..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Neonym  mail  
19.10.2012 (0:01)  
Já jenom nechápu, proč si ČD nenechají u Škodovky vyrobit nějaké klasické vozy. Co třeba ty, co se prodávají na slovensko(Elefant bez hnacího vozu)? Kdyby se do nich dala pohodlná sedadla, tak by požadavky v pohodě splnily ne? Nebo klidně něco jednopatrového. Proč u nás létají miliardy za nové jednotky a nekupují se vůbec žádné nové vagony?
18.10.2012 (17:34)  
věřím že dnes je vše otázkou peněz,ale pokud by jste žili na jesenicku,mluvili by jste jinak.vím že mi budete oponovat,ale mám dojem že jde oto aby lidé z jesenicka přestali jezdit směrem na ostravu.už od prosince 2012 přestanou jezdit přímé vlaky jeseník-ostrava.pokud by se neuznávali slevy SONE a podobně tak spousta lidí nebude mít nato aby si koupila plnou jízdenku a nebo budou muset jezdit přes Zábřeh-Olomouc-Přerov.věřte že těmto cestujícím bude jedno co tam bude jezdit když oni budou ve vlaku do ostravy trávit mnohem více času a nebo zaplatí více peněz.
18.10.2012 (12:35)  
Probůh.. problém s nevyužitými budovami ve stanicích - hradlážské domky, nebo staniční budovy apod..

Pronajměte mi to!!!! já tam budu rád bydlet! a budu se o to i starat!

Do nástupní haly bych ěoupnul svoje TTčko a basta.. :-) co může být lepší?
registrovaný uživatel PPP 
18.10.2012 (10:31)  
JiříK., Jan Sůra Obávám se, že o tom, zda zveřejní informaci, kterou mají k dispozici, a není obchodním tajemstvím (106/1999 Sb., §9, odst. 2) nerozhoduje odbor veřejné dopravy ani bezpečnostní odbor ale zákon sám. Pokud by to chtěl bezpečnostní odbor zadržet, musel by prokázat bezpečnostní rizika vyplývající ze zveřejnění počtu cestujících na jednotlivých tratích. To půjde těžko, hlavně když ČD veřejně argumentují obsazeností Pendolina, resp. nízkými počty přepravených cestujících na lokálkách. Zvláštní, že tam to utajovaná skutečnost není :-)
18.10.2012 (9:08)  
>bartik09: vzhledem k tomu jak to dopadalo doposud, tak je možné vše. Nicméně dle informací toto nabízeli MD v rámci nabídky. Takže by to měli minimálně dodržet nebo provozovat ještě lepší. To bude zřejmě i ohledně cen, které nabídli. Bez jednání z MD zřejmě toto přesáhnout nebudou moci. Takže i případnou inflaci budou moc zapracovávat jedině ve spolupráci s MD. Jinak postrádá výběrové řízení smysl.
18.10.2012 (8:23)  
Postman: Takze to muze byt Pesa Link, nebo s uplne stejnou pravdepodobnosti neco jineho :-)

Ta cena, kterou nabizej dopravci je konecna, nebo kdyz si pak reknou vic, tak se jim proste zaplati vic?
registrovaný uživatel Kakov 
18.10.2012 (8:05)  
Postman: OK díky
18.10.2012 (7:18)  
>Karel Kovářík: Vozidlo Pesa Link II, neboli v žargonu ČD "RegioShark" uvedl Regiojet Social media team na facebookovém profilu jako soupravy pro tuto trať v případě výhry výběrového řízení a uzavření smlouvy.
registrovaný uživatel Kakov 
18.10.2012 (5:10)  
měl bych dotaz na autora, "snímek Link II RegioJet (vizualizace)" vychází pouze z fantazie, nebo jsou nějaké info o tom, že Rj tyto jednotky zvažuje?
18.10.2012 (0:05)  
Však o tom píšu. Odkazovaný text mluví jen o tom, že ČD musí něco poskytnout MD. Ale už nic nehovoří o tom, že to musí poskytnout každému, kdo o to zažádá. To je ten problém.
  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko