..: Jízdní řád 2013 přinese několik novinek v dálkové dopravě :..

GVD 2008: Dav před odjezdovou tabulí, foto: Josef Petrák Praha/Brno — Úderem půlnoci ze soboty 8. na neděli 9. prosince začal platit nový jízdní řád, který ale nepřináší mnoho změn v dálkové dopravě. Žádná z dálkových linek na české síti není stále vysoutěžena a všechny objednává ministerstvo dopravy u Českých drah. Na hlavní use Berlín - Vídeň se nadále čeká na dokončení stanice Wien Hauptbahnhof, které by dovolilo úpravy jízdních dob i časových poloh. Na jediné trase s open access provozem, Praha - Ostrava, dnes začal už třetí dopravce: LEO Express. RegioJet, údajně dočasně, opouští některé nácestné stanice a naopak více spoji pokrývá Třinecko. V průběhu roku se objeví na spojích ČD další modernizované vozy, ale ještě rok si asi počkáme na první soupravu Siemens Viaggio Comfort. Největší novinku tak přináší přímo SŽDC - na trati Břeclav - Přerov - Ostrava od neděle přechází z levostranného na pravostranný provoz.

Mezistátní doprava

EuroCity na trati 090, foto: Railman V otázce mezinárodních vlaků se příští rok dočkáme hlavně pozitivních změn. Do Rakouska vyjede hned několik nových vlaků. Jedním z nich bude nový vlak R 1545 Ferdinand Kindermann, který rozšíří spojení mezi Prahou a Lincem na tři páry vlaků, odjíždějící z Prahy v 5.15, 9.15 a 13.15. Nový spoj pojede také večer v 18.39 z Prahy do Vídně a ráno pak zpět. Tím bude vlak EuroCity 78/79 s názvem Johann Gregor Mendel. Naopak vlaky EC 379 Carl Maria von Weber a 176 Johannes Brahms pojedou nově místo do Vídně do Bratislavy.

Tím už se dostáváme více na východ, na Slovensko. Expres 220/221 Detvan pojede ze Zvolena místo v 5.15 až o čtyři hodiny později a letos už výrazně omezený expres Beskyd na Slovensko pojede jen z Ostravy, namísto z Olomouce jako doposud. Naopak bude nově zaveden vlak EC 270/271 Petrov, který pojede po šesté hodině ranní z Brna do Budapešti a večer zpět. Bohužel však nenavazuje na první EC z Prahy. Rozšířeno bude také spojení do Polska, konkrétně do Varšavy – kromě prodloužených expresních vlaků z Břeclavi bude také vcelku výrazně zrychlena jízdní doba vlaku EC 110/111 Praha, který zrychlí až o dvacet minut a pojede v nové časové poloze spolu podobné vlakům SC Pendolino a LEO Express. Znamená to zároveň, že Kolín, Česká Třebová, Zábřeh na Moravě a Hranice na Moravě ztrácí tento přímý spoj do Varšavy kvůli sníženému počtu zastavení mezi Prahou a Ostravou. Nadále však bude zdržován téměř půlhodinovým přepřahem v pohraniční stanici Bohumín. Ačkoli na české síti vlak výrazně zrychlil, cesta přes Polsko se naopak o deset minut zpomalí. Potenciál k dalšímu zrychlování tohoto vlaku zde tak evidentně ještě je.

Co se týče Německa, kde bývá tradičně nejvíce změn, letos pouze dojde ke změně destinací některých expresů, kdy vlaky ALEX jedoucí do Norimberka jedou nově do Mnichova a bude tak vytvořen čtyřhodinový interval spojů mezi pátou a sedmnáctou hodinou. Změna má souvislost se silnou konkurencí autobusů DB Expressbus mezi Prahou a Norimberkem. Jinak se však žádné výraznější změny zatím konat nebudou. Naopak návrat čeká spojení do chorvatského Splitu – v letní sezoně tam dvakrát týdně pojede přímý lůžkový vůz. Ten pojede na vlaku EC 277 Slovan, v Budapešti pak bude vůz asi hodinu a půl čekat na rychlík 1402 Adria, kterým se přes Záhřeb (0.03) dostane do Splitu, kam bude téměř 1400 kilometrů dlouhá cesta trvat přesně 24 hodin. Pro porovnání - cesta autem je asi o 320 kilometrů kratší a trvá asi poloviční dobu.

Vnitrostátní doprava: více D1 Expressů, Pendolino do Plzně a spousta dalšího

D1 Express (fotomontáž), foto: Matouš Vinš Open access projekt D1 Express, který byl spuštěn 4. října letošního roku, dozná se změnou jízdního řádu určitých změn. České dráhy nabídnou nově spoje s odjezdy z Prahy v 11.09, 17.09, 18.09, 19.09 (pouze v neděli) a 20.39 (pouze v neděli), v opačném směru z Brna pak v 6.08, 7.08, 14.08, 15.08 (pouze v ) a 17.08 (pouze v neděli). Dodejme, že se projekt zatím nesetkal s nijak velkým zájmem cestujících. V reakci na nízkou obsazenost byl navíc v listopadu ze soupravy odebrán samostatný vůz 1. třídy. Nezbývá tedy, než doufat, že se statistiky obsazenosti v příštím roce dostanou vzhledem k rekonstrukci dálnice D1 k uspokojivým hodnotám. Již nyní je dle managementu ČD znatelné zvýšení obsazenosti těchto vlaků.

Další samostatnou kapitolou v provozu Českých drah jsou komerční vlaky SC Pendolino. Do Františkových Lázní bude nově, kromě dosavadního sobotního páru SC 502/511, v neděli zajíždět v pozdější časové poloze také pár SC 506/515. Obyvatelé Plzně budou moci pro cestu domů využít i nedělního večerního spoje SC 516 s pravidelným příjezdem do Plzně ve 22.11, který se zpět vrátí jako SC 503 v pondělí. Naopak na tradiční východní větvi do Ostravy a Bohumína spojů mírně ubyde, ve většině případů se jedná o omezení nebo zrušení vlaků v sedlových časech.

Prahu a Vsetín bude spojovat nový letní posilový R 1421 (jede pouze v sobotu od 15. 6. do 7. 9.) / R 1420 (jede pouze v neděli od 16. 6. do 8. 9.) vedený regionální elektrickou poschoďovou jednotkou řady 471 CityElefant. Řada vlaků bude přečíslována a/nebo přejmenována, resp. nově pojmenována. Jména jako Svět, Ohrada, Lužnice, Klokoty, Jan Žižka, František Křižík, Malše, Konopiště, Lužnice či Blaník budou znít při příjezdu rychlíků z/do Českých Budějovic přes Tábor; rychlíky spojující Prahu s Klatovy a Železnou Rudou–Alžbětínem pak ponesou pojmenování po významných památkách v okolí, z nichž jmenujme například Švihov, Točník nebo Pancíř. Za zmínku jistě stojí také zkrácení jízdních dob u některých vlaků – například mezi Plzní a Prahou dojde navzdory stále trvajícím stavebním pracím na koridoru ke zkrácení o 7 minut.

Diskuze se vedly také okolo rychlíků v relaci Jeseník - Krnov (- Ostrava), které Ministerstvo dopravy přestane objednávat. Nově je sice objedná kraj jako spěšné vlaky, ale na úkor dnešních vlaků osobních.

V souladu s plány Českých drah budou na soupravy některých rychlíků nasazeny řídicí vozy řady Bfhvpee295, známé pod přezdívkou sysel. Půjde například o vlaky mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí nebo mezi Ústím nad Labem, Nymburkem a Kolínem. Těšit se můžete také na masivnější nasazení rekonstruovaných kombinovaných vozů řady Bbdgmee236 podle dodávek od výrobce ŽOS Trnava. Změnu čeká také řazení vlaků mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi, kde budou namísto rekonstruovaných brejlovců a klasických vozů nasazeny motorové vozy řady 854 s přípojnými Bdtn a dojde k mírnému zkrácení jízdních dob, asi o 7 minut. Opačná situace pak bude u rychlíků Praha - Rakovník.

LEO Express: třetí hráč

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1909, Lichkov, 12. 10. 2012, foto: Josef Petrák LEO Express. Dopravce, jehož jméno je v podlední době téměř denně skloňováno ve všech pádech, spustil ostrý provoz dle plánu, tedy se změnou jízdního řádu. Zákazníkům nabízí prozatím jen 4 z 8 párů spojů v každém směru. Důvodem zdržení jsou neplánované opravy na jednotkách Flirt. I po zprovoznění všech pěti stadlerů však však ne všechny pojedou každý den. Spoje lze v jízdním řádu najít pod hlavičkou LE; obdobně jako u vlajkové lodi Českých drah, produktu SC Pendolino, však jde pouze o marketingové označení, nikoliv o dopravní kategorii. S jízdní dobou 3 hodiny 6 minut, třemi vozovými třídami a nadstandardními službami tak budou vlaky podnikatele Leoše Novotného vážným konkurentem jak pro spoje SC Pendolino, tak i pro pomalejší RegioJet.

Pozornější „čtenáři“ jízdního řádu také jistě zaregistrovali pár vlaků LE 1352/1363 v relaci Bohumín – Chomutov a zpět. Zpráva hovořící o zájmu společnosti zajíždět i na sever Čech médii proběhla poměrně nedávno; vedení jednoho páru vlaků z/do Chomutova je zatím spíše marketingovým tahem či prostředkem ke zjištění přepravních proudů a zájmu cestujících o služby nového dopravce na českých kolejích. Tyto spoje pojedou v pracovní dny ode dne vyhlášení, bližší termín však LEO Express zatím nechce komentovat.

RegioJet: častěji za Havířov, dříve do Prahy

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Nový jízdní řád přináší podstatné změny i pro zákazníky žlutého dopravce. Odjezd z Prahy je posunut již na dvanáctou minutu (dnes S.33); mnohem radikálnější změna však čeká cestující v opačném směru, jejichž vlaky budou z Havířova nově odjíždět v lichou hodinu (doplněny do hodinového intervalu brzkými ranními spoji s odjezdem v hodinu sudou), přesněji o 51 minut dříve (L.36). Mimo jiné to znamená dřívější odjezd posledního vlaku z Ostravy do Prahy. Naopak potěšeni budou obyvatelé Českého Těšína a Třince, kam budou nově zajíždět také vlaky IC 1011, IC 1013, IC 1015 a IC 1017, v opačném směru půjde o vlaky IC 1000, IC 1002, IC 1004, IC 1006 a IC 1008. Z trasy naopak zmizely stanice Praha-Libeň, Ústí nad Orlicí město a Zábřeh na Moravě (vyjma páru 1000/1017).

Zdroje: České dráhy, Jízdní řád SŽDC 2013, RegioJet, Leo Express, ŽelPage


Dominik Jaroš , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 9.12.2012 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
11.12.2012 (18:32)  
Sim: obecně jak vy se díváte na to "přetrasování" na 320? podle Vašich komentů soudím, že na sever moravy jezdíte často, tak mě zajímá Váš názor,

také by mě docela zajímalo proč u RJ vybrali jako počáteční stanici Havířov, jestli jednak cítili u ČD díru a lepší zastávky v OVě
11.12.2012 (17:39)  
Hlavně, aby se dodržoval.
registrovaný uživatel Sim 
11.12.2012 (17:01)  
Komín > to bylo "vyreseno" uz pred lety - na Slovensku si na nic nehrali, byl to bezny expres, ale u CD to bylo EC, i kdyz bylo slozene z B a Bc :-X
registrovaný uživatel Komín  mail  
11.12.2012 (16:48)  
A co se týče žilinskejch expresů, tak dalším a stále platným důvodem jejich kategorie jsou příplatky € 1,50 za vlak EC.
11.12.2012 (14:04)  
Sim: Tak tuto situaci jsem ještě nezažil, vždy to byli lidé, kteří jízdenku neměli a ani si ji nehodlali koupit, ti co měli doplatek na In-kartě, automaticky podávali In-kartu i s jízdenkou, tudíž průvodčí sice nejdřív koukal, protože viděl jízdenku do 2. třídy, ale pak se ještě kouknul na kartu a když ani tam nepochodil, tak jim to slušně řekl, že si musí přesednout nebo doplatit a ti, co arogantně odvětili, ty vyštípal. Zažil jsem pouze tři komplikace průvodči vs. cestující. Jinak žádný problémy a ti, co si chtěli doplatit, hlásili předem, že by si chtěli doplatit do jedničky.
registrovaný uživatel Sim 
11.12.2012 (13:25)  
R.U.R. > uz jsem to nasel ... hmm, schovane, aby to nahodou lidi nepouzivali - konkretni nabidka se objevi az po zadani inkarty. Asi aby bezny substrat nebyl nasranej, kdyz zjisti, ze plati za stejnou vec nekolikanasobne vic, nez rezijkar.

Jinak jako mistenku jsem casovy doplatek pouzival taky, ale jen do doby, nez jsem - jeste pred nastupem zlutaku - pri ceste na Ostravu musel i v jednicce urvat misto vcas, abych nemusel stat na predstavku u hajzliku.

Ťululu > to, co popisujete, mohla byt klidne situace, kdy pruvodci vyhazuje z jednicky nekoho, kdo ma listek do dvojky a zminovany casovy doplatek na inkarte. V polovine pripadu me pruvodci zacal z jednicky vyhazovat jen po prohlidnuti jizdenky (aniz by nacetl inkartu - coz je jeho povinnost, bo bez platne aplikace je jizdenka neplatna).

V takove situaci se menim ve velmi drzeho (= na hruby pytel hruba zaplata), protestuji proti presazeni a odmitam cokoliv doplacet. Zpravidla minutu trvajici komedie ma v lepsim pripade omlouvajiciho se pruvodciho, v horsim beze slova odchazejiciho do jineho vozu.

Ale faktem je, ze minimalne tretina lidi v jednicce tam je neopravnene a treba na rychlicich Mnochov - Plzen - Praha jsou pruvodci nastesti korektni, ale nekompromisni.
11.12.2012 (12:35)  
Moje zkušenosti s 1. třídou jsou asi takové, že v počáteční stanici je naplněna na 100% a v průběhu cesty obsazenost klesá, protože průvodčí vyštípe pryč cestující, kteří si sedli omylem s jízdenkou do 2. třídy do 1. třídy, někteří cestující jsou někdy natolik drzí, že si tam sednou schválně a když je průvodčí pošle do dvojky, tak protestují, že nejdou, že tam není místo na sezení a nebudou stát a doplatek si nekoupí, tohoto chování jsem byl svědkem minulí rok na Dni železnice v Děčíně, docela jsem se zasmál reakci průvodčího, který se sním nepáral. Na trase Brno - Praha je většinou 1. třída taktéž obsazená, ale většinou Číňany, kteří zaberou sedadla pro sebe a další čtyři pro svoje kufry. A nejvíce je využívaná 1. třída ranním vlakem z Brna pracujícími lidmi z Pardubic.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
11.12.2012 (12:22)  
Nicméně taky mě netěší, že skoro žádná slevová nabídka se netýká jízdenek první třídy. (Pamatuju si, že byla nějaká zlevněná jednička do zahraničí, ale nevím, jestli to ještě je.) Myslím si, že důvod je hlavně ideový. Nejsem si jistý, jestli ČD chtějí, aby jedničkou jezdilo víc lidí. On je to, přiznejme si to, pro mnohé jedničkáře velice důležitý rys jedničky, ne-li ten nejdůležitější, že jedničkou skoro nikdo nejezdí.
Na druhou stranu se mi moc líbí, že časový doplatek udělá jedničkovou jízdenku z čehokoliv, včetně věcí jako je pražská MHD jízdenka.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
11.12.2012 (12:15)  
Sim: doplatek do jedničky stále za 250 na týden (= 36 na den, tedy asi jako místenka) a v eshopu ho vidím (In-karta - Přeji si pořídit aplikaci - Doplatek do 1. třídy). Na měsíc za 790, na 3 měsíce za 1990, na rok za 3990 (to vyjde na 11 korun na den).
Já si týdenní doplatek kupuju několikrát do roka, když mě čeká nějaké větší ježdění - letos to bylo na dva týdny v létě (jak byla ta 14denní jízdenka, název jsem zapomněl) a pak když jsem za víkend jel Kladno - Veselé pod Rabštejnem, Veselé - Bohumín a Bohumín - Kladno. Jednak jednička obvykle zároveň v praxi funguje jako místenka (ještě se mi nestalo, že by v jedničce nebylo místo k sezení), jednak se živím notebookem, a v jedničce má člověk významně vyšší šanci na funkční elektrickou zásuvku (obvykle když si pak spočítám, kolik jsem si vydělal prací ve vlaku díky tomu, že jsem měl zásuvku, tak mi to ten doplatek zaplatí).
registrovaný uživatel Sim 
11.12.2012 (11:28)  
Karel Kovářík > ovsem v tehle situaci pada dalsi argument modrych s nazvem "sitovost" ... coz nerikam ze je spatne, ale ze timto konanim sami podrezavaji vetev svemu argumentu "proc jsou VR spatne".

Tomáš Kraus > jak je to "za Ostravou" netusim, ale prejmenovani na Ex znamenalo oddaleni problemu o jeden rok.

No a ohledne doplatku do jednicky vseobecne. Problem neni v absolutni vysi jednickoveho jizdneho, ale ve faktu, ze zatimco pro dvojku existuje nepreberne mnozstvi slev a jejich kombinaci, pro jednicku nejsou skoro zadne. Tedy pro klasicke jizdne, nikoliv pro casovy doplatek.

Konkretne, mezi Prahou a Plzni stoji neinkartove promo rovnou stovku. Ale kolik me to bude stat, pokud nemam inkartu a chci jet jednickou? Na promo nebo sporotiket muzu zapomenout, takze mi zbyva klasicka jizdenka za neuveritelnych 227 korun nasi tvrde meny.

Pokud budu uvazovat inkartovou variantu, je pomer podobny - 80 ve dvojce a 171 v jednicce. Proste vzdy vice nez 2x tolik. A to v obou pripadech je mozne do dvojky sehnat dostatecne dopredu jeste o neco levnejsi sporotikety.

V takovehle situaci opravdu nebude moc tech, kteri by do toho sli ve stylu "hele, ve dvojce je plno, doplatim si do jednicky".

No a kdyz koukam na Brno, je to podobne - sice se ted v tech nazvech nevyznam, ale vychazi mi z toho, ze bezna dvojkova jizdenka je za 200 a jednickova za petikilo => inkartistum se uz pri jedne jedine jizde vyplati tydenni doplatek do jednicky (posledne byl za 250), pokud ho jeste nezrusili (na eshopu ho nevidim).

Proste, jednicka je dneska vysponovana nadlidi, obchodaky a "casovkare" (bez ohledu na variantu casoveho doplatku). Bezny smrtelnik jednicku obchazi obloukem podobne, jako jeste pred lety nadvlak jmenem Pendolino.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko