..: Jízdní řád 2013 přinese několik novinek v dálkové dopravě :..

GVD 2008: Dav před odjezdovou tabulí, foto: Josef Petrák Praha/Brno — Úderem půlnoci ze soboty 8. na neděli 9. prosince začal platit nový jízdní řád, který ale nepřináší mnoho změn v dálkové dopravě. Žádná z dálkových linek na české síti není stále vysoutěžena a všechny objednává ministerstvo dopravy u Českých drah. Na hlavní use Berlín - Vídeň se nadále čeká na dokončení stanice Wien Hauptbahnhof, které by dovolilo úpravy jízdních dob i časových poloh. Na jediné trase s open access provozem, Praha - Ostrava, dnes začal už třetí dopravce: LEO Express. RegioJet, údajně dočasně, opouští některé nácestné stanice a naopak více spoji pokrývá Třinecko. V průběhu roku se objeví na spojích ČD další modernizované vozy, ale ještě rok si asi počkáme na první soupravu Siemens Viaggio Comfort. Největší novinku tak přináší přímo SŽDC - na trati Břeclav - Přerov - Ostrava od neděle přechází z levostranného na pravostranný provoz.

Mezistátní doprava

EuroCity na trati 090, foto: Railman V otázce mezinárodních vlaků se příští rok dočkáme hlavně pozitivních změn. Do Rakouska vyjede hned několik nových vlaků. Jedním z nich bude nový vlak R 1545 Ferdinand Kindermann, který rozšíří spojení mezi Prahou a Lincem na tři páry vlaků, odjíždějící z Prahy v 5.15, 9.15 a 13.15. Nový spoj pojede také večer v 18.39 z Prahy do Vídně a ráno pak zpět. Tím bude vlak EuroCity 78/79 s názvem Johann Gregor Mendel. Naopak vlaky EC 379 Carl Maria von Weber a 176 Johannes Brahms pojedou nově místo do Vídně do Bratislavy.

Tím už se dostáváme více na východ, na Slovensko. Expres 220/221 Detvan pojede ze Zvolena místo v 5.15 až o čtyři hodiny později a letos už výrazně omezený expres Beskyd na Slovensko pojede jen z Ostravy, namísto z Olomouce jako doposud. Naopak bude nově zaveden vlak EC 270/271 Petrov, který pojede po šesté hodině ranní z Brna do Budapešti a večer zpět. Bohužel však nenavazuje na první EC z Prahy. Rozšířeno bude také spojení do Polska, konkrétně do Varšavy – kromě prodloužených expresních vlaků z Břeclavi bude také vcelku výrazně zrychlena jízdní doba vlaku EC 110/111 Praha, který zrychlí až o dvacet minut a pojede v nové časové poloze spolu podobné vlakům SC Pendolino a LEO Express. Znamená to zároveň, že Kolín, Česká Třebová, Zábřeh na Moravě a Hranice na Moravě ztrácí tento přímý spoj do Varšavy kvůli sníženému počtu zastavení mezi Prahou a Ostravou. Nadále však bude zdržován téměř půlhodinovým přepřahem v pohraniční stanici Bohumín. Ačkoli na české síti vlak výrazně zrychlil, cesta přes Polsko se naopak o deset minut zpomalí. Potenciál k dalšímu zrychlování tohoto vlaku zde tak evidentně ještě je.

Co se týče Německa, kde bývá tradičně nejvíce změn, letos pouze dojde ke změně destinací některých expresů, kdy vlaky ALEX jedoucí do Norimberka jedou nově do Mnichova a bude tak vytvořen čtyřhodinový interval spojů mezi pátou a sedmnáctou hodinou. Změna má souvislost se silnou konkurencí autobusů DB Expressbus mezi Prahou a Norimberkem. Jinak se však žádné výraznější změny zatím konat nebudou. Naopak návrat čeká spojení do chorvatského Splitu – v letní sezoně tam dvakrát týdně pojede přímý lůžkový vůz. Ten pojede na vlaku EC 277 Slovan, v Budapešti pak bude vůz asi hodinu a půl čekat na rychlík 1402 Adria, kterým se přes Záhřeb (0.03) dostane do Splitu, kam bude téměř 1400 kilometrů dlouhá cesta trvat přesně 24 hodin. Pro porovnání - cesta autem je asi o 320 kilometrů kratší a trvá asi poloviční dobu.

Vnitrostátní doprava: více D1 Expressů, Pendolino do Plzně a spousta dalšího

D1 Express (fotomontáž), foto: Matouš Vinš Open access projekt D1 Express, který byl spuštěn 4. října letošního roku, dozná se změnou jízdního řádu určitých změn. České dráhy nabídnou nově spoje s odjezdy z Prahy v 11.09, 17.09, 18.09, 19.09 (pouze v neděli) a 20.39 (pouze v neděli), v opačném směru z Brna pak v 6.08, 7.08, 14.08, 15.08 (pouze v ) a 17.08 (pouze v neděli). Dodejme, že se projekt zatím nesetkal s nijak velkým zájmem cestujících. V reakci na nízkou obsazenost byl navíc v listopadu ze soupravy odebrán samostatný vůz 1. třídy. Nezbývá tedy, než doufat, že se statistiky obsazenosti v příštím roce dostanou vzhledem k rekonstrukci dálnice D1 k uspokojivým hodnotám. Již nyní je dle managementu ČD znatelné zvýšení obsazenosti těchto vlaků.

Další samostatnou kapitolou v provozu Českých drah jsou komerční vlaky SC Pendolino. Do Františkových Lázní bude nově, kromě dosavadního sobotního páru SC 502/511, v neděli zajíždět v pozdější časové poloze také pár SC 506/515. Obyvatelé Plzně budou moci pro cestu domů využít i nedělního večerního spoje SC 516 s pravidelným příjezdem do Plzně ve 22.11, který se zpět vrátí jako SC 503 v pondělí. Naopak na tradiční východní větvi do Ostravy a Bohumína spojů mírně ubyde, ve většině případů se jedná o omezení nebo zrušení vlaků v sedlových časech.

Prahu a Vsetín bude spojovat nový letní posilový R 1421 (jede pouze v sobotu od 15. 6. do 7. 9.) / R 1420 (jede pouze v neděli od 16. 6. do 8. 9.) vedený regionální elektrickou poschoďovou jednotkou řady 471 CityElefant. Řada vlaků bude přečíslována a/nebo přejmenována, resp. nově pojmenována. Jména jako Svět, Ohrada, Lužnice, Klokoty, Jan Žižka, František Křižík, Malše, Konopiště, Lužnice či Blaník budou znít při příjezdu rychlíků z/do Českých Budějovic přes Tábor; rychlíky spojující Prahu s Klatovy a Železnou Rudou–Alžbětínem pak ponesou pojmenování po významných památkách v okolí, z nichž jmenujme například Švihov, Točník nebo Pancíř. Za zmínku jistě stojí také zkrácení jízdních dob u některých vlaků – například mezi Plzní a Prahou dojde navzdory stále trvajícím stavebním pracím na koridoru ke zkrácení o 7 minut.

Diskuze se vedly také okolo rychlíků v relaci Jeseník - Krnov (- Ostrava), které Ministerstvo dopravy přestane objednávat. Nově je sice objedná kraj jako spěšné vlaky, ale na úkor dnešních vlaků osobních.

V souladu s plány Českých drah budou na soupravy některých rychlíků nasazeny řídicí vozy řady Bfhvpee295, známé pod přezdívkou sysel. Půjde například o vlaky mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí nebo mezi Ústím nad Labem, Nymburkem a Kolínem. Těšit se můžete také na masivnější nasazení rekonstruovaných kombinovaných vozů řady Bbdgmee236 podle dodávek od výrobce ŽOS Trnava. Změnu čeká také řazení vlaků mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi, kde budou namísto rekonstruovaných brejlovců a klasických vozů nasazeny motorové vozy řady 854 s přípojnými Bdtn a dojde k mírnému zkrácení jízdních dob, asi o 7 minut. Opačná situace pak bude u rychlíků Praha - Rakovník.

LEO Express: třetí hráč

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1909, Lichkov, 12. 10. 2012, foto: Josef Petrák LEO Express. Dopravce, jehož jméno je v podlední době téměř denně skloňováno ve všech pádech, spustil ostrý provoz dle plánu, tedy se změnou jízdního řádu. Zákazníkům nabízí prozatím jen 4 z 8 párů spojů v každém směru. Důvodem zdržení jsou neplánované opravy na jednotkách Flirt. I po zprovoznění všech pěti stadlerů však však ne všechny pojedou každý den. Spoje lze v jízdním řádu najít pod hlavičkou LE; obdobně jako u vlajkové lodi Českých drah, produktu SC Pendolino, však jde pouze o marketingové označení, nikoliv o dopravní kategorii. S jízdní dobou 3 hodiny 6 minut, třemi vozovými třídami a nadstandardními službami tak budou vlaky podnikatele Leoše Novotného vážným konkurentem jak pro spoje SC Pendolino, tak i pro pomalejší RegioJet.

Pozornější „čtenáři“ jízdního řádu také jistě zaregistrovali pár vlaků LE 1352/1363 v relaci Bohumín – Chomutov a zpět. Zpráva hovořící o zájmu společnosti zajíždět i na sever Čech médii proběhla poměrně nedávno; vedení jednoho páru vlaků z/do Chomutova je zatím spíše marketingovým tahem či prostředkem ke zjištění přepravních proudů a zájmu cestujících o služby nového dopravce na českých kolejích. Tyto spoje pojedou v pracovní dny ode dne vyhlášení, bližší termín však LEO Express zatím nechce komentovat.

RegioJet: častěji za Havířov, dříve do Prahy

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Nový jízdní řád přináší podstatné změny i pro zákazníky žlutého dopravce. Odjezd z Prahy je posunut již na dvanáctou minutu (dnes S.33); mnohem radikálnější změna však čeká cestující v opačném směru, jejichž vlaky budou z Havířova nově odjíždět v lichou hodinu (doplněny do hodinového intervalu brzkými ranními spoji s odjezdem v hodinu sudou), přesněji o 51 minut dříve (L.36). Mimo jiné to znamená dřívější odjezd posledního vlaku z Ostravy do Prahy. Naopak potěšeni budou obyvatelé Českého Těšína a Třince, kam budou nově zajíždět také vlaky IC 1011, IC 1013, IC 1015 a IC 1017, v opačném směru půjde o vlaky IC 1000, IC 1002, IC 1004, IC 1006 a IC 1008. Z trasy naopak zmizely stanice Praha-Libeň, Ústí nad Orlicí město a Zábřeh na Moravě (vyjma páru 1000/1017).

Zdroje: České dráhy, Jízdní řád SŽDC 2013, RegioJet, Leo Express, ŽelPage


Dominik Jaroš , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 9.12.2012 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
12.12.2012 (14:33)  
Ad "vyhazovani" - temi regiony to muze byt. Ja jezdim vicemene vyhradne na "premiovych" tratich s teoreticky nejlepsimi pruvodcimi. A mozna i prakticky.
registrovaný uživatel Sim 
12.12.2012 (12:33)  
Robert-Antonio > mno, jeste kdyz jsem se bezne vracel z Prahy do Plzne v nedeli jednim z poslednich vlaku, v te dobe byly razeny jeste na Klatovech Bp a pomerne casto jsem ve svem "pulvagone" byl jedinym cestujicim. V Plzni pak z vlaku (tusim ze tehdy sestivozoveho) vyskakalo celkem nejakych 15 lidi ... byl to takovej divnej pocit.

kave > diky

Karel Kovářík > dobre to popisuje Arian. Ja jen doplnim, ze ve sve dochazkove vzdalenosti mam Vitkovice, takze obcas to provozuju tak, ze dojedu na Svinov a pak se svezu jednu stanici slonem - ale je to spis proto, ze mam vlaky rad, bo tramvaji jsem doma ze Svinova proste rychleji :-D

Obcas jsem pouzival i Stodolni, netusim, jaky je tu bezny mumraj, ale treba partnerce tahle zastavka vyhovovala nejlepe - mela to sem z kanclu bliz, nez na tramvaj. Kazdopadne predpokladam, ze tahle zastavka by mela strategicky vyznam zejmena pro chlastaci vlaky, o kterych se uvazovalo.

Podle me to bylo u zlutych asi tak, ze napred museli najit misto pro "depo" blizko Ostravy. Kdyz ho nasli, pokracovali vybrerem nejvhodnejsi ho trasovani skrz Ostravu. A protoze zakladnu maji na 321, meli na vyber z tech variant, co uvadi Arian; jen pres Vitkovice je blbost, jezdit uvrati pres Svinov je zbytecne casove a organizacne narocne ... takze jim vyslo jako nejrozumejsi reseni kolecko po Ostrave. A kdyz uz jedou pres Stodolni, budou tu zastavovat, bo tu nic dalkoveho nestavi a jim tahle zastavka ani nijak vyrazne neuskodi - nevim jak je tomu ted, ale pred rokem to zluti stihali ze Stodolni na Svinov (vcetne zastavky na hlavnim) za srovnatelnou dobu, jako Pendolino z hlavniho na Svinov.

Jinak jeste k te jednicce. Na 35x se mi to (snaha o neopravnene vyhazovani z jednicky) stalo jen jednou (byl zaskok pruvodcich, misto mlady holciny bez razitka tenkrat jel nekdo jinej), ale v Chebech a Klatovech to bylo pomerne caste. Pokud jsem chtel jet chvili jako clovek a mezi Prahou a Berounem se svezl slonem, stavalo se to taky podobne casto. Ale jen u jednoho pruvodciho se mi stalo, ze by stejnou chybu opakoval. Spis byli prekvapeni, ze vubec neco takoveho jde (podobne jako byly prekvapeny pokladni, kdyz jsem po nich chtel trojkombinaci sporotiket, mistenka do pendolina jednicky a casovy doplatek na tyden, to vse platit kartou - to uz jsem mel pripravenou navigaci, kde co v systemu maj hledat, abych tam neblokoval kasu na vic jak 5 minut) a casto priznali, ze se s tim setkali poprve.
12.12.2012 (10:37)  
Babilon> 5 lidí to možná v tom jednom voze s kupé, tam se lidi moc nehrnou. Velkoprostory jsou plnější. V pondělí jsem v 18:09 napočítal na peróně 48 osob. Přijelo to se zpožděním, takže tam už byli všichni, jiný vlak tam odjezd neměl.
12.12.2012 (3:54)  
Komín
A co se týče D1 expresů, slyšel jsem, že o 2. Třídu je docela zájem
To máte naprostou pravdu. Třeba já na cestách mezi Prahou a Brnem používám D1Exy přednostně, protože takový klid a výběr sedadla jinde nenajdu. Občas do jednoho vagónu nastoupí i 5 lidí :-)
registrovaný uživatel Kakov 
12.12.2012 (3:46)  
M+R.U.R:
ono je to dáno možná i krajem, kde se člověk pohybuje.
na plzeňsku se jedničkou moc necestuje, když jsem ml ingold tak jsem často celou jedničkou cestoval sám a vždy to bylo jen pár lidí = málo zušeností průvodčích, možno se snadněji splést
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
12.12.2012 (1:39)  
M: Na mě paní průvodčí začala pomlaskávat, že mám jízdenku do dvojky a sedím v jedničce, tak jsem jí řek, že mam doplatek na InKartě. A to už ji myslím měla načtenou, ale asi se jí nejdřív zobrazí že mám IN25 (nevím, POPky moc neznám). Nevím, jestli by mě vyhodila, kdybych ji neupozornil, že mám doplatek, nebo jestli by si toho ještě všimla sama od sebe.
registrovaný uživatel M 
12.12.2012 (0:18)  
Muze se prosim ozvat kdokoliv jiny nez Sim, komu se stalo, ze by byl vyhazovany z 1.tridy a to z duvodu, ze se pruvodci nenamahal prohlednout Inkartu? Mne osobne (nejsou to tedy stovky jizd) nestalo ani jednou.

Jinak ke zmenam mam dve komentare
- do Varsavy tedy jezdi nejake vlaky navic, ale posledni vlak i nadale jede v 12:30. Potom uz NIC!!!
- nocni spojeni z Vidne smer Brno se znacne zrychlilo, protoze v Breclavi je preprah naplanovan jiz jen na 15 minut
registrovaný uživatel kave 
11.12.2012 (21:38)  
Sim: SC 516 pokračuje v neděli dále do Plzně od 3.III.2013.
registrovaný uživatel Kakov 
11.12.2012 (21:33)  
Arian: děkuji, takový pohled z místa byl potřeba
registrovaný uživatel Arian 
11.12.2012 (21:02)  
K.Kovářik: Ačkoliv nejsem Sim, jelikož pocházím z Orlové, tak myslím, že i já se k tamním poměrům můžu vyjádřit:)

1. Oproti trati přes Karvinou je trať přes Havířov časově i kilometrově kratší, ale když provede v Ostravě zajížďku na Hl. n. (viz níže) jsou rozdíly téměř minimální.

2. Na trati přes Karvinou je velikým problémem úsek Louky nad Olší - Karviná Darkov, kde se kvůli poddolování dá jezdit jen 40 km/h a to zhruba 10 minut v kuse. Z psychologického hlediska by toto pro RJ asi moc nehrálo. Trať přes Havířov je po většinu trasy s Vmax 80 km/h

3. Při trati přes Karvinou fakticky objíždíte Ostravu velkým obloukem ze severu, což zbytečně přidává kilometry, což může vadit např. cestujícím ze Slovenska. Pokud jedete přes Havířov, máte v podstatě tři možnosti, buď z Ostravy Kunčic pokračovat směr Ostrava Vítkovice a pak rovnou najet na koridor, nebo z Vitkovic zajet na Svinov, kde by ovšem byla úvrať, či jediná přijatelná možnost - z Kunčic udělat "zajížďku" na hlavní nádraží a pak se přes Svinov vrátit na koridor.

4. Zastávka Ostrava - Stodolní nikterak velká výhra není, v okolí nejsou žádná větší sídliště a ani dopravní dostupnost není ideální, čili v tomto bych nějakou velkou výhodu neviděl. Z největších sídlišť (Poruba, Vítkovice, Výškovice, Dubina) se dá velmi dobře a rychle dostat na Svinov a Přívoz, Slezská Ostrava mají zase dobrou dostupnost na Hl.n. Docela se spíše divím, když už stavět ve středu města, proč ne radši na Ostrava - Střed, než Ova - Stodolní.

Proč tedy vlastně jezdit přes Karvinou?

1. Obsloužíte tím Bohumín a Karvinou, které jsou spádové oblasti např. právě pro Orlovou s 35k obyvateli, a celkově obsluhují pravděpodobně o něco více obyvatel, než žije v Havířově

2. U Dětmarovic, v karvinské části tratě, se odpojuje koridor do Polska, čili všechny vlaky přijíždějící z jihu do Polska musí jet trasu Ov Svinov, Ov.hl.n, Bohumín, Polsko. Vzhledem k tomu, že na Ov. hl.n nejsou potřebné kapacity, provádí se právě např. v noci velká výměna vagónů mezi těmi směřujícími do Polska a těmi na Slovensko právě v Bohumíně, protože jinde by to v okolí pořádně ani nešlo. I kdyby tedy ČD přesměrovaly některé Ex na Slovensko přes 321, některé vlaky by nutně musely i nadále jezdit přes Bohumín, což by narušilo takt a způsobilo nejspíš víc škody než užitku. Bohumín je navíc z operativního hlediska pravděpodobně jeden z nejsilnějších důvodů, proč ČD jezdí tudy.

3. 321 je obsluhována z nějakých 90% vlaky City Elefant z Těšína do Opavy, přičemž z Havířova se na Svinov dostanete za nějakých 20 minut a jsou zajištěné přestupy z EC/Ex na tyto vlaky.

4. V Karviné je jedna z fakult Slezské univerzity a dojíždějí zde tudíž docela ve velkém studenti. V Havířově VŠ není. Navíc jsou v Karviné lázně velmi oblíbené Araby, kteří velmi často přiletí do Prahy a pak pokračují vlakem do Karviné.

5. Možná ne extra důležitý důvod, ale v Karviné je rekonstruovaná příjezdová hala a v Bohumíně perony (hala je v jakž takž přijatelném stavu). Nádraží v Havířově je oproti tomu ve velmi zuboženém stavu a rozhodně tedy nepůsobí reprezentativně.

nejspíš mě napadnou časem i další argumenty, tak bych je pak kdyžtak doplnil:)
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko