..: Jízdní řád 2013 přinese několik novinek v dálkové dopravě :..

GVD 2008: Dav před odjezdovou tabulí, foto: Josef Petrák Praha/Brno — Úderem půlnoci ze soboty 8. na neděli 9. prosince začal platit nový jízdní řád, který ale nepřináší mnoho změn v dálkové dopravě. Žádná z dálkových linek na české síti není stále vysoutěžena a všechny objednává ministerstvo dopravy u Českých drah. Na hlavní use Berlín - Vídeň se nadále čeká na dokončení stanice Wien Hauptbahnhof, které by dovolilo úpravy jízdních dob i časových poloh. Na jediné trase s open access provozem, Praha - Ostrava, dnes začal už třetí dopravce: LEO Express. RegioJet, údajně dočasně, opouští některé nácestné stanice a naopak více spoji pokrývá Třinecko. V průběhu roku se objeví na spojích ČD další modernizované vozy, ale ještě rok si asi počkáme na první soupravu Siemens Viaggio Comfort. Největší novinku tak přináší přímo SŽDC - na trati Břeclav - Přerov - Ostrava od neděle přechází z levostranného na pravostranný provoz.

Mezistátní doprava

EuroCity na trati 090, foto: Railman V otázce mezinárodních vlaků se příští rok dočkáme hlavně pozitivních změn. Do Rakouska vyjede hned několik nových vlaků. Jedním z nich bude nový vlak R 1545 Ferdinand Kindermann, který rozšíří spojení mezi Prahou a Lincem na tři páry vlaků, odjíždějící z Prahy v 5.15, 9.15 a 13.15. Nový spoj pojede také večer v 18.39 z Prahy do Vídně a ráno pak zpět. Tím bude vlak EuroCity 78/79 s názvem Johann Gregor Mendel. Naopak vlaky EC 379 Carl Maria von Weber a 176 Johannes Brahms pojedou nově místo do Vídně do Bratislavy.

Tím už se dostáváme více na východ, na Slovensko. Expres 220/221 Detvan pojede ze Zvolena místo v 5.15 až o čtyři hodiny později a letos už výrazně omezený expres Beskyd na Slovensko pojede jen z Ostravy, namísto z Olomouce jako doposud. Naopak bude nově zaveden vlak EC 270/271 Petrov, který pojede po šesté hodině ranní z Brna do Budapešti a večer zpět. Bohužel však nenavazuje na první EC z Prahy. Rozšířeno bude také spojení do Polska, konkrétně do Varšavy – kromě prodloužených expresních vlaků z Břeclavi bude také vcelku výrazně zrychlena jízdní doba vlaku EC 110/111 Praha, který zrychlí až o dvacet minut a pojede v nové časové poloze spolu podobné vlakům SC Pendolino a LEO Express. Znamená to zároveň, že Kolín, Česká Třebová, Zábřeh na Moravě a Hranice na Moravě ztrácí tento přímý spoj do Varšavy kvůli sníženému počtu zastavení mezi Prahou a Ostravou. Nadále však bude zdržován téměř půlhodinovým přepřahem v pohraniční stanici Bohumín. Ačkoli na české síti vlak výrazně zrychlil, cesta přes Polsko se naopak o deset minut zpomalí. Potenciál k dalšímu zrychlování tohoto vlaku zde tak evidentně ještě je.

Co se týče Německa, kde bývá tradičně nejvíce změn, letos pouze dojde ke změně destinací některých expresů, kdy vlaky ALEX jedoucí do Norimberka jedou nově do Mnichova a bude tak vytvořen čtyřhodinový interval spojů mezi pátou a sedmnáctou hodinou. Změna má souvislost se silnou konkurencí autobusů DB Expressbus mezi Prahou a Norimberkem. Jinak se však žádné výraznější změny zatím konat nebudou. Naopak návrat čeká spojení do chorvatského Splitu – v letní sezoně tam dvakrát týdně pojede přímý lůžkový vůz. Ten pojede na vlaku EC 277 Slovan, v Budapešti pak bude vůz asi hodinu a půl čekat na rychlík 1402 Adria, kterým se přes Záhřeb (0.03) dostane do Splitu, kam bude téměř 1400 kilometrů dlouhá cesta trvat přesně 24 hodin. Pro porovnání - cesta autem je asi o 320 kilometrů kratší a trvá asi poloviční dobu.

Vnitrostátní doprava: více D1 Expressů, Pendolino do Plzně a spousta dalšího

D1 Express (fotomontáž), foto: Matouš Vinš Open access projekt D1 Express, který byl spuštěn 4. října letošního roku, dozná se změnou jízdního řádu určitých změn. České dráhy nabídnou nově spoje s odjezdy z Prahy v 11.09, 17.09, 18.09, 19.09 (pouze v neděli) a 20.39 (pouze v neděli), v opačném směru z Brna pak v 6.08, 7.08, 14.08, 15.08 (pouze v ) a 17.08 (pouze v neděli). Dodejme, že se projekt zatím nesetkal s nijak velkým zájmem cestujících. V reakci na nízkou obsazenost byl navíc v listopadu ze soupravy odebrán samostatný vůz 1. třídy. Nezbývá tedy, než doufat, že se statistiky obsazenosti v příštím roce dostanou vzhledem k rekonstrukci dálnice D1 k uspokojivým hodnotám. Již nyní je dle managementu ČD znatelné zvýšení obsazenosti těchto vlaků.

Další samostatnou kapitolou v provozu Českých drah jsou komerční vlaky SC Pendolino. Do Františkových Lázní bude nově, kromě dosavadního sobotního páru SC 502/511, v neděli zajíždět v pozdější časové poloze také pár SC 506/515. Obyvatelé Plzně budou moci pro cestu domů využít i nedělního večerního spoje SC 516 s pravidelným příjezdem do Plzně ve 22.11, který se zpět vrátí jako SC 503 v pondělí. Naopak na tradiční východní větvi do Ostravy a Bohumína spojů mírně ubyde, ve většině případů se jedná o omezení nebo zrušení vlaků v sedlových časech.

Prahu a Vsetín bude spojovat nový letní posilový R 1421 (jede pouze v sobotu od 15. 6. do 7. 9.) / R 1420 (jede pouze v neděli od 16. 6. do 8. 9.) vedený regionální elektrickou poschoďovou jednotkou řady 471 CityElefant. Řada vlaků bude přečíslována a/nebo přejmenována, resp. nově pojmenována. Jména jako Svět, Ohrada, Lužnice, Klokoty, Jan Žižka, František Křižík, Malše, Konopiště, Lužnice či Blaník budou znít při příjezdu rychlíků z/do Českých Budějovic přes Tábor; rychlíky spojující Prahu s Klatovy a Železnou Rudou–Alžbětínem pak ponesou pojmenování po významných památkách v okolí, z nichž jmenujme například Švihov, Točník nebo Pancíř. Za zmínku jistě stojí také zkrácení jízdních dob u některých vlaků – například mezi Plzní a Prahou dojde navzdory stále trvajícím stavebním pracím na koridoru ke zkrácení o 7 minut.

Diskuze se vedly také okolo rychlíků v relaci Jeseník - Krnov (- Ostrava), které Ministerstvo dopravy přestane objednávat. Nově je sice objedná kraj jako spěšné vlaky, ale na úkor dnešních vlaků osobních.

V souladu s plány Českých drah budou na soupravy některých rychlíků nasazeny řídicí vozy řady Bfhvpee295, známé pod přezdívkou sysel. Půjde například o vlaky mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí nebo mezi Ústím nad Labem, Nymburkem a Kolínem. Těšit se můžete také na masivnější nasazení rekonstruovaných kombinovaných vozů řady Bbdgmee236 podle dodávek od výrobce ŽOS Trnava. Změnu čeká také řazení vlaků mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi, kde budou namísto rekonstruovaných brejlovců a klasických vozů nasazeny motorové vozy řady 854 s přípojnými Bdtn a dojde k mírnému zkrácení jízdních dob, asi o 7 minut. Opačná situace pak bude u rychlíků Praha - Rakovník.

