..: Jízdní řád 2013 přinese několik novinek v dálkové dopravě :..

GVD 2008: Dav před odjezdovou tabulí, foto: Josef Petrák Praha/Brno — Úderem půlnoci ze soboty 8. na neděli 9. prosince začal platit nový jízdní řád, který ale nepřináší mnoho změn v dálkové dopravě. Žádná z dálkových linek na české síti není stále vysoutěžena a všechny objednává ministerstvo dopravy u Českých drah. Na hlavní use Berlín - Vídeň se nadále čeká na dokončení stanice Wien Hauptbahnhof, které by dovolilo úpravy jízdních dob i časových poloh. Na jediné trase s open access provozem, Praha - Ostrava, dnes začal už třetí dopravce: LEO Express. RegioJet, údajně dočasně, opouští některé nácestné stanice a naopak více spoji pokrývá Třinecko. V průběhu roku se objeví na spojích ČD další modernizované vozy, ale ještě rok si asi počkáme na první soupravu Siemens Viaggio Comfort. Největší novinku tak přináší přímo SŽDC - na trati Břeclav - Přerov - Ostrava od neděle přechází z levostranného na pravostranný provoz.

Mezistátní doprava

EuroCity na trati 090, foto: Railman V otázce mezinárodních vlaků se příští rok dočkáme hlavně pozitivních změn. Do Rakouska vyjede hned několik nových vlaků. Jedním z nich bude nový vlak R 1545 Ferdinand Kindermann, který rozšíří spojení mezi Prahou a Lincem na tři páry vlaků, odjíždějící z Prahy v 5.15, 9.15 a 13.15. Nový spoj pojede také večer v 18.39 z Prahy do Vídně a ráno pak zpět. Tím bude vlak EuroCity 78/79 s názvem Johann Gregor Mendel. Naopak vlaky EC 379 Carl Maria von Weber a 176 Johannes Brahms pojedou nově místo do Vídně do Bratislavy.

Tím už se dostáváme více na východ, na Slovensko. Expres 220/221 Detvan pojede ze Zvolena místo v 5.15 až o čtyři hodiny později a letos už výrazně omezený expres Beskyd na Slovensko pojede jen z Ostravy, namísto z Olomouce jako doposud. Naopak bude nově zaveden vlak EC 270/271 Petrov, který pojede po šesté hodině ranní z Brna do Budapešti a večer zpět. Bohužel však nenavazuje na první EC z Prahy. Rozšířeno bude také spojení do Polska, konkrétně do Varšavy – kromě prodloužených expresních vlaků z Břeclavi bude také vcelku výrazně zrychlena jízdní doba vlaku EC 110/111 Praha, který zrychlí až o dvacet minut a pojede v nové časové poloze spolu podobné vlakům SC Pendolino a LEO Express. Znamená to zároveň, že Kolín, Česká Třebová, Zábřeh na Moravě a Hranice na Moravě ztrácí tento přímý spoj do Varšavy kvůli sníženému počtu zastavení mezi Prahou a Ostravou. Nadále však bude zdržován téměř půlhodinovým přepřahem v pohraniční stanici Bohumín. Ačkoli na české síti vlak výrazně zrychlil, cesta přes Polsko se naopak o deset minut zpomalí. Potenciál k dalšímu zrychlování tohoto vlaku zde tak evidentně ještě je.

Co se týče Německa, kde bývá tradičně nejvíce změn, letos pouze dojde ke změně destinací některých expresů, kdy vlaky ALEX jedoucí do Norimberka jedou nově do Mnichova a bude tak vytvořen čtyřhodinový interval spojů mezi pátou a sedmnáctou hodinou. Změna má souvislost se silnou konkurencí autobusů DB Expressbus mezi Prahou a Norimberkem. Jinak se však žádné výraznější změny zatím konat nebudou. Naopak návrat čeká spojení do chorvatského Splitu – v letní sezoně tam dvakrát týdně pojede přímý lůžkový vůz. Ten pojede na vlaku EC 277 Slovan, v Budapešti pak bude vůz asi hodinu a půl čekat na rychlík 1402 Adria, kterým se přes Záhřeb (0.03) dostane do Splitu, kam bude téměř 1400 kilometrů dlouhá cesta trvat přesně 24 hodin. Pro porovnání - cesta autem je asi o 320 kilometrů kratší a trvá asi poloviční dobu.

Vnitrostátní doprava: více D1 Expressů, Pendolino do Plzně a spousta dalšího

D1 Express (fotomontáž), foto: Matouš Vinš Open access projekt D1 Express, který byl spuštěn 4. října letošního roku, dozná se změnou jízdního řádu určitých změn. České dráhy nabídnou nově spoje s odjezdy z Prahy v 11.09, 17.09, 18.09, 19.09 (pouze v neděli) a 20.39 (pouze v neděli), v opačném směru z Brna pak v 6.08, 7.08, 14.08, 15.08 (pouze v ) a 17.08 (pouze v neděli). Dodejme, že se projekt zatím nesetkal s nijak velkým zájmem cestujících. V reakci na nízkou obsazenost byl navíc v listopadu ze soupravy odebrán samostatný vůz 1. třídy. Nezbývá tedy, než doufat, že se statistiky obsazenosti v příštím roce dostanou vzhledem k rekonstrukci dálnice D1 k uspokojivým hodnotám. Již nyní je dle managementu ČD znatelné zvýšení obsazenosti těchto vlaků.

Další samostatnou kapitolou v provozu Českých drah jsou komerční vlaky SC Pendolino. Do Františkových Lázní bude nově, kromě dosavadního sobotního páru SC 502/511, v neděli zajíždět v pozdější časové poloze také pár SC 506/515. Obyvatelé Plzně budou moci pro cestu domů využít i nedělního večerního spoje SC 516 s pravidelným příjezdem do Plzně ve 22.11, který se zpět vrátí jako SC 503 v pondělí. Naopak na tradiční východní větvi do Ostravy a Bohumína spojů mírně ubyde, ve většině případů se jedná o omezení nebo zrušení vlaků v sedlových časech.

Prahu a Vsetín bude spojovat nový letní posilový R 1421 (jede pouze v sobotu od 15. 6. do 7. 9.) / R 1420 (jede pouze v neděli od 16. 6. do 8. 9.) vedený regionální elektrickou poschoďovou jednotkou řady 471 CityElefant. Řada vlaků bude přečíslována a/nebo přejmenována, resp. nově pojmenována. Jména jako Svět, Ohrada, Lužnice, Klokoty, Jan Žižka, František Křižík, Malše, Konopiště, Lužnice či Blaník budou znít při příjezdu rychlíků z/do Českých Budějovic přes Tábor; rychlíky spojující Prahu s Klatovy a Železnou Rudou–Alžbětínem pak ponesou pojmenování po významných památkách v okolí, z nichž jmenujme například Švihov, Točník nebo Pancíř. Za zmínku jistě stojí také zkrácení jízdních dob u některých vlaků – například mezi Plzní a Prahou dojde navzdory stále trvajícím stavebním pracím na koridoru ke zkrácení o 7 minut.

Diskuze se vedly také okolo rychlíků v relaci Jeseník - Krnov (- Ostrava), které Ministerstvo dopravy přestane objednávat. Nově je sice objedná kraj jako spěšné vlaky, ale na úkor dnešních vlaků osobních.

V souladu s plány Českých drah budou na soupravy některých rychlíků nasazeny řídicí vozy řady Bfhvpee295, známé pod přezdívkou sysel. Půjde například o vlaky mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí nebo mezi Ústím nad Labem, Nymburkem a Kolínem. Těšit se můžete také na masivnější nasazení rekonstruovaných kombinovaných vozů řady Bbdgmee236 podle dodávek od výrobce ŽOS Trnava. Změnu čeká také řazení vlaků mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi, kde budou namísto rekonstruovaných brejlovců a klasických vozů nasazeny motorové vozy řady 854 s přípojnými Bdtn a dojde k mírnému zkrácení jízdních dob, asi o 7 minut. Opačná situace pak bude u rychlíků Praha - Rakovník.

LEO Express: třetí hráč

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1909, Lichkov, 12. 10. 2012, foto: Josef Petrák LEO Express. Dopravce, jehož jméno je v podlední době téměř denně skloňováno ve všech pádech, spustil ostrý provoz dle plánu, tedy se změnou jízdního řádu. Zákazníkům nabízí prozatím jen 4 z 8 párů spojů v každém směru. Důvodem zdržení jsou neplánované opravy na jednotkách Flirt. I po zprovoznění všech pěti stadlerů však však ne všechny pojedou každý den. Spoje lze v jízdním řádu najít pod hlavičkou LE; obdobně jako u vlajkové lodi Českých drah, produktu SC Pendolino, však jde pouze o marketingové označení, nikoliv o dopravní kategorii. S jízdní dobou 3 hodiny 6 minut, třemi vozovými třídami a nadstandardními službami tak budou vlaky podnikatele Leoše Novotného vážným konkurentem jak pro spoje SC Pendolino, tak i pro pomalejší RegioJet.

Pozornější „čtenáři“ jízdního řádu také jistě zaregistrovali pár vlaků LE 1352/1363 v relaci Bohumín – Chomutov a zpět. Zpráva hovořící o zájmu společnosti zajíždět i na sever Čech médii proběhla poměrně nedávno; vedení jednoho páru vlaků z/do Chomutova je zatím spíše marketingovým tahem či prostředkem ke zjištění přepravních proudů a zájmu cestujících o služby nového dopravce na českých kolejích. Tyto spoje pojedou v pracovní dny ode dne vyhlášení, bližší termín však LEO Express zatím nechce komentovat.

RegioJet: častěji za Havířov, dříve do Prahy

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Nový jízdní řád přináší podstatné změny i pro zákazníky žlutého dopravce. Odjezd z Prahy je posunut již na dvanáctou minutu (dnes S.33); mnohem radikálnější změna však čeká cestující v opačném směru, jejichž vlaky budou z Havířova nově odjíždět v lichou hodinu (doplněny do hodinového intervalu brzkými ranními spoji s odjezdem v hodinu sudou), přesněji o 51 minut dříve (L.36). Mimo jiné to znamená dřívější odjezd posledního vlaku z Ostravy do Prahy. Naopak potěšeni budou obyvatelé Českého Těšína a Třince, kam budou nově zajíždět také vlaky IC 1011, IC 1013, IC 1015 a IC 1017, v opačném směru půjde o vlaky IC 1000, IC 1002, IC 1004, IC 1006 a IC 1008. Z trasy naopak zmizely stanice Praha-Libeň, Ústí nad Orlicí město a Zábřeh na Moravě (vyjma páru 1000/1017).

Zdroje: České dráhy, Jízdní řád SŽDC 2013, RegioJet, Leo Express, ŽelPage


Dominik Jaroš , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 9.12.2012 (20:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
25.12.2012 (13:24)  
S nasazením řídicích vozů Bfhpvee295 to také horké nebude. Důvodem je nedostatek lokomotiv (162,163,242,362) schopných komunikovat s těmito vozy. Ale snad se situace v průběhu GVD zlepší.
18.12.2012 (14:13)  
faktem je, že nárůst cestujících na S9 je fakt velkej. A vlaky zůstaly stejný, ex-Rathovci asi nemají peníze,když vyplácají 250 miliónů ročně na dotovaném žákovaském jízdném.
Registered user R.U.R.  mail  
18.12.2012 (12:01)  
M: No tohle hlavně znamená, že by ČD ty spoje měly posílit. Pokud chtějí nárůst cestujících, musí se ti cestující někam vejít.
Registered user M 
18.12.2012 (11:22)  
Rekl bych, ze nejen na S9. Hlavne v plnych vlacich to hodne lidi bere jako "samozrejmost" (to tedy mozna neni pripad te S9, nevim). Protoze oni prece maji pravo cestovat kulturne a ne se mackat.
Jenom nevim, jestli se v pripade plneho vlaku bez jednicky budou chtit nacpat do lokomotivy nebo kam.
18.12.2012 (10:39)  
BTW - na S9 se stalo novou módou, že průvodčí vůbec nepřijde kontrolovat, děje se to hlavně v časech mimo špíčku . A jednička je plná lidí, co nastoupí "omylem" do jedničky někde v Říčanech a buď to doklepou v klidu až na Hlavák v pohodlíčku, nebo je průvodčí vykáže ve Vršovicích dolů.

Málo co svědčí o české povaze jako přístup k jedničce. Ochcat co se dá.

Mimochodem - stěžovat si na webu ČD nemá cenu - dvakrát jsem jim napsal podnět, ani jednou odpověď.
14.12.2012 (15:43)  
Teď trochu rozčísnu diskusi o 1. třídě svým postřehem (odvolávám se na příspěvek R.U.R o trati 120 někde na začátku diskuse):

dnes 14.12. na Masaryčce stál připravený rychlík směr Kladno a měl o jeden Bdtn navíc. Takže R.U.R., dočkali jsme se. Hezká souprava. Jen tak dál. Snad to nebyl jen manipulační přesun vagónu.
14.12.2012 (13:57)  
Drobná poznámka k textu:
Na hlavní use Berlín - Vídeň se nadále čeká na dokončení stanice Wien Hauptbahnhof, které by dovolilo úpravy jízdních dob i časových poloh.

Poloha EC Břeclav - Praha je na odjezdu z Břeclavi do Brna/příjezdu do Břeclavi z Brna volena ve stávajícím JŘ tak, jako by byl W. Hauptbahnhof již otevřen. Tak praví ministerský plán dopravní obsluhy.
Registered user Kakov 
14.12.2012 (11:27)  
R.U.R.:

nevím jestli není změna, ale před 4 roky jsem četl, že se 1. třídou nesmí ani procházet....
Registered user R.U.R.  mail  
14.12.2012 (11:05)  
Vnitřně souhlasím s přístupem lidí jako Juristic, navíc v jedničce jsem taky proto, že chci určitou (vyšší) úroveň služeb - do čehož nezapadá, že mě průvodčí začne bezdůvodně vyhazovat.
To, že obvykle už při podávání dokladů hlásím, že mám doplatek na InKartě, je hlavně proto, že konflikt, ve kterém mám navrch, je pořád o poznání méně příjemná záležitost než absence konfliktu (aspoň tedy pro mě), a já chci cestovat co nejpříjemněji.
Nevím, jestli to vaše šklení průvodčích má patřičný efekt, věřím že ano. Pokud bych myslel, že ne, psal bych stížnosti, to by bylo víc práce pro mě ale asi by to mělo silnější efekt.

Btw. nevíte někdo, jestli cestující druhé třídy se smí procházet jedničkou? Myslel jsem že defaultně ne (jako pořád ČD uměj třeba řazení dvojka - jednička - jídelák, tam pak není zbytí) - a taky mě to dost ruší, když je nás v jedničce pár, máme tam klídek pohodičku, a najednou se oddílem provalí halda dvojkařů.
14.12.2012 (8:49)  
Michawel: ja to delam naprosto stejne. To neni o skodolibosti nebo zlomyslnosti, ten clovek svou praci neodvede tak jak ma. M by jiste nasel spoustu prikladu nebo srovnani z jinych profesi.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko