Praha — Konkurenční boj dopravců mezi Prahou a Ostravou nabírá na obrátkách. V těchto dnech navíc do dění poprvé zasáhl soud – Městský soud v Praze vydal předběžné opatření na základě podnětu Českých drah, které si stěžují na nekalé jednání LEO Expressu. Ten poskytuje svým cestujícím slevu z jízdného po předložení zákaznické In–karty ČD. Na první úspěch chtějí České dráhy do konce července navázat řádnou žalobou, na jejímž základě soud vydá definitivní verdikt. Žalobu by mohla odvrátit dohoda obou stran a náhrada škody. Podobný postup může být teoreticky uplatněn i v případě dopravce RegioJet, který svojí podobnou akci ale brání tím, že slevy poskytuje na základě slevy Rail+ a vazba na aplikaci na In-kartě nikdy v tarifu uvedena nebyla. Tvrzení tiskového mluvčího, uvedené nejen v oficiální tiskové zprávě, že akce platí pro všechny držitele „platné In-karty s jakoukoli zákaznickou aplikací“, označil dopravce na sociální síti za nechtěný omyl.
Další krok ČD je tak v tomto případě zřejmě ještě otázkou právního jednání. Soudní dohru může mít ale i jiná současná akce zlatočerného dopravce, která je promptní reakcí na slevové vouchery „Cestujte Pendolinem“ nabízené Českými drahami ve snaze navýšit obsazenost spojů SuperCity. Ten, kdo nasbírá nejvíce poukazů, může vyhrát kredit v hodnotě 20 000 korun na cestování spoji LE a za každý z nich navíc cestující dostane dezert zdarma. Radim Jančura k akci Českých drah s poukázkami na slevu prohlásil: „Je to trapná prasárna a nejlevnější forma marketingu. U autobusů se nám nikdy nestalo, že by si konkurence stoupla před náš autobus a rozdávala letáky, k tomu se nesníží ani ti nejhorší dopravci.“ Tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík ovšem připomenul akci „Příště s námi“, kdy slevové poukazy rozdával při zahájení vlastního provozu právě RegioJet, a to přímo před pokladními přepážkami ČD. O tom, zda různé akce českých dopravců jsou či nejsou za hranicí zákona, tak bude muset nejspíš vždy rozhodovat až soud.
Zdroje: E15.cz
Když se to POPky zadává doplatek, musí se zadat k jaké jízdence. Nefunguje to tak, že by si průvodčí z prstu vycucal nějakou cifru a vystavil na ni doplatek.
Zdá se mi to nelogické. Pokud mají ČD vykázány náklady na jednotlivé linky odděleně, proč počítat s průměrnou cenou? Ovšem je pravda že nevím, jak přesně je to formulováno ve smlouvě.
Pokud se ovšem počítá s tím průměrem, pak to bude průšvih při předání bruntálských rychlíků Regiojetu. Stát přestane ČD dávat 110/vlkm, ale nový dopravce dostane 188/vlkm.
Pokud to takhle funguje, proč se vlastně žlutý šéf hádá s tím modrým, jestli na Bruntálu ČD dostávají 225 nebo 159....
http://ekonomika.idnes.cz/barta-chce-stopnout-dotace-expresnich-vlaku-eurocity-a-intercity-p93-/eko-doprava.aspx?c=A101010_152602_eko-doprava_vem
Nicméně nemůžete brát číslo z výkazu pro MD, ale počet vlkm linky Ex1*průměrná cena za vlkm kontraktu (což bylo 110 Kč/vlkm). :) Osobně si myslím, že se ponížila úhrada o tuto sumu.
Ohledne toho odvozu odpadu, prave u me nastava "stret zajmu" - diky pracem na baraku mam ted odpadu podstatne vic, nez sousedi. Platba je pausalni, takze by me teoreticky melo hrat, ze mi vlastne sousedi doplaci, jenze ... v realu to znamena, ze bych potreboval odvoz 2x az 3x casteji, nez oni. Coz ale zaridit oficielne nejde (leda bych si tam nechal prihlasit dalsich par lidi, diky cemuz bych i vic platil), takze nadbytecny odpad odvazim individualne, coz je samosebou drazsi, nez kdybych si za castejsi odvoz mohl jen priplatit.
A s temi vlaky na Ostravu to je prakticky totez... stat plati neco, co neni v principu extra drahe, ale nevyhovuje to vsem. Jakmile si ale nekdo chce priplatit, aby mu to vyhovovalo, ztraci narok na tu puvodni dotaci a musi pouzit produkt, ktery zije jen a pouze z trzeb (aspon by mel zit).
Tak to jsem se musel přepočítat, omlouvám se. Takové snížení je ale dáno i tím, že teď dopravci jezdí pod cenou. Až se ceny zvýší na takovou úroveň, aby to dopravce uživilo, zvýší se tím pochopitelně i kompenzace.
A jestli si pamatuju správně, při vyškrtnutí Ex1 došlo ke snížení dotačního balíku ČD o 350 milionů ročně
V tom výkazu zveřejněném MD bylo psáno, že na tuto linku dostávaly ČD 2,48 Kč/vlkm, celkově zhruba 7 mil. ročně. Z jaké kapitoly bylo placeno těch zbývajících 343 mil.?
-platba za to, ze neco jede (bez ohledu na to, jestli to nekdo pouziva)
-platba za to, ze jede zrovna takovy cestujici, kteremu je povinen dopravce poskytnout slevu (tedy, pokud nikdo nejede, zadna platba neprobiha)
Sám určitě nevěříte, že před nástupem konkurence vlaky ČD nikdo nepoužíval.
Po nástupu konkurence se sice celkový počet cestujících na trati Pha-Ova o něco zvýšil, ale rozhodně ne natolik, aby to ospravedlnilo zhruba (střelím od boku) sedminásobné výdaje státního rozpočtu. Rozhodně mi nikdo nenamluví, že současné výdaje jsou 7x vyšší proto, že teď do Ostravy jezdí 7x víc studentů.
Když porovnám ty platby, vychází mi toto:
- platba od kilometru je socialističtější (není směrována na konkrétní cestující, ale na dopravu jako celek)
- platba od cestujícícho je administrativně náročnější a výrazně dražší
Jsem například rád, že naše město vybírá za svoz odpadu od každého obyvatele paušální platbu (tedy socialismus - všichni platíme stejně bez ohledu na to, kolik odpadu kdo produkuje). Kdyby mělo město zavést spravedlivější systém (každý ať si platí to svoje), u kontejnerů by musel hlídat člověk, který by množství odpadu evidoval. Znamenalo by to více administrativy a vyšší náklady. Stejně jako u kompenzací na železnici.
Modri maji ruzne jizdenky z ruznych duvodu doplatku do jizdneho, na ktere prokaze cestujici narok? Ja mel za to, ze neni rozliseno, jestli je to doplatek kvuli absenci studentske prukazky, nebo treba ukradene inkarty. (vsechny tyto pripady resi jeden bod SPPO, proto jsem predpokladal, ze tomu odpovida jeden druh jizdenky).
Joska Holibajda > a jaky system pripada spravedlivejsi vam? Ten, kdy se dotace nebo kompenzace davaji podle xichtu bez ohledu na skutecne vykony, nebo takovy, kde se prokazuje, kdo koho kdy odvezl a z toho se to pocita?
Tak už to ale od začátku letošního roku funguje. Rozhodně to ale nesrazilo celkovou částku natolik, aby současný způsob financování byl levnější než ten předchozí. Pokud tu někdo psal, že "kompenzace jsou 10x vyšší než dotace", tak teď už to bude zhruba "jen" 7x.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.