LEO Express: třetí hráč

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1909, Lichkov, 12. 10. 2012, foto: Josef Petrák LEO Express. Dopravce, jehož jméno je v podlední době téměř denně skloňováno ve všech pádech, spustil ostrý provoz dle plánu, tedy se změnou jízdního řádu. Zákazníkům nabízí prozatím jen 4 z 8 párů spojů v každém směru. Důvodem zdržení jsou neplánované opravy na jednotkách Flirt. I po zprovoznění všech pěti stadlerů však však ne všechny pojedou každý den. Spoje lze v jízdním řádu najít pod hlavičkou LE; obdobně jako u vlajkové lodi Českých drah, produktu SC Pendolino, však jde pouze o marketingové označení, nikoliv o dopravní kategorii. S jízdní dobou 3 hodiny 6 minut, třemi vozovými třídami a nadstandardními službami tak budou vlaky podnikatele Leoše Novotného vážným konkurentem jak pro spoje SC Pendolino, tak i pro pomalejší RegioJet.

Pozornější „čtenáři“ jízdního řádu také jistě zaregistrovali pár vlaků LE 1352/1363 v relaci Bohumín – Chomutov a zpět. Zpráva hovořící o zájmu společnosti zajíždět i na sever Čech médii proběhla poměrně nedávno; vedení jednoho páru vlaků z/do Chomutova je zatím spíše marketingovým tahem či prostředkem ke zjištění přepravních proudů a zájmu cestujících o služby nového dopravce na českých kolejích. Tyto spoje pojedou v pracovní dny ode dne vyhlášení, bližší termín však LEO Express zatím nechce komentovat.

RegioJet: častěji za Havířov, dříve do Prahy

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Nový jízdní řád přináší podstatné změny i pro zákazníky žlutého dopravce. Odjezd z Prahy je posunut již na dvanáctou minutu (dnes S.33); mnohem radikálnější změna však čeká cestující v opačném směru, jejichž vlaky budou z Havířova nově odjíždět v lichou hodinu (doplněny do hodinového intervalu brzkými ranními spoji s odjezdem v hodinu sudou), přesněji o 51 minut dříve (L.36). Mimo jiné to znamená dřívější odjezd posledního vlaku z Ostravy do Prahy. Naopak potěšeni budou obyvatelé Českého Těšína a Třince, kam budou nově zajíždět také vlaky IC 1011, IC 1013, IC 1015 a IC 1017, v opačném směru půjde o vlaky IC 1000, IC 1002, IC 1004, IC 1006 a IC 1008. Z trasy naopak zmizely stanice Praha-Libeň, Ústí nad Orlicí město a Zábřeh na Moravě (vyjma páru 1000/1017).

Zdroje: České dráhy, Jízdní řád SŽDC 2013, RegioJet, Leo Express, ŽelPage


Dominik Jaroš , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 9.12.2012 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
11.12.2012 (8:49)  
Komín: Tak teď nevím jestli jsem to nenapsal špatně, ale měl jsem za to že všechny Ex ČD dotované jsou - a že právě proto už tomu na Ostravu neříkají EC/IC. To tedy nejsou dotace ani na úsek z Ostravy na slovenské hranice?
Jinak s těmi doplatky do jedničky souhlasím, mělo by to být i u jednotlivých jízdenek nižší. Když nepočítám případy, kdy byl jedničkový vůz úředně degradován na dvojku, jel jsem jedničkou jednou a to služebně a nebyl to můj nápad (a nevím proč firma utrácí za jedničku v pendolinu pro 3 lidi, když díky neexistenci skupinovky to vyjde cca na dvojnásobek ceny dvojky), jinak mě zatím nenapadlo jedničku na ČD koupit.
registrovaný uživatel Kakov 
11.12.2012 (8:47)  
ad 321: já osobně považuji jednání ČD za správný krok, proč:

1) na 321 je v podstatě jen Havířov (ale zase lepší zastávky v Ově)
2) na 320 je Karviná+Bohumín, tyto dvě města dle mého názoru mají lepší potenciál cestujících než Havířov (ale nejsem znalec tamější poměrů)
3) budu jezdit přes Havířov a budu se prát o cestující s RJ
4) budu jezdit přes Karvinou a jsem jediný, kdo nabízí přímé spojení Karviná-Praha

takže suma sumárum jde o to v které trase záskají ČD víc cestujících.....
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
11.12.2012 (1:15)  
No třeba Kladno - Praha se jede rychlíkem 37 minut a jednička přesto nebývá prázdná, přitom vám tam nedají ani tu vodu a noviny. Jsou tam zásuvky, je to tam pohodlnější a hezčí, je tam klid, je tam skoro vždycky místo k sezení a často i se stolečkem...
Nevím nic, ale můj odhad je, že naprosté minimum lidí si kupuje jednotlivé jízdenky do jedničky, to asi hlavně příležitostní cestující co chtějí cestovat na úrovni a pak cestující na služebce. Koneckonců, na krátkou vzdálenost to za to snad ani nestojí a na delší vzdálenost se už skoro vyplatí týdenní doplatek...
Očekával bych, že drtivá většina pravidelnějších cestujících v jedničce bude mít něco dlouhodobějšího - InGold, časový doplatek, traťovku s jedničkou (tam se tuším připlácí jen 25%)... možná jsem ještě na nějakou možnost zapomněl.
registrovaný uživatel Komín  mail  
10.12.2012 (21:59)  
Expresy na Ostravu mají ČD dotované? Vždyť už rok je trať Praha-Ostrava bez dotací. Ale stejně ČD mají na Ex cestjících dle mé zkušenosti dost, i když podle nového řazení to vypadá, jako by se jich chtěli zbavit :-( . A co se týče D1 expresů, slyšel jsem, že o 2. Třídu je docela zájem a vůbec se nedivim, že odebíraj to Apeečko, komu by se chtělo připlácet 50(!)% jenom za tisk a vodu, vůbec příplatky do jedničky by u nás měly být mezi 10-30%, i tak by na nich dráhy vydělaly víc. :-/
registrovaný uživatel Arian 
10.12.2012 (20:50)  
T. Kraus: Do je docela dobře možné:-) Každopádně na 321 nějaké změny byly, přestal tudy jezdit Ex Kysuca a v neděli tu nebude jezdit Ex Hutník, ten je ale jinak po ostatní dny zachován. (To vyloučení Hutníka jen v jeden den ale jaksi nechápu) Jinak je to tam myslím víceméně při starém.

EDIT: Aha, tak omyl, Hutník je nově taky směřován přes Karvinou...zajímavé :/ V tom případě jste Eisenbahnere skutečně mohl myslet i 321, kde doopravdy ČD na jakoukoliv dálkovou dopravu rezignovali. V tom případě se omlouvám :)
10.12.2012 (19:56)  
Arian: A co když měl Eisenbahner na mysli skutečně trať 321? Moc to tam neznám, ale myslím že až do letoška jezdil aspoň jeden přímý IC/Ex z Prahy do Těšína (a dále na Třinec-Žilinu-Zvolen) přes Havířov, místo přes Bohumín. Teď máme z Havířova do Prahy (Olomouce, Pardubic...) jeden přímý vlak ČD týdně, pokud se dívám dobře.
Pokud jde o trať 270, je pravda že pendolin ČD ubylo, ale rezignací bych to nenazval. A moc se ČD ani nedivím - expresy dotované mají, pendolina ne, takže jestli pro ně vymyslí zajímavější relaci (teď to zkoušejí s Plzní), můžou na Ostravě ubrat, ať se soukromníci poperou.
registrovaný uživatel Arian 
10.12.2012 (18:56)  
Eisenbahner: Váš příspěvek by působil o mnoho lépe, kdyby vaše znalost tratí nepocházela jen z MSTS :D Určitě jste měl totiž na mysli trať 270...
10.12.2012 (18:32)  
...přinese několik novinek, jako např.: rezignaci ČD v boji s RJ na trati 321.
registrovaný uživatel Arian 
10.12.2012 (18:15)  
Juristic007: Nějak nechápu tvé počty. Zmizel ranní EC378 CM von Weber (odj 5:50) z Vídně a večerní EC177 Johannes Brahms (odj. 17:42) z Prahy a byly nahrazeny ranním EC78 JG Mendel (odj. 6:50) z Vídně a večerním EC79 JG Mendel (odj. 18:39) z Prahy. Kde vidíš nějakou ztrátu?

Pravda je ta, že z Vídně jede první vlak o hodinu později a z Prahy poslední rovněž o hodinu později, takt kazí Vindobona, kdy po ní je ve Vídní 3 hodiny "díra" a v Praze 3 hodiny před ní. (Následný či předchozí vlak přitom jede jen hodinu před/po Vindoboně) Čili v podstatě posunutí EC 78 a EC 79 takt nenarušilo ,spíše naopak, zredukovalo počet anomálíí v taktu ze dvou na jednu,
10.12.2012 (17:16)  
Juristic: pro někoho je Rakousko pouze Vídeň, pro někoho oblast od Dolomit po Krkonoše...
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko