAKTU.


Tato zjevně zisková linka by zaplatila část dotací na ztrátové dálkové linky.
registrovaný uživatel Sim 
30.05.2013 (12:20)  
turista > Třeba protože ušetřím pár korun nebo si to alespoň myslím (tj. reklama mě přesvědčila, že to je levnější, i když není).

Coz ma pro me vahu ale jen v pripade, ze doposud nejsem presvedcen, ze mam nejrozumejsi pomer ceny k tomu, co dostanu = nejsem s tim spokojen.

Vázne to na dvou poznatcích:
1- kompenzace jsou vyšší než dotace, a to cca 10x.

Coz ale neni vlastnost te dotace a kompenzace jako takove, ale konkretniho prikladu na trase na Ostravu. Ze ma nejaky system spatne nastavene hodnoty, se kterymi pracuje, jeste neznamena, ze je spatny cely - a naopak, pokud ma nejaky naprosto spatny system hodnoty nahodou dobre vypadajici, jeste neznamena, ze je spravny.

2- souběh dotovaných modrých a "ostatních" spojů trval pouhé 3 měsíce, v době kdy RJ měl 3 vozy a 3 páry.
Trva i ted, napriklad 1485 je stale dotovan (a je to na pristupu k nemu videt).
30.05.2013 (12:17)  
SYN: motá jabka s hruškama, někdy omylem, někdy schválně...
Já to dělám schválně. Jablka i hrušky jsou totiž od téhož zemědělce - od daňového poplatníka.

Dříve dostávaly ČD levná jablka za to, že:
- poskytovaly slevy, které stát nadiktoval
- odjezdily tolik vlkm, kolik stát nadiktoval
- jezdily ve dnech a časech, které stát nadiktoval
- zastavovaly ve stanicích, které stát nadiktoval
- odvezly každého, kdo potřeboval

Dnes všichni dopravci dostávají mnohem dražší hrušky za to, že:
- poskytují slevy, které stát nadiktoval
30.05.2013 (12:08)  
Obdobne ve vlaku, proc bych mel menit neco, s cim jsem spokojen a riskovat, ze spokojen nebudu?

Třeba protože ušetřím pár korun nebo si to alespoň myslím (tj. reklama mě přesvědčila, že to je levnější, i když není).

Češi jdou po ceně jako slepice po flusu. Stačí se podívat na rezervační systém Regiojetu. Občas tam maj o něco nižší mimošpičkové jízdné do kupé vozů, na které všichni po diskuzích nadávají. Ale je jasně vidět, že pro pár korun se tam všichni hrnou - kupé plno, relax prázdno, dřív to bylo naopak.

Cely ten rozdil je patrny na jednoduchem prikladu; mame vlak jedouci na Ostravu v dobe, kdy se dotovalo:
- vlak jede plny dospelych, modri maji trzby + dotaci, ostatni jen trzby
- vlak jede plny studentu, modri maji trzby + dotaci, ostatni trzby + kompenzace
- vlak jede prazdny, modri maji dotaci, ostatni nic


Vázne to na dvou poznatcích:
1- kompenzace jsou vyšší než dotace, a to cca 10x.
2- souběh dotovaných modrých a "ostatních" spojů trval pouhé 3 měsíce, v době kdy RJ měl 3 vozy a 3 páry.
registrovaný uživatel Kakov 
30.05.2013 (11:54)  
Chikatetsujin:

jste si jist že to daňové poplatníky nic nebude stát??

z čeho stát sanoval banky, ve kterých byly dluhy od zkrachnutých firem???
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